Historik
Föregående · 6 · Nästa
Leksands IF > Sv: Silly season 2009 / 2010
norrland: Nja, jag hade nästan väntat mig att ni skulle ha bra chanser med tanke på hur deras försäsong har sett ut. 4-0 var i mesta laget tycker jag.
Café > Sv: Uppvärmningsfrågan.
73Sjöbba: Har inte sett något sådant problem men det beror väl antagligen på vilken sorts mark du bor på också. Jag bor på extremt sandig mark och det verkar ha packat sig mycket bra direkt, minimal eftersjunkning.
Café > Sv: Uppvärmningsfrågan.
73Sjöbba: Jag hade också för långt ner till berggrunden så jag installerade ytjordvärme istället. Har fungerat kanoners och energikostnaderna har sjunkit markant. Ett enda problem har uppstått med ytjordvärmen och det är att jag har haft större problem med isbränna på gräsmattan nu än vad jag hade tidigare. Inga stora problem men det har märkts en skillnad.
Mora IK > Sv: Försäsong 09/10
Hakan Olsen: Det som hände var att vi såg skittrötta ut. Jag hoppas verkligen att man har kört hård träning ett tag för det fanns knappt bensin för att åka skridskor överhuvudtaget i slutet.
Mora IK > Sv: Försäsong 09/10
Kvällens lag mot Bofors.
Daniel Despotovic från SSK provspelar under veckan och går in i andrafemman med Boggen och Z.
Junioren Johan Vilén -90 testas som sjunde back.
Målvakter:
30: Daniel Hansen (1: Lars Johansson)
1:a femman,
22: Robin Gartner, 33: Mikael Owilli
20: Alexander Hilmersson, 11: Tony Lagerström, 13: Daniel Viksten
2:a femman,
29: Greger Artursson, 6: Erik Lindström
9: Mikael Zettergren, 39: Håkan Bogg, 90: Daniel Despotovic
3:e femman,
54: Markus Lilja, 23: Viktor Amnér
16: Martin Johansson, 28: Niklas Fogström, 26: Jens Jakobs
4:e femman,
38: Johan Vilén
78: Mikael Simons, 10 Viktor Enmalm, 32: Johan Persson
Daniel Despotovic från SSK provspelar under veckan och går in i andrafemman med Boggen och Z.
Junioren Johan Vilén -90 testas som sjunde back.
Målvakter:
30: Daniel Hansen (1: Lars Johansson)
1:a femman,
22: Robin Gartner, 33: Mikael Owilli
20: Alexander Hilmersson, 11: Tony Lagerström, 13: Daniel Viksten
2:a femman,
29: Greger Artursson, 6: Erik Lindström
9: Mikael Zettergren, 39: Håkan Bogg, 90: Daniel Despotovic
3:e femman,
54: Markus Lilja, 23: Viktor Amnér
16: Martin Johansson, 28: Niklas Fogström, 26: Jens Jakobs
4:e femman,
38: Johan Vilén
78: Mikael Simons, 10 Viktor Enmalm, 32: Johan Persson
Mora IK > Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: igår förvandlades Mikael Owillis try-out till ett tvåårskontrakt.
Mora IK > Sv: Försäsong 09/10
Match idag igen, nu mot Södertälje. Dags att gå in på chatten via länken ovan.
Allsvenskan > Hur slutar AS 09/10
ES har redan sin tipstråd så det är väl läge att starta en för AS också.
1. AIK
2. Västerås
3. Leksand
----------
4. Malmö
5. Björklöven
6. Mora
7. Växjö
----------
8. Oskarshamn
9. Troja
10. Almtuna
11. Sundsvall
12. Bofors
----------
13. Borås
14. Örebro
1. AIK
2. Västerås
3. Leksand
----------
4. Malmö
5. Björklöven
6. Mora
7. Växjö
----------
8. Oskarshamn
9. Troja
10. Almtuna
11. Sundsvall
12. Bofors
----------
13. Borås
14. Örebro
Mora IK > Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Ny träningsmatch ska vara inbokad mot Salavat Yulaev den 6/9. Det är samma lag som vi mötte i Leksandscupen, denna gången kommer dom på besök i FM Mattsson arena.
