Historik
Föregående · 22 · Nästa
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Läget i SHL: eftermiddagsmatcher efter första perioderna:
• Brynäs IF - Linköping HC 0 - 1
• Färjestad BK - Djurgårdens IF 0 - 1
• Frölunda HC - Leksands IF 1 - 1
• Skellefteå AIK Växjö Lakers HC 1 - 0
Alla blickar riktas förstås mot Karlstad och efter första perioden har Djurgårn ledningen med 0-1 och de som sett perioden menar att man inte alls sett att ulfvarne reagerat på sparken för JJ med att komma in på isen och leverera den hockey man borde kunna med hänsyn till hur skickliga spelare man har.
Nu börjar det framstå att Warulfvens ambition när man tog in JJ var en del i att Warulfvens hockey skulle ändras. Att man skulle etablera ett försvarsspel som mer säkert ledde till att Warulfven stängde av motståndarna i kombination med att man genom skickliga anfallsspelare skulle göra det antal mål man behövde för att vinna matcherna.
Lite grann man man misstänka att huvudavsikten varit att ta efter Plastjö som tagit så många glud på senare år.
Hade man gjort tillräckligt för att få med sig hela truppen och tränarna - gärna inklusive supportrarna - för detta? Och var JJ rätt huvudtränare för uppdraget inklusive var de assisterande - men fint renommé för försvarshockey - rätt personer för detta?
Uppenbarligen har det inte alls gått som man tänkt och mycket talar förstås för att sportchefen Rickard Wallin har det största ansvaret för att det blivit som det blivit. Men att sparka Wallin nu hade ju inte påverkat Warulfven denna säsong. Och han har ju CV av att sparka Pennan varpå Mitell tog dem till Glad på bara 4-5 månader.
Ja, det är som det är. Och man överväldigas av att lida med JJ som är en av de största svenska ikonerna i Elitserien SHL under femton års tid, och att han då skulle placeras som först sportchef, sedan huvudtränare för Warulfven med ett inte tillräckligt väl förberett uppdrag, vilket inte alls fungerat.
Kommer Warulfven att lyckas? Ja, egentligen har de ju utan vidare det spelmaterial de behöver. Men de har inte kunnat sätta in en sådan kraft som Mitell var. Tror kanske att vad de nu behöver är att spelartruppen snackar ihop sig, tar sig samman, och tar fram 100% satsning för en hockey de alla blir överens om. Olyckligt kanske att det just nu är så matchfrekvent. De skulle behövt ett uppehåll på några veckor för att snacka ihop sig, ungefär som Bulan och Luleå Hockey fick för någon månad sedan. Tuffare blir det för Warulfven. Men visst finns det möjlighet - Warulfven kan man aldrig räkna bort.
Ur Luleås synvinkel kan det förstås vara fördelaktigt. Media tycks inte ha sett hur laget lyckats ändra så mycket och lyckats så bra, för JJ-sparken och hur Warulfven kommer att lyckas tar förstås uppmärksamheten när det finns så många klickgenererande och drev-potentiella möjligheter där.
Och Luleås kollaps mot HuVa efter att matchen innan ha stängts av totalt av Pölsan, innan Pölsan gjorde en Pölsan och krisade ihop men till slut ändå fixade det: kanske det tar fokus av Luleås framtida möjligheter och laget kan tugga på utan press. Kanske de två torskarna ur den synvinkeln var ... bra?
• Brynäs IF - Linköping HC 0 - 1
• Färjestad BK - Djurgårdens IF 0 - 1
• Frölunda HC - Leksands IF 1 - 1
• Skellefteå AIK Växjö Lakers HC 1 - 0
Alla blickar riktas förstås mot Karlstad och efter första perioden har Djurgårn ledningen med 0-1 och de som sett perioden menar att man inte alls sett att ulfvarne reagerat på sparken för JJ med att komma in på isen och leverera den hockey man borde kunna med hänsyn till hur skickliga spelare man har.
Nu börjar det framstå att Warulfvens ambition när man tog in JJ var en del i att Warulfvens hockey skulle ändras. Att man skulle etablera ett försvarsspel som mer säkert ledde till att Warulfven stängde av motståndarna i kombination med att man genom skickliga anfallsspelare skulle göra det antal mål man behövde för att vinna matcherna.
Lite grann man man misstänka att huvudavsikten varit att ta efter Plastjö som tagit så många glud på senare år.
Hade man gjort tillräckligt för att få med sig hela truppen och tränarna - gärna inklusive supportrarna - för detta? Och var JJ rätt huvudtränare för uppdraget inklusive var de assisterande - men fint renommé för försvarshockey - rätt personer för detta?
Uppenbarligen har det inte alls gått som man tänkt och mycket talar förstås för att sportchefen Rickard Wallin har det största ansvaret för att det blivit som det blivit. Men att sparka Wallin nu hade ju inte påverkat Warulfven denna säsong. Och han har ju CV av att sparka Pennan varpå Mitell tog dem till Glad på bara 4-5 månader.
Ja, det är som det är. Och man överväldigas av att lida med JJ som är en av de största svenska ikonerna i Elitserien SHL under femton års tid, och att han då skulle placeras som först sportchef, sedan huvudtränare för Warulfven med ett inte tillräckligt väl förberett uppdrag, vilket inte alls fungerat.
Kommer Warulfven att lyckas? Ja, egentligen har de ju utan vidare det spelmaterial de behöver. Men de har inte kunnat sätta in en sådan kraft som Mitell var. Tror kanske att vad de nu behöver är att spelartruppen snackar ihop sig, tar sig samman, och tar fram 100% satsning för en hockey de alla blir överens om. Olyckligt kanske att det just nu är så matchfrekvent. De skulle behövt ett uppehåll på några veckor för att snacka ihop sig, ungefär som Bulan och Luleå Hockey fick för någon månad sedan. Tuffare blir det för Warulfven. Men visst finns det möjlighet - Warulfven kan man aldrig räkna bort.
Ur Luleås synvinkel kan det förstås vara fördelaktigt. Media tycks inte ha sett hur laget lyckats ändra så mycket och lyckats så bra, för JJ-sparken och hur Warulfven kommer att lyckas tar förstås uppmärksamheten när det finns så många klickgenererande och drev-potentiella möjligheter där.
