Bad_Brett

14196 inlägg · 19320 besökare

Historik

· 204 ·
MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

ULTIMAVICI:

Finns en hel del intressanta namn som jag inte skulle tacka nej till:

Janis Sprukts, Kurtis Foster, Ruslan Fedetenko, Colby Armstrong, Alexander Frolov... Tusan, be Foppa slå en pling till Svatos och ge honom try-out!

Jag inser att vissa av spelarna jag räknar upp säkerligen är skadade eller väntar på ett saftigt erbjudande. Men gör NÅGONTING. Det behöver inte kosta skjortan!

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Sawchuk:

Linköping tog in Kent McDonell ifjol, som var klubblös efter följande säsong:

 2012-13  Karlskrona   Allsvenskan 38 6 10 16 64 -18

Det gick rätt hyfsat i LHC dock:

2013-14  Linköping  SHL 26 13 6 19 14 3

Det går inte att konstant dra snyfthistorier om att pengarna inte räcker till. Till och med Björn Svensson blev en stor injektion när MoDo var i brygga. Men Svartvadet fortsätter med samma MoDo-floskler om hur det är en ekonomisk fråga och att de inte ska stressa eftersom det är så viktigt att "hitta rätt". Ja, det låter ju väldigt bra. Förmodar att det var därför det dröjde till juni innan de skrev kontrakt med Nättinen och till augusti innan Roche blev klar.

Med tanke på hur många duktiga juniorer MoDo kan fylla på laget med, är det helt häpnadsväckande hur laget kan vara så uselt. 


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

NuMo:

Stor humor när man inser att Nylander, Kempe och Olofsson snart försvinner i fem matcher, och ersätts med... Bengtsson och förhoppningsvis Flanagan, som var iskall redan innan skadan.

Man måste ju göra någonting! Göra förändringar i båset, värva nya spelare, byta ut GM, vad som helst. Är det på fullaste allvar någon som tror att detta juniorlag som släpper till 45-50 skott per match, helt plötsligt ska bli en vinnarmaskin?


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Sawchuk:

Jodå! Nylander, Olofsson, Skröder!


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Det är otroligt, men Torp höll faktiskt på att gå bort sig igen i förlängningen. Hyllade Ahnelöv såg ut som att han redan är på väg till duschen.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Sawchuk:

Han tror att han är Paul Coffey nu. Som jag skrev tidigare är bland det värsta som kan hända att han faktiskt lyckas i offensiven.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

J F K:

Ja, får mig att tänka på Calle Johanssons gyllene regel; Spela aldrig en puck som försätter din medspelare i ett svårare situation än du själv har. 

Jag sitter verkligen och kokar. Torp lyckas med 1 av 20 dragningar. Det är så fruktansvärt nonchalant att han fortsätter att spela på samma sätt. 

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Han låg ju bakom hela kontringen när han försökte finta på blålinjen. Jag har fått nog. Skicka upp honom på läktaren. Plocka in valfri junior istället. Han tycks ju vara ett hopplöst fall.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

spud:

Torp är en av få spelare som påverkas negativt av förbättrat självförtroende. Han är som absolut bäst när han vet att han är precis på gränsen till att ta en plats i laget. Då tar han inga onödiga utflykter utan spelar sarg ut matchen lång. Efter två mål senast krävs det nog nästan en petning för att han ska landa igen.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Han måste ju ha en skruv lös. För att citera Albert Einstein:

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." 


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Wikegård visade just en stillbild från andra vinkeln som tydligt visar att han hoppade. Han tyckte att tacklingen var regelvidrig och att det åtminstone var en solklar utvisning.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

S-vikaren:

Han har inte armen intill kroppen, kraften rikats uppåt, smällan träffar huvudsakligen i huvudet, han ser ut att lämna isen... Finns många saker att anmärka på.

Med tanke på att han är en återfallsförbrytare borde han såklart får 4-5 matcher. Ska vi gissa på 0?


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Ja, det gör han. Och axeln är inte nere. Mår illa. 

