Henrik Ellemo

79 inlägg · 728 besäkare

Historik

« · 1572152
Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?

Dream Team: Helt rätt om vi slår ut er eller Rögle, ni är för dåliga för elitserien och vi är för bra för allsvenskan, låt oss därför byta plats. Ni borde inte torska er plats, då ni har högre spelarbudget än oss och får mycket bättre ekonomiska och sportsliga förutsättningar i o m att ni är elitserileag.

Vi har följt hockeyförbundets regler. Vill du kritisera dem så vänd dig till dem, hälsa från mig att jumbon i elitserien borde åka ner utan kval. 


Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?
Bragd-Birger: Om du är orolig för de Leksandsanställda är du välkommen att skänka en slant. Skänker du 150 kr kan du få en mössa med ordet "LIFskvalitet" på. 

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?

Bragd-Birger: Elitserievinnaren borde vinna SM-guldet. Sedan kan man ha en kupp (precis som i fotbollen) vilket blir en annan sorts tävling i elitserien. Man kan alltså ta 2 segrar under ett år, en s k dubbel. 

Jag hoppas att det inte finns någon gräns för hur mycket pengar vi skall få in. Leksands IF håller för närvarande på med ett "projekt" som kallas nybygget, där supportrarna samlat in runt 6 mille på några månader, förhoppningsvis stiger den siffran stadigt under året. På Leksandsif.se kan du läsa mer om detta. Eftersom det går så bra för nybygget så klarar vi oss nog undan KK och då kan vi garanterat betala tillbaka till dig som skattebetalare. 


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
söder över: Betydligt mycket mindre. Vi har ju värvat otroligt osmart, trötta avdankade spelare med noll motivation, typ. Detta fram tills förra året. Visst händer det att lag går upp med budgetsatsningar, men det är fruktansvärt svårt. 

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?
Carl Lejonkräk: Var på utomhus match med 18000 åskådare när vi mötte Mora. Såg nästan aldrig pucken, men var rätt schyst upplevelse ändå. 

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?

söder över: Man rensar inte ut allt oavsett om man gör stora förändringar, därför ser jag det mer som en fortsättning än en omstart, men välj vilken definition du så önskar. Det du beskriver är en budgetsatsning i AS. Skulle vara intressant att få veta hur många som kommer tycka att det är kul att gå på hockey då i Timrå.  

Semistatlig företagsidé är ett så lågt ordval så det kommenterar jag inte. 


Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?

Bragd-Birger: Tror inte att du skulle använt de ordvalen ifall du bara var ute efter att ge mig perspektiv, tror snarare du var ute efter att göra mig irriterad. 

Lönegarantin återbetalas med ränta, så du tjänar snarare än förlorar på LIF. 

Seriesystemet är orättvist. Vinner man en serie och har presterat ultimat, men ändå inte får något för det är det orättvist. Att ett lag som lockar mindre publik men ändå får 10 ggr så mycket pengar i teveintäkter, ja då är det orättvist. 


Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?
Carl Lejonkräk: Det tycker jag inte. publikunderlaget skulle finnas. 

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?
Carl Lejonkräk: Ja, det skulle bli riktigt häftigt. Eller Brynäs - Leksand på Friends arena inför 50 000 åskådare. Verkar ju dock inte bli verklighet än på ett tag med tanke på vilka serier vi spelar i..

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?
Bragd-Birger: Ja det har du rätt i. 

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?

Ta ishockeyn som exempel då. De flesta andra ligorna har väl direkuppflyttning, eller har jag fel? Största anledningen till direktuppflyttning är däremot av rättviseskäl (inte rättvist att tävla där ena laget har bättre ekonomiska förutsättningar) samt att det skulle gynna hockeyn då anledningarna till att satsa underifrån blir fler. 

Att du är direkt uppkäftig tycker inte jag utvecklar diskussionen. Däremot sakliga argument gynnar denna. 


Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?
Carl Lejonkräk: Jag tycker att ditt förslag låter bra. Hoppas det blir så i framtiden. Min enda invädning mot det är att jag tycker att det lag som vunnit en serie över cirka 50 omgångar är mer värda att gå upp än det lag som inte gjort det, och vice versa. Å andra sidan blir det lite mer matcher och lite mer spänning med ditt förslag så jag kan lätt köra på det. Mycket bra!

