Historik
Föregående · 8 · NästaTittar man på de flesta utv. som MoDo fått i den här serien är det ju skitutvisningar, där man släpper värre saker på Leksand hela tiden. Och statistiken visar precis detta.
När man dessutom dominerar matchbilden kraftigt. Bisarrt.
Må Leksand och domarna ikväll få möta en ljudorkan i nivå med Semifinalsserien mot djurgården ´98.
Och vi behöver inte någon 95% signifikans, det är inte en akademisk uppsats. Det här är mer av typen beslutsunderlag i ett företag. Man fattar ett beslut snabbt, baserat på de ändå kraftiga fakta man har. Det här är ett stöd till den magkänsla man har.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siffrorna kommer från SHLs egna matchstatistik, men jag har själv satt ihop det i en ”databas” och pivot:at fram lite siffror. Nedan är för hela matchserien så långt. Siffrorna är snitt per match.
Row Labels Ave. of Skott på mål Ave. of Tekningar Ave. of # powerplay
LIF 25 22 4
MoDo 31 35 2,5
Kontenta:
- MoDo Skjuter ca 25% fler skott på mål än LIF i snitt (31 per match mot 25).
- MoDo vinner ca 60% fler tekningar än LIF (35 per match mot 22)
Tyvärr för inte LIF statistik på missade skott på sina hemmamatcher. Men skott på mål och vunna tekningar är en väldigt god mätare på puckinnehav. Man kan sluta sig till att Modo har ett puckinnehav som är minst 25 - 35 % större. Minst.
- LIF får 1,5 PP fler per match än MoDo. (Brynäs ledde den här kategorin i SHL den här säsongen med 0,73 fler PP än sina motståndare. Ett allsvenskt lag är alltså dubbelt så bra som kategoriledaren i SHL? Det talar om hur stor skevheten är)
Samtidigt får LIF 60% FLER PP i snitt mer än vad MoDo får. Puckinnehav korrelerar med antalet PP (jag har räknat igenom SHLs hela statistik för grundserien). Ju mer puckinnehav, desto fler PP, ungefär 0,3 PP fler per 5% puckinnehav (dvs 55% puckinnehav ger 0,3 PP fler, 60% motsvarar 0,6 PP fler etc.) Det betyder att LIFs 1,5 PP fler per match motsvarar att LIF skulle ha pucken 100% av tiden.....I 5 av 6 matcher har Modo vunnit skott och puckinnehav. I 6 av 6 matcher så har Leksand fått fler PP. En helt orimligt fördelning på ett så stort antal matcher som 6. Särskilt med tanke på att MoDo var det lag som tog minst antal 2:or i SHL den här säsongen.....
Det är bara att konstatera att domarna fattar konsekventa felbeslut, inte med mening utan för att de är undermedvetet påverkade (bias). Med en normal domarinsats hade den här matchserien varit stängd. En match kan absolut avvika. Men över 6 matcher ska statistiken inte se ut så här.
Sen kan man ju se det som att kval eller slutspel är rent täckningsbidrag. Eller, snarare, man bör se det så.
Men jag undrar ändå om inte den sjukt märkliga domarnivån har att göra med att Leksand är ett lite mer älskat lag ute i landet.
Dock tror jag att Svartvadet är mer resonerbar och mindre fyrkantig än Näslund. Att Hedberg är ute i kylan gissar jag beror på att han inte presenterat en trovärdig förklaring typ.
(Luydwig Byström är jag inte helt 100 på att Näslund skötte så fantastiskt bra.)
Hans första säsong var helt OK. 10 poäng i 4:e kedjan får väl anses var hyfsat. Med lite effektivitet hade det kunnat vara det dubbla. Nej, jag tror det var något annat som gjorde att han lämnade.
Men jag gillade honom också. Synd att det blev som det blev.
Däremot så har ju AJ gjort samma sak med flera andra spelare, som har fått sätta sig på bänken efter en formsvacka. Förutom Viktor har Butler och även Welch fått sitta. Det är inte unikt och Viktor borde verkligen inte tjura över det.
Personligen tror jag bara att det är snack på byn.
Hoppas han har bättre koll på övriga klubbar, annars kan jag inte se att han kan skriva något läsvärt (brukar inte läsa honom).
När man inte vet om Modo spelar i SHL eller inte så blir det såklart lockande. Att börja leta SHL-klubb i April när det står klart att det blir allsvenskan kan ju innebär att man hamnar i 3:e kedjan i mindre bra klubb som kanske inte ens tror på dig. Ett bud från SAIK eller Frölunda blir ju såklart extremt lockande då. Om det här är vad som hände så förstår jag killarna.
