NuMo

19768 inlägg · 38865 besökare

Historik

· 127 ·
MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Sawchuk:

Jag tänker inte gå in i polemik om axeln med det fördömda axelskyddet (gjorda för att skada så mycket som möjligt) endast tog i huvudet där ansiktet ingår) eller om det träffade både bröst och huvud.

Jag är nämligen inte säker. Men i ansiktet fanns det ju ett tydligt avtryck efteråt.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Såg nu att Ek gjort en artikel som är en variant av det jag försöker belysa.

Många har säkert läst den, men för dem som inte gjort det än. En länk.

Läste också Sannys nedbrytande av tacklingen och tycker den var riktigt bra.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Sawchuk:

Du belyser ju egentligen deet verkliga problemet, om det nu egentligen är ett problem. Det hela är ju vilken inställning vi skall ha till sporten Ishockey och vilka konsekvenser vi är beredda att låta deltagrna utsättas för, för att vi skall få fortsätta att njuta av sporten, både deltagare och åskådare.

Det finn nämligen ett ganska stort mått av hyckleri som man säkert kan beskriva på många sätt.

Är hockey endast en sport, eller är det i själva verket ett gladiatorspel?

En del i svaret får vi ju när vi tar makten av kvinnor att själv få bestämma hur sporten skall utföras på deras egen arena.

- Inga tacklingar inom damishockeyn! Kvinnor i församlingen skall tiga och samtycka.

Anledningen verkar vara att våra kvinnor är för värdefulla för oss för att de skall tillåtas skadas av tackingar, trots att de är i realitet med sina egna förutsättningar gällande kraften i dem. Uppenbarligen är risken för huvudskador för stor och det vill vi inte utsätta samhällets kvinnor för.

Män däremot. De kan ju tydligen inte skadas i huvudet så där är det otänkbart att inte ha tackingar. För hur skulle "sporten" ishockey se ut då? - Ingen kamp, ingen risk för skador, tramsigt fjantigt mesigt. Inget gladiatorinslag alls.

Och här är hyckleriet. Vi vill ju ha det ovan sagda. Det skall göra ont att spela hockey. det är ett spel för män som är redo att offra sin hälsa, kanske tom. sitt liv för att få pucken åt det håll man vill.  - Det är ju det här vi vill se.

Just därför är ordern från coacher att gå stenhårt på kropp på spelare som naivt åker genom zonen med huvudet lågt, för hur skulle det se ut om en sådan spelare fick gratis oantastad passage? Den som inte sätter in en bröstvärmare i det läget blir inte långvarig i laget.

Problemet är vad du säger.  "Bröstvärmaren må lyckas och vara till synes pefekt, eller tvärtom, misslyckad (avsiktligt eller inte) resultatet blir alltför ofta ändå förödande för den tacklades huvud.

Men som sagt var. Det är priset man får betala. kanske skall vi acceptera skadorna inom sporten ishockey. Acceptera att det är ett gladiatorspel vi vill ha. den som ger sig in i leken får leken tåla osv.

Här är vattendelaren som vi har. Det är det som gör att man anser att den tacklade har lika stort ansvar för tacklingen den blev drabbad av, som den som tacklar.   "Han hade lågt huvud"   "Han koncentrerade sig för mycket på det han tänkte göra, dvs. pucken"   "Han vände rumpan till" etc.  - Han får skylla sig själv!

Principen i det tänket är att om spelarna mer måste koncentrera sig på att rädda sitt eget skinn än att spela pucken, så  är det bra för vårt lag. En stenhård ställning - för - kampen och våldsinslaget inom sporten. (lite Wikegårdssyndromet)

Här vill man dessutom ofta förgylla gladitorinslaget genom att föra in slagskämpar som slår tacklaren halvt fördärvad, efter att denne gett sin motståndare en hjärnskakning genom en "misslyckad" tackling, hellre än att ha en disciplinnämnd som lugnt och sansat granskar händelsen och delar ut straff efteråt.

 Det svåra med att acceptera gladiatorprincipen fullt ut är egentligen bara en. Hur fan rekryterar man barn och ungdomar till den idrotten?

