Historik
Föregående · 5 · Nästa
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Rögle och Frölunda lägger stora resurser på att utveckla de spelare som de dammsuger från marknaden. Det är nog den största anledningen till att junisarna drar till dessa lag. De har pengar att rekrytera de främsta tränarna för J20 och du får som junior möjlighet att vara en del i ett framgångsrikt koncept. Du får som junior möjlighet att skolas/utbildas av de bästa tränarna landet har och som har en modern syn på hockey. Genom att välja Frölunda eller Rögle blir man förberedd för ett NHL-äventyr på ett helt annat sätt än att lira med Sunken och Piva eller Wallson och Lahti. Frölundas J20 där man drömmer om SHL-debut som ett utvecklingssteg är nog ganska självklart för de bästa juniorerna som har ambitioner. Tänk er själva att spela i tredjefemman i ett bottenlag i HA som ett led att förbereda sig för NHL. OBS! Jag gillar detta lika lite som ni. Löven tappar många av sina bästa till MoDo, Luleå och ..... men det beror på att vi har inte lika mycket att erbjuda i form av utvecklingsmöjligheter. MoDo har genom kräftgången det senaste decenniet tappat mycket av sin attraktionskraft på detta område. Att Strömgren och Wallinder väljer bort MoDo är fullt naturligt då de hela tiden kämpar sitt yttersta för att lyckas. Om ni vore dessa killar och vill framåt. Ni ser hur det fungerat i MoDo detta året. Ni vet inte om ni ens är kvar i HA. Ni ser därefter vad Rögle och Frölunda gjort med ex Norlinder på en säsong. Får presentation av Abbots vilka målsättningar de har med dig som spelare. Med dessa alternativ är det nog enkelt att välja. Speltiden är nog ett medvetet val, dvs att de räknar inte med att spela 52 matcher plus slutspel i SHL utan J20 och utlåning är säkerligen med i deras val. Men det är idag en stor skillnad att vara en del av Rögles program och organisation jmfrt med MoDos eller Lövens. extremt sorgligt för oss som brinner för klubben. Med det är en lika stor sanning att lyssna på hängivna supportrar och visa ett extremt klubbhjärta inte förbättrar dina chanser till NHL. Diskussionen om att dessa (ambitiösa) killar gärna får lämna när de sviker och liknande är ganska orimlig. Speltid i HA är inte allt. Särskilt när de vet att de kommer att få spela, om än i J20, utlåning eller i bästa fall i SHL.
+ 7
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Litet långt inlägg, sorry! lade först in det på Mora-tråden men med anledning av hoten mot Glader men det svävade ut lite. Grundar sig i min utmattningen kring den digitala debattens karaktär.
Det är ganska uppenbart att yttrandefriheten för det mänskliga släktet inte var tänkt som yttrandefrihet genom sociala medier. När MoDo förlorar på det viset de gör mot Mora så är det helt naturligt att vara förbannad och arg och ifrågasätta. Det sker ganska ofta med hot, nedsättande tillmälen och liknande haranger som skribenten oftast inte tar ansvar för utan bara lassar ut vreden i text. Men då lagstiftningen inte är i närheten av att klara av att reglera dagens situation på ex Twitter så är inte konstigt att det blir som det blir. Företagen bakom plattformarna tjänar på motsatsförhållandena dessa aggressiva debatter och drev så de kommer inte göra något om de inte måste.
Oavsett ämne så tenderar diskussioner att spåra ur på en gång. Det kan handla om banala saker som att någon skriver att storleken på en vägskylt på en raksträcka är fel och någon går på i en aggressiv ton så är cirkusen igång. Vi är nog säkert 50 år från att kunna hantera detta på ett vettigt sätt. Folk gapar på om yttrandefrihet och rättighet men är samtidigt noga med att inte nämna vilka skyldigheter man har vad gäller beteende och ansvar för sitt beteende. Det som kännetecknar detta är
1. Varenda skribent är helt övertygad om att han/hon har rätt.
2. Om det går att misstolka eller på något sätt skönja sarkasm eller ironi så går man igång som tusan på detta.och skriver i affekt ned hur usel den andre är.
3. Man använder gärna kraftuttryck där man starkt ifrågasätter andra skribenter och gärna i olika grad dumförklarar vederbörande.
4. Eftersom personen ifråga är fri att sitta och skriva utan något ansvar så tar den på sig rollen som en alternativ politiker och opinionsbildare med uppgift att driva sin princip, till absurdum. Oavsett hur banal och irrelevant en fråga är.
Självklart är antagonisten likadan, eller om denne är mer balanserad, så kommer andra skribenter utan filter till den attackerades hjälp och sen sitter vi i sörjan lik förbannat.
Jag kan inte komma på någon plats på nätet som är förskonad från detta. Mindre vanligt på detta forum tack och lov vilket är en av anledningarna till varför det är lite småtrevligt att var här. Jag själv har lockats med flera gånger att delta i detta förfall. Skrivit saker som jag inte skulle tänka mig att säga muntligt till folk i diskussioner och hamnat i situationen där det till slut blir löjligt. Känslan jag haft efter det är inte särskilt angenäm, dvs att själv ha bidragit till att förödmjuka det fria ordet.