Hur fan kan inte det där vara utvisning? Solklar skeashing och högerkrok i huvudet.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Rytter:

Där har du en riktigt ful tackling. Hari är uppvaktad från andra håll och tacklingen RIKTAS mot huvudet. Kollar inte DN på den där är det ett skämt.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Amitiel:

Fast om han hade varit positiv hade alla skrikit "MEDGÅNGSSUPPORTER!!!".

Nåväl, alla har vi våra hackkycklingar. McFire har Torp, Berka har Skröder och Boork har Dan Boyle.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Rytter:

Märklig retorik. Många, inklusive jag själv, var väldigt frågande till Svartvadets arbete redan i somras. Jag tippade MoDo som 10:a och ska jag vara helt ärlig så tippade jag ändå lite med hjärtat. Jag förökte intala mig själv att han och Anders hade stenkoll på spelarna de värvade och att de visste precis vad de gjorde. Men redan tidigt syntes det att spelare som Nättinen vare sig var tillräckligt bra eller passade in i spelsystemet. 

Jag tror många resonerade som jag. Vi ville ge Svartvadet en rejäl chans innan vi sågade nyförvärven. För faktum var att de var så pass okända att ytterst få här hade sett dem spela. Det är helt naturligt att det skriks ut "Vad var det jag sa!?" titt som tätt nu. 


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

McFire:

Det är enormt känsligt att kritisera Svartvadet eftersom han är så pass seriös och verkar vara en helyllekille. Jag känner likadant själv. Jag önskade så innerligt att han skulle lyckas riktigt bra, för det förtjänar han. Få personer har haft en sådan lojalitet till klubben. 

Men... Om det nu stämmer att budgeten var intakt, så finns det egentligen inga bortförklaringar. Vi hade seriens bästa målvakt ifjol, duktiga juniorlag (vilket till stor del är Svartvadets förtjänst) och mest tid av alla lag att värva. Faktum är att det är nästan bara spelare som redan fanns inom organisationen redan innan som preseterar. För i ärlighetens namn, vem tror att Nylander hade hamnat i MoDo om han inte hade varit här ifjol?

Mario Kempe är numera en stjärna i KHL och ligger på ungefär samma poängsnitt som Bergfors, Hjalmarsson och Mårtensson. Var han verkligen omöjlig att behålla? Eller var det återigen dumsnålheten som tog över? Han hade ju onekligen en svag fjolårssäsong och krävde säkerligen trots detta rätt bra betalt.

Det finns bara ett problem. Ska man spela hård och skeppa iväg spelare som kräver för mycket betalt, så måste man ersätta dem med någonting av samma kvalitet. Svartvadet har ersatt spelare med hög potential med medelmåttor.

Jag förstår inte varför jag ens diskuterar detta. Det finns ingen diskussion. Det är så uppenbart i det här fallet hur kopiöst han har misslyckats. Sedan går det förstås alltid att peka på saker som han har gjort bra, men det irrelevant. Överlag, sett till det förutsättningar han hade, är det ett stort misslyckande, ända från tränarkonstellation till spelartrupp.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Förmodar att du syftar på Södertälje och inte HV 71.

Kritiken mot Svartvadet är förstås befogad. Redan i somras började han gnälla över hur svårt det är, eftersom han har en budget att följa. Det osade losermentalitet. Det var i princip som han sa "Skyll inte på mig om det går dåligt! Det är inte mitt fel att vi har så lite pengar!".

Många tyckte att det var märkligt att MoDo släppte K-Fop. Förklaringen som jag fick, var att han var relativt högavlönad och att tanken var att exempelvis Christopher Bengtsson skulle kunna göra samma jobb för en billigare penning. På så sätt skulle MoDo kunna lägga pengarna på spets istället. 

Sedan haglar stjärnor som Flanagan, Hari, Nättinen, Persson, Roche och Kauppinen in. Och sedan gnälls det återigen om att det inte finns några pengar!

Känslan är att Svartvadet är extremt dumsnål. Han lägger hellre 400 000 i månaden på Roche, Kauppinen och Persson, än 400 000 i månaden på exempelvis Salmela. Kanske det hade varit bättre att öppna börsen rejält för ett fåtal stjärnspelare och sedan matcha Runesson och gänget mer?