Och Luleås kollaps mot HuVa efter att matchen innan ha stängts av totalt av Pölsan, innan Pölsan gjorde en Pölsan och krisade ihop men till slut ändå fixade det: kanske det tar fokus av Luleås framtida möjligheter och laget kan tugga på utan press. Kanske de två torskarna ur den synvinkeln var ... bra?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Känns tragiskt. Många spelare som varit extremt duktiga för en klubb har inte alls de egenskaper som krävs för att bli tränare eller sportchef i klubben.
Vår egen Skuggan höll ju inte alls som tränare. Däremot gjorde han ett utmärkt jobb som sportchef - i kombo med Bulan och andra - men vissa misstag och att misslyckas rekrytera en spetsforward två år i rad fällde honom.
JJ gick ju snabbt från spelare till sportchef i Warulfven och det fungerade inte alls. Sedan tog han ju långa vägen som assisterande Öret, Plastjö, till huvudtränare Plastjö och sedan detsamma Warulfven.
Men inte heller nu höll det. Hans offentliga kritik av spelarna efter senaste matchen fick mig att reagera. Ajajaj. Låter som att han tappat omklädningsrummet. Och nu är han borta. Warulfven har inte haft svårt för att göra åt saken snabbt när de ser tränare som inte längre fungerar. När de bör ut Pennan mot Mitell ledde det till ett glud direkt.
Inte omöjligt att detta får samma effekt.
Och visst tycker man synd om JJ med att det slutar så här. Vi har haft tur med det.
Vår egen Skuggan höll ju inte alls som tränare. Däremot gjorde han ett utmärkt jobb som sportchef - i kombo med Bulan och andra - men vissa misstag och att misslyckas rekrytera en spetsforward två år i rad fällde honom.
JJ gick ju snabbt från spelare till sportchef i Warulfven och det fungerade inte alls. Sedan tog han ju långa vägen som assisterande Öret, Plastjö, till huvudtränare Plastjö och sedan detsamma Warulfven.
Men inte heller nu höll det. Hans offentliga kritik av spelarna efter senaste matchen fick mig att reagera. Ajajaj. Låter som att han tappat omklädningsrummet. Och nu är han borta. Warulfven har inte haft svårt för att göra åt saken snabbt när de ser tränare som inte längre fungerar. När de bör ut Pennan mot Mitell ledde det till ett glud direkt.
Inte omöjligt att detta får samma effekt.
Och visst tycker man synd om JJ med att det slutar så här. Vi har haft tur med det.
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås senaste åtta matcher i SHL har vi tagit sex vinster, och mot Pölsan var vi nära att vända samt slarvade vi bort vinsten mot HuVa. Men vilka lag slog vi i de andra sex matcherna?
Här har vi de lag vi mött som tillhört topp sex: FISKRENSET, APAN, röglet, PLASTJÖ, MALMET, DJURGÅRN, TIMRET, warulfven.
De lag som avgivits med VERSALER har vi mött och slagit. De som angivits med gemener har vi inte mött under senaste åtta matcherna. Men Röglet möter vi i morgon. Och Warulfven mötte vi strax innan de åtta matcherna och fick stryk i en kaotisk match, som då avslutade Luleås tidigare långa radda av väsentligen torskar, innan vi lyckades skärpa till spelet utan puck.
Vad kan man säga om denna Luleås Lidnerska förvandling? Det borde för utomstående kommentatorer vara en nyhet på gränsen till sensationsnivå. Men har de insett detta, har de förstått? De flesta inte alls. Vilket beror på att de flesta s k hockeyjournalister är mer intresserade av att jaga klick och hitta affärer att starta drev om. Samt att s k hockeyjournalister som tidigare växt upp i Jävle samt spelat junishockey för Pölsan (som t ex Aftontrasans hansabrahamsson samt TV4:as Björn Oldeen) samt över allt en massa s k hockeyjournalister uppvuxna i Skellefteå, har otroligt svårt att säga något positivt om Luleå Hockey.
När det gäller vår seger mot Fiskrenset, är i princip det enda som lyfts i media att robertohlsson var rasande i TV och ansåg att de blev bortdöma.
Nu idag släpper sexpressen en uppföljande artikel, felskriven av Adam Johansson. Adam anser jag vara den i särklass bäste hockeyjournalisten idag. Har råkoll på fakta och när han kommenterar live hockey har han imponerande kunskap om vilka spelare som är inblandade samt detaljerat om vad som sker. En medias svar på Pölsaskribenten Gavve ungefär.
När det gäller det som Adam skrivit finns inget att invända.
Det handlar om att domarbasen Thorsbrink angående händelsen som fick robertohlsson att bli galen vägrar att ge några kommentarer om utspelet.
Men lägger till att a) visst vore det bra om det fanns chip i pucken som kunde användas för att bedöma om den passerat mållinje eller inte (a la det som etablerats inom sparkboll) men det är mycket svårare att bedöma puck jämfört med boll och än har ingen lyckats lösa det.
Samt att han förstår robertohlssons frustration att det inte ledde till bestraffning (utan att ta ställningen till straff/utvisning).
Så Adams text kan vi lita på. Men hur presenteras den av rubriksättare och bildkomplement. Se nedan. Det tyder ju på att domarbasen erkänner fel och lägger sig platt. Eller att robertholsson gjort det.
Så är det förstås inte. Här kommer facit:
a) En extremt skicklig insats av rensare Routsalainen. Bara att applådera, nästa Strimmaetikett på det där. Och vice versa uselt av de två Lulespelarna att släppa igenom honom när bara sekunder återstår av matchen; en (regelmässig eller regelvidrig) tackling där hade fixat det.
b) Erik trippar rensaren. Ja, det är alla överens om. Och det innebär att domarna ska blåsa av och utvisa Erik. Varför gjorde de inte det? Därför att de inte såg fällningen. Båda domarna stod fel och skymdes av andra spelare när rensaren bröt in och då var han i ett vridet läge där han mycket väl kunde ha tappat skäret och fallit utan att någon rört honom.
Så när det blåste av sekunder senare markerade de inte för tripping utan för blockerad puck och när de sedan tittar på video förstår de att de missat Eriks tripping, men de kan inte döma för detta i efterhand. Det är förbjudet.