Det största problemet är såklart hoten och hätskheten i debatter. Politiska diskussioner på nätet är i stort sett omöjliga att bedriva i skenet av detta. Det är ett sjukt beteende av friska människor. Ett annat problem som verkligen är astråkigt är hur sociala mediers förmåga till att distansera skribenterna från den man diskuterar med och dessutom sätta sin egen moraliska kompass ur spel. Nerven och aggressiviteten i en diskussion blir ett bränsle till det beteendet.
Det är vad som händer när diskussionen som vi känner den upphör och man inte är intresserad av att lyssna på andra människor utan fokuserar på sin är rädsla att "förlora" en diskussion på grund av bristande argumentation eller att kanske, om man lyssnar på argumenten upptäcka att man har helt fel.
På detta viset kommer det att fortsätta till det finns en lagstiftning som kan hantera det juridiska ansvaret i de texter du lägger upp på nätet. Detta eftersom att en stor majoritet inte är beredda att ta ansvaret själv.
Sorry om det blev högtravande, helt ok att ta bort detta inlägg om det är irrelevant.
Det är ganska uppenbart att yttrandefriheten för det mänskliga släktet inte var tänkt som yttrandefrihet genom sociala medier. När MoDo förlorar på det viset de gör mot Mora så är det helt naturligt att vara förbannad och arg och ifrågasätta. Det sker ganska ofta med hot, nedsättande tillmälen och liknande haranger som skribenten oftast inte tar ansvar för utan bara lassar ut vreden i text. Men då lagstiftningen inte är i närheten av att klara av att reglera dagens situation på ex Twitter så är inte konstigt att det blir som det blir. Företagen bakom plattformarna tjänar på motsatsförhållandena dessa aggressiva debatter och drev så de kommer inte göra något om de inte måste.
Oavsett ämne så tenderar diskussioner att spåra ur på en gång. Det kan handla om banala saker som att någon skriver att storleken på en vägskylt på en raksträcka är fel och någon går på i en aggressiv ton så är cirkusen igång. Vi är nog säkert 50 år från att kunna hantera detta på ett vettigt sätt. Folk gapar på om yttrandefrihet och rättighet men är samtidigt noga med att inte nämna vilka skyldigheter man har vad gäller beteende och ansvar för sitt beteende. Det som kännetecknar detta är
1. Varenda skribent är helt övertygad om att han/hon har rätt.
2. Om det går att misstolka eller på något sätt skönja sarkasm eller ironi så går man igång som tusan på detta.och skriver i affekt ned hur usel den andre är.
3. Man använder gärna kraftuttryck där man starkt ifrågasätter andra skribenter och gärna i olika grad dumförklarar vederbörande.
4. Eftersom personen ifråga är fri att sitta och skriva utan något ansvar så tar den på sig rollen som en alternativ politiker och opinionsbildare med uppgift att driva sin princip, till absurdum. Oavsett hur banal och irrelevant en fråga är.
Självklart är antagonisten likadan, eller om denne är mer balanserad, så kommer andra skribenter utan filter till den attackerades hjälp och sen sitter vi i sörjan lik förbannat.
Jag kan inte komma på någon plats på nätet som är förskonad från detta. Mindre vanligt på detta forum tack och lov vilket är en av anledningarna till varför det är lite småtrevligt att var här. Jag själv har lockats med flera gånger att delta i detta förfall. Skrivit saker som jag inte skulle tänka mig att säga muntligt till folk i diskussioner och hamnat i situationen där det till slut blir löjligt. Känslan jag haft efter det är inte särskilt angenäm, dvs att själv ha bidragit till att förödmjuka det fria ordet.
Det största problemet är såklart hoten och hätskheten i debatter. Politiska diskussioner på nätet är i stort sett omöjliga att bedriva i skenet av detta. Det är ett sjukt beteende av friska människor. Ett annat problem som verkligen är astråkigt är hur sociala mediers förmåga till att distansera skribenterna från den man diskuterar med och dessutom sätta sin egen moraliska kompass ur spel. Nerven och aggressiviteten i en diskussion blir ett bränsle till det beteendet.
Det är vad som händer när diskussionen som vi känner den upphör och man inte är intresserad av att lyssna på andra människor utan fokuserar på sin är rädsla att "förlora" en diskussion på grund av bristande argumentation eller att kanske, om man lyssnar på argumenten upptäcka att man har helt fel.
På detta viset kommer det att fortsätta till det finns en lagstiftning som kan hantera det juridiska ansvaret i de texter du lägger upp på nätet. Detta eftersom att en stor majoritet inte är beredda att ta ansvaret själv.
Sorry om det blev högtravande, helt ok att ta bort detta inlägg om det är irrelevant.
+ 18
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter:
Det ser ut som att vi är helt eniga i hur informationen ska tolkas i så fall?