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?
Bragd-Birger: Vad tillför det vår diskussion nu att du tycker vi är en lallaförening och myglare?

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?

Bragd-Birger: Direktuppflyttning sker i de flesta seriestystem, oavsett sport. Vilka är dina förslag på att öka möjlligheterna att gå upp i ES om man inte tillämpar direktkvalificering?

TImrå är skattesponsrade på samma sätt som Leksand (exkluderat att ni inte lånat 3,5 mille med ränta av staten) och jag hoppas för din skull att ni också har en trottoarkant till försäljning. I Allsvenskan behöver man all ekonomisk hjälp man kan få, inte som i Elitserien där det regnar pengar över en. 

Kan också tala om en till verklighet nere i allsvenskan: Man drömmer rätt ofta om direktuppflyttning. 

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?

KORITFW: Vart har du hört/läst att det är på G med utökning av ES. Jag har haft en del mailkontakt med hockeförbundets ordförande Christer Englund och tävlingschef Mikael Lundström, där jag tjatat på dem om utökning och direktuppflyttning men deras svar tycker inte jag har varit så positiva (även om Mikael direkt uttryckt att han håller med mig). En utveckling av svensk hockey måste bara ske. 

Det där med att bygga upp något stort i AS anser jag vara rent önsketänk från din sida (men jag klandrar dig inte, har själv tänkt samma sak om mitt lag när vi degraderats). Hockey är kapitalistisk marknad, men marknaden är för liten och svag i AS. Så fort man åkt ur elitserien försvinner medgångssupportrarna, vilka är väldigt viktiga för en klubbs ekonomi. Dessutom går man nästan miste om 30 mille i teveintäkter. LÄgg därtill minskade sponsorintäkter. Man börjar inte om vid degradering till allsvenskan, man blir däremot mindre och mindre som förening. 

Timrå måste helt enkelt ligga i elitserien, vi också. Jag hoppas verkligen att vi båda gör det. 


Timrå IK > Sv: Timrå IK - Rögle BK 130323

El Maco: Fel. Maria Andark (som borde vara rätt neutral i frågan) har själv gått ut på twitter och uttryckt att Leksand har långt ifrån den dyraste hallhyran i allsvenskan.

Jag tror också att Timrå vinner imorgon, tyvärr. Rögle är helt under isen med sargat självförtroende och har riktigt svårt att vaska fram de heta mållägena och försvaret släpper igenom allt för mycket. Hoppas inte att VIK trasar sönder matchen mot oss imorgon.


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
250kg kärlek: För övrigt är det lite märkligt att en del av er Timrå fans hellre diskuterar vår ekonomi än er egen framtid som klubb.

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

250kg kärlek: Timrå har en högre spelarbudget än LIF, och ni får mycket bättre förutsättningar än oss när ni ligger i Elitserien

Det är roligt att du nämner staten. De enda företag/organisationer som gick emot och trotsade ackordsuppgörelsen var faktiskt staten, skatteverket (och hockeyförbundet). Staten borde älska Leksand, som inbringar väldigt mycket skattemedel till denna. Om t ex 100 leksingar går till Oleary´s i Stockholm och dricker öl och äter mat och vid Leksandsmatch, resulterar det i skatteintäkter. DÅ Leksand har flest Supportrar i landet inom hockeyn (ev exkluderat Frölunda och kanske något Stockholmslag) så borde staten älska Leksand mest av alla lag.

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
söder över: Vad?

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

250kg kärlek: Jag kan lova dig att vi inte har en spelarbudget som ens är i närheten av den du nämner. Hur som helst, tror inte vi kommer längre i denna diskussion. 

Vad tror du om fortsatta kvalserien för er del då?


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
250kg kärlek: Källa på det?

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
250kg kärlek: 18 mille sammanlagt. Spelare som just nu belastar vår ekonomi (de var fler förr) har vi på lån till andra klubbar, dessa betalar en del av kostnaden. 

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
Per HApps: Vi får inte lönegaranti. Vi FICK lönegaranti i en månad, som är ett lån som kommer att betalas tillbaka när rek. är klar. VI har fått skulder avskrivna med 50 mille. Fordringsägarna och våra egna fans är de enda jag tycker synd om när det gäller Leksands ekonomi. VI Supportrar har samlat in 6 mille hittills, så det är ett stort jobb som krävs för att få ekonomin att gå ihop, så det är inget jag önskar eller rekommenderar andra klubbar.