Så där skedde ett domarmisstag, men det får man köpa. Ingen är ofelbar.
c) Därefter åker rensaren som ett bowlingklot på Luleås målvakt Warden som kämpar för att stå upp men till slut åker in i målet. Och rensaren var oskyldig till det, därför kan han inte lastas får pååkning. Det var ju Eriks tripping som orsakade det.
d) Det skulle väl då ha varit straff, frågar folk med rensarsympatier. Skärpning nu, vi vet ju alla vad som krävs för straff. I princip att en spelare åker helt naken med puck mot målvakt, samt någon motståndare strax bakom spelaren bryter mot regler för att hindra denne, vanligen genom hakning, tripping eller slashing. Men i ett sådant där tätt läge framför mål som det här handlade om har vi aldrig sett straff dömas. Aldrig någonsin! I så fall skulle det bli en j-a massa straff i hockey. Tänk exempelvis lägen med lös puck på isen i målområdet med en massa spelare från båda lagen inblandade. Där kan någon hindras att slå in den där pucken eftersom en motståndare griper tag i och håller fast dennes klubba. Eller sätter in en crosschecking. Sådant kan hända varje match flera gånger, och ska det blir straff för sådant? Glöm det!
e) Var pucken i mål? Rensaren lyckas ju bara lyfta den mot magen på Warden, som har lite problem att låsa den men snabbt klämmer fast den mot magen under handsken.
Då ska domaren blåsa av förstås, eftersom den är blockerad. Men de dröjer lite, kanske såg de inte något, kanske ville de se om han tappade den. Men Warden håller fast, och är utanför mållinjen. Fast till slut pressas han över denna efter rensades pååkning. Är pucken då innan för?
Kanske. Men det har ingen sett och inledningsvis blåser domarna av för blockerad puck och inget mål. Sedan videokollar de, och eftersom Warden blockerat pucken finns ingen bild ur någon vinkel som visar att den varit över linjen.
Vilket innebär att domslutet "Blockerad puck, inget mål" står kvar.
Det misstag som skedde är således att domarna inte såg att Erik trippade rensaren, blåste av och visade ut Erik. Och i så fall hade Fiskrenset fått spela 7 mot 4 de enstaka sekunder som återstod. Och det hade ju inte ändrat på något.
Sammanfattningsvis. robertohlssons vida ilska var subjektiv och felaktig. Det borde alltså ha varit han som bett om misstag och lagt sig platt.
Vi skulle alla vilja chippa puck för att komma ifrån situationer som denna och andra. Allvarligt talat. Det kan fan inte vara så j-a svårt att lösa. Att tekniskt chippa de två omkretsarna på en puck, så att den kan uppfattas av detektorer av något slag ska väl inte vara så svårt. Och jag erbjuder mig själv att formulera algoritmen som behövs för att analysera data och visa om pucken var över eller inte.
Här har vi de lag vi mött som tillhört topp sex: FISKRENSET, APAN, röglet, PLASTJÖ, MALMET, DJURGÅRN, TIMRET, warulfven.
De lag som avgivits med VERSALER har vi mött och slagit. De som angivits med gemener har vi inte mött under senaste åtta matcherna. Men Röglet möter vi i morgon. Och Warulfven mötte vi strax innan de åtta matcherna och fick stryk i en kaotisk match, som då avslutade Luleås tidigare långa radda av väsentligen torskar, innan vi lyckades skärpa till spelet utan puck.
Vad kan man säga om denna Luleås Lidnerska förvandling? Det borde för utomstående kommentatorer vara en nyhet på gränsen till sensationsnivå. Men har de insett detta, har de förstått? De flesta inte alls. Vilket beror på att de flesta s k hockeyjournalister är mer intresserade av att jaga klick och hitta affärer att starta drev om. Samt att s k hockeyjournalister som tidigare växt upp i Jävle samt spelat junishockey för Pölsan (som t ex Aftontrasans hansabrahamsson samt TV4:as Björn Oldeen) samt över allt en massa s k hockeyjournalister uppvuxna i Skellefteå, har otroligt svårt att säga något positivt om Luleå Hockey.
När det gäller vår seger mot Fiskrenset, är i princip det enda som lyfts i media att robertohlsson var rasande i TV och ansåg att de blev bortdöma.
Nu idag släpper sexpressen en uppföljande artikel, felskriven av Adam Johansson. Adam anser jag vara den i särklass bäste hockeyjournalisten idag. Har råkoll på fakta och när han kommenterar live hockey har han imponerande kunskap om vilka spelare som är inblandade samt detaljerat om vad som sker. En medias svar på Pölsaskribenten Gavve ungefär.
När det gäller det som Adam skrivit finns inget att invända.
Det handlar om att domarbasen Thorsbrink angående händelsen som fick robertohlsson att bli galen vägrar att ge några kommentarer om utspelet.
Men lägger till att a) visst vore det bra om det fanns chip i pucken som kunde användas för att bedöma om den passerat mållinje eller inte (a la det som etablerats inom sparkboll) men det är mycket svårare att bedöma puck jämfört med boll och än har ingen lyckats lösa det.
Samt att han förstår robertohlssons frustration att det inte ledde till bestraffning (utan att ta ställningen till straff/utvisning).
Så Adams text kan vi lita på. Men hur presenteras den av rubriksättare och bildkomplement. Se nedan. Det tyder ju på att domarbasen erkänner fel och lägger sig platt. Eller att robertholsson gjort det.
Så är det förstås inte. Här kommer facit:
a) En extremt skicklig insats av rensare Routsalainen. Bara att applådera, nästa Strimmaetikett på det där. Och vice versa uselt av de två Lulespelarna att släppa igenom honom när bara sekunder återstår av matchen; en (regelmässig eller regelvidrig) tackling där hade fixat det.
b) Erik trippar rensaren. Ja, det är alla överens om. Och det innebär att domarna ska blåsa av och utvisa Erik. Varför gjorde de inte det? Därför att de inte såg fällningen. Båda domarna stod fel och skymdes av andra spelare när rensaren bröt in och då var han i ett vridet läge där han mycket väl kunde ha tappat skäret och fallit utan att någon rört honom.
Så när det blåste av sekunder senare markerade de inte för tripping utan för blockerad puck och när de sedan tittar på video förstår de att de missat Eriks tripping, men de kan inte döma för detta i efterhand. Det är förbjudet.