Avviker detta från dina tankar puffe?
Med de ingångsvärden som Glader har så vilar det stora ansvaret på han.
Möjligtvis med någon inblandning av styrelsen. Men då de saknar sportslig kompetens är det svårt att se att de skulle förkast något som sportchefen själv driver med (vad det verkar) övertygelse.
Det ser ut som att vi är helt eniga i hur informationen ska tolkas i så fall?
Avviker detta från dina tankar puffe?
Med de ingångsvärden som Glader har så vilar det stora ansvaret på han.
Möjligtvis med någon inblandning av styrelsen. Men då de saknar sportslig kompetens är det svårt att se att de skulle förkast något som sportchefen själv driver med (vad det verkar) övertygelse.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
puffe: I den intervju som gjordes i anslutning till rekryteringen säger Glader att
"Det är som sagt en lång process som har varit där vi lärt känna varandra, pratat hockey. Vi har också haft ett jättebra samarbete OnePartnerGroup där man har gjort djupintervjuer och fått fram mycket bra saker som med tiden visat att det känns som att det är helt rätt väg att gå"
Han motiverar även valet varför Ville:
"Dels för hans karaktär, personlighet, han står mycket för det här med hjärta och hårt arbete och har ett engagemang som är fantastiskt bra. Gillar att jobba med individer och utveckla den delen också, så det känns som en perfekt matchning för oss i Modo."
Man får inte intrycket att detta val är mot Gladers vilja på något sätt. Visst han kanske är lojal med klubbens vilja men samtidigt har han engagerat sig väldigt mycket i valet och det verkar som att han är trygg i det.
Sen kanske han inte fattat det formella beslutet utan att det är gjort av styrelsen men nog är det sportchefens ansvar att ta fram förslag och bestämma inriktning på personen som ska tillsättas som tränare för klubbens representationslag. Annars är denne inte sportchef utan en utförare.
I takt med att resultaten har varit mindre bra så kanske man vill lätta på Gladers börda genom att säga att han inte var ansvarig för det största misstaget i årets bygge. Det är bra tycker jag med tanke på den press han har komma att hamna under.
Eller så kan man tolka det så att det inte var hans fel att Björn Hellkvist bröt sitt kontrakt med MoDo och att han gjorde det bästa han kunde. Att det stora ansvaret för röran ligger hos Björn Hellkvist alltså. Det blir i så fall en fri tolkning i Gladers favör om att ansvaret ligger hons någon annan.
Med det sagt så tror jag att Glader är den sportchef som lärt sig mest av alla om rollen som sportchef detta året. Han var inte redo när han tillträdde och fick sig dessutom en skitsituation. Jag tror att han kan göra ett mycket bättre jobb den kommande. Han lär vara extremt noga med de rekryteringar han gör. Han vill säkert ha revansch för...allt. Jag tror dock inte att MoDo kommer behålla honom om ni inte tar topp 10.
"Det är som sagt en lång process som har varit där vi lärt känna varandra, pratat hockey. Vi har också haft ett jättebra samarbete OnePartnerGroup där man har gjort djupintervjuer och fått fram mycket bra saker som med tiden visat att det känns som att det är helt rätt väg att gå"
Han motiverar även valet varför Ville:
"Dels för hans karaktär, personlighet, han står mycket för det här med hjärta och hårt arbete och har ett engagemang som är fantastiskt bra. Gillar att jobba med individer och utveckla den delen också, så det känns som en perfekt matchning för oss i Modo."
Man får inte intrycket att detta val är mot Gladers vilja på något sätt. Visst han kanske är lojal med klubbens vilja men samtidigt har han engagerat sig väldigt mycket i valet och det verkar som att han är trygg i det.
Sen kanske han inte fattat det formella beslutet utan att det är gjort av styrelsen men nog är det sportchefens ansvar att ta fram förslag och bestämma inriktning på personen som ska tillsättas som tränare för klubbens representationslag. Annars är denne inte sportchef utan en utförare.
I takt med att resultaten har varit mindre bra så kanske man vill lätta på Gladers börda genom att säga att han inte var ansvarig för det största misstaget i årets bygge. Det är bra tycker jag med tanke på den press han har komma att hamna under.
Eller så kan man tolka det så att det inte var hans fel att Björn Hellkvist bröt sitt kontrakt med MoDo och att han gjorde det bästa han kunde. Att det stora ansvaret för röran ligger hos Björn Hellkvist alltså. Det blir i så fall en fri tolkning i Gladers favör om att ansvaret ligger hons någon annan.
Med det sagt så tror jag att Glader är den sportchef som lärt sig mest av alla om rollen som sportchef detta året. Han var inte redo när han tillträdde och fick sig dessutom en skitsituation. Jag tror att han kan göra ett mycket bättre jobb den kommande. Han lär vara extremt noga med de rekryteringar han gör. Han vill säkert ha revansch för...allt. Jag tror dock inte att MoDo kommer behålla honom om ni inte tar topp 10.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Rytter: touche`😁
Skrev lite för snabbt m huvudet under armen (var det korrekt?)
