Det finns ingen användare som heter clay2
Historik
Föregående · 4 · Nästa
MoDo Hockey > Sv: MoDo - Södertälje 2021-11-24
Silly: Sticker ut hakan och säger att Löven kommer vinna stort på fredag. Första hemmamatchen efter magplasket mot Västerås. De bör skämmas fortfarande och kommer nog vara påkopplade. Om inte visar god inställning så kommer de få utstå extrem kritik från de egna leden.
+ 1
Timrå IK > Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2021-11-18
{297}: TIK gjorde en bra match. Inte tu tal om det och man ska inte ta något från Timrås prestation. DIF gjorde inte en bra match. Med det spelet är det självklart att de ligger där de ligger. Man fick en känsla av fritt fall för deras del. Vilken uppförsbacke de har just nu. Räddningen ligger i om Eklund och Sörensen kan hitta en grym kemi för då kommer de vinna matcher. Med det försvarsspelet dom visat upp hela säsongen så kommer de behöva det.
+ 5
MoDo Hockey > Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Bad_Brett: Ja han har verkligen motsvarat förväntningarna den gode Karlin.
Där ser man hur överskattat argumentet "De har så många nya spelare att det tar tid att få ihop truppen" är. Det användes flitigt i Löven under 10+ års tid och även i MoDo förra säsongen. Dvs att man skyller usla resultat på att många nya spelare kommit in. Tränare som Karlin och Martin Gudmundson struntar i dessa argument. Sportchefer som Georgsson, Kenttä och Hinken struntar också i de argumenten. Det handlar om att göra rätt saker från värvning av lag, spelfilosofi till tränarkompetens. De tar över förlorande organisationer (Inte Gudmundson i detta fall, Västervik är alltid vinnare verkar det som) och vänder det hela på en försäsong. Går i stort sett in och levererar direkt. Ett intressant fenomen tycker jag och tyder på klass och kompetens.
Där ser man hur överskattat argumentet "De har så många nya spelare att det tar tid att få ihop truppen" är. Det användes flitigt i Löven under 10+ års tid och även i MoDo förra säsongen. Dvs att man skyller usla resultat på att många nya spelare kommit in. Tränare som Karlin och Martin Gudmundson struntar i dessa argument. Sportchefer som Georgsson, Kenttä och Hinken struntar också i de argumenten. Det handlar om att göra rätt saker från värvning av lag, spelfilosofi till tränarkompetens. De tar över förlorande organisationer (Inte Gudmundson i detta fall, Västervik är alltid vinnare verkar det som) och vänder det hela på en försäsong. Går i stort sett in och levererar direkt. Ett intressant fenomen tycker jag och tyder på klass och kompetens.
+ 2
Timrå IK > Sv: Luleå HF - Timrå IK 2021-11-04
roger_sundsvall: Jag lider med Per Svensson. Nu när han får uppleva sin SHL-dröm så hamnar han i denna sits. Är konsekvent bästa spelaren men till ingen nytta (som det verkar hittills alltså). Blir intressant att se om någon annan klubb plockar honom eller om han anses för gammal. Hur långt kontrakt fick han? Det var väl ett år väl?
+ 4
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Silly: Är det någon som vet om han har gått någon utbildning ännu?
Jag antar att han måste ta minst SVffs kurs UEFA A för att bli godkänd? Då måste han genomföra :
Tränarutbildning C- 2 heldagar med hemstudier däremellan
Uefa B- 7x2 dagar på plats med hemstudier däremellan
Uefa A - 20 dagar på plats ( 4x5 dagar utspridda på olika tillfällen) med hemstudier däremellan.
Det handlar i så fall inte om att gå en vecka på en kurs utan ett ganska stort åtagande om han ska läsa ikapp alla kurserna. Fixerade datum för ganska många sammankomster och en hel del hemuppgifter.
Om de även kräver UEFA PRO -kursen så är det kurs med praktik utspritt över två års tid. Vet inte om det är den som avses för då är det ett ordentligt åtagande.