Så där skedde ett domarmisstag, men det får man köpa. Ingen är ofelbar.
c) Därefter åker rensaren som ett bowlingklot på Luleås målvakt Warden som kämpar för att stå upp men till slut åker in i målet. Och rensaren var oskyldig till det, därför kan han inte lastas får pååkning. Det var ju Eriks tripping som orsakade det.
d) Det skulle väl då ha varit straff, frågar folk med rensarsympatier. Skärpning nu, vi vet ju alla vad som krävs för straff. I princip att en spelare åker helt naken med puck mot målvakt, samt någon motståndare strax bakom spelaren bryter mot regler för att hindra denne, vanligen genom hakning, tripping eller slashing. Men i ett sådant där tätt läge framför mål som det här handlade om har vi aldrig sett straff dömas. Aldrig någonsin! I så fall skulle det bli en j-a massa straff i hockey. Tänk exempelvis lägen med lös puck på isen i målområdet med en massa spelare från båda lagen inblandade. Där kan någon hindras att slå in den där pucken eftersom en motståndare griper tag i och håller fast dennes klubba. Eller sätter in en crosschecking. Sådant kan hända varje match flera gånger, och ska det blir straff för sådant? Glöm det!
e) Var pucken i mål? Rensaren lyckas ju bara lyfta den mot magen på Warden, som har lite problem att låsa den men snabbt klämmer fast den mot magen under handsken.
Då ska domaren blåsa av förstås, eftersom den är blockerad. Men de dröjer lite, kanske såg de inte något, kanske ville de se om han tappade den. Men Warden håller fast, och är utanför mållinjen. Fast till slut pressas han över denna efter rensades pååkning. Är pucken då innan för?
Kanske. Men det har ingen sett och inledningsvis blåser domarna av för blockerad puck och inget mål. Sedan videokollar de, och eftersom Warden blockerat pucken finns ingen bild ur någon vinkel som visar att den varit över linjen.
Vilket innebär att domslutet "Blockerad puck, inget mål" står kvar.
Det misstag som skedde är således att domarna inte såg att Erik trippade rensaren, blåste av och visade ut Erik. Och i så fall hade Fiskrenset fått spela 7 mot 4 de enstaka sekunder som återstod. Och det hade ju inte ändrat på något.
Sammanfattningsvis. robertohlssons vida ilska var subjektiv och felaktig. Det borde alltså ha varit han som bett om misstag och lagt sig platt.
Vi skulle alla vilja chippa puck för att komma ifrån situationer som denna och andra. Allvarligt talat. Det kan fan inte vara så j-a svårt att lösa. Att tekniskt chippa de två omkretsarna på en puck, så att den kan uppfattas av detektorer av något slag ska väl inte vara så svårt. Och jag erbjuder mig själv att formulera algoritmen som behövs för att analysera data och visa om pucken var över eller inte.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: He he - det är som hade jag skrivit, det själv, Realist! Är det inte härligt att se och hoppas på möjligheterna? Det kanske inte går hela vägen …. Men det KAN gå! Kanske.
Skickligheten finns, spelsystemet finns och det kommer att sitta bättre och bättre. I december tränade man in spelet utan puck. Och under uppehållen jan-feb kan man satsa på spelet med puck. Senaste nio matcherna har vi slagit fiskrenset, apan, Plastjö och Malmet. Innan dess Djurgårn och timret även om de var mindre utmaningar. Och nu ska vi upp mot röglet, som vi ofta har svårt för eftersom de spelar lite Bulanhockey 2.0.
Och som du säger: det är mentalt. Om alla är beredda ge allt varje match, ge allt i man mot man och sarg, hjälpa varandra, täcka upp för varandra och i anfall dra upp farten och ingen står på hälar….
Då kan vi vinna mot vilket lag som helst. Det gjorde vi i fjol. Och det är kanske det största hindret - vi har redan gjort det. Och då blir det liiite svårare att vara beredda att ge tänder och värre för lagets skull. Och det blir en mental inställning som avgör hur det kommer att gå.
Är det inte härligt?
Skickligheten finns, spelsystemet finns och det kommer att sitta bättre och bättre. I december tränade man in spelet utan puck. Och under uppehållen jan-feb kan man satsa på spelet med puck. Senaste nio matcherna har vi slagit fiskrenset, apan, Plastjö och Malmet. Innan dess Djurgårn och timret även om de var mindre utmaningar. Och nu ska vi upp mot röglet, som vi ofta har svårt för eftersom de spelar lite Bulanhockey 2.0.
Och som du säger: det är mentalt. Om alla är beredda ge allt varje match, ge allt i man mot man och sarg, hjälpa varandra, täcka upp för varandra och i anfall dra upp farten och ingen står på hälar….
Då kan vi vinna mot vilket lag som helst. Det gjorde vi i fjol. Och det är kanske det största hindret - vi har redan gjort det. Och då blir det liiite svårare att vara beredda att ge tänder och värre för lagets skull. Och det blir en mental inställning som avgör hur det kommer att gå.
Är det inte härligt?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Just nu är det bara 8p som skiljer från plats #6 till plats #12. Bland dessa 7 lag är det väl vi, ni och Pölsan som kan vara på väg att lyfta formmässigt medan speciellt Djurgården och Öret tagit motsatt väg. Ett tag var ju också Timret i dalande, men kanske de skärpt sig nu? Galopplaget Pungen går lite hit och dit.
Några av lagen kan riskera få obehaglig kontakt med HuVa och kanske också Trottoarkanten om dessa lag fortsätter skärpa sig.
Vi som vill uppåt kan väl passera Timret på plats #6, men övriga 5 i toppen har ju ett rejält avstånd nedåt. Plastjö har väl gått lite sämre nu och det är ju trevligt, men kan de tappa så pass att v kan ta upp jakten på dem och plats #5? Kanske, kanske inte. Vi får se hur det utvecklas.
Trevligt att vara jägare.
Några av lagen kan riskera få obehaglig kontakt med HuVa och kanske också Trottoarkanten om dessa lag fortsätter skärpa sig.
Vi som vill uppåt kan väl passera Timret på plats #6, men övriga 5 i toppen har ju ett rejält avstånd nedåt. Plastjö har väl gått lite sämre nu och det är ju trevligt, men kan de tappa så pass att v kan ta upp jakten på dem och plats #5? Kanske, kanske inte. Vi får se hur det utvecklas.
