Historik
Föregående · 3 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jävligt märkligt om inte Brynäs är motiverade idag när man spelar för topp 6. Inte för att Örebro har varit direkt desperata heller men dom checkar högt och då får vi problem i egen zon. Det ser nästan mer ut som att Brynäs är mer tagna av stundens allvar än Örebro fast det borde vara tvärtom.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: ”Det ändrar ju ändå inte på "faktum": Örebro har mest att spela för och att det på förhand därför är logiskt och inte ett dugg konstigt om dom också är mest motiverade att vinna matchen.”
Ja vi kan nog nog vända och vrida på saken så det passar våra egna argumentationer. Vad som är ”fakta” och vilken inställning som vi tror att Örebro och Brynäs har till matchen blir i slutändan bara en subjektiv gissning.
Jag har dock svårt att se att inte Brynäs ska vara extremt motiverade för att inte göra allt för att undvika att hamna i åttondelsfinal där man dels riskerar att åka ur innan det roliga börjar men även går miste om en veckas extra vila.
Med det sagt så har jag full respekt för att det kommer bli en svår bortamatch mot ett motiverat Örebro ;)
Ja vi kan nog nog vända och vrida på saken så det passar våra egna argumentationer. Vad som är ”fakta” och vilken inställning som vi tror att Örebro och Brynäs har till matchen blir i slutändan bara en subjektiv gissning.
Jag har dock svårt att se att inte Brynäs ska vara extremt motiverade för att inte göra allt för att undvika att hamna i åttondelsfinal där man dels riskerar att åka ur innan det roliga börjar men även går miste om en veckas extra vila.
Med det sagt så har jag full respekt för att det kommer bli en svår bortamatch mot ett motiverat Örebro ;)
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Ja men godkväll!
I teorin kan man alltid argumentera för att den som slåss för sin överlevnad är mer motiverad. Hade inte Brynäs haft något att spela för så hade jag köpt det.
Slutar Brynäs topp 6 så kommer dom få över en veckas vila innan dom går in i kvartsfinalspelet. Missar dom topp 6 så får dom spela åttondelar som avgörs i bäst av tre. Blir det en 3:e avgörande match så får dom 2 dagars vila innan första kvartsfinalen. Det är inte optimalt och allra helst inte med vårt lite åldersstigna lag. Tar vi oss förbi åttondelsfinalerna så är risken överhängande att vi ryker direkt i kvarten.
Trots att motivationen borde vara på topp så brukar det sällan vara en helt positiv känsla att gå in i en match där en förlust kan få negativa följder så det behöver därför inte vara till Örebros fördel.
Brynäs har fortfarande en möjlighet att göra något bra av den här säsongen och spelet har sett bättre ut en längre tid nu vilket även poängskörden vittnar om.
Därför borde man vara väldigt motiverade att försöka behålla sin position bland dom 6 första nu.
Så tänker jag.
I teorin kan man alltid argumentera för att den som slåss för sin överlevnad är mer motiverad. Hade inte Brynäs haft något att spela för så hade jag köpt det.
Slutar Brynäs topp 6 så kommer dom få över en veckas vila innan dom går in i kvartsfinalspelet. Missar dom topp 6 så får dom spela åttondelar som avgörs i bäst av tre. Blir det en 3:e avgörande match så får dom 2 dagars vila innan första kvartsfinalen. Det är inte optimalt och allra helst inte med vårt lite åldersstigna lag. Tar vi oss förbi åttondelsfinalerna så är risken överhängande att vi ryker direkt i kvarten.
Trots att motivationen borde vara på topp så brukar det sällan vara en helt positiv känsla att gå in i en match där en förlust kan få negativa följder så det behöver därför inte vara till Örebros fördel.
Brynäs har fortfarande en möjlighet att göra något bra av den här säsongen och spelet har sett bättre ut en längre tid nu vilket även poängskörden vittnar om.