Men det klart vill han jobba professionellt på högsta nivå så verkar det krävas. Att säga att han inte vill ta en veckas kurs är dock felaktigt. Han kanske anser att han lägger den tid han tycker är rimlig och inte vill utöka det något mer.
Eller så har han svårt att studera, plugga. Det kan vara en orsak också.
Jag antar att han måste ta minst SVffs kurs UEFA A för att bli godkänd? Då måste han genomföra :
Tränarutbildning C- 2 heldagar med hemstudier däremellan
Uefa B- 7x2 dagar på plats med hemstudier däremellan
Uefa A - 20 dagar på plats ( 4x5 dagar utspridda på olika tillfällen) med hemstudier däremellan.
Det handlar i så fall inte om att gå en vecka på en kurs utan ett ganska stort åtagande om han ska läsa ikapp alla kurserna. Fixerade datum för ganska många sammankomster och en hel del hemuppgifter.
Om de även kräver UEFA PRO -kursen så är det kurs med praktik utspritt över två års tid. Vet inte om det är den som avses för då är det ett ordentligt åtagande.
Men det klart vill han jobba professionellt på högsta nivå så verkar det krävas. Att säga att han inte vill ta en veckas kurs är dock felaktigt. Han kanske anser att han lägger den tid han tycker är rimlig och inte vill utöka det något mer.
Eller så har han svårt att studera, plugga. Det kan vara en orsak också.
+ 2
Timrå IK > Sv: Timrå IK - Örebro HK 2021-10-28
Villervalla: Freddan är inte problemet. Halva laget är av allsvensk klass. De kan vinna enstaka matcher då de verkligen är taggade och motståndaren likt Örebro igår underskattar och går mindre bra. Timrå kan dock inte spela på max varenda match. Då blir det svårt att vinna så många matcher med ett så svagt spelarmaterial.
+ 8
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
puffe: Måste säga att det är uppfriskande ord från Puffe i denna fråga. Tyder på integritet att inte haka på den typen av dynga som skrivs.
+ 4
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Jag tycker det är tvärtom. Däremot har ni tillsammans med HV gjort det bästa tränarvalet i serien. vad gäller spelartruppen så är det svårt att jämföra er trupp med förra årets eftersom den bestod av vansinnigt många spelare totalt sett över säsongen. Ni hade klart mer spets som passerade truppen förra året. MoDos trupp detta är ser jag som bra men framför allt med en tränare och sportchef som ger tryggheten ett lag behöver. Karlin skulle lyckas med nästan vilken trupp som helst. Aagard och Vigge sticker ut liksom Bernardh. Bakom dem är det inte så mycket extra. Däremot lagspelet som jag sett det är top notch. Blir roligt att se hur långt det kan bära.
+ 4
Timrå IK > Sv: Timrå IK - Djurgårdens IF 2021-10-16
Knafus: såg att inlägget kanske är lite väl rakt framfört. Ingen tanke att provocera utan det var bara funderingar då diskussionen pågick. Min tanke är ätt det är kanske lite väl hårt mot ledarstaben att kräva att de ska kunna trolla med knäna. Om truppen är den svagaste menar jag. Det kanske finns någon som anser att den är väl så bra som något annats lags trupp och då vore det intressant att få höra det. Må väl.
+ 1
Timrå IK > Sv: Timrå IK - Djurgårdens IF 2021-10-16
roger_sundsvall: Jag tycker ert spelarmaterial är ganska svagt för att vara SHL. Vilka/vilket lag skulle det vara som har en svagare trupp? Djurgården som ligger mycket risigt till? Oskarshamn? Brynäs? LHC? Samtliga dessa lag som är bottentippade ser starkare ut på papperet än vad ni gör. Eller är det någon som kan motivera en annan syn på lagens slagstyrka. Låt oss säga att er ledarstab är i nivå med de övriga lagens tränare. Vilket resultat är det rimligt att förvänta sig av TIK då? Om er är svagast?
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo - Hv71 2021-10-13
Rytter: Ja det kändes inget vidare igår. Löven har gjort många dåliga matcher men gårdagen var brutalt usel. Följer samma mönster som föregående två säsonger. Illavarslande.