Sen har ju Svarten tappat bollen, det är ju extremt tydligt. Han verkar ju inte ha visat speciellt mkt intresse i Vinter om man ska gå på snacket. Och hade han gjort sitt jobb på riktigt så hade han signat dessa 3 redan i höstas.
Är man väl i kvalserien har man redan åkt ur. Då handlar det bara om att jobba sig tillbaka.
Leksand är överhetens val. Det syns tydligt.
Det kommer att vara Vi mot världen. Måtte Lyan koka som kempis '98.
- Vi har redan åkt ur SHL och blivit degraderade till i kvalserien. Här spelar vi om att få komma tillbaka till SHL. Vi har alltså ALLT att vinna. Vi och Leksand sitter i EXAKT samma sits.
- En titt på Sportbladet visar att 65 % hellre vill ha Leksand i SHL än oss. Det är inte bara Dalarna utan hela jävla landet som är emot oss. Vi mot resten. Vi mot höjdarna i hockeysverige som hellre ser LIF i elitserien än Modo. Dags att visa dom.
Kan vi bygga en känsla på det i bygden och i laget har vi vunnit mycket.
Men vilken uppsida finns det inte i Olofsson, Petterson, Possler och Grundström då? Mycket möjligt att alla 4 producerar 30+ nästa år, Olofsson kanske uppemot 45-50-55 i bästa fall. Petterson kanske uppemot 40.
Thomas? Kanske 35? Men det kan ju lika gärna vara 15.
Intressant antydan att vi andra inte ser det defensiva jobbet. Thomas är en absolut en av våra defensivt bästa forwards. Men det finns ju andra egenskaper i det hela också, bland annat att se till att man inte spelar i defensiv zon så mycket. Där glänser han inte.
I dagsläget är det tyvärr så att de yngre STÅR för stabiliteten på forwardssidan, vilket är horribelt. Men bra gjort av ungtupparna. Konkurrensen från de äldre är ju dock inte direkt mördande.
Det är återigen humoristiskt hur JFK hyllar Bill Thomas, för en väldigt medioker säsong. Men det är klart, han behöver väl nån bortförklaring till att VO leder poängligan i Modo. Ni vet, den där poängligan där Bill Thomas placerar sig på 4:e plats efter Olofsson, Pettersson och Possler. (Possler, som JFK tycker behöver ett miljöombyte efter sin "misslyckade" säsong....)
Nä, nu ska jag sluta gnälla på JFK....Tror ni Butler blir kvar nästa år?
Men vem vill spela för en förening och byggd där man inte är uppskattad?
Om vi tar Carlsson som ett exempel. Han kan absolut bli en mycket bra 3:e till 5:e back i elitserien med rätt förutsättningar. Men det förutsätter att han får chansen, att han byggs upp och att han själv vill det.
Att vi som supportrar då går och kastar skit på honom har vi inte råd med. Man kan absolut inte förvänta sig samma sak av honom som av Hedman och Torp. Inte nu. Om 2 säsonger, ja, kanske.
Själv tycker jag att Olofsson, Pettersson, Grundström och Possler utvecklats väldigt positivt hela säsongen. Olofsson kan ligga i toppen av poängligan nästa år, Petterson borde kunna göra en 30-35 poäng som andrecenter nästa år och Grundström har utvecklats till en bulldozer att räkna med under säsongen. Herregud hur han bara flyttar på spelare numera, han ser väldigt mycket starkare ut än i början av säsongen.
Det här har ju storklubbarna noterat, därav alla anbud. Be till gudarna att vi får behålla dem.
1. Jag blir mer och mer övertygad att vi bör behålla svarten. Men den sportsliga organisationen måste göras om helt och fullt.
2. Jag tycker att vi jobbar oerhört enkelspårigt med våra gamla storspelare. Man borde kunna använda dem oerhört mycket mer specialiserat. Jag kan för mitt liv inte förstå varför inte Werner används som speciell forwardstränare för avslutssituationer framför mål, i både junior- och A-lag. Han har oerhört mycket att lära ut där. Både han och PÅS är oerhört duktiga på spel i box:en. Som ett exempel. Det tog år innan man började använda Hasse Jonssons kunskaper inom fysträning på hockeygym. (Ett annat exempel)
Men det finns ju olika sätt att lösa det. Man kan ha en sportchef som är ansvarig för A-laget endast, med värvningar och lösning av olika typer av situationer (transport, boende etc.). Och en GM på toppen av hen, som utvärderar hela organisationen och håller ihop det från pojklag till hockeygym till A-lag. Och som är ansvarig till allt från sportsligt resultat, personal till spelfilosofi.