Därför borde man vara väldigt motiverade att försöka behålla sin position bland dom 6 första nu.
Så tänker jag.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ellis: Fast är Örebro mer motiverade än Brynäs på torsdag så är det nåt som är väldigt allvarligt. Nä det har jag svårt att se att det ska vara den avgörande faktorn. Det är upp till Brynäs att bevisa nu att man har gjort sig förtjänt av den position man har nåt.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattiask: Jag tror att dom flesta har sett samma match och ja vi skulle absolut ha avgjort den här matchen efter 2 perioder då vi är överlägsna rent spelmässigt där Malmö knappt får låna pucken.
Vi är dock på tok för runda för vi måste kunna kapitalisera på det spelövertaget vi hade då.
När Malmö sen får vittring och börjar checka hårdare så blir vi långsamma, börjar slå bort oförklarliga pass så att Malmö får fast oss i egen zon och då börjar vi se trötta ut.
Klart man blir besviken då på att vi förlorar den här viktiga 6-poängsmatchen. Sen har vi fortfarande allt i egna händer så det är helt upp till laget att visa att vi är förtjänta av direktplatsen till kvartsfinal.
Vi är dock på tok för runda för vi måste kunna kapitalisera på det spelövertaget vi hade då.
När Malmö sen får vittring och börjar checka hårdare så blir vi långsamma, börjar slå bort oförklarliga pass så att Malmö får fast oss i egen zon och då börjar vi se trötta ut.
Klart man blir besviken då på att vi förlorar den här viktiga 6-poängsmatchen. Sen har vi fortfarande allt i egna händer så det är helt upp till laget att visa att vi är förtjänta av direktplatsen till kvartsfinal.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{11102}: Blomgren har väl inte blivit riktigt testad än. In med lite fler puckar på mål och se till och skym och var med på returer. Sätt dom gärna högt.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Jag hade också sett att man hade fortsatt med Källgren nu med tanke på hur han har spelat på slutet. Samtidigt behöver man ha med sig två målvakter som är igång in i ett slutspel. Därför var det ganska väntat att Clara skulle få chansen mot LHC när Källgren stod i torsdags och det är en viktigare match på tisdag mot Malmö där topp 6 kan avgöras.
Håller även med om att målet i övertid var billigt men jag tycker fortfarande att lagets insats i ordinarie tid har mer att önska och det blir lite för enkelt att säga att vi tappade poängen där p.g.a. Clara tycker jag.
Mot Frölunda gjorde vi rakt igenom en solid insats, (där Källgren var grym ska även framhållas) Mot Timrå senast var det inte lika övertygande men jag tyckte ändå att vi höll strukturen ganska bra i försvarsspelet och höll ihop laget bättre än igår. Det var inte så att LHC var överdrivet bra heller men vi satte oss i problem flera gånger i egen zon p.g.a. att vi spelade fast oss. I spelet utan puck så tappar vi strukturen, blir obeslutsamma och lite för mycket pucktittande. Lite samma problem som vi har sett tidigare på säsongen.
Sen hade vi även svårt att komma in på insidan och skapa tillräckligt med målchanser framåt för att göra fler mål än LHC.
Nu förväntar jag mig att vi får se ett mer beslutsamt lag hemma mot Malmö där Källgren naturligtvis kommer att få stå.
Håller även med om att målet i övertid var billigt men jag tycker fortfarande att lagets insats i ordinarie tid har mer att önska och det blir lite för enkelt att säga att vi tappade poängen där p.g.a. Clara tycker jag.
Mot Frölunda gjorde vi rakt igenom en solid insats, (där Källgren var grym ska även framhållas) Mot Timrå senast var det inte lika övertygande men jag tyckte ändå att vi höll strukturen ganska bra i försvarsspelet och höll ihop laget bättre än igår. Det var inte så att LHC var överdrivet bra heller men vi satte oss i problem flera gånger i egen zon p.g.a. att vi spelade fast oss. I spelet utan puck så tappar vi strukturen, blir obeslutsamma och lite för mycket pucktittande. Lite samma problem som vi har sett tidigare på säsongen.