MoDo Hockey > Sv: MoDo - Västervik 2021-09-29
KB: Kristianstad var otäckt intensiva. Eller så var Löven slöa igår. De surrade som getingar i första perioden. Riktigt imponerande förutom att de verkar extremt trubbiga när det handlar om avslut. De Ger ett klart bättre intryck än tidigare säsonger. Endre var riktigt bra i målet i första perioden med några svettiga räddningar. Han blev matchens spelare.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nucky: Har nu krälat mig upp ur högen med skit som jag kastade mig i under/efter matchen igår. Visserligen försäsong men Löven känns inte så stabila än så länge. Äras de som äras bör, MoDo var klart bättre och Karlin visar att han är det klipp som alla förväntar sig att han ska vara. MoDo seglar upp som trolig topp-tre kandidat efter detta spel. Får gälla som favorit mot Löven denna säsong så det blir intressant att se mitt lag försöka slå ur underläge.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Försäsongsmatcher 2021
{5647}: Mora vinner rättvist. Men som du säger så har både Endre och Jonna givit riktigt bra vibbar de senaste matcherna. Mora har tyngd och fart. Ett bra lag. Håller med liss om att spelet ser mindre bra ut i denna match.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Försäsongsmatcher 2021
MorganaLefaey: Håller med om Bernhard. Han verkar ha goda kvaliteter. Vigneault också bra. MacMaster och Riley trodde jag skulle visa upp ett bättre spel än de gjorde. Det lär nog komma när det startar på riktigt.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Försäsongsmatcher 2021
JoseGonzales: han verkar ha utvecklats en del sen vi hade honom. Är dock besviken på samtliga kedjor förutom selin, Andersson och Wiklund som jag inte förväntar mig så mycket av längre. Såg segt ut och klent inärkamperna. Det kommer förhoppningsvis.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
hanzon: Mycket sympatisk person framstår han som Lundström!
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: du har rätt vad gäller statsen. Jag såg matcherna mot Timrå i slutspelet och då var han en av VViKs bättre spelare. Har också oro kring värvningen. Min förhoppning är att han nu får ett starkare lag kring sig och får spela mer anfallshockey och därmed producera mycket mer. Han är nog värvad för att ligga på över 30+ poäng. Det är min förväntning i alla fall.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
MorganaLefaey: mannberg var på Try out men lämnade. Denne Gropp är en spelartyp som löven till stor del saknat. Han verkar ha talang och styrka gjorde det riktigt bra i VVIK den korta tid han var där. Jag kan förstå att Kenttä signade honom. Han är ju noga med att få referenser från spelare på nyrekryteringar och Fitzgerald är vår förstecenter så info kring Gropp fanns nog. Det är väl alltid en risk med värvningar ändå men i olika grad. Åldern bryr sig inte Kenttä om utan vad man tillför laget. Hoppas du har rätt angående att nå långt. Tror Karlin är er frälsare.
MoDo Hockey > Sv: Försäsongsmatcher 2021
Tom Topp: ja Modo har verkligen förändrats sedan förra året! Mkt stabila hemåt. Ok framåt. Karlin är verkligen en garant för ett gediget och kompakt spel utan större brister. Jag tror att Modo definitivt klarar topp 5 denna säsong. Jag har sett tre matcher med Timrå och de skapade väldigt få klara målchanser i 5mot 5. Som någon Timråit skrev så känns de mycket uddlösa än så länge. Det kanske släpper men jag hade varit orolig om jag var TIKare.
+ 8
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Smurfen: Om Tex eller IW visar sig inte hålla måttet så lär en ny målvakt komma in i laget likt just Tex eller Bartosak tidigare säsonger år. Det innebär inte att det är kört för er även om starten på serien kan bli lite skakig.
Då måste man så klart lyckas med värvning av den målvakt som ersätter och det är såklart inte givet då vi inte riktigt vet vilken nivå Hinken håller som sportchef ännu.