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Monno:

Man kan vända på det också och konstatera att om Flanagan är van vid att spela på det sättet han gjorde när han åkte på kyssen, är det föga förvånande att han har haft problem med andra skador också. Men strunt samma.

Han är knappst jättedyr. Spelare i AHL tjänar inte speciellt bra och han var ju inte i närheten av att ta en plats i NHL. Nättinen har sniffat på NHL och var relativt högt draftad. Gissar att han tjänar betydligt mer. 

Sedan kan man fråga sig om Flanagan är vad MoDo behöver. Nog känns det som att det finns en rad spelare i laget som också är små och kvicka i vändningarna.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

McFire:

Som jag skrev för några dagar sedan. är det rätt uppenbart att Svartvadet har gjort ett ursuelt jobb. Hur man än vrider och vänder på det, så är det tyvärr så.

Det är enormt tråkigt att behöva konstatera detta. Jag trodde verkligen att han var den perfekta efterträdaren efter Näslund, men det är tydligt att någonting har gått rejält fel.

Trots mycket tid och stort utrymme i budgeten, har han inte lyckats landa ett enda riktigt intressant nyförvärv utöver Ahnelöv. Det hade ju varit betydligt bättre att behålla K-Fop och Ritola i sådana fall. Nu har han i princip ersatt på pappret bra spelare med skadebenägna medelmåttor. 

Det bär verkligen emot att säga det, men... Jag tror verkligen inte att Per är rätt man för jobbet längre.


MoDo Hockey > Sv: Silly season
Sven Sewage:

Han är säkerligen en nödlösning ifall, ursäkta mig, NÄR Brashear blir avstängd. 

MoDo Hockey > Sv: Modo-HV71

ULTIMAVICI:

Ska man hänga ut någon bland de mer rutinerade spelarna så är det Lehtivouri. Han har varit bra och gjorde mycket bra saker även igår, men de onödiga utvisningarna och indianarna bidrog starkt till att MoDo förlorade.


MoDo Hockey > Sv: Modo-HV71

Ben Perrault:

Jag hoppas att man lägger alla pengarna man har kvar på en riktig superstjärna, någon som kan få omgivningen att höja sig. Hellre det än 3-4 medelmåttor.


MoDo Hockey > Sv: Modo-HV71

spud:

Du gillade clowner? Är du helt sjuk i huvudet? Finns ju ingenting läskigare!

youtu.be/-skXU70pO0k

Brrrrr...! 


MoDo Hockey > Sv: Silly season

Steken84:

I allra högsta grad!


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

ULTIMAVICI:

Svartvadet ser måttligt road ut. Gissar att han blev mer eller mindre överkörd i det här fallet.


MoDo Hockey > Sv: Brynäs - Modo

ULTIMAVICI:

Det har slagit slint fullständigt, men på ett sätt älskar jag det. MoDos statement är i princip: 

"Våra motståndare utnyttjar luckor i regelverket för att kunna sätta in tjuvsmällar mot huvudet? Fine! Då utnyttjar vi luckor i regelverket för att kunna sänka dessa fegisar i slutet av matcherna."

Tror det finns tre anledningar till dessa värvningar:

- Sätta press på Peter Andersson
- Avskräcka motståndare från att sätta in tacklingar som kan orsaka skada
- Få de unga killarna att känna att de har någon som skyddar dem

Sedan lär det ju komma åskådare bara för att se Brashear sänka Jämtin. Är lite småkul detta, även om det till viss del känns som pajaserier.


MoDo Hockey > Sv: Brynäs - Modo

Monno:

Svartvadet har gjort ett närmast historiskt dåligt arbete:

- Mycket pengar att röra sig med med tanke på att Cumiskey, Regehr, Hensick och Tambellini. Juniorernas löneförhöjningar kan knappast motsvara detta.

- En helt okej stomme med Skröder, Påhlsson, Önerud, Ritola, Possler, Hedman, Lehtivouri och Ullmark, samt en rad duktiga juniorer att fylla på med.

- Säsongen tidigit, så han hade mest tid på sig av alla att värva ihop laget

- Värvade skadebenägna spelare som Flanagan, Roche och Persson. Knappast en slump att två av dessa står på frånvarolistan nu.

- Fullständigt försummat centersidan, trots att den var det största problemet förra säsongen. 