Sen hade vi även svårt att komma in på insidan och skapa tillräckligt med målchanser framåt för att göra fler mål än LHC.
Nu förväntar jag mig att vi får se ett mer beslutsamt lag hemma mot Malmö där Källgren naturligtvis kommer att få stå.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Petrov: Tycker inte Clara gör en direkt dålig match. Dom flesta målvakter får det jobbigt när det är mycket trafik framför mål men det känns som att Clara har lite större problem med det. Han ser nog skottet sent vid 2-1 men får ned benskyddet och gör en räddning men där är vi tvåa på returen sen. Vid 3-2 så avlossar Linköpingspelaren skottet långt in i skottsektorn och gör det välplacerat så det är inte så mycket att säga om.
Tycker att vi har större problem med hur vi agerar i egen zon idag. Vi skvätter bort pucken vid flera tillfällen och i spelet utan puck blev vi väldigt tama och reaktiva och faller tillbaka lite till gamla synder.
Sen kan man ha åsikter om domarna men som helhet så var det ingen bra bortamatch.
Tycker att vi har större problem med hur vi agerar i egen zon idag. Vi skvätter bort pucken vid flera tillfällen och i spelet utan puck blev vi väldigt tama och reaktiva och faller tillbaka lite till gamla synder.
Sen kan man ha åsikter om domarna men som helhet så var det ingen bra bortamatch.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattias - 74: ”Borgman har dragit på sig 2 utvisningar även om den första är tveksam så är den 2a helt jävla korkad
Hv åker ur”
Vill inte strö salt i såren men du var lite snabb att döma ut både Andreas Borgman och HV.
Med det sagt så hoppas jag att ni studsar tillbaka i 3:e och tar det här!
Hv åker ur”
Vill inte strö salt i såren men du var lite snabb att döma ut både Andreas Borgman och HV.
Med det sagt så hoppas jag att ni studsar tillbaka i 3:e och tar det här!
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Väldigt rörigt i egen zon i den här perioden, där måste vi bli rejälare både med och utan puck.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bänknötarn: Bra att Bobby fortsätter och trampa på som ger den utvisningen. Kom igen nu lite rappare och mer attack!
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
cog: Nu vinner vi matcher även om vi förlorar skottstatistiken. I höstas kunde vi förlora matcher trots att vi vann skotten med det dubbla.
Det visar på en ny styrka, sen var det väl i ärlighetens namn ingen superinsats vilket även Kinnvall påpekade i intervjun och det är rätt uppfriskande att man inte är nöjd trots att man vinner med klara 4-1 till slut.
1:a kedjan är överlägset bäst ikväll, Silfverberg och Larsson visar fjolårsform och Bellows har ju blivit den perfekta 3:e länken där och det känns som att har blivit snabbare på skridskorna också:)
Vill ge ett litet plus till Ölund också som jag tycker har höjt sitt spel sista månaden och det är viktigt för hela 3:e kedjan. Norlinder fortsätter att ta steg och ser ut att spela med ett större självförtroende.
Källgren fortsätter att spela förtroendeingivande och ser till att den här matchen är i Brynäs ägo från början till slut.
Det visar på en ny styrka, sen var det väl i ärlighetens namn ingen superinsats vilket även Kinnvall påpekade i intervjun och det är rätt uppfriskande att man inte är nöjd trots att man vinner med klara 4-1 till slut.
1:a kedjan är överlägset bäst ikväll, Silfverberg och Larsson visar fjolårsform och Bellows har ju blivit den perfekta 3:e länken där och det känns som att har blivit snabbare på skridskorna också:)
Vill ge ett litet plus till Ölund också som jag tycker har höjt sitt spel sista månaden och det är viktigt för hela 3:e kedjan. Norlinder fortsätter att ta steg och ser ut att spela med ett större självförtroende.