Då måste man så klart lyckas med värvning av den målvakt som ersätter och det är såklart inte givet då vi inte riktigt vet vilken nivå Hinken håller som sportchef ännu.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Idbyn: Skönt att Wennerholm hade oss som fyra. Då finns det en god chans att vinna serien.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Costanza: De har Stiegl där väl? Ett av få ställen som har det. Ta en för mig är du go! Bor ej i stan.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: Låter rimligt. Men det är ingenting som har kommunicerats ut på något sätt?
MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: Har inte följt med den sista tiden men är det sportchefen som nu har sista ordet angående värvningarna? Har man gått ifrån systemet med att styrelsen och Widebro har sista ordet? Det som tidningarna löpte amok kring tidigare kring att Glader inte hade makt att signa på eget bevåg. Sorry om det är allmänt känt jag har som sagt inte läst något eller hållit mig uppdaterad i den frågan. Har man givit Hinken ett starkare mandat som sportchef jämfört med hur det fungerade med Glader?
MoDo Hockey > Sv: Silly season
Nucky: Jag tror Tex kommer fungera ok och att han kanske växer med att få bli förstemålis igen och få spela kontinuerligt. Att jag var fundersam avåg mest huruvida det kommer in en ännu bättre förstemålis eller vilken nivå som den tillkommmande målisen kan tänkas ha.
MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: Håller med om detta att tränaren kommer göra stor skillnad i utvecklingen av flera yngre spelare. Svenningsson och Styf kommer säkerligen utvecklas under Karlin. Jag tror det är väldigt bra för Styf att få en ny stabil röst att lyssna på i Karlin. Kommer nog ta steg nästa säsong. Är dock fundersam till målvaktssidan. Om Tex tackat nej till SHL på grund av att han skulle vara andramålvakt där så borde väl han logiskt sett fått till sig att han är tilltänkt förstemålvakt. För han kan väl knappast vara mer nöjd med att vara andramålvakt i HA? Säker kan han inte vara men nog borde han fått en inriktning från ledningen att han är tilltänkt som förstemålis.
MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: Ja, jag tror MoDo inklusive er styrelse gör rätt i att låta Karlin och i viss mån Gradin sköta värvningarna. Vet inte om det stämmer men någon på forumet skrev att Gradin inte visste riktigt vad man får med Karlin. Eller hur var det han hade sagt? Om Gradin då ska jaga spelare så är det bra om Karlin har väldigt mycket att säga till om. Dessutom bör en stor betongmur byggas på kansliet som håller Widebro med flera utom synhåll från lagbygget. Lägg all makt och ansvar hos Karlin. Gradin är oprövad som sportchef och bör luta sig mot Karlin.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
KB: Tror att Hinken blir bra för er. Han kan säkert få in spelare med rätt energi och med bra fördelning av roller.
Det han säger om hög kravställning och att det ska synas att man älskar att spela för MoDo och liknande är nog mest för att supportrarna ska bli nöjda och känna tillförsikt. Hittar han rätt spelare som vill något med sin karriär så tränar och presterar de säkerligen lika bra oavsett om det är MoDo eller SSK de spelar i. Det är ju inte så att spelare från USA, Ängelholm eller Östervåla plötsligt utvecklar ett extremt MoDo-hjärta. Visst det är lite roligt att tillhöra en tidigare framgångsrik klubb men varje spelares drivkraft är så oerhört mycket viktigare för vad som presteras på isen. Hitta rätt spelare så behöver man knappt nämna klubbhjärta, kravställning och liknande.
Konsekvensen av att hitta rätt spelare som presterar ett bra spel blir att läktarna fylls, det blir drag kring hockeyn och då blir det roligt att spela för just MoDo eller liknande. Men det ligger i lagets händer att skapa denna dynamik. Med säsongen som har varit så är det nog svårt att hitta spelare på hög nivå och vill framåt som går och funderar på att de älskar att spela för just MoDo. Däremot kommer Hinken göra ett mycket bättre jobb som sportchef och hitta spelare som kan skapa en dynamik som gör det roligt att spela för MoDo. Särskilt med Karlin som tränare. Ett riktigt kap är vad han är. Grattis!