Trevligt att vara jägare.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Ja, det trevligt att se er lugga Plastjö, hade gärna sett på ännu mer. Undrar om inte plastlaget börjar tappa nu? Malmet är nog strax förbi och Tappa Plastjö farten kanske någon av oss andra som jagar dem får chans? Ät ju rätt många omgångar kvar. grattis och tack!
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Slutresultaten:
• Frölunda HC - Luleå HF 1-2
• Leksands IF - Linköping HC 3-0
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF 3-2
• Djurgårdens IF - Örebro HK 3-4
• Skellefteå AIK - HV 71 3-2 PS
• Timrå IK - Rögle BK 4-1
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 4-3 OT
• Frölunda HC - Luleå HF 1-2
• Leksands IF - Linköping HC 3-0
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF 3-2
• Djurgårdens IF - Örebro HK 3-4
• Skellefteå AIK - HV 71 3-2 PS
• Timrå IK - Rögle BK 4-1
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 4-3 OT
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Så otroligt härligt att Luleå kom tillbaka efter kollapsen mot HuVa.
Och detta var den första - och troligen den svåraste - av de tre svåra matcher vi har under denna roadtrip. Och den vann vi!
Nu, om inte tidigare, vet vi att när alla gör det jobb det ska göra och kämpar har vi en otroligt hög högstanivå. Vi har under senaste 9 matcherna mött Fiskrenset, Apan, Malmet och Plastjö och slagit alla de lagen som - tillsammans med Röglet - utgör 4 av lag 1 - 5 i tabellen. Och i övermorgon fortsätter det. Mot Röglet ...
Och detta var den första - och troligen den svåraste - av de tre svåra matcher vi har under denna roadtrip. Och den vann vi!
Nu, om inte tidigare, vet vi att när alla gör det jobb det ska göra och kämpar har vi en otroligt hög högstanivå. Vi har under senaste 9 matcherna mött Fiskrenset, Apan, Malmet och Plastjö och slagit alla de lagen som - tillsammans med Röglet - utgör 4 av lag 1 - 5 i tabellen. Och i övermorgon fortsätter det. Mot Röglet ...
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Domare Sjöqvist gör en bra match tycker jag. Har släppt några situationer där jag tycker att Fiskrensare skulle gått ut, men jag ser förstås med Luleåsubjektiva ögon.
Robertohlsson är skitförbannad i intervju, menar att fiskrensarna påstår att pucken var över linjen. Det är ju ett meningslöst påstående.
Men sedan menar han att i så fall skulle det varit straff. Först låter det riktigt, men sedan kan jag inte köpa påståendet att han var helt fri och förtjänar straff.
Håller inte med, fast Erik borde nog visats ut för tripping, även om han får vrida sig så rejält att det är lätt att förstå att så fri var han inte att han förtjänade straff. Fast i vilket fall otroligt skickligt av fiskrensaren att från mittzon komma med fart, slå tunnel, hinna förbi alla och nästan kvittera.
Man undrar varför ingen av Luleåspelarna tacklade honom när han fick gå in så enkelt.
Robertohlsson är skitförbannad i intervju, menar att fiskrensarna påstår att pucken var över linjen. Det är ju ett meningslöst påstående.
Men sedan menar han att i så fall skulle det varit straff. Först låter det riktigt, men sedan kan jag inte köpa påståendet att han var helt fri och förtjänar straff.
Håller inte med, fast Erik borde nog visats ut för tripping, även om han får vrida sig så rejält att det är lätt att förstå att så fri var han inte att han förtjänade straff. Fast i vilket fall otroligt skickligt av fiskrensaren att från mittzon komma med fart, slå tunnel, hinna förbi alla och nästan kvittera.
Man undrar varför ingen av Luleåspelarna tacklade honom när han fick gå in så enkelt.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sekunder kvar och Fiskrensare Routsalainen går igenom hela Luleå och sätter den i magen på Warden som mer eller mindre blockerar den men rensaren åker på honom som ett bowlingklot för att trycka in Warden i målet.
På isen döms "målet" bort men det granskar. Det kan aldrig bli godkänt.
Det kan möjligen påstås att Erik G sänker Fiskrensaren, men pucken är väl dessutom inte inne.
JA!
Ej mål!
Erik fällde rensaren men åker inte ut, fast hur som helst: pucken är aldrig över mållinjen.
Man blir glad.
På isen döms "målet" bort men det granskar. Det kan aldrig bli godkänt.
Det kan möjligen påstås att Erik G sänker Fiskrensaren, men pucken är väl dessutom inte inne.
JA!
Ej mål!
Erik fällde rensaren men åker inte ut, fast hur som helst: pucken är aldrig över mållinjen.
Man blir glad.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
1.20 kvar, Fiskrenset spelar 6 mot 5, och nu tidut Fiskrenset inför tek i Luleås zon, sedan vi satt en puck i stolpen-icing, på det tomma målet.
KÄMPA, LULEÅ!
KÄMPA, LULEÅ!
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Puh, kraftbryt, 7,5 min återstår, Luleå har 1-2, och har kämpat hårt denna period och jämnat ut spelet väsentligen genom att man ger betydligt mer i man-mot-man och nu vunnit en hel del kamper även vid Fiskrensets sarger.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: 0-2 till Luleå efter två perioder, men lyckas Fiskrenset köra sin maskinhockey i tredje perioden också kan det vända snabbt. Dock lite bättre med tredje än andra period eftersom det blir lite svårare för Fiskrenset att låsa fast oss länge i vår försvarszon.
Men underbart trevligt att se Luleås inställning denna match. Se bara hur man agerar perfekt i eget försvar i såväl 5 mot 5 som i 4 mot 5 för att försvara slottet samt snabbt komma ut mot fiskrensare vid blå.
Fiskrensets väsentliga attacker har bestått i att slänga in puckar FRAMFÖR Lassi för att lyckas peta in eller nå studs. Och Luleå har gjort en helt annan insats i sådan lägen än man gjorde mot HuVa då man föredrog att stå och titta på gärna i helt fel position.
Men nu blir det ryyyysligt för nu kör vi treans hockey.
Och redan i andra minuten åker Ponta ut, sedan han ramlat, slagit klubban mot benet på en firkrensare som "ramlar" riktigt, riktigt enkelt.
Nu blir det farligt.
Och Luleå står emot 1.21 men så kommer 1-2. Undrar om inte Erik borde ha valt att gå i pucklinje där i stället för att flytta på sig för att ge Sargen chans att se skottet, för det hann han inte mer än nästan.