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
250kg kärlek: Fel. För ett par år sedan låg vi på en spelarbudget på 40 mille (därav dagens ekonomiska problem. Förförra året mer än halverades den till dagens 18 mille.

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
250kg kärlek: Vår är cirka 18 mille. Kan inte tänka mig att ni har 8 mille, då har ni ju lägre än SSK.

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
250kg kärlek: Hur stor spelarbudget har ni??

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
250kg kärlek: OM vi nu skulle gå upp i år (långt långt kvar än) så är det väl en bragd av oss med tanke på att både ni och Rögle ANTAGLIGEN har högre spelarbudget än oss?

Timrå IK > Sv: Vad händer sen då?

250kg kärlek: Vad som talar för Timrå IK? 6 poäng mot Rögle i dubbelmötet, så har ni ett bra utgångsläge inför sista matcherna. Ni får tillbaka Robinson snart. Ni möter Leksand på hemmaplan, där lär det bli en annan match. Ni har bara blivit nollade av LIF än så länge. Plus att ni har bästa truppen i AS. KS kan svänga fort, svackor kan komma för LIF eller Örebro. Där har du väl litegrann som KAN tala för er. 

Men tror skulle ni åka ur elitserien så tror jag risken är oerhört stor att ni inte tar er upp närmaste 10 åren. Se på LIF, VIK, SSK, Malmö m fl. Det är svårt att få ekonomin att gå ihop och att bygga ett slagkraftigt lag, så fort en ung talang börjar producera lite så är elitserielagen där och plockar upp. Inte heller så häftigt att möte Tingsryd hemma en tisdag med 2000 på läktaren, en match som kanske inte ens betyder ett skit eftersom vinnaren i AS ändå inte vinner något på det (vilket är helt sjukt). Teveintäkterna är på 2 mille, medan elitserielagen får 30 mille. Inte direkt konkurrens på lika villkor. Allsvenskan är en tråkig serie man bara vill bort ifrån, men som är riktigt svår att ta sig ifrån. 

Ettan i AS borde direktuppflyttas, sista lag i ES borde åka ner, resten kan spela kval. I sådana fall skulle det inte vara sådan katastrof att hamna i AS.


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

El Maco: Klart man får kritisera mig eller Leksand. Det jag efterlyste igår var seriösa källor till att Leksands IF fuskat. Några sådana har jag ännu inte fått. Leksands ekonomi är för övrigt rätt off topic relaterat till trådens namn kan jag tycka.  


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
El Maco: Klart man får kritisera oss med. Det viktigaste är ju att argumenten är sakligt underbyggda, helst med pålitliga källor. 

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
Dream Team: Klart man skall kritisera det som är fel, oavsett vilket lag man håller på!

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
söder över: Då blir det kanon med minst 30 nya millar på kontot. 

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21
mikenomad: Ok=) Satsade 1000 spänn på Rögle förra omgången. Dyr hobby man har.

Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

Kattgubben:

Jag har satsat 500 spänn på Timrå-seger (2,90 i odds, rätt bra) för att få lite plåster på såren om LIF förlorar, samt att LIF brukar vinna när jag satsar emot dem. Rätt sjukt beteende det med..


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

Bragd-Birger:

Vad ligger er spelarbudget på i år?

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

DJ Hemp:

Är ni bättre eller sämre än förra året? Känns som att vi Leksand är lite bättre, i a f offensivt. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

Bad_Brett:

Och ja, dagens resultat är LIFsviktigt=)


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

Bad_Brett:

Tack så mycket. Kul att höra från en modoit, ni har en fin och genuin klubb och jag har alltid haft stor respekt för er, som vi dessutom värvat från=). 

Jag skulle bli överlycklig för poäng ikväll, tror dock det blir mycket svårt. Vad tror du om matchen?


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

söder över:

"Bajsa på staten".

Hur då?


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

Marcus:

Att vi inte skulle existera utan kommunens stora stöd stämmer nog. Går inte att ha ett elitlag i ishockey i en så liten ort som Leksand utan det. 