Det han säger om hög kravställning och att det ska synas att man älskar att spela för MoDo och liknande är nog mest för att supportrarna ska bli nöjda och känna tillförsikt. Hittar han rätt spelare som vill något med sin karriär så tränar och presterar de säkerligen lika bra oavsett om det är MoDo eller SSK de spelar i. Det är ju inte så att spelare från USA, Ängelholm eller Östervåla plötsligt utvecklar ett extremt MoDo-hjärta. Visst det är lite roligt att tillhöra en tidigare framgångsrik klubb men varje spelares drivkraft är så oerhört mycket viktigare för vad som presteras på isen. Hitta rätt spelare så behöver man knappt nämna klubbhjärta, kravställning och liknande.
Konsekvensen av att hitta rätt spelare som presterar ett bra spel blir att läktarna fylls, det blir drag kring hockeyn och då blir det roligt att spela för just MoDo eller liknande. Men det ligger i lagets händer att skapa denna dynamik. Med säsongen som har varit så är det nog svårt att hitta spelare på hög nivå och vill framåt som går och funderar på att de älskar att spela för just MoDo. Däremot kommer Hinken göra ett mycket bättre jobb som sportchef och hitta spelare som kan skapa en dynamik som gör det roligt att spela för MoDo. Särskilt med Karlin som tränare. Ett riktigt kap är vad han är. Grattis!
+ 2
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{6870}: Han får nog bara energi av såna kommentarer tyvärr. Bättre att bara släcka ner. Han är nog bara ledsen över någonting helt annat som beter så, säkert inte menat mot MoDo egentligen.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly season
Knafus: Jag vet att Gozzi slutar men han har varit allsmäktig i AIK i typ 30 år känns det som.
MoDo Hockey > Sv: Silly season
jessy: ja kanske är det så att Glader fått spela andrafiolen med styrelsen som Chef i det sportsliga. Som du säger så skulle ingen i styrelsen ifrågasätta Kenttä angående sportsliga frågor. Tänker på Nubben, Gozzi och liknande sportchefer som äger sitt område. Vibbarna man får är att Glader inte haft fullt mandat vilket han också säger i intervjun från igår när han hänvisade till styrelsen hela tiden. Jag kanske varit fel ute när jag sagt att Glader som den sympatiske person han är, inte är fullt tillräcklig på sin post. Kanske är det hela styrelsen och MoDos sätt att jobba som resulterar i osäkerhet och frågetecken kring ansvarsfrågan? Det verkar som att man är på i stort sett samma plats som förra året. Förutom att man nu inte har någon sportchef då. Eller har jag fel där?
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly season
KB: www.allehanda.se/artikel/tomas-englund-jamstalldheten-ar-nyckeln-till-ett-framgangsrikt-modo
Intressant perspektiv på MoDos framtid. Vet inte hur damlaget och damers positioner är inom MoDo men kanske ligger det något i det han skriver. Det vore uppfriskande om det skedde en större förändring inom området bland de flesta klubbar. Intressant också och se vilket otroligt stöd klubben fått från kommunen under så många år. Jag är dåligt insatt men stämmer beloppen i skattemedel som nämns i artikeln? Helt fantastiskt i så fall.
Intressant perspektiv på MoDos framtid. Vet inte hur damlaget och damers positioner är inom MoDo men kanske ligger det något i det han skriver. Det vore uppfriskande om det skedde en större förändring inom området bland de flesta klubbar. Intressant också och se vilket otroligt stöd klubben fått från kommunen under så många år. Jag är dåligt insatt men stämmer beloppen i skattemedel som nämns i artikeln? Helt fantastiskt i så fall.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Silly season
{8384}: ni får även in en kompetent person som kan scouta spelare och få in rätt spelare till olika roller i ett lag. Han har varit djupt involverad i det arbetet i VVik och kan på så sätt rädda Glader. Om jag vore Glader skulle jag stämma av varje ny värvning med Karlin så det inte blir så fel igen.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Knafus: Vill bara säga att han verkar vara en hyvens person Glader och som jag tidigare sagt lider jag med honom och att det skapas drev mot honom är sorgligt. Mitt inlägg är en allvarlig fundering kring att man säger att hockeykunniga människor med lite kunskap i företagsverksamhet är mer lämpliga i styrelsen jämfört med duktiga, kreativa företagare med lite eller ingen kunskap i hockey.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Silly: Det är nog den bästa sammansättningen. In med sådana som är proffs på sina delar så man har riktigt hög kompetens inom respektive område. Anställ sedan en sportchef med kompetens och pondus som har fullt mandat och ansvar för den sportsliga verksamheten. Ju fler "Hockeykunniga" i styrelsen som blandar sig i sportchefens jobb desto sämre. Ansvarsfördelningen blir också den otydlig. När kan man annars ställa en Sportchef till svars? Ska en eller flera i styrelsen ställas till svars när sportsliga framgångar uteblir och sportchefen undslippa detta?