Eller man kan ge A-lagets tränare rollen som chef för övrig tränarstab, inkl. juniorlag. A-lagets tränare håller ihop det.
Eller man kan låta GM vara den ihophållande kraften som är inne och petar i allt från värvningar till att synka ihop hur juniorlagen spelar. Som Lasse Johansson i SAIK gör idag. Men då tror jag att det krävs en supportorganisation kring GM. Personer som jobbar med statistik analys, och med taktisk och spelmässig utveckling, någon som jobbar med organisationsutveckling etc.
Man kan göra på många sätt och hur man gör är personberoende skulle jag säga. Men fortsätta som nu, nej, absolut inte.
Men det var nu inte min poäng. Min poäng är: Varför man håller på och jagar honom nu? Han är varken en stabil spelare där man vet exakt vad man får, eller ett billigt prospekt. Hamn är EXAKT vad klubben inte behöver just nu. Vi har inte råd med några chansningar.
Angående Possler så är han klart jämförbara med Salle i samma ålder. Att du inte ser det är ju rätt märkligt. Du som har sånt öga för hockey...
De personer här inne som tycker att det minsann inte gör nåt om Possler lämnar, för han har ju "kört fast"...ni har uppenbarligen ingen susning. Possler gör det fantastiskt bra i alla spelformer efter förutsättningarna och om man ser bara till spelet så har han tagit stora kliv framåt i år.
Poängproduktionen kanske står och stampar, men ni har ju helt missat att Possler under sina A-lagsår har utvecklats från en "poängspruta" till en väldigt allround spelare, rätt lik Salle i sin kompetensprofil. Han kommer att vara en top 25 forward i SHL i 10 år framåt, och kanske får pröva på NHL nån säsong.
För övrigt så innehar han ju den egenskap som vi är i allra mest digert behov av: Kunna hålla i och skydda pucken. Vi är fantastiskt dåliga på puck possession och det är anledning 1, 2, 3 och 4 till att vi ligger där vi ligger.
Marcus Högströms talang har varit uppenbar ända sedan han spelade på hockeygym. Lika uppenbart har det varit att det kommer att ta ett tag innan han riktigt anländer som en toppspelare i SHL. En late bloomer eller potentiell bust, det syntes tidigt.
NU går modo och jagar efter han när han uppenbart etablerat sig?! Det har funnits hur många tillfällen som helst tidigare att knyta till sig honom billigt och utveckal honom , med tålamod.. Är det så man hanterar en begränsad lönebudget? Det är inte konstigt att man ligger där man gör, och det verkar inte som att det kommer att bli bättre heller.
Vad sägs om att vi börjar investera i spelare och försöker hitta guldkorn att utveckla istället?
Det är EXTREMT uppenbart att modos problem ligger i "strategiarbetet". Man verkar inte ha någon susning om vad klubbens mission/vision är. Om man inte vet varför man existerar, då är det svårt att göra saker rät.
Powerforward i 1:a femman. Det är en roll som nog hade passat tror jag. Wernblom light, med lite bättre skridskoåkning och lite sämre händer.
Hade ju för övrigt varit roligt att få se lite av det där aggiterarndet innan han drog, men nej. Inte ens det har vi fått ut av honom.
Jag gissar att året inte blivit vad han räknade med. Det är en tuff situation som man är i just nu, som spelare. Har man då inga känslor för föreningen, varför vara kvar?
Det handlar nog också om att AJ inte tycker att Maxim presterar som förväntat.
För Modos del så finns det finansiella uppsidor med att låta honom gå gissar jag. Man kan kräva tillbaka skatten och arbetsgivaravgiften, eftersom han blir här mindre än 6 månader. Värvar man nåt nytt på ett korttidskontrakt gäller samma sak där. Totalt sett så får man en förstacenter för säsongen för mindre pengar. Man slipper sociala avgifter för förstecentern och betalar 15% skatt.
Ni vet, Svartvadet är ju intressant på ett sätt. Han verkar mer se det som att han managerar en pengapott än en spelartrupp. Moneyball, typ. Jag gissar att den ekonomiska situationen är Inte-Så-Bra. Jag gissar också att man skurit i budgeten under säsong. Tror inte att Svarten fick behålla så mycket av Wilson-pengarna. Men nu spekulerar jag vilt.