- Plockade bort Barry Smith. Han må ha varit oduglig som coach, men var åtminstone någon som stod för lite energi i båset. 

Det känns som att planen var att ha is i magen för att kunna plocka de riktigt stora namnen, men han hade inte räknat med att klubbar som Skellefteå skulle vara villiga att punga ut jätteslantar för spelare som Kabanov och Zackrisson. Till slut blev det panik och han blev tvungen att fylla på truppen med spelare som stagnerat i sin utveckling (Nättinen, Flanagan) och spelare som är slut (Kauppinen, Roche).

Denna stress kan knappast vara positiv för hans Ulcerös Kolit. Jag gissar att han gör en Jörgen Jönsson och hoppar av relativt snart, och att Forsberg och Forsberg ansvarar för värvningsarbetet säsongen ut.  


MoDo Hockey > Sv: Brynäs - Modo
J F K:

Torps fel. Undrar om han har slagit en enda passning på bladet.

MoDo Hockey > Sv: Brynäs - Modo

Forsberg 1978:

Ni har ett seniorlag. Vi har ett juniorlag + Skröder och Ahnelöv.


MoDo Hockey > Sv: MODO-LHC

spud:

Det är inte direkt som att domarna åker och intervjuar målvakten om huruvida han blev störd eller inte. Anledningen till att den punkten infördes var att det blev löjligt när mål dömdes bort för att en spelare hade en skridskospets inne i målgården en meter från målvakten. Det är klart Ullmark hade haft något större chans att rädda pucken om klubban inte hade varit där och det är det enda som spelare roll.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MODO-LHC

NuMo:

Det finns en allmän förvirring angående detta med spelare i målgården. Många tycks tro att allt är lugnt så länge skridskorna är utanför - Så är inte fallet. Det var ett par situationer förra säsongen då mål dömdes bort trots att båda skridskorna var utanför och det blev rabalder även då. I dessa fall handlade det om att en del av rumpan var innanför målgården.

Jag gissar att denna vanliga missuppfattning beror på att de flesta mål döms bort på grund av att en del av skridskoskenan är inne i målgården och att folk har fått (den felaktiga) uppfattningen att det är skridskornas placering som gäller. Detta är förstås helt fel:

471 – UNDERKÄNNANDE AV MÅL – Disallowing a goal 

a) Inget mål ska godkännas om:  

4. En anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares agerande som orsakat honom att vara i målområdet, förutsatt att spelaren inte haft tillräckligt med tid på sig att ta sig ur målområdet 

Sedan finns även punkten: 

7. En anfallande spelare befinner sig i målområdet när pucken passerar mållinjen och på inget sätt påverkar målvaktens förmåga att göra en räddning, förutom i situationer som beskrivs under regel 471 

 
Vi kan konstatera följande tre saker:

1) En spelare befann sig, enligt definitionen, i målgården när pucken gick i mål
2) En spelare som står i målgården stör om han på minsta sätt skymmer sikten eller på annat sätt försvårar målvaktens arbete
3) Domarna fattade ett helt korrekt beslut

Det blir egentligen rätt patetiskt. Den officiella regelboken ligger ute på nätet så att alla kan läsa den. Ändå finns det tusen tyckare där ute som tycker att det var ofattbart att målet dömdes bort. Hur i helvete kan man ha betalt för att stå i TV och ifrågasätta domslut, utan att ens läsa reglerna först? Det tog 30 sekunder för mig att hitta den där paragrafen. Är jag naiv som förväntar mig att andra ska göra samma sak?


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sawchuk:

Precis som Sedin tar upp så väcker ishockey känslor; Jag känner nämligen för att ge Alavaara en fet smäll på käften:

"Det är bara idrott vi håller på med. Man måste sätta det i relation till vad som händer och sker där ute".

Det är som att antyda att mobbing i skolorna inte är så allvarligt eftersom många barn ute i världen inte ens får gå i skolan. Vad är det för jävla resonnemang?