Mora IK > Sv: Övrigt
Hakan Olsen: Det är nog en stor anledning ja. Detta och att men tidigare inte alls har prioriterat hemsidan eller förstått dess användningsområde.
Jag har dock en känla av att man har fått upp ögonen nu för en hemsidas möjligheter och att det kommer bli en skillnad nu i och med releasen av den nya sidan, i alla fall hoppas jag det.
Jag har dock en känla av att man har fått upp ögonen nu för en hemsidas möjligheter och att det kommer bli en skillnad nu i och med releasen av den nya sidan, i alla fall hoppas jag det.
Mora IK > Försäsong 09/10
VI försöker hålla resterande försäsongesmatcher i den här tråden istället då COC är slut sedan länge.
Visst saknade Brynäs en del spelare vilket också syntes väl men det gjorde också vi. En hel ordinarie kedja var ju borta (Fogström, Johansson, Enmalm).
Tyckte att Brynäs var lite bättre än oss spelmässigt genom matchen som stort förutom andra halvan av första perioden då vi spelade ut dom rejält. Dock var dom väldigt uddlösa och lyckades aldrig komma fram till mål och skapa så mycket som man hade väntat sig, trots allt spelade en hel del välkända namn som man förväntar sig se betydligt mycket mer ifrån.
Konstaterar också att:
*Håkan Bogg kommer bli oerhört viktig som lagpappa och för att visa de yngre killarna vägen.
*Marcus Eriksson ser väldigt trött ut, hoppas bara att han är ointresserad av försäsongen.
*Owilli gillar jag mer och mer även om han kan vara lite fumlig med puck emellanåt.
*Z som är värvad som målskytt och spjutspets för väldigt mycket tid i boxplay.
*Ekholm är kung!
Visst saknade Brynäs en del spelare vilket också syntes väl men det gjorde också vi. En hel ordinarie kedja var ju borta (Fogström, Johansson, Enmalm).
Tyckte att Brynäs var lite bättre än oss spelmässigt genom matchen som stort förutom andra halvan av första perioden då vi spelade ut dom rejält. Dock var dom väldigt uddlösa och lyckades aldrig komma fram till mål och skapa så mycket som man hade väntat sig, trots allt spelade en hel del välkända namn som man förväntar sig se betydligt mycket mer ifrån.
Konstaterar också att:
*Håkan Bogg kommer bli oerhört viktig som lagpappa och för att visa de yngre killarna vägen.
*Marcus Eriksson ser väldigt trött ut, hoppas bara att han är ointresserad av försäsongen.
*Owilli gillar jag mer och mer även om han kan vara lite fumlig med puck emellanåt.
*Z som är värvad som målskytt och spjutspets för väldigt mycket tid i boxplay.
*Ekholm är kung!
Mora IK > Sv: Claes Olsson Cupen
LA Kings: Följ länken här ovan till match-chatten för att följa med i avslutningsmatchen från Leksand.
Mora IK > Sv: Claes Olsson Cupen
3-3 efter 60 minuter mot Luleå känns ju rätt OK. Vet inte om man kör förlängning i cupen eller hur det fungerar?
Mora IK > Sv: Claes Olsson Cupen
Sven123: Lite tufft att tro på tre segrar. Ikväll möter vi ju bara europas bästa klubblag.
Leksands IF > Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Nu var det väl inte riktigt matchen Luleå-Leksand som jag var intresserad av.
Leksands IF > Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Det tror jag också. Konstigt att inte swehockey verkar vara vid liv. Dom brukar ju alltid ha stats från försäsongsturneringarna.
Leksands IF > Sv: Silly season 2009 / 2010
mattias - 74: Efter en period mot Oskarshamn råkade tydligen den här gästboken ut för ett strömavbrott!
Min fråga nu får att väcka den till liv igen är om det kommer finnas någon form av live-rapportering från CO-cup?
Min fråga nu får att väcka den till liv igen är om det kommer finnas någon form av live-rapportering från CO-cup?