Källgren fortsätter att spela förtroendeingivande och ser till att den här matchen är i Brynäs ägo från början till slut.
+ 17
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Nä det är nog krävande att spela med den fysiska närvaron i varje match som man gjorde senast. Samtidigt har man haft många dagars vila så det borde ändå inte vara ett problem. Tror det viktigaste är att vi har grundtryggheten i försvarsspelet, spelar samlat men ändå aggressivt. Sen behöver man inte gå in stenhårt i varje tackling varje gång.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: ”Dom får alltså skrivas/rankas som:
Skellefteå AIK
Solna AIK”
Håller med men det kommer inte laget från Solna att acceptera så det blir nog en fråga som kommer komma högt på SHL:s dagordning i tävlingskommittén:)
Edit. Eftersom Solna AIK spelar i Allsvenskan så blir det naturligtvis på den nivån.
Skellefteå AIK
Solna AIK”
Håller med men det kommer inte laget från Solna att acceptera så det blir nog en fråga som kommer komma högt på SHL:s dagordning i tävlingskommittén:)
Edit. Eftersom Solna AIK spelar i Allsvenskan så blir det naturligtvis på den nivån.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
nittontolv: Ja och där tror jag att alla som bor utanför Skellefteås stadsgräns och inte är supportrar till låtsasgnaget är överens :)
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Bra förslag men då kommer Skellefteå hävda att dom ska gå först eftersom dom egentligen bara heter A_llmänna I_drotts-K_lubben 🙃
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Skönt att se att han faller på eget grepp där till slut. Han håller ju på lite så där hela tiden. Han greppar ofta tag i spelare eller deras klubbor, men lite ”lagom” så att inte domarna ska ta det men han retar samtidigt upp motståndarna som då ger igen lite klumpigt ibland, eller också kör han döende svanen.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Cardigan Daffipoff: Ja idag fick vi se det jag hoppades på inför matchen. Ett Brynäs som hade bestämt sig för att den här matchen skulle vinnas. Inget skönspel kanske men en beslutsamhet och ett lag som jobbar hårt för varandra. Sen hade vi även perioder där vi höll pucken inom laget bra och etablerade spel i Frölundas zon
Skönt naturligtvis att Källgren får hålla nollan och göra en riktigt bra match!
Skönt naturligtvis att Källgren får hålla nollan och göra en riktigt bra match!
+ 8
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Jaaaa, äntligen Fjällby, du kunde inte valt ett bättre tillfälle!!!!!!!
+ 8
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang: Bra period när vi kan flytta ned spelet i VF:s zon i så vi får lite 2:a periods momentum. Vi har även hanterat Frölundas forcheeck bra där dom inte har fått fast oss i egen zon.
Sen vet jag inte hur många skottförsök vi har haft och missat mål idag.
Sen vet jag inte hur många skottförsök vi har haft och missat mål idag.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Nu säger jag inte att vi ska gå ut och försöka skada Lasse men Brynäs kan gott svara upp i det spelet. kasta lite puckar på mål och var sen jävligt aggressiva in mot VF:s kasse med fler än en spelare.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Cardigan Daffipoff: Skönt då att Sanny kliver in och pratar lite mer positivt om Brynäs :)
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang:Ja hela laget har haft svårare att få igång ett passningsspel efter BP, men situationen med AJF var mer specifik och lite som han är som spelare :) Bra skridskoåkare men väldigt flängigt och puckhantering är inte hans starkaste gren.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: AJF åker så fort så han glömmer att ta med pucken
Föregående · 3 · Nästa
Snarare så att bristerna som vi har sett under stora delar av säsongen gör sig påminda igen tillsammans med att vi inte kan hantera förväntningarna som har ökat när vi har nåt topp 6.
En reducering kan vända den här matchen men det ser inte just ut just nu.