Skrev lite för snabbt m huvudet under armen (var det korrekt?)
MoDo Hockey > Sv: Aik - Modo 2021-02-17
{5647}: Jag är av uppfattningen att det ser bättre och bättre ut trots förlusterna. Sunken börjar sakta få igenom saker i laget. Visserligen är det många poäng upp på få matcher men med Persson, Ytterell och om Zykov (PYZ) visar sig vara riktigt bra så finns det chansen till en streak. Ni möter ju lag som inte har strupen mot kniven även om det är topplag. Det skulle ge en oerhörd styrka till laget om ni kunde snubbla in på topp tio. Då kan verkligen allt hända. täcker nästan det är lite läge för det. Vi får se hur Persson, Ytterell och Zykov kan bidra med energi. Jag har i alla fall inte räknat bort Modo från topp tio och därefter är det 0-0 mot alla lag. Ingen hemmafördel att tala om i år heller så it aint over yet. Men det är klart. Man måste plocka lika många trepoängare på raken som man hittills har förlorat, typ så det måste till något extra. Men PYZ i kombination med Sunken kanske är det lilla extra. OM spelarna kommer till en punkt där de börjar tro på det så är hälften vunnit. Å andra sidan så kan det gå käpprätt också...
+ 5
MoDo Hockey > Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
hanzon: Ja så är det. Situationen med målet skulle aldrig få inträffa eftersom domaren borde ha blåst av direkt. Långt innan målet. Men de missade det.
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
Rytter: Nä, där har du fel unge man. Jag tycker uppriktigt synd om personen Glader. Varför skulle jag gotta mig i det?
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
Bad_Brett: Lider med Glader. Vilken skitsits han sitter i (har satt sig i). En del otur absolut men samtidigt har han inte satt ihop laget på ett konkurrenskraftigt sätt. Oavsett fördelningen av otur/mindre bra utfört så tycker jag uppriktigt synd om karln med den press han har på sig.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
Golden boy : Jag tänkte på samma sak när jag läste det. Haag kanske vet att det är tillfälligt och ska åter till AIS likt Belov förra året. Annars är det konstigt. Eller är det sagt något om kontraktslängd?
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
Blake: Ja det ligger nog något i det du säger. Det är lite kul också.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
Heyerdal: Tycker Offen har rätt i sina tankar att han kan vara bra mer konkret än att bara säga ”det är nära nu”, ”en bomb på gång” osv. Visst han får uppmärksamhet på det viset men det kan var och en av er göra då det är omöjligt att kontrollera vad han syftar på. Då minskar han risken att framstå som en hittepåare om det nu inte blir fler nyförvärv alls. Om inte annat ange namn på ev spelare eller åtminstone vilken organisation som han tillhör/ tillhört. Det ger lite trovärdighet åtminstone. En fråga till Offen är vilken värvning som han nämnde skulle göra saker ”livat på flera sätt” den kommentaren har runnit ut i sanden heltt. Vore intressant att få info om det. Åtminstone sådan info så det i efterhand när det blir officiellt går att avgöra vad han avsåg. Det/de inlägget har inte åldrats så väl. Är den förste att medge att jag har fel om det visar sig finnas substans i det men då bör det även gå att åtminstone i efterhand visa på identiteten på värvningen. Det saknas helt nu.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
Knafus: Fast de kan ju sitta nöjda också. Blir intressant att följa. Alla verkar rusta en del nu sista veckan. Verkar som att Kenttä letar back och kanske är Ullman på väg ut då han inte ens är med på sex backar ikväll. Utan förklaring. AIK med Cronholm. SSK tog in Davidsson häromdagen. Västervik och Almtuna kanske säljer ut fler spelare innan fönstret som de haft för vana att göra.
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
{9315}: Det är högst troligt att det kommer nyförvärv från igår fram till nästa måndag av två anlendningar:
1. transfer deadline går ut på måndag.
2. Glader och Widebro har gått ut med (visserligen med olika antal) att MoDo ska värva hårt.
I skenet av ovan nämnda är det inte direkt svårt att gissa att det trillar in någon eller några spelare de närmaste dagarna.
Om det inte skulle göra det så vore det mycket konstigare.
1. transfer deadline går ut på måndag.
2. Glader och Widebro har gått ut med (visserligen med olika antal) att MoDo ska värva hårt.
I skenet av ovan nämnda är det inte direkt svårt att gissa att det trillar in någon eller några spelare de närmaste dagarna.
Om det inte skulle göra det så vore det mycket konstigare.
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
Tarasov: Angående Haag så verkar det gått extremt fort.
Efter chockbeskedet: Har gjort allt för klubben
Sen eftermiddag fick han samtalet. Några timmar senare satt Villiam Haag på ett tåg på väg norrut. "Jag förstår det inte riktigt än", säger den nyblivne Modo-spelaren.
Hur gick det till?
– Björn (Danielsson, Almtunas sportchef) ringde mig och pratade lite. Efter lite samtal mellan diverse människor blev det så här. Jag fick första samtalet vid tre fyra och sen har det som sagt gått väldigt fort."