Support > Sv: HockeySnack på Facebook
Marcus: Råkade se en tabell på min sida nu nyss. Hade glömt bort att jag hade den där :-)
Mora IK > Årsmöte 2009
Kort sumering från årsmötet.
Torsten Kjellgren inledde med att prata lite om vad som hade gjorts under föregående säsong. Sådant som företagare gillar och prata om att vi har jobbat bra på att utveckla organisation, arbete med sponsorer och publik men vi måste bli bättre.
Harald Lückner hade en presentation om förra säsongen lag och vad som var bra och dåligt. Jag tyckte att han i mycket la skulden på att man inte fick ihop laget på ett bra sätt på utlänningarna och att de som skulle bära upp laget när det hettade till inte gjorde det utan allt för mycket fick vila på de yngre killarna som gjorde det väldigt bra. Specifikt uppgav han att mycket av luften gick ur laget i samband med att Kristan drog och Greger bröt benet. Det repade man sig inte ifrån. Serien i stort var man nöjd med med tanke på vilka förutsättningar man hade med helt nytt lag men play-off spelet var en besvikelse. Hade det med Kristan och Greger inte hänt hade vi garanterat klarat att hålla tredjeplatsen och därmed KS-platsen.
Ekonomi:
Omsättningen sjönk från 66 till 32 miljoner. Koncernens resultat slutade på -6,6 miljoner och kvar av det egna kapitalet återstår 7 miljoner. Intäkter från sponsorer minskade från 33 milj. till 11 milj. Positivt är dock att man nu har en omsättning som är 7 milj. högre än vad den var när man sist spelade i AS och sponsorintäkterna är 3,5 milj. högre än före ES-tiden.
Det som gjorde mest skada för resultatet var att publikintäkterna som man visste skulle sjunka ändå blev 2,4 milj. lägre än budgeterat och reklam & sponsring blev 1,6 milj. lägre än väntat. Som summering kan sägas att det blev svårare att ”bromsa in” från ES-kostymen än vad man hade väntat sig. Vilket inte bör kännas lika jobbigt nu år två. Största tappet var givetvis de 16 miljoner som försvann från Hockeyligan.
Styrelse:
Torsten Kjellgren omvaldes som ordförande för ett år.
Henk Noback omvaldes som styrelseledamot för två år.
Lars Mattsson Frost och Lars-Åke Wallström kliver av från styrelsen och ersätts av Johan Sares och en snubbe som jag tyvärr missade namnet på.
Tomas Vikner, Mats Landestedt och Hans ”Molle” Arnesson har ett år kvar i styrelsen.
I övrigt inga konstigheter där allt klubbades igenom utan problem.
Övrigt:
*Ny hemsida släpps i början av september.
*Diskussion uppstod om varför inte klubben gör mer för att få klubben att framstå i positivare ordalag i lokalpress, radio m.m. MT som fanns på plats i form av Anders Norin och Gunnar Bäcke fick en ordentlig känga då dom representerade Dalarnas Tidningar och den vinklade journalistiken som den koncernen bjuder på.
*Våra gamla förslag med bussning från närkommunerna togs upp och mötet ställde sig frågande till varför inte klubbledningen arbetade intensivare på dessa områden för att fylla arenan.
*Nisse Norin avtackades efter att ha arbetat i klubben och med Mora marknad i 61! år. Wilbert Lång bör också nämnas som arbetat med Nisse med detta i 40 år. Nu kliver dessa herrar och deras stab av och lämnar över till Steinar Dahl.
Motioner:
En motion från Insu, Ola, Knogen och PeO lästes upp av ordföranden angående om att mötet skulle klubba att föreningen skulle renodla matchdräkterna till att endast bestå av klubbfärgerna, rött, vitt och grönt. Motionen rev ner spontana applåder bland mötesdeltagarna som genast tog till sig skriften. Därefter presenterade klubben via Torsten ett motförslag som gick ut på att man skulle utarbeta en gemensam linje inom klubben med en tydlig grafisk profil och att det måste vara klubbledningens ansvar att utforma dräkten med beaktande av den grafiska profilen. Långa diskussioner uppstod och genom att ordföranden fanns på plats och kunde argumentera för sitt förslag vann detta till slut gehör. Min känsla är att utgången hade blivit annorlunda om någon av författarna till motionen hade varit på plats för att svara upp mot honom. Bland annat använde Torsten det motbjudande argumentet att om en sponsor erbjuder flera miljoner för att laget ska spela i lila så måste man kunna göra det.