Tydliga roller ger tydligt ansvar och då blir det mycket lättare att analysera vad som, går fel/rätt och om någon är fel/rätt man/kvinna på jobbet.
Eftersom föreningen på många sätt drivs som ett företag så är heockeykompetensen till mycket stor det irrelevant att ha i styrelsen. Kommer ihåg Leksand och Salo när han lämnade bygget på grund av att styrelsen lade sig i. MoDo i år är väl ett exempel på när ett monumentalt misslyckande i någon officiell version saknar ansvarig. Man hänvisar till otur, ingen kunde veta att vissa spelare skulle sluta, att lånen plötsöigt skulle tillbaka och så vidare. Man säger även att spelarna var bra i grunden men har inte hittat sina roller.
Enligt hur jag ser på det så är det exakt detta som en sportchef med en stabil pengapåse , kompetens och fingertoppskänsla undviker till stor del genom att:
1. Rekrytera en tränare som man vet kan hantera den situationen som klubben befinner sig i och som kan coacha det spel som Sportchefen säger att klubben ska spela.
2. Ha god kännedom om nya spelares bakgrund, var de befinner sig i karriären och vad som driver dem de närmaste åren. Om de har haft skadeproblematik och hur skadebenägna de är över tid. Vad som driver dem och ta in referenser på spelarna på detta från olika håll. Dessutom vilka roller kan de ta, både i laget och på isen.
Förutsättning för detta är såklart att Sportchefen har ett fullt mandat från föreningen att ansvara för detta. Då blir det mycket lätt att utkräva ansvar. Jag vet inte hur det ser ut i MoDo men det verkar som att man ska smeta ut ansvaret på någon generell otur och liknande. Visst man medger misslyckande men det känns som att de sista segrarna mot Löven och Timrå suddade ut mycket av det som MoDo presterade på isen.
Det är svårt att lasta Glader för alla beslut under säsongen. Om det däremot skulle visa sig att han ansvarig för alla rekryteringar och sportsliga beslut så är hans arbete inte alls godkänt. Jag tror inte jag skulle känna mig så trygg med honom ett år till. Har upplevt den känslan många gånger med sportchefer kan jag väl säga, inga jämförelser i övrigt.
Tydliga roller ger tydligt ansvar och då blir det mycket lättare att analysera vad som, går fel/rätt och om någon är fel/rätt man/kvinna på jobbet.
Eftersom föreningen på många sätt drivs som ett företag så är heockeykompetensen till mycket stor det irrelevant att ha i styrelsen. Kommer ihåg Leksand och Salo när han lämnade bygget på grund av att styrelsen lade sig i. MoDo i år är väl ett exempel på när ett monumentalt misslyckande i någon officiell version saknar ansvarig. Man hänvisar till otur, ingen kunde veta att vissa spelare skulle sluta, att lånen plötsöigt skulle tillbaka och så vidare. Man säger även att spelarna var bra i grunden men har inte hittat sina roller.
Enligt hur jag ser på det så är det exakt detta som en sportchef med en stabil pengapåse , kompetens och fingertoppskänsla undviker till stor del genom att:
1. Rekrytera en tränare som man vet kan hantera den situationen som klubben befinner sig i och som kan coacha det spel som Sportchefen säger att klubben ska spela.