Ja, fy satan. Nu får makinen medvind, Usch!
Äcklet Lasu tacklar Brian O'Neill från en meter i sarg och hakan blöder.
Den där svinrensaren drar sig inte för att äventyra motståndares hälsa när det "behövs".
Men underbart trevligt att se Luleås inställning denna match. Se bara hur man agerar perfekt i eget försvar i såväl 5 mot 5 som i 4 mot 5 för att försvara slottet samt snabbt komma ut mot fiskrensare vid blå.
Fiskrensets väsentliga attacker har bestått i att slänga in puckar FRAMFÖR Lassi för att lyckas peta in eller nå studs. Och Luleå har gjort en helt annan insats i sådan lägen än man gjorde mot HuVa då man föredrog att stå och titta på gärna i helt fel position.
Men nu blir det ryyyysligt för nu kör vi treans hockey.
Och redan i andra minuten åker Ponta ut, sedan han ramlat, slagit klubban mot benet på en firkrensare som "ramlar" riktigt, riktigt enkelt.
Nu blir det farligt.
Och Luleå står emot 1.21 men så kommer 1-2. Undrar om inte Erik borde ha valt att gå i pucklinje där i stället för att flytta på sig för att ge Sargen chans att se skottet, för det hann han inte mer än nästan.
Ja, fy satan. Nu får makinen medvind, Usch!
Äcklet Lasu tacklar Brian O'Neill från en meter i sarg och hakan blöder.
Den där svinrensaren drar sig inte för att äventyra motståndares hälsa när det "behövs".
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lägena efter andra perioderna:
• Frölunda HC - Luleå HF 0-2
• Leksands IF - Linköping HC 1-0
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF 2-1
• Djurgårdens IF - Örebro HK 2-4
• Skellefteå AIK - HV 71 1-0
• Timrå IK - Rögle BK 3-0
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 2-3
• Frölunda HC - Luleå HF 0-2
• Leksands IF - Linköping HC 1-0
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF 2-1
• Djurgårdens IF - Örebro HK 2-4
• Skellefteå AIK - HV 71 1-0
• Timrå IK - Rögle BK 3-0
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 2-3
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Helt sjukt, Luleå gör överraskande 0-2 och det är Hedqvist som misshandlas av en fiskrensare framför mål, men är vaken nog att styra in pucken. Hedqvist flyttar skridskon 2 cm innan pucken kommer men spark är det definitivt inte.
Domarna tittar video, men godkänner.
0-2 med mindre än två minkvar av andra perioden, där Fiskrenset haft 70-80% av spelet. :-)
Kan vi hålla 0-2 perioden ut?
Det vore kul.
Kamo om łös puck i Luleås målvaktsområde och Luleå lyckas slå iväg den, fast det har inte domaren sett utan blåser av.
Domarna tittar video, men godkänner.
0-2 med mindre än två minkvar av andra perioden, där Fiskrenset haft 70-80% av spelet. :-)
Kan vi hålla 0-2 perioden ut?
Det vore kul.
Kamo om łös puck i Luleås målvaktsområde och Luleå lyckas slå iväg den, fast det har inte domaren sett utan blåser av.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: och Realisten: Ja, knepigt. såg inte var första slaget tog, men andra gick ju definitivt på hjälmen som nästan slogs av. Kanske det ledde till att visiret gick slog mot munnen? Nurmi har ju redan fått med sig utvisning och har ju inget att vinna på att surra om läppen väl?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå bryter ett anfall och sticker för vändning. En överspelad rensare smäller då klubban i huvudet på Nurmi som ramlar ihop, men strax efter åker också Nurmi då han påstås ha tagit sig åt läppen och filmat, Hmm.
5 mot 5 på isen. Luleå har 0-1 men Fiskrenset har ägt det mesta av spelet sedan de gått upp i maskintempo och Luleå får kämpa för att hinna med. Men det gör Luleå, kämpar.
5 mot 5 på isen. Luleå har 0-1 men Fiskrenset har ägt det mesta av spelet sedan de gått upp i maskintempo och Luleå får kämpa för att hinna med. Men det gör Luleå, kämpar.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sex minuter spelade och Fiskrenset har definitivt bökat farten och Luleå får jobba hårt för att hänga med. Efter 4-5 min etablerade Renset "andraperiodshockey" i Luleå zon, bör in friska spelare och körde på hårt men allt tröttare Luleåspelareb lyckades stå emot.
Efter ca 7 min är Renset nära att lyckas med det igen.
Som väntat, Fiskrenset har vevat upp rejält och Luleå får kämpa hårt för att stå emot. Trevligt att se att Engsund visar att han vill spela nu och har en handfull gånger redan denna period klämt fram Fiskrensare mot sarg i vår zon.
Efter ca 7 min är Renset nära att lyckas med det igen.
Som väntat, Fiskrenset har vevat upp rejält och Luleå får kämpa hårt för att stå emot. Trevligt att se att Engsund visar att han vill spela nu och har en handfull gånger redan denna period klämt fram Fiskrensare mot sarg i vår zon.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Trevligt med ett genompositivt inlägg :-) och jag tycker precis som du när det gäller Patrik Vestberg.
Nu kör vi tvåans hockey! Kan Luleå stå emot hockeymaskinen nu?
Nu kör vi tvåans hockey! Kan Luleå stå emot hockeymaskinen nu?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lägena efter första perioderna:
• Frölunda HC - Luleå HF 0-1
• Leksands IF - Linköping HC 0-0
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF 1-0
• Djurgårdens IF - Örebro HK 0-1
• Skellefteå AIK - HV 71 1-0
• Timrå IK - Rögle BK 1-0
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 1-1
Ett annat Luleå än det som var superskönt sista perioderna mot HV. Båda lagen här har haft ytterligare goda målchanser och Luleå fler än Fiskrenset, Oerhört starkt dessutom att stå emot i fyra minuter BP utan att släppa in mål.
Helt klart att idag kämpar alla spelare och Luleå är det något bättre laget under första perioden. Varje Luleåspelare ger rejält i man-mot-man-lägen, vanligen i Fiskrensets zon efter sarg, fast där är Fiskrenset mycket starka, fast Luleå lyckas ta/behålla puck ibland. Spelet är snabbt och Luleås pass sitter bra idag. En metamorfos jämfört med tidigare matcher och Luleå HAR en mycket hög högstanivå när vi slipper den mysiga inställningen.