Efter chockbeskedet: Har gjort allt för klubben
Sen eftermiddag fick han samtalet. Några timmar senare satt Villiam Haag på ett tåg på väg norrut. "Jag förstår det inte riktigt än", säger den nyblivne Modo-spelaren.
Hur gick det till?
– Björn (Danielsson, Almtunas sportchef) ringde mig och pratade lite. Efter lite samtal mellan diverse människor blev det så här. Jag fick första samtalet vid tre fyra och sen har det som sagt gått väldigt fort."
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly season - 2020
Rytter: Besse lämnar Löven nu. Blev officiellt nyss. Kanske var det därför du skrev så men om du inte visste tänkte jag.
MoDo Hockey > Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Sven Tuta: Exakt! Tänker på sportjournalister och sportchefer som i höstas ”rasade” över att plastligan borde stängas för nedflyttning eftersom hälften kommer gå i konkurs och det finns tecken på att många allsvenska lag inte klarar sig fram till jul. Man hör inte så mycket om det nu. Mer snack om att HV värvar 4 nya liksom Linköping, Leksand, Oskarshamn, Malmö osv.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Björklöven - Modo 2021-01-29
Costanza: Blir nog som vanligt en tät match med uddamålsseger igen. Med lite derbykaraktär som det har varit på matcherna den senaste tiden så är nog MoDo mer taggat än vid övriga seriematcher. Kanske beror på om Lövens nya, Perron och Brown kommer in med så mycket skills och energi som det rapporterats om igår. DOck har de inte spelat match på länge även om de säger sig ha förberett sig bra på is.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Där har du helt rätt. Om det är så att det inte är matchfixning bakom resultatet så är det andra alternativet föga tilltalande. Dvs. att Löven och flera framträdande spelare står för en obeskrivligt usel insats på planen. Dock är det att föredra framför matchfixning, men man vaknade med en mycket jobbig känsla i kroppen i morse. Viktigt hur man hanterar detta nu, både internt, utåt och på det sportsliga planet. Ingen spelare kan ha undgått att folk upplever att de inte presterar så bra eftersom deras spel är så dåligt att det ligger till grund för misstankar.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
KB: Han har varit ok men fick ju en hjärnskakning några matcher in i säsongen. Efter den har han varit lite blekare tyvärr. Steen har ibland varit riktigt bra och räddat många poäng åt oss. Steen blir ett riktigt tapp när han väl drar.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Löven var efter i tempot och jag tycker utvisningarna inte var så mycket att tala om. Möjligtvis att Hutch skulle fått med sig den andre knatten när de slogs men annars vettetusan. Är man efter i tempot så blir det så där. Definitivt inte domarens fel att vi loosade poäng.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{7639}: Ja de är jobbiga. Samtidigt var Löven inte alls bra i denna match. Våra backar spelade fast sig mot sargen i egen zon hela tiden i 1a och 2a perioden. Sedan var skärpan i passningsspelet nästan obefintligt. Så lågt tempo och rädsla att göra misstag såg det ut som. Hoppas det beror på det långa uppehåller pga Covid. Enligt Wallson i intervju har de utnyttjat detta uppehåll till att belasta spelarna väldigt mycket. Vi får väl se om tempot kommer tillbaka snart. All cred till Vvik som sin vana trogen levererar ett otroligt intensivt spel och är mkt bra som vanligt. De plockar bort vårt spel enkelt känns det som. Deras Davidsson-Fjällby-lina gjorde den bästa matchen jag sett dem göra i Vvik. Det var sjukt att vi fick med oss två poäng med tanke på matchbilden. Ingram var stabil trots matchovana. Måste säga att hjag hade en dålig känsla i kroppen efter matchen med tanke på hur svagt spelet såg ut. Förra säsongen var dock lite liknande när det såg hemskt ut i enstaka matcher för att sedan bli briljant vid mer skarpt läge så jag hoppas innerligt att denna säsong följer samma mönster.
MoDo Hockey > Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Knafus: Varför gick Peters ut? Var han skadad eller kände han vartåt det barkade och Ville inte sabba statsen mer än nödvändigt? Min känsla var att han såg lite hämmad/ dmpad ut i aktionen. Nån som hört nåt?
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
{5647}: Jag kan ha fel om att spelidén är otydlig. Det verkar inte som att spelarna följer den i alla fall. Segrarna mot löven och många andra lag förra året ser jag som ett resultat av en glänsande förstakedja som slog de flesta rekord som finns. Kemi snarare än spelidé då de var fantastiska. Dessutom hade ni BH som var en mycket bättre coach med ena foten i spelidén. Håller med om att Styfs uttalande är märkligt. Spelarna kämpar nog järnet men är osäkra på vad de ska göra. Har dessutom en extrem press på sig så det är tränarens uppgift att gjuta mod i dem. Tränarbyten ger Ofta en positiv effekt som håller i Sig i några matcher. Sen är det tränaren som måste få Justera och få en ny struktur att sätta sig. Igår kändes det som att detta inte funkade alls. Å andra sidan förlorade ni även förra året med typ 7-1 mot BiK och stora siffror mot TIK någon gång. Kommer inte ihåg att det såg såhär vilset ut då. Om backarna och Kaut kommer åter så lär det se bättre ut men det hjälper nog inte att som Styf gå ut på,detta viset.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Knafus: sen är det ju så att Glader fick en skitsits i och med att BH försvann. Menar inte att han är oduglig utan att det är tufft att fixa detta med en lite begränsad erfarenhet.