Jag tycker inte det är underligt att vi har huvudskador. Vi vill alla ha en "mansishockey" där blandningen av kamp/våld blandas med artisteri och tanken att få pucken i mål. Det är blandningen av det här vi kallar ishockey. (Förutom just för kvinnor då förstås. Men så fnissar vi ju lite åt den sporten.)

Inte förrän vi bestämmer oss för att verkligen få bort "onödiga"  huvudskador kommer vi att göra riktiga åtgärder för det. den slutgiltiga lösningen är ju att ta bort tacklingar, men det vill vi ju inte.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Sawchuk:

 Jag håller med dig, men inser ju att det här är en vattendelare när det gäller den åsikten. Det är ju bara att se vår lilla debatt här.

Jag tror att man måste fördjupa frågan om hur man preventivt skall undvika skador mot huvudet till mer än "respekt" för motståndaren, Eget ansvar för sitt eget huvud (huvudlös hållning, ger huvudskador), och "detvardetvälistortsett värt-avstängningar".


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

spud:

Hockeyn står sannerligen inför ett problem där man måste göra ett val om det skall bli etiskt rätt.

Korta spelare med "Loobliknande" skridskostil måste endera tåla att få tacklingar i huvudet, eller så skall det vara förbjudet att tacklas på dem om man inte kan garantera en säker tackling.

Inget av det låter sig kanske göras och då hamnar vi inför andra lustiga tänk på lösning. 

ex.

Man kanske inte skall få sin licens ifall man inte är över 1.85 och åker som om man hade ett kvastskaft uppkörd i rumpan hela tiden, speciellt om man har puck och är tacklingsbar?

Tvärtom. Inga över 1,85 utan "Loobliknande"! åkstil får spela hockey.

Eller kanske med realistiska tankar.

Ex. Se över gladiatorskydden hockeyspelare har på sig nu. Stenhårda axelskydd där det itne finns någon som helst känsla mellan kropp och skydd, vilket innebär att man inte har någon kontroll över sina tacklingar. - Hoppsan, där tacklade jag visst en på hakspetsen med mitt axelskydd. Deet kände jag inte....:(

Att erbjuda två-tre machers vila för en tackling som hade goda "hockeyintentioner" som det är nu är ingen bra lösning, enligt mig.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Jajust. Du vet bättre än jag vad jag tänker på. ;)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

ULTIMAVICI:

 

Jag fick från andra perioden samma känsla som när HV förstörde alla våra uppspel tidigare under säsongen. men Förjestad klarade inte av att leverera efter själva förstörelsen.

 

Det får mig att fundera på om vi är lättlästa för motsåndarna. I alla fall när de ställer in sig på att i första hand förstöra för oss och spela på våra misstag sen.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

ULTIMAVICI:

Ska det vara så svårt att avgöra matchen nu? Det är ju bara att sätta den, man måste ju inte skjuta allt vad man kan utanför t.ex. 

Såja! Där är en som vet hur man siktar.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Monno:

Jag tycker vi är värda att vinna straffarna för Färjestads målvakt har ganska ful mustasch.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Monno:

 

Jomen det var ju en jävla tur att du hann få tag i skridskon där Hari!

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Monno:

Jag tycker faktiskt att Skröder är bäst i Modo. han gör inte ett misstag vad jag kan se och han hittar bra lösningar varenda gång.

Possler har däremot både motljus och uppförsbacke.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

spud:

Jo, kanske fick du rätt nu om det inte var hög klubba.

Modos PP är långsamt och överinvecklat. Tyvärr.

Jodå, den är hög. Så än så länge är vi med i matchen. Vi kan ju också vinna men det vill till att vi gör något rejält snart. 


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Rytter:

Vad håller vi på med egentligen? Vi gör ju allt för att bjuda in dem. Måtte vi inte lyckas.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

ULTIMAVICI:

Fan! Jag had helt glömt bort att Nylander spelar med oss, men nu "röck" jag till.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22
ULTIMAVICI: Ja, det måste han nog om vi skall låta färjestadsspelarna komma fria med honom fler gånger.

MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Monno:

Flanagan tittar ju inte neråt som det ser ut i alla fall, utan har sin normala åkställning framåt,  men han kan inte komma undan tacklingen. 


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22
Monno:  Färjestad håller verkligen inte på och duttar och tappar pucken i dragningar och så som modoiterna gör i PP.

MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22
Monno: Nu hade vi en slewfoot  av Skröder vad jag kunde se.

MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Sawchuk:

JA! Hari hari!

Börjar faktiskt att fundera på om inte anfallszonen blivit för stor för Modo.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Monno: Nu är Flanagan bort också.

 Eller har han skumgummi i huvudet?

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

Monno: Ja, precis så tänkte jag.

Men nu får vi hoppas att Forsbergs känsla att det skall släppa när som helst infinner sig.


MoDo Hockey > Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22
Monno: Risken är stor att vi förlorar med 2-1 i en match många tycker att vi borde ha vunnit med 6-1.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Amitiel: Wernblom/Alavaara-skandalen föregicks ju av en domarskandal och som efter matchen avslutades med en skyddande av dåligt DIF-samvete från "förbundet" Det var en summarisk rättegång med Fagerlund som domare och bödel.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Brynäs - 2014-10-18

J F K:

Fast jag har ändå svårt att vara nöjd.  Vi skapar inte speciellt många kvalificerade målchanser och misstagen bakåt är emellanåt häpnadsväckande.

Men att brynäs inte var specieltl imponeradne måste man nog ändå säga. Många andra lag hade gjort processen kort med dem.

Måste nog kolla matchen en gång till med mer kritiska ögon. Var Starkbaum verkligen överjävlig? I så fall var min känsla helt fel. 


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Brynäs - 2014-10-18

ULTIMAVICI:

Jag är mindre nöjd. Brynäs lägger ju knappt två strån i kors eftersom att de vet att de inte behöver det. Det är ju bara att vänta på gratismålen.

Nu värvara sig Färjestad ur sitt prekära läge. Modo pratar om det, men vilka har man råd med?


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Brynäs - 2014-10-18
Rytter: Nu har man ingen aning om vad spark är igen. Pinsamt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Monno:

Ja Forsberg måste ju få det här att fungera. jag tycker att vårt eventuella övertag spelmässigt mest är en chimär. Vi har mängder av felpass som kan sluta i katastrof. Det gäller match efter match.

Vi slår dropppass in framför mål och så hoppas vi på det bästa. På det sättet får vi kanske in en puck på hundra men det duger inte att lämna allt åt slumpen.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Det hade nästan känt lika dant ifall en modospelare dragit på ett slagskott rakt in i eget mål.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Rytter:

Ja, det känns nästan som en tidsfråga nu. Vi tappar spelet när vi inte kan ta vara på vårt eget.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Brynäs - 2014-10-18

Rytter:

Sjukdomen att ge bort mål fortsätter med oförminskad kraft.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Brynäs - 2014-10-18

Så Färjestad plockade Salmela. Inte så förvånande.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Brynäs - 2014-10-18
J F K: Jag såg en brynäsare som filma i arenan. Trots att man inte får göra det.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

hanzon:

Leksands spelsystem ser ju långa stunder ut som Brynäs gjorde -99.

Fem spelare kring eget målområde. Två backar som lutar sig mot stolparna av trötthet och rensningar.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

ULTIMAVICI: Han kanske skulle bli forward.

Det är ju frustrerande när han har en otrolig potential, men nästan inget huvud.


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Jag måste underska att jag inte undersökte färskheten. Inte för att det spelade någon roll för mig. jag är ju Modoit.

 

Från 2005 va? Har inte läst någon annan av de senare vinnarna heller. har du?

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Monno: Har twitter, men följer det inte.

Nä, som sagt, det hade gått mig förbi. Tycker mest att själva vägen till upptäkten var rolig. 

Man får väl börja köpa Ullmo kräftor.


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Den här länken till den här bilden kanske roar dig/er något.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Märkliga virrvägar när man surfar avslöjar saker som jag inte visste ibland.

Såg på programmet "Skandal" som handlade om Docklands under -90 talet på SVT. Det var två grundare av raveklubben och den ena av dem, Mats Hinze bliv ju halvgalen och ertappades med en bomb i ryggsäcken för vilket han dömdes till 7 års fängelse. -  Den s.k. "OS-bombaren".  det var -97

Mats Hinze är numera fri sen 2002 och har bytt namn.