Fiskrenset lite störda av Luleås starka inställning, men vi talar ju seriens värsta maskin Fiskrenset, på jakt efter poängrekord över ett halvt sekel i Elitserien SHL, och i fortsättningen kan vi knappast överraska dem.
Men trevligt att se ett Luleå som visar vad man kan, efter den fruktansvärda kollapsen senast mot HuVa. Räcker det idag? Knappast. Men kul så länge det varar.
Tack Luleå för att ni spelar hockey igen.
• Frölunda HC - Luleå HF 0-1
• Leksands IF - Linköping HC 0-0
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF 1-0
• Djurgårdens IF - Örebro HK 0-1
• Skellefteå AIK - HV 71 1-0
• Timrå IK - Rögle BK 1-0
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 1-1
Ett annat Luleå än det som var superskönt sista perioderna mot HV. Båda lagen här har haft ytterligare goda målchanser och Luleå fler än Fiskrenset, Oerhört starkt dessutom att stå emot i fyra minuter BP utan att släppa in mål.
Helt klart att idag kämpar alla spelare och Luleå är det något bättre laget under första perioden. Varje Luleåspelare ger rejält i man-mot-man-lägen, vanligen i Fiskrensets zon efter sarg, fast där är Fiskrenset mycket starka, fast Luleå lyckas ta/behålla puck ibland. Spelet är snabbt och Luleås pass sitter bra idag. En metamorfos jämfört med tidigare matcher och Luleå HAR en mycket hög högstanivå när vi slipper den mysiga inställningen.
Fiskrenset lite störda av Luleås starka inställning, men vi talar ju seriens värsta maskin Fiskrenset, på jakt efter poängrekord över ett halvt sekel i Elitserien SHL, och i fortsättningen kan vi knappast överraska dem.
Men trevligt att se ett Luleå som visar vad man kan, efter den fruktansvärda kollapsen senast mot HuVa. Räcker det idag? Knappast. Men kul så länge det varar.
Tack Luleå för att ni spelar hockey igen.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ajaj, Ponta slår klubben ur händerna på en rensare och nu får Fiskrenset PP igen!
Livsfarligt, alltså, och kämpa nu Luleå!
Livsfarligt, alltså, och kämpa nu Luleå!
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå klarar första BP, mot Fiskrenset, som har seriens bästa PP tillsammans med Apan, medan Luleås BP på bortais ligger på drygt 100%...
Nu får Luleå spela PP. Seriens sämsta PP mot seriens bästa BP ungefär.
0-0 fortfarande.
Men faktum är att Luleås PP var bra, klart bättre tryck än Fiskrenset hade och det fortsatte några minuter efter PP.
Och trycket fortsätter. Och efter 11 minuters spel tar Luleå ledningen med 0-1 efter skott av Leskinen som styrs i mål via Fiskrensspelares ben.
Att Luleå tar ledningen är inte alls orättvist tvärtom.
Nu får Luleå spela PP. Seriens sämsta PP mot seriens bästa BP ungefär.
0-0 fortfarande.
Men faktum är att Luleås PP var bra, klart bättre tryck än Fiskrenset hade och det fortsatte några minuter efter PP.
Och trycket fortsätter. Och efter 11 minuters spel tar Luleå ledningen med 0-1 efter skott av Leskinen som styrs i mål via Fiskrensspelares ben.
Att Luleå tar ledningen är inte alls orättvist tvärtom.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Breach verkar inte oäven. Själv kanske jag i det läget väljer att fortsätta med "My Brilliant Friend" som följer två små flickor från uppväxten i Napoli.
Serien är som tagen från texten:
I remember the back streets of Naples
Two children begging in rags
Both touched with a burning ambition
To shake off their lowly-born tags, they tried
So look into my face, Marie-Claire
And remember just who you are
Then go and forget me forever
But I know you still bear the scar, deep inside, yes, you do
Den sången har fastnat, kanske eftersom den också innehåller strofen
When you go on your summer vacation, You go to Juan-les-Pins
vilket stämmer in på mig själv under en riktigt lång rad somrar.
Serien är som tagen från texten:
I remember the back streets of Naples
Two children begging in rags
Both touched with a burning ambition
To shake off their lowly-born tags, they tried
So look into my face, Marie-Claire
And remember just who you are
Then go and forget me forever
But I know you still bear the scar, deep inside, yes, you do
Den sången har fastnat, kanske eftersom den också innehåller strofen
When you go on your summer vacation, You go to Juan-les-Pins
vilket stämmer in på mig själv under en riktigt lång rad somrar.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås lag mot Fiskrenset:
Målvakter
31. Ward, Matteus (34. Lassinantti, Joel)
Backar
• 29. Gustafsson, Erik - 3. Allard, Frederic
• 82. Leskinen, Otto - 27. Laaksonen, Oskari
• 23. Sellgren, Jesper - 32. Engsund, Oscar
Forwards
• 6. Hedqvist, Isac - 91. O'neill, Brian - 24. Shinnimin, Brendan
• 76. Levtchi, Anton - 96. Andreasson, Pontus - 51. Nurmi, Markus
• 86. Bromé, Mathias - 13. Koivistoinen, Eetu - 67. Omark, Linus
• (39. Själin, Pontus) - 9. Liedes, Heikki - 25. Eriksson, Filip
Warden tar alltså spaden och Engsund går in med Sellgren, vidare kör Ponta mellan Numi och Levtchi.
Färdelinan består tydligen av Liedes, Filip och SJÄLIN. Tardif saknas tydligen och MooDooisten Granberg - som sades följa med på dessa tre rysarmatchers roadtrip är inte heller med. Vi får väl gissa att dessa två alltså insjuknat?!
Jahaja.
Det är vad vi kommer med till Scandal-i-Analium mot monstermaskinen Fiskrenset?
Domare är rookien Philip Ströbel och Mikael Sjöqvist. Den sistnämnde brukar ju vara inert mot hemmapublik så man får hoppas att han leder domarinsatsen.