I en undersökning på Aftonbladet.se så har 43% av angett att de vill se LIF i elitserien, 12% har angett att de vill se Timrå där. Drygt 36000 har röstat, så det är ganska stort urval. Så att hela hockeysverige håller på er idag är en rejäl överdrift. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

Hahl Bundy:

Guds gåva är vi inte. Vi har slösat bort så många säsonger och så mycket pengar på gamla avdankade tjecker och finnar som glidit på en skridsko, istället för att satsa på egna talanger och ha tålamod i våra satsningar. Leksand är en blödande klubb, kidsen som växer upp idag väljer inte att hålla på Leksand, då vi ligger i AS. Vi måste gå upp för att inte i sinom tid dö ut. Tror dock inte att vi går upp närmaste tiden. Hamnar man i allsvenskan så är det väldigt svårt att ta sig därifrån, vilket det kommer bli även för TImrå om så blir fallet (i år håller ni er dock kvar). 

Dock så har vi fortfarande stora supporterskaror runt om i landet som går mycket på hockey, vilket ger klirr i motståndarnas klubbkassor, samt att många av leksingarna köper tv-abbonemang för att se hockey. Bara till vår egen kommun genererar vi cirka 133 miljoner per år. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

El Maco:

Jag hoppas att vi båda tar steget upp så man får åka upp till Sundsvall o kolla hockey igen. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

El Maco:

Visst, lite skillnad blir det. Men om Alsenfelt bidrar till att vi tar steget upp i år (vilket jag tyvärr inte tror, vi viker ner oss som vanligt) och därigenom får cirka 40 miljoner extra till kontot så skulle jag vilja kalla det en typ av investering. 

Ang Borås HC så får du ställa den frågan till Hockeyförbundet. Leksands IF är i a f otroligt viktiga för Svensk hockey då ofta tenderar till att fylla hockeyhallar runt om i landet. Om vi konkar så förlorar hockeySverige på det. Möjligtvis har detta ett finger med i spelet. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

mattias - 74:

Jag såg Uppdrag granskning och vilka regler kommunen brytit mot, men inte vad LIF brytit mot. Tror UGs reportage kan medföra att fler kommuner kommer att stödja sina föreningar i mindre utsträckning nu, med risk för att bli granskade. Finns säkert fler kommuner med tvivelaktiga ekonomiska transaktioner till sina klubbar. Elitidrott är inte direkt gratis. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

El Maco:

Omoraliskt kanske, men vilken paragraf bryter det mot? Hockeyförbundet får väl ha bättre granskningar då. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

El Maco:

Pengarna till den enda förstärkningen som gjordes öronmärktes från en extern finansiär. Det händer att företag tillåts investera i en rekonstruktion i fall det kan gynna företaget vid senare tillfälle (läs elitserien).

Lönegarantin är ett lån med ränta som kommer betalas tillbaka till staten. 

Antar att ni också fått en del pengar från er kommun som hade kunnat gått till bättre saker. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

mattias - 74:

JÄmför inte Hitler med Leksands IF!

Leksands IF har tagit felbeslut på felbeslut senaste åren, fram till förra året. Jag ser fortfarande inte vilken lag vi brytit emot. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

t_89:

Men vad är det som det fuskats med? Vilken paragraf i vilken balk har idrottsföreningen brytit emot?


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

El Maco:

Som vi håller på att göra nu, ja. Det är fortfarande patetiskt och okunnigt att kalla oss fuskare och Statens IF m m. Vi är inte de första som får rejäla ekonomiska problem i AS och tar ut lönegaranti, den risken ökar hur som helst vid spel i AS. 


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

t_89:

Humor på hög nivå. Vänta och se hur er ekonomi kommer se ut om ni trillar ner till AS. Inte så jävla roligt kan jag tala om.


Timrå IK > Sv: Leksands IF - Timrå IK 2013-03-21

KORITFW: 

Vad är det Leksands IF har fuskat med, vad har man gjort som går emot regelboken? Berätta det för mig.


« · 1572152
Om Henrik Ellemo
Hejar på: 0x20-leksandsiflogosvg.png Leksands IF

Erfarenhet: 4. Rinkräv

är nu OFFLINE

Från Borlänge