Började fundera på vad Hinze gjorde nuförtiden och hamnade så klart på flashback. Där föreslog någon att han jobbade på Ullmo med att sälja kräftor till affärer. Ett namn föreslogs också.

Tänkte att det skulle vara kul och se hur han ser ut idag ifall det fanns någon bild på honom.

Gick in på Ullmos hemsida och kollade efter vilka kontaktpersoner som finns där. Då stöter jag på det här i stället.

"Petter Rönnqvist bolagets målvakt och delägare tar hand om de centrala kunderna."

Målvakt kan ju betyda mer än en sak, men i det här fallet betyder det vad det betyder. Ja, det är alltså vår gamle målvakt.

Ja, sen var det inget mer. Bara en kort historia om egentligen ingenting.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

ULTIMAVICI:

I Allehandan svarar Anders Forsberg i en intervju sin syn på ärendet.

Jag tro AF har rätt i sn analys när han påstår att han inte är orolig över att Nylander kommer att plockas tillbaks redan i år. Främsta skälert som han anger är att de inte kommer att vilja påbörja kontrakt med honom i onödan.

"så brukar de aldrig göra" sa han.

Ett av de viktigaste argumenten Toronto har för att han skall tillbaks och spela i SHL är ju för att bygga på sig muskler. Så mycket mer muskler och större styrka kan han rimligen inte lägga på sig till jul.

Å andra sidan har jag själv höra Torontos talesman i intervju säga att visserligen skall Nylander tillbaks till Sverige nu, men att man hoppas att han är tillbaks efter jul. Det måste ha varit intervjun på NHL.com där de gör den slutgiltiga bekräftelsen på spelarna från campen innan deadline.


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

J F K: PUH!

ja, att vi vinner en match, rättvist dessutom skall vi vara glad för. Det här laget kan tydligen fortfarande tappa en match i onödan.


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

det är ju fan helt otroligt att vi inte är vakna nu när det gäller.


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

Rytter:

Fan vad Possler såg barnslig ut när kameran zoomade in på honom. Trodde han hade rakat av sig mustaschen. Men det hade han inte.


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

ULTIMAVICI:

Typiskt jävla ishockey. Nu kommer misstagen staplade på varandra.


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

J F K:

Ojojoj! Nyllet har ett härligt driv.


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

ULTIMAVICI:

Håller med om Flanigan. Kan han ha problem med sin ryggskada fortfarande tro.

Tidigare vara han ju bra på att vända och vrida och plötsligt hade han en fri yta åt rätt håll. Nu sitter han fast. I alla fall vänder och vrider han inte längre.


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

J F K:

Det var då skit att vi drar på oss en till tvåa. Precis när vi var klara. Jobbigt för de tryckte på bra senast.


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

Bad_Brett:

Ser dom ut som de låter på läktaren så ser de ut så här.

http://4.bp.blogspot.com/-YMNjvizWosY/UsRx_e7ZNkI/AAAAAAAABjQ/v7g7bEZ1QZ0/s1600/vr%C3%A5lapor.jpg


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

ULTIMAVICI:

Härligt offer och kyligt avslut av Simon. Men nästan den enda modospelare jag inte satsat en peng på. :(


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO 2014-10-15

J F K:

Nu  blev jag orolig att det var en två säsonger gammal laguppställning som jag kopierade.


MoDo Hockey > Linköping - MODO 2014-10-15

Gör en traditionsenlig tråd.

J F K:Påhlsson i 4:e !!!

4th Line
27. Öberg, Peter
26. Påhlsson, Samuel
13. Nordgren, Niklas
 
15. Runesson, Albin
 

3rd Line
51. Kempe, Adrian
62. Hari, Janos
11. Önerud, Simon
 
6. Kauppinen, Marko
3. Lehtivuori, Joonas
 

2nd Line
12. Olofsson, Victor
17. Flanagan, Kyle
23. Nättinen, Joonas
 
22. Carlson, Albin
41. Hedman, Oscar
 

1st Line
10. Skröder, Per-Åge
88. Nylander Altelius, William
31. Possler, Gustav
 
29. Persson, Dennis
77. Roche, Travis
 

Goalies
30. Ullmark, Linus
37. Reideborn, Adam

· 127 ·