Man kan alltid hitta värre exempel ute i världen. Men ser man lokalt, så vore det onekligen en kris för Örnsköldsvik med omnejd om MoDo åkte ur SHL. Företag skulle gå i konkurs, folk skulle förlora jobben etc. Att då börja svamla om svältande barn i Afrika är bara provocerande.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Amitiel:

Saken är ju att det lär bli betydligt svårare att gå upp efter den här säsongen. Det vore katastrof för MoDo att åka ur i år. Dessutom börjar ju saker å ting ordna upp sig; Ekonomin har gått åt rätt håll, en suverän målvaktstränare, ungdomsverksamheten är bättre än på länge etc. Personligen ser jag ingenting positivt med att "bygga om på nytt" i Allsvenskan. Känns som att MoDo har byggt om de senaste 5-6 åren. Det som behövs nu är lite kontinuitet. 

Åker MoDo ur, lär de inte ta sig upp igen. Detta inser såklart de lokala företagen, så det kommer säkerligen öppna plånböckerna om krisen blir större. 

Till många andra:

Det heter "VAR är disciplinen?", "VAR är pengarna?" etc.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Dexter :

Jag tror du är inne  på helt rätt spår, att de hoppades att det skulle lösa sig med Ullmark bakom kassen. Hade han som förra säsongen stått framför kassen, hade det nog sett helt annorlunda ut.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Steken84:

Haha. Andra matchen i rad! 

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Monno:

Måste vara bekvämt att heta Per Svartvadet. Värvar bara ihop en massa okända spelare som har avstannat i utvecklingen och som ingen annan klubb är intresserade av. När folk är skeptiska, förklarar han att han en budget att följa. 

Spola fram några månader. Laget floppar och sjunker som en sten i tabellen. Med Svartvadet är supernöjd med sina nyförvärvärv. Såhär beskriver han Roche:

”Vi visste vad han var för spelare och han har om möjligt varit ännu lite bättre kanske. Han har enorma spetskvalitéer, han har varit pigg för åldern och kommer växa ännu mer” 

Eller om Nättinen:

”Inte en spelare som gör så mycket poäng men han är stor och tung och rätt bra tekniskt ändå. Han drömmer om att göra mer poäng och vi tror det är en bra miljö för honom att blomma ut mer och ta det klivet”

Ja, det vore verkligen roligt om MoDo kunde hjälpa Nättinen att göra mer poäng. Men jag hoppas att nästa GM fokuserar på att plocka hit spelare som kan hjälpa MoDo istället för vice versa.

Hursomhelst är Svartvadet uppenbarligen helnöjd med dessa spelare, så att laget sjunker som en sten i tabellen har såklart ingenting med hans värvningsarbete att göra. 

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Leksand-Modo 2014-11-15

J F K:

Nog för Nylander och Ahnelöv säkerligen inte var gratis. Men i övrigt; Vad har Svartvadet egentligen gjort av pengarna?

Även om budgeten är mindre i år: Ritola, Cumiskey, Regehr, Tambellini, Hensick... De måste ha kortat skjortan. Vart har pengarna tagit vägen?


MoDo Hockey > Sv: Modo - DIF

NuMo:

Där har vi en tackling Disciplinnämnden borde kolla på. Ganska mycket fulare än Jensens om ni frågar mig.

Haha. Parodi. Två utvisningar när man jagar kvittering.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Varför diskuteras aldrig tandskydden? Nog borde det vara möjligt att ta fram tandskydd med bättre stötdämpningsegenskaper?


MoDo Hockey > Sv: Modo - Skellefteå

ULTIMAVICI:

Bedrövligt. Man kan göra 2-3 mål på mindre än minut, ändå ger de upp efter halva sista perioden. Skämmes tamejfan.  


MoDo Hockey > Sv: Modo - Skellefteå

ULTIMAVICI:

Nu borde de faktiskt skämmas. Detta är oacceptabelt även om matchen är körd.


MoDo Hockey > Sv: Modo - Skellefteå

Rytter:

Jag tycker verkligen att Torp är helt oduglig. Han hade en bra förra säsongen, men i dagsläget är han inte SHL-mässig. Ingen riktig uppsida, spelar alldeles för svårt och är dessutom skadebenägen. 

Hade förhoppningar inför säsongen att han skulle bli en ny Ahnelöv, men dessvärre tycks han ha enorma problem att inse sina egna begränsningar. 