+ 3
MoDo Hockey > Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Gusse: MoDo skulle nog ha gynnats av en tränare som likt Karlin eller Kenttä visat Dokumenterade kunskaper i att tilldela rätt roller i ett lag utifrån en tydlig filosofi. Modo gick in i säsongen med förra årets succé i tankarna. Fansen såg sig som ett topplag vilket smittade av sig på tränare och spelare utan att man prövat gruppen i skarpt läge. Det som hittills varit klart är att Glader gjort ett antal missar i formeringen av laget. Ville och Gagnon är såklart de största men som många Modoiter skriver så har kvaliteten på ganska många spelare varit klart under den förväntade. Visst man kan skriva att den spelaren hade varit klart bättre om laget varit stabilare. Men laget är inte stabilt på grund av att spelarna håller för dålig nivå. Tränaren håller för dålig nivå. Spelidén är inte tillräckligt bra/ tydlig/ förankrad. Hela denna situation är jag som lövare plågsamt medveten om. Känner väl igen fenomenet oprövad sportchef, dåligt producerande spelare som förväntas producera, fansens orimliga uppfattning om hur bra man är, tränare som kanske är bra men inte lämpade för detta uppdrag.
När Kenttä kom så visste vi att det skulle ändras. Vi visste att han var bra på detta. Inte att han var så bra som det visade sig men innan det så hade vi hela tiden otur och missflyt. Om bara laget varit stabilare och hade våra spelare varit bättre.
För att vända detta till MoDos fördel så måste Glader prestera. Pressen ligger på honom att få in en tränare som kan formera om laget och hitta rätt roller så ni får utväxling på spelarna och att de blir säkra i hur de ska spela. Nu är det Ad hoc och de tillfälliga tränarna är inte rätt personer att vända det hela. Det blir en intressant höst. När Lindgren, Kaut och Heponiemi försvinner så är det också ett riktigt skarpt läge för Glader att hitta rätt spelare.
När Kenttä kom så visste vi att det skulle ändras. Vi visste att han var bra på detta. Inte att han var så bra som det visade sig men innan det så hade vi hela tiden otur och missflyt. Om bara laget varit stabilare och hade våra spelare varit bättre.
För att vända detta till MoDos fördel så måste Glader prestera. Pressen ligger på honom att få in en tränare som kan formera om laget och hitta rätt roller så ni får utväxling på spelarna och att de blir säkra i hur de ska spela. Nu är det Ad hoc och de tillfälliga tränarna är inte rätt personer att vända det hela. Det blir en intressant höst. När Lindgren, Kaut och Heponiemi försvinner så är det också ett riktigt skarpt läge för Glader att hitta rätt spelare.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Sven Tuta: Effekten av att Ville slutade och att Karla kommit kanske har avtagit lite. Även om Kaut också saknas svårt i MoDo. Med honom är ni ett helt annat lag. Hepo snurrade lite idag men han får inte så mycket gjort in på mål utan Kaut. Karla var mycket bekväm när han tappade pucken vid egen blå vid 3-0. Inte en tillstymmelse till backjobb på den.
+ 7
MoDo Hockey > Sv: Södertälje- Modo 2020-11-13
bengt88: samtidigt var Södertälje klart bättre i stort sett hela matchen. Jag såg inte de första 10 i första men övrigt så var ssk klart tyngre. Modo gjorde det dock bra i egen zon ändå.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Håller med här. Har hela tiden sagt att spelet kommer att komma vad det lider. Nu blir det intressant med Karla och Kaut också vilka känns som riktiga och viktiga värvningar med tanke på ett uselt spel i inledningen. Även om laget kommer att komma vad det lider så var Ville ett stort misslyckande av Glader som ansåg värvningen som välscoutad och bra. Flera andra spelare som skulle vara topp i HA har underpresterat något så svårt och tiden får visa om det är Glader eller Ville som bär ansvaret för det. Om MoDo misslyckas med att få igång spelet med både Kaut och Karla (vilket inte kommer att hända) så är det ett av de största misslyckandena i HA i mannaminne med tanke på budgeten och namnen i truppen. Men ni blir nog ett farligt lag mot slutet tror jag.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Han är såklart redan klar för er. Swishkampanjen är till för att få ned överskridande av ursprunglig budget. Om kampanjen Endast når 390 000 så innebär inte det att han inte kommer. Nu gäller det liksom för lövens och andra klubbars Swishkampanjer att få ned kostnaden. I lövens fall handlade det om Liss och Palmquist som vi fans redan avgudade. Då är det helt rätt att köra kampanj på det. Dock gillar jag inte att man försöker ge sken av att swishbeloppet avgör om spelaren kan värvas eller ej. Med detta sagt- grattis till att ha värvat en favorit! Han har förvisso misslyckats helt i Fnland men kanske kan leverera nu när han är åter i övik.