En annan motion handlade om att en förslagslåda skall inrättas där medlemmar ska kunna lämna förslag på både smått och stort vilket antogs enhälligt utan diskussion. Klubbledningen skulle genast svara för att en sådan skulle komma upp på den nya hemsidan och någon mötesdeltagare ville också att en analog förslagslåda skulle finnas i arenan för personer som inte kan hantera datorer
Mötet avslutades och vi fick avnjuta kaffe och kanelbulle.
Hoppas att jag har fått med det mesta av vikt.
Torsten Kjellgren inledde med att prata lite om vad som hade gjorts under föregående säsong. Sådant som företagare gillar och prata om att vi har jobbat bra på att utveckla organisation, arbete med sponsorer och publik men vi måste bli bättre.
Harald Lückner hade en presentation om förra säsongen lag och vad som var bra och dåligt. Jag tyckte att han i mycket la skulden på att man inte fick ihop laget på ett bra sätt på utlänningarna och att de som skulle bära upp laget när det hettade till inte gjorde det utan allt för mycket fick vila på de yngre killarna som gjorde det väldigt bra. Specifikt uppgav han att mycket av luften gick ur laget i samband med att Kristan drog och Greger bröt benet. Det repade man sig inte ifrån. Serien i stort var man nöjd med med tanke på vilka förutsättningar man hade med helt nytt lag men play-off spelet var en besvikelse. Hade det med Kristan och Greger inte hänt hade vi garanterat klarat att hålla tredjeplatsen och därmed KS-platsen.
Ekonomi:
Omsättningen sjönk från 66 till 32 miljoner. Koncernens resultat slutade på -6,6 miljoner och kvar av det egna kapitalet återstår 7 miljoner. Intäkter från sponsorer minskade från 33 milj. till 11 milj. Positivt är dock att man nu har en omsättning som är 7 milj. högre än vad den var när man sist spelade i AS och sponsorintäkterna är 3,5 milj. högre än före ES-tiden.
Det som gjorde mest skada för resultatet var att publikintäkterna som man visste skulle sjunka ändå blev 2,4 milj. lägre än budgeterat och reklam & sponsring blev 1,6 milj. lägre än väntat. Som summering kan sägas att det blev svårare att ”bromsa in” från ES-kostymen än vad man hade väntat sig. Vilket inte bör kännas lika jobbigt nu år två. Största tappet var givetvis de 16 miljoner som försvann från Hockeyligan.
Styrelse:
Torsten Kjellgren omvaldes som ordförande för ett år.
Henk Noback omvaldes som styrelseledamot för två år.
Lars Mattsson Frost och Lars-Åke Wallström kliver av från styrelsen och ersätts av Johan Sares och en snubbe som jag tyvärr missade namnet på.
Tomas Vikner, Mats Landestedt och Hans ”Molle” Arnesson har ett år kvar i styrelsen.
I övrigt inga konstigheter där allt klubbades igenom utan problem.
Övrigt:
*Ny hemsida släpps i början av september.
*Diskussion uppstod om varför inte klubben gör mer för att få klubben att framstå i positivare ordalag i lokalpress, radio m.m. MT som fanns på plats i form av Anders Norin och Gunnar Bäcke fick en ordentlig känga då dom representerade Dalarnas Tidningar och den vinklade journalistiken som den koncernen bjuder på.
*Våra gamla förslag med bussning från närkommunerna togs upp och mötet ställde sig frågande till varför inte klubbledningen arbetade intensivare på dessa områden för att fylla arenan.
*Nisse Norin avtackades efter att ha arbetat i klubben och med Mora marknad i 61! år. Wilbert Lång bör också nämnas som arbetat med Nisse med detta i 40 år. Nu kliver dessa herrar och deras stab av och lämnar över till Steinar Dahl.