Jag konstaterar att vi knappast har råd att skeppa hela backsidan som vi gjort föregående år. Vi behöver stomme och kontinuitet. Modos business har aldrig varit att värva. Vi har inte råd och vi är inte särskilt duktiga på det heller.
Vi får utveckla det vi har. Djuse, Carlsson och Lindgren har alla uppsida. En lärdom av föregående säsonger är att vi har för kort tålamod. Jämför SAIK. Hur många år tog det innan Heed slog igenom? Hur många klubbar gav upp på honom?
Hedman är en stöttepelare, där vi vet vad vi får. Synd att vi kickade Lehtivouri inför säsongen för vi behöver fler sådana.
Max 2 nya + 1 av våra junisar från allsvenskan. En av backarna måste vara ett riktigt defensivt toppnamn, Welch är för ensam. Och sedan en kompletterande defensiv back för 3:e kedjan. Vad gäller PP-rollen så tror jag att Lindgren fyller ut den utmärkt nästa säsong.
Behålla:
Carlsson
Hedman
Djuse
Måste in med 2 nya. Defensiva och rejäla pjäser.
Appropå Modo då igen....Har sett de 3 senaste matcherna med Rögle, kan konstatera att vi är betydligt bättre om vi spelar som i de sista 5-6-7 matcherna, bortsett från målvaktspositionen.
Vi är även bättre än de allsvenska lag som jag sett.
Åker vi ur i år så är det beroende på målvaktssidan.
Åker vi inte ur, så känns det som att framtiden är relativt ljus. Det är glädjande att vi återupptäckt att vägen till framgång är hård träning. Mycket beror på om vi får behålla Possler, Olofsson och hur mycket spelarbudgeten måste sänkas för att få ihop budgeten för nästa år.
Absolut har Boork en del i framgångarna under sent 90- och tidigt 00-tal. Även Kent Forsberg förtjänar en bit av kakan. Dessa 2 utbildade dem till seniorer.
Om man är ute och påstår att Boork inte är en duktig hockeymänniska så är man ute och cyklar. Inte minst borde väl vi modoiter veta det. Grunden till framgångarna under Bäckmans år las av just Boork. Visst kom Boork till en ganska bra sits då, men bättre sitser har slarvats bort av mindre skicklig tränare (Huras t.ex.).
Om man påstår att karln inte har ett ego stort som en atlantångare och att han säger saker bara för att skapa lite kontrovers ibland, då är man lika blind.
Så ni har antingen båda fel, eller båda rätt, beroende på hur man ser det. ;)
För övrigt: Intressant kuriosa: Den enda fortfarande aktiva spelaren från Boorkens tid i modo är....Stefan Öhman. Hatten av för honom.
Din åsikt blir ju löjeväckande med tanke på att hjärnan slutar utvecklas först i 25-års åldern. Bland annat de delar som behandlar risktagningar och riskbedömningar.
Egentligen tycker jag att en målvakt som är tät längs isen passar det försvarsspel vi spelar bättre än Reideborn. Sett till vilken målvaktstyp vi haft de senaste åren med starkbaum, anton, linus så har jag alltid känt att Reideborn är lite av en udda fågel.
Jag gillar Bjurö. Han är tät, bra längs isen och positionerar sig fint. Verkar svag på plocken dock. I de första 2 matcherna tidigare i höst en tendens till att simma och kommer inte upp tillräckligt snabbt. Bålstyrka??? Känns som att potentialen är hög.
Absolut funkar det för de spelare som man ger förtroende. Men de som hamnar i frysboxen, de får absolut inte samma förtroende om de spelar bra.(Och jag tycker att Olofsson inte har förtjänat att hamna i frysboxen, vilket statistiken visar) Så det funkar för Petterson, men inte Olofsson.
I det här är AJ inte unik. Mer eller mindre hela den svenska tränarkåren är på detta sätt. Perra var bra mycket värre än vad AJ är nu.
På ledarskapskurser i näringslivet får man lära sig att sätta sig själv i mottagarens/den rapporterandes position. Jag undrar hur mycket tid tränare i SHL lägger på personlig kommunikation med sina spelare, och hur mycket tid de lägger på videotittande. Jag tror att förhållandet är mycket skevt. Och att personlig kommunikation ger högre utväxling än videotittande. (T.ex. Conny Evensson.)