MoDo Hockey > Sv: Lule - Modo

Rytter:

Gwahahaha! Verkligen! 


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter:

Hade Possler blivit skadad hade Hedman givetvis blivit avstängd. Återigen är detta rätt inkonsekvent med tanke på att Påhlsson blev avstängd trots att tacklingen inte verkade orsaka någon större skada, men men... 

MoDo Hockey > Sv: Lule - Modo

Monno:

Torp och Roche i samma backpar? Vad gissar vi på? -4? -5?


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

NuMo:

Nej, men däremot tvivlar jag inte en sekund på att många spelare skulle börja utnyttja det ifall det var praxis att dela ut långa avstäningar vi dessa incidenter. 

Du fortsätter att blanda äpplen och päron. Jag förstår helt och hållet att du tycker att det är barbariskt att publiken skriker av förtjusning åt tacklingar som kan ge men för livet. Jag förstår att det är upprörande att få det bekräftat att vissa spelare har så lite respekt för sina motståndare att de fullföljer tacklingar i situationer som de vet är farliga. Jag känner likadant. Jag tycker att det är fruktansvärt obehagligt att se medveteslösa spelare på isen. Av denna anledning vägrar jag titta på MMA eller boxning. 

Men i just detta fall har Jensen regelverket på sin sida. Det märks tydligt att även ni inser det, eftersom argumenten snarare handlar om bristande respekt än tacklingen i sig.

Jag förstår att det är provocerande. Det är ungefär som när man säger åt unga tjejer att de ska låta bli att gå ensamma på kvällarna, ta det lugnt med alkoholen och inte klä sig för utmanande. Varför ska de straffas för att det finns rötägg som inte har någon respekt? 

Det är möjligt att förbättra situationen genom att förändra lagstiftningen, men i grund och botten är den dystra sanningen att man måste vara uppmärksam och skydda sig själv om man inte vill råka illa ut. 


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
J F K:

Om vi vänder på det: Ifall det i samtliga fall var förbjudet att tackla en spelare som tittar ner i isen, varför skulle en spelare någonsin titta upp? Han är ju i princip otacklingsbar!

Spelarna är inte dumma, utan sätter sånt här i system direkt. När det infördes nolltoleans mot hakningar, började de direkt trycka fast motståndarklubbor mellan armen och kroppen, eller göra som Järnkrok och låtsas få en klubba i ansiktet.

Du såg ju tydligt vad som hände när de skulle bli hårdare mot tacklingar i ryggen nära sargen. Spelarna satte det i system att hela tiden vända ryggen till. Det gick så långt att de tvingades revidera regeln och lägga till paragrafen om att det inte ska klassas som ryggtackling ifall spelaren vänder ryggen till precis i tacklingsögonblicket. 

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Min poäng är att i sådana fall får man se över regelverket. För mig är det obegripligt hur någon kan mena att Jensen _siktar_ mot huvudet, vilket enligt regelverket är ett krav för att det ska klassas som tackling mot huvudet. 

Sedan kan man förstås diskutera den moraliska aspekten. Ska man skjuta slagskott om någon ligger på isen framför? Ska man tackla 16-åriga juniorer lika hårt som man tacklar spelare med NHL-rutin? Ska man gå in i situationerna lika hårt i en grundseriematch som i en avgörande final? 

Regler och lagar kan emellertid inte vara så godtyckliga. Huruvida Jensen innerst inne tänkte "Haha, nu ska jag skicka honom till sjukhuset" eller inte spelar ingen roll. Det enda som kan analyseras objektivt är hans agerande, dvs låg fart, axeln in till kroppen, vågrät kraft, i en nord-syd-situation. Man måste skilja på detta och moraliska diskussioner om bristande respekt. 

Som Aristoteles sa: "Lagen är förnuft fri från passion"


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Bifbiffen:

Jensen slapp alltså avstängning, precis som vi trodde. Två matcher på Kauppinen känns också rimligt. Sedan borde Hedman naturligtvis också blivit avstängd, framförallt med tanke på att han är en återfallsförbrytare, men i övrigt känns det skönt att Disciplinnämnden faktiskt följer regelverket för en gångs skull.


· 204 ·