Motioner:
En motion från Insu, Ola, Knogen och PeO lästes upp av ordföranden angående om att mötet skulle klubba att föreningen skulle renodla matchdräkterna till att endast bestå av klubbfärgerna, rött, vitt och grönt. Motionen rev ner spontana applåder bland mötesdeltagarna som genast tog till sig skriften. Därefter presenterade klubben via Torsten ett motförslag som gick ut på att man skulle utarbeta en gemensam linje inom klubben med en tydlig grafisk profil och att det måste vara klubbledningens ansvar att utforma dräkten med beaktande av den grafiska profilen. Långa diskussioner uppstod och genom att ordföranden fanns på plats och kunde argumentera för sitt förslag vann detta till slut gehör. Min känsla är att utgången hade blivit annorlunda om någon av författarna till motionen hade varit på plats för att svara upp mot honom. Bland annat använde Torsten det motbjudande argumentet att om en sponsor erbjuder flera miljoner för att laget ska spela i lila så måste man kunna göra det.
En annan motion handlade om att en förslagslåda skall inrättas där medlemmar ska kunna lämna förslag på både smått och stort vilket antogs enhälligt utan diskussion. Klubbledningen skulle genast svara för att en sådan skulle komma upp på den nya hemsidan och någon mötesdeltagare ville också att en analog förslagslåda skulle finnas i arenan för personer som inte kan hantera datorer
Mötet avslutades och vi fick avnjuta kaffe och kanelbulle.
Hoppas att jag har fått med det mesta av vikt.
Mora IK > Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Jag tror att du resonerar helt korrekt. Det är nog det upplägget vi kommer få se under säsongen.
Jag förväntar mig inte så mycket mer under försäsongen vad det gäller nya killar.
Jag förväntar mig inte så mycket mer under försäsongen vad det gäller nya killar.
Mora IK > Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: På årsmötet brukar man välja styrelseledamöter. Det är väldigt sällan som spelare kommer in i truppen den vägen.
Mora IK > Sv: Prognos inför säsong 2009/10
Hakan Olsen: Jag vill ha Västerås högre upp och Almtuna och Troja längre ner annar tycker jag att det stämmer rätt bra med mina analyser.
15 ggr pengarna på VIK är nästan spelbart, inte troligt att dom vinner serien men det skulle kunna hända. Dom har byggt upp något under några säsonger nu som kan ge frukt och jag tycker att dom har värvat smart i år även om dom tappat några viktiga namn.
Både Almtuna och Troja tycker jag gick på rus förra säsongen och fick ett betydligt bättre resultat då än vad man borde ha fått sett till trupperna. Risk för reaktion för en eller båda av dessa i år alltså.
15 ggr pengarna på VIK är nästan spelbart, inte troligt att dom vinner serien men det skulle kunna hända. Dom har byggt upp något under några säsonger nu som kan ge frukt och jag tycker att dom har värvat smart i år även om dom tappat några viktiga namn.
Både Almtuna och Troja tycker jag gick på rus förra säsongen och fick ett betydligt bättre resultat då än vad man borde ha fått sett till trupperna. Risk för reaktion för en eller båda av dessa i år alltså.
Mora IK > Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Vi har ju fått Owilli som tränar (try-out?) med laget just nu.
Café > Sv: Only in US of A
Så slår dom till igen. I detta fallet är det till och med en tecknad bild som väcker "anstöt".
Café > Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Ayia Napa, då får du hälsa till Puma bar på Nissi beach om den finns kvar. Om baren finns kvar alltså, det ska väl till en hel del om beachen ska ha försvunnit. :-D
Där har man hängt under en del resor i ungdomen. ;-)
Där har man hängt under en del resor i ungdomen. ;-)
Övrig sport > Sv: Touren, Girot, allt om cykelsport
Lumber Jack: Danskt brölande? Vad har ni för TV-leverantör?
Café > Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Du har alltså kommit upp till min nivå nu med andra ord. :-)
Café > Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Väljer du Zakynthos så kan du välja Argassi som i alla fall var mindre party och lugnare för några år sedan då jag var dit.
Föregående · 6 · Nästa