2. Ha god kännedom om nya spelares bakgrund, var de befinner sig i karriären och vad som driver dem de närmaste åren. Om de har haft skadeproblematik och hur skadebenägna de är över tid. Vad som driver dem och ta in referenser på spelarna på detta från olika håll. Dessutom vilka roller kan de ta, både i laget och på isen.
Förutsättning för detta är såklart att Sportchefen har ett fullt mandat från föreningen att ansvara för detta. Då blir det mycket lätt att utkräva ansvar. Jag vet inte hur det ser ut i MoDo men det verkar som att man ska smeta ut ansvaret på någon generell otur och liknande. Visst man medger misslyckande men det känns som att de sista segrarna mot Löven och Timrå suddade ut mycket av det som MoDo presterade på isen.
Det är svårt att lasta Glader för alla beslut under säsongen. Om det däremot skulle visa sig att han ansvarig för alla rekryteringar och sportsliga beslut så är hans arbete inte alls godkänt. Jag tror inte jag skulle känna mig så trygg med honom ett år till. Har upplevt den känslan många gånger med sportchefer kan jag väl säga, inga jämförelser i övrigt.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Silly season
Gavelo: Ja det har verkligen ändrats hur man ser på klubbtillhörigheten, inte bara bland yngre spelare.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly season
Gavelo: De är fullt medvetna om att de får lite om ens någon speltid i SHL. Det lär knappast vara så att Strömgren räknar med en minut i SHL denna säsong utan tror att det är det bösta valet för att få en bra utveckling. Rögle har säkert visat på en utvecklingsplan för dem där de har tillgång till en av SHLs mest spännande talangutvecklare och tränare. De ser de tydliga krav som finns på dem från organisationen men även möjligheterna som de har rent karriärsmässigt om de klarar utmaningarna som ställs på dem. Det väger detta mot att fortsätta i MoDo eller i vilket annat HA-lag som helst. Rögle har dessutom just nu en stor hype kring sig med tanke på vad de presterar och rykten om deras förträfflighet med Abbots kravställning och så. Risken att de skulle gått till Brynäs, Linköping eller Oskarshamn är nog mycket mindre. Frölunda, Rögle, SAIK däremot klingar nog bättre i deras öron.. De vet inte heller om turbulensen i MoDo kommer fortsätta nästa år och kanske har det varit tufft att höra hur usel och oförberedd man är för att spela i MoDo under denna säsong.
Trist att de försvinner. Liksom Karla som nog får ta ett steg i defensivt spel om han ska få speltid i annat än PP.
Trist att de försvinner. Liksom Karla som nog får ta ett steg i defensivt spel om han ska få speltid i annat än PP.
MoDo Hockey > Sv: Björklöven - Modo x 2 2021-03-06 07
Rytter: Grattis till en mkt välförtjänt seger. Ni vinner nog idag igen. Hur ska Löven få ihop detta? Ni var bra.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: jag jämför inte Norlinder med Ström/Wallinder. Jag säger att hans karriärsval och hur det har fallit ut inspirerar till liknande beslut hos mododuon. Även om de inte är lika talangfulla och konkurrenskraftiga som Norlinder. I övrigt håller jag med dig helt om det du skriver.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nucky: Tack då förstår jag vad du menade.
Jag håller med om att turbulensen i år har drabbat MoDo på flera sätt. Bland annat på det sätt du beskriver.
Jag håller med om att turbulensen i år har drabbat MoDo på flera sätt. Bland annat på det sätt du beskriver.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Costanza: Ja med det är väl klart. Tjänstefel annars med tanke på hur många ni har over there.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nucky: Hur menar du nu? Att han hade signat med MoDo innan han fick erbjudandet från Frölunda? Om MoDo var förstavalet så bör han väl rimligtvis ha spelat i MoDo nu?
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Hej Rytter, jag tror nog att Frölunda har gjort en hel del med Norlinder sedan han anslöt. De har nog lagt stora resurser på att förbereda honom för denna säsongen och förbättra detaljer i hans spel. HAn tränar dagligen med mkt duktiga spelare, spelar matcher och coachas av mkt duktiga coacher så nog borde han ha utvecklats sedan han lämnat MoDo. Det vore konstigt annars med tanke på hur han själv beskriver hur de arbetar. Men han höll en god nivå redan när han kom dit det håller jag med om.