+ 5
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Tikkare: Jag har följt Lövens samtliga matcher och har hittills konstaterat att spelet hackar rejält. Passningar som inte sitter. Fastcheckade i försvarszon och ett ojämnt spel. Ibland blixtrar de till i delar av matcherna och har lekstuga men generellt är man som supporter frustrerad över att de är så loja stora delar av matcherna. Nu har jag inte sett någon av Timrås matcher men Löven har mycket att utveckla och förbättra utifrån det man ser i spelet nu. Det ser man även hos spelarna som efter matcherna ofta är besvikna och inte är nöjda med spelet. Vilket lag som ligger närmast sitt Max kan jag inte avgöra men ovanstående är ett inlägg i debatten.
+ 4
MoDo Hockey > Sv: Modo - Västervik 2020-10-30
Tarasov: jag tror det är som du säger Tarasov. I kombination med att lagets innan säsong fått höra hur väldigt bra de kommer att vara. Då blir det osäkert och svårare att hantera de inledande förlusterna. Man måste nog inse var man befinner sig kvalitetsmässigt och ta det därifrån i utvecklingen av spelet. Jag tror som jag sagt tidigare att laget kan förbättra sig ordentligt och lyfta så småningom. Men det blir nog enklare om man accepterar att man är ett bottenlag just nu.
+ 4
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Kulltorp: Håller med om att MoDo ser extremt bleka ut även om Agaard efter sitt hattrick i förra matchen sa något i stil med att ”om vi spelar såhär slår vi alla lag” . Modofansen rycktes med av den segern och en del var förväntansfulla och optimistiska inför Västervik. Problemet för dem var att det var just Västervik de mötte. Sandström mål och fjällby Jonsson- pojken lyfter deras spel rejält och de är riktigt tunga att möta. Det var med undantag av TIK och IFB det värsta motståndet de kunde få i uppföljaren till segern. Jag tyckte det var bra gjort att de bara förlorade med uddamålet. Men jag tror fortfarande att MoDo kan hitta in på vinnarspåret och få den där dynamiken som gör ett lag framgångsrikt. De har trots allt en del bra spelare med i laget även om det verkar felbyggt. Däremot är jag tveksam till både Glader och Ville. Att laget är utbytt köper jag inte längre med tanke på ex Västerviks sist där de gör det så mycket bättre än MoDo. Blir intressant att se vad som händer om fem omgångar om kräftgången fortsätter.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Modo - Västervik 2020-10-30
{6870}: Västervik är ett riktigt bra och mycket tungt lag att möta. Löven hade stora problem med dem. De kommer ta många poäng.
MoDo Hockey > Sv: Modo - Västervik 2020-10-30
Tarasov: det ligger något i det du säger om Glader.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Heyerdal: Jag får flashback till när Löven värvade in många nya spelareför två-tre år sedan. SHL rejects som skulle glänsa i HA sades det och alla kedjor skulle vara ett hot och liknande. Man skulle spela ett strikt försvarsspel och med hög fart i offensiven. Det visade sig att spelarna som på papperet såg hyggliga ut inte var ens nära att klara av att hantera en sådan spelidé. Det var virrigt och långsamt utan några som helst linjer i spelet. Fagervall coachade. När Kenttä kom in plockade han in spelare som var skickliga på riktigt och som han tänkt in roller åt liksom sålt in dessa roller. (som jag förstått det i alla fall). Resultatet var att man i stort spelade som man hade tänkt. Fagervall coachade även denna gång. Det påminner delvis om MoDo i år förutom att vi inte haft något tränarbyte. Men å andra sidan så klarade Fagervall av att coacha ett lag till tidernas säsong i HA när han hade fått in bra tillräckligt bra spelare. Han och Kenttä säger att de hade samma syn på hur man skulle spela.
På Viaplays hockeypod pratar Grankvist och Södergren om just detta att MoDo inte har tillräckligt bra material till att spela det spel som de vill spela och att det inte nödvändigtvis är Villes fel. Det kan även vara så att MoDos spelare är fullt dugliga men inte fungerar i de roller de har fått.
På Viaplays hockeypod pratar Grankvist och Södergren om just detta att MoDo inte har tillräckligt bra material till att spela det spel som de vill spela och att det inte nödvändigtvis är Villes fel. Det kan även vara så att MoDos spelare är fullt dugliga men inte fungerar i de roller de har fått.
+ 5
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
puffe: "Jag tror nåt händer redan på fredag. Vi vinner men kan inte förklara hur, bara en stark känsla! Peters spikar igen o vi vräker in minst ett mål"
Håller m Gavelo! Skön kommentar. Kanske det är just Peters som vräker in det också!