Fortsättning angående Olofsson: Han är väldigt smart, befinner sig ofta på rätt ställe om du sätter dig och bara tittar på honom. Att han inte märks lär nog ha mest att göra med att istiden blivit reducerad. Det var samma sak förra året. För övrigt så snittade han mest poäng per istid i hela SHL innan Perra tog över (betydligt effektivare än Nylander). Nu ligger han på delad andra plats i poängligan i Modo, men på 10:e plats i istid bland Forwards??? Ja, det känns ju verkligen som "De bästa får spela". Samma resonemang kan göras för Grundström för övrigt. Hna borde ha mer speltid.
AJ säger att han har en plan för att göra Olofsson bättre. Det har jag med. LÅT HONOM SPELA!
Hyllade Lapierre är för övrigt sämst i +/- vilket inte är helt förvånande. Han verkar fortfarande ha problem med isytan och befinner sig ofta på fel ställe. Djuse den utskällde är för övrigt -1...Dwyer har -4 och 3 ass på 7 matcher. Under den perioden vi har gått bra... Kiwi är -9. Tomas -7. Lindgren fick massiv speltid under Huras, nu bara i PP. Han klarar inte någon av rollerna än, det är minst ett år för tidigt. (Vilket alla här har sett...)
Känns som att speltiden inte riktigt bedöms efter prestation i den här klubben, mer efter något annat.
Laget är för övrigt talangfullt, men helt felbyggt. Ett överflöd av grinders, men inga powerforwards. Bra centrar, men ingen är någon playmaker. Tre potentiella målskyttar i Butler, Skröder och Olofson - men som lämnas helt till sig själv utan en playmaker. Vi saknar minst en tung, enkelt spelande, defensiv back med tanke på våra orutinerade målvakter.
Thomas, Dwyer och Kiwi är helt överflödiga, förutom att de tillför bredd. Jag skyller felbygget på Huras för tillfället och hoppas att de 3 kan tillföra mer framöver.
Så kort sagt: Jag tycker att AJ inte är rättvis mot de yngre spelarna, främst Olofsson, men han får verkligen inte ärva någon lätt situation heller.
Att AJ inte spelar honom är rent ut sagt för dåligt. Jag undrar vad han har för koll. Grabben var vår bäste spelare innan uppehållet, gjort stora framsteg både fysiskt och spelmässigt tack vare hård försäsongsträning och producerar. Uppsidan är dessutom enorm. Då svara man med att peta ner honom till tredjefemman där han uppenbart inte passar in. Och ger honom minimalt med istid???
Samtidigt såsar Skröder på i första linan. Ja, nog lärde sig AJ en del av HV-tiden nog, en jag påstår nog att det inte var till det bättre. Svågerpolitik.
Jag kan tycka att vi kanske behöver Backlunds rutin. Pressen kommer att bli stor på laget när vi försöker att kämpa oss uppåt. Men jag gillar egentligen inte att vi tar in en målvakt utan försäsongsträning och matchotränad.
Timrå och Modo har ungefär liknande förutsättningar. Tror han skulle göra det bra.
F.ö.: Hur svårt ska det vara att hålla sig på rätt sida av sin kille?
Foppa såg ut som att han skulle kräkas av avsmak igår.
Man kan hoppas att svartvadet och foppa kallar upp Huras på kontoret och förklarar:
1. Zonspel skulle vara mer lämpligt.
2. Ska man spela man-man får man göra det bra mycket mindre aggressivt så man inte går bort sig. Vi har SHLs kanske tredje stabbigaste backbesättning efter Luleå och frölunda. Vad var annars tanken med det om vi inte ska utnyttja tyngden framför egen kasse?
3. Vore önskvärt att ytterforwards sjunker ner och hjälper i mitten.
Tar han inte in justeringar mot ett mindre aggressivt spel, så är det bara att ge honom foten. Det här är inte ett spel att bygga vidare på i SHL. Jag har ALDRIG sett en sämre defensivt genomförd match av modo. Vi ska vara glada att det inte var FBK eller SAIK, det hade blivit tvåsiffrigt. Jag gissar att det går helt OK att spela så här i mellaneuropa, för man blir inte lika straffad när man går bort sig som man blir i SHL.
Och jämförelserna med Bäckman haltar. Visst, det var 4 raka förluster i inledningen av serien tror jag, men det såg inte så tokigt ut. Det kändes som att "det här ordnar sig"...
Föregående · 8 · Nästa