Jag ser att du tycker att jag har fel i mitt resonemang. Men jag försöker bara belysa varför många juniorer går vidare trots att vi sitter här och tycker att de inte borde göra det. Jag tror inte det är bättre att spela J20 än att vara kvar i HA i den åldern. Jag tror att det är en risk socialt att göra en flytt i den åldern om det är så att det inte funkar från början. Jag tror att man vinner mycket på att ta ett steg i taget och inte stressa.
Samtidigt är inte jag elitsatsande kille i 18-årsåldern med en väldig motivation till att bli proffs i NHL. Uppenbarligen tror/tycker många av dem att detta är rätt väg att gå. Jag är övertygad om att resurserna i de stora klubbarna gör stor skillnad i deras karriär om de hittar rätt socialt och har tålamod med att spela J20 och utlånad till HA. Den viktigaste aspekten av det är att de även ser att chansen till SHL spel finns i den absoluta närheten.
Du skrev även:
"Så det vi diskuterar är inte det faktum att Strömgren/Wallinder lämnar utan snarare att de lämnar väldigt tidigt innan de ens har bemästrat nivån de nu spelar på, det är som att de unga spelarna inte har något tålamod utan vill så snabbt som möjligt nå framgång utan att ta det steg för steg, man vill hoppa över utvecklingsstegen."
Här blev det nog ett missförstånd. Det var inte det jag diskuterade. Jag diskuterade varför de lämnar trots att varken du eller jag upplever dem som redo för detta. Jag vill flagga för att det även finns en individuell aspekt i det hela. Vissa individer kanske lyfter sig otroligt mycket av att göra som de gör. medan andra trots stor talang faller igenom av en alltför stor omställning och utmaning (ex Dahlén i NHL, bara ett exempel av många).
Någonting som vore intressant är att undersöka hur det påverkar en karriär att "Ha tålamod och stanna kvar" jämfört med att "Hoppa över utvecklingssteg".
Jag ser att du tycker att jag har fel i mitt resonemang. Men jag försöker bara belysa varför många juniorer går vidare trots att vi sitter här och tycker att de inte borde göra det. Jag tror inte det är bättre att spela J20 än att vara kvar i HA i den åldern. Jag tror att det är en risk socialt att göra en flytt i den åldern om det är så att det inte funkar från början. Jag tror att man vinner mycket på att ta ett steg i taget och inte stressa.
Samtidigt är inte jag elitsatsande kille i 18-årsåldern med en väldig motivation till att bli proffs i NHL. Uppenbarligen tror/tycker många av dem att detta är rätt väg att gå. Jag är övertygad om att resurserna i de stora klubbarna gör stor skillnad i deras karriär om de hittar rätt socialt och har tålamod med att spela J20 och utlånad till HA. Den viktigaste aspekten av det är att de även ser att chansen till SHL spel finns i den absoluta närheten.
Du skrev även:
"Så det vi diskuterar är inte det faktum att Strömgren/Wallinder lämnar utan snarare att de lämnar väldigt tidigt innan de ens har bemästrat nivån de nu spelar på, det är som att de unga spelarna inte har något tålamod utan vill så snabbt som möjligt nå framgång utan att ta det steg för steg, man vill hoppa över utvecklingsstegen."
Här blev det nog ett missförstånd. Det var inte det jag diskuterade. Jag diskuterade varför de lämnar trots att varken du eller jag upplever dem som redo för detta. Jag vill flagga för att det även finns en individuell aspekt i det hela. Vissa individer kanske lyfter sig otroligt mycket av att göra som de gör. medan andra trots stor talang faller igenom av en alltför stor omställning och utmaning (ex Dahlén i NHL, bara ett exempel av många).
Någonting som vore intressant är att undersöka hur det påverkar en karriär att "Ha tålamod och stanna kvar" jämfört med att "Hoppa över utvecklingssteg".
Föregående · 4 · Nästa