Håller m Gavelo! Skön kommentar. Kanske det är just Peters som vräker in det också!
+ 3
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nucky:" I dagens Allehanda fortsätter man mana till lugn och tålamod.
Jag tror alla fattar att vi inte skulle bli en vinnande maskin som maler ner att motstånd från första dagen, men vad som är så oroande är att man inte ens kan ana ett embryo till förbättring eller för den delen någon form av taktik.
Har nån förstått hur vi ska spela i år?
Läste nånstans att Almtuna förresten har 18 nya spelare, vi är m.a.o långt ifrån ensamma med ny trupp."
Almtuna fick in Robert Kimby som tränare denna säsong så de har även bytt tränare. Han var en viktig förklaring till Lövens framgångar förra året. Gjorde ett extremt bra intryck och ansvarade för forwards medan Fagervall höll i backspelet. Det var tungt att tappa Kimby som var en Kenttä-värvning. Han var bara hos oss en säsong innan han fick uppdraget hos Almtuna. De ser verkligen bra ut måste jag säga och spelar ofta rolig hockey med hög fart. Så även om det är precis som med MoDo att de fått in ett nytt lag och ny tränare så anser jag att de fått storvinsten i Kimbys intåg.
Jag tror alla fattar att vi inte skulle bli en vinnande maskin som maler ner att motstånd från första dagen, men vad som är så oroande är att man inte ens kan ana ett embryo till förbättring eller för den delen någon form av taktik.
Har nån förstått hur vi ska spela i år?
Läste nånstans att Almtuna förresten har 18 nya spelare, vi är m.a.o långt ifrån ensamma med ny trupp."
Almtuna fick in Robert Kimby som tränare denna säsong så de har även bytt tränare. Han var en viktig förklaring till Lövens framgångar förra året. Gjorde ett extremt bra intryck och ansvarade för forwards medan Fagervall höll i backspelet. Det var tungt att tappa Kimby som var en Kenttä-värvning. Han var bara hos oss en säsong innan han fick uppdraget hos Almtuna. De ser verkligen bra ut måste jag säga och spelar ofta rolig hockey med hög fart. Så även om det är precis som med MoDo att de fått in ett nytt lag och ny tränare så anser jag att de fått storvinsten i Kimbys intåg.
MoDo Hockey > Sv: Almtuna - Modo 2020-10-20
{5647}: Måste faktiskt säga att det känns lite olustigt att MoDo spela. Spelarna rör sig som i slowmotion. Konstigt att se. Intrycket är att de är mkt nedtränade och saknar helt skärpa men jag antar att så inte är fallet. Märklig syn i alla fall.
MoDo Hockey > Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Foppatofflan: det borde vända snart. Vilka har ni nästa match? Ni har ju bra spelare men de som är värvade för att göra skillnad känns inte heta. Hepo är en riktig besvikelse än så länge. Är kanske beroende av en bra omgivning. Om han drar t staterna så kan ni förhoppningsvis få in en spelare med ledaregenskaper och driv. Vore nog det bästa för både er och Hepo.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Jo det var smart och osympatiskt gjort. Han har dock gjort det ok i Leksand även om deras 1a femma är Magisk och står för det mesta.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: stämmer betalningen för Hellqvist? Nämndes belopp på ett par miljoner för utköpet här i forumet.
MoDo Hockey > Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
{6870}: medhåll, trodde att de skulle vara flera klasser bättre än vad de visat hittills och vad alla sa om dem. Särskilt Hepo som höjts till skyarna. Spelar han såhär så ökar chanserna till att han stannar kvar trots att ligorna drar igång därborta. Peters klart bäst i MoDO och han verkar vara en stabil pjäs. De två första perioderna var riktigt dåliga från er sida men kanske kan det komma på sikt. Tror att kvaliteerna i laget ändå kommer visa sig framöver och att det blir bättre.
+ 1
Föregående · 5 · Nästa
"De senaste fem åren har Frölunda skeppat iväg över tio spelare till Nordamerika och under samma period har 13 spelare från klubben tingats i NHL-draften. Att klubben har hittat ett recept att fostra stora talanger och stjärnor råder det i dag inga som helst tvivel om – och för Norlinder spelade klubbens fina ”track record” att fostra och förädla duktiga backar in i klubbvalet, förstås.
– Det är inspirerande och det är klart att det spelade in i beslutet att komma hit. Men det var väl inte just det som var det avgörande, men det är klart spelade in.
– Sen skulle jag vilja säga att de är duktiga på att ta fram spelare på alla positioner, inte bara backar. Det är väldigt engagerade ledare här i klubben och hela organisationen lägger ned väldigt mycket tid på spelarna och spelarutveckling. Det är kul att få vara i en sån här miljö."
Att Berglund gör det bättre i Luleå är väl inte i motsatsförhållande till att Norlinder har en gynnsam position i Frölunda? Den frågan förstår jag inte riktigt. Luleå lockar också många unga spelare på grund av hur de presterar.