Målvakter
31. Ward, Matteus (34. Lassinantti, Joel)
Backar
• 29. Gustafsson, Erik - 3. Allard, Frederic
• 82. Leskinen, Otto - 27. Laaksonen, Oskari
• 23. Sellgren, Jesper - 32. Engsund, Oscar
Forwards
• 6. Hedqvist, Isac - 91. O'neill, Brian - 24. Shinnimin, Brendan
• 76. Levtchi, Anton - 96. Andreasson, Pontus - 51. Nurmi, Markus
• 86. Bromé, Mathias - 13. Koivistoinen, Eetu - 67. Omark, Linus
• (39. Själin, Pontus) - 9. Liedes, Heikki - 25. Eriksson, Filip
Warden tar alltså spaden och Engsund går in med Sellgren, vidare kör Ponta mellan Numi och Levtchi.
Färdelinan består tydligen av Liedes, Filip och SJÄLIN. Tardif saknas tydligen och MooDooisten Granberg - som sades följa med på dessa tre rysarmatchers roadtrip är inte heller med. Vi får väl gissa att dessa två alltså insjuknat?!
Jahaja.
Det är vad vi kommer med till Scandal-i-Analium mot monstermaskinen Fiskrenset?
Domare är rookien Philip Ströbel och Mikael Sjöqvist. Den sistnämnde brukar ju vara inert mot hemmapublik så man får hoppas att han leder domarinsatsen.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Ha ha ha ha, ledsen för påminnelsen.
Men även om HuVa visar tendenser att skärpa sig, och kanske Trottoaren också, tycks Öret ha åkt ned i formgrop nu och det ser trevligt ut.
Även Djurgårn tycks verkligheten ha nått i fatt, i form av långvarig formgrop och det startade långt innan deras tre junisar drog iväg med Småkronorna. Timret tycks ju haft liknande tendens, dock med lite uppgång på sistone.
Så det kan nog finnas andra lag som deltar i slaget om kvalet. Vill gärna se Pungen där med, förstås, men de verkar fortsatt splittra till och ta överraskande vinster då och då.
Men även om HuVa visar tendenser att skärpa sig, och kanske Trottoaren också, tycks Öret ha åkt ned i formgrop nu och det ser trevligt ut.
Även Djurgårn tycks verkligheten ha nått i fatt, i form av långvarig formgrop och det startade långt innan deras tre junisar drog iväg med Småkronorna. Timret tycks ju haft liknande tendens, dock med lite uppgång på sistone.
Så det kan nog finnas andra lag som deltar i slaget om kvalet. Vill gärna se Pungen där med, förstås, men de verkar fortsatt splittra till och ta överraskande vinster då och då.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Costanza: Inte uteslutet. Vet mindre om hur Luleå förändrar sitt spel säsongen 2026-2027 med nya tränare, ny ekonomisk sportchef, ny klubbdirektör. De nu sittande har ju garanterat senaste c:a 10 åren för Luleå (sparken av Skuggan oräknad).
När det gäller årets lag kan nog utlåningen gå hela säsongen förutsatt vi inte drabbas av skador. Iofs har Luleå varit förskonat från skador ett tag nu och spelar med bästa tänkta lag, men så lär det ju inte förbli. Men Bulans favorit Junis-VM-gludvinnaren Kasper från Hertsön kommer ju hem dessutom. Fast rekrytering utifrån av ytterligare forwards anses nog uteslutet.
När det gäller årets lag kan nog utlåningen gå hela säsongen förutsatt vi inte drabbas av skador. Iofs har Luleå varit förskonat från skador ett tag nu och spelar med bästa tänkta lag, men så lär det ju inte förbli. Men Bulans favorit Junis-VM-gludvinnaren Kasper från Hertsön kommer ju hem dessutom. Fast rekrytering utifrån av ytterligare forwards anses nog uteslutet.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Försök hitta några positiva vinklar, t.ex.:
• Vi har inte längre 29 år sedan senaste glud utan kortare sådan streak än något annat lag.
• Vi har visat att vi är på väg att lyfta. Mycket bättre än under största delen av hösten.
• Läxan mot HuVa borde ge oss känslan att i fortsättningen kan vi aldrig på "sköna".
• Försvarsspelet har visats kunna ligga på hög nivå numera.
• De mer vilsamma matcherna senast kan innebär att vi har sparad energi att plocka fram.
• Torskar vi CHL-semin slipper vi tappa ytterligare träningstid för att spela final.
• Hade inte laget lyft sig i fjol i slutspelet skulle vi aldrig nått gludet. Vi har lika bra lag nu, egentligen.
• Realisten räknar inte på risken för att vi ska tvingas kvala.
Det finns ju massor!
• Vi har inte längre 29 år sedan senaste glud utan kortare sådan streak än något annat lag.
• Vi har visat att vi är på väg att lyfta. Mycket bättre än under största delen av hösten.
• Läxan mot HuVa borde ge oss känslan att i fortsättningen kan vi aldrig på "sköna".
• Försvarsspelet har visats kunna ligga på hög nivå numera.
• De mer vilsamma matcherna senast kan innebär att vi har sparad energi att plocka fram.
• Torskar vi CHL-semin slipper vi tappa ytterligare träningstid för att spela final.
• Hade inte laget lyft sig i fjol i slutspelet skulle vi aldrig nått gludet. Vi har lika bra lag nu, egentligen.
• Realisten räknar inte på risken för att vi ska tvingas kvala.
Det finns ju massor!
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Costanza: Ja, enligt principen att det som talar för oss är att inget talar för oss;-)
Grattis, förresten, till att ni tagit in Mikael Renbergs systerson. Han behöver få speltid nu.
Grattis, förresten, till att ni tagit in Mikael Renbergs systerson. Han behöver få speltid nu.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
SHL idag:
• Frölunda HC - Luleå HF
• Leksands IF - Linköping HC
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF
• Djurgårdens IF - Örebro HK
• Skellefteå AIK - HV 71
• Timrå IK - Rögle BK
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK
• Frölunda HC - Luleå HF
• Leksands IF - Linköping HC
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF
• Djurgårdens IF - Örebro HK
• Skellefteå AIK - HV 71
• Timrå IK - Rögle BK
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Förresten. Låt mig passa på med att tacka och dessutom imponeras av det du numera skriver om. Jag tror att du från början lite väl ofta skrev sådant som snarare ledde till att göra läsare ledsna och visst blir det ibland så. Men nu skriver du mer kunnigt och intressant för läsare och sådant är mer trevligt.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: kanske har du rätt? Men jag hoppas du har fel. För tränare kommer vi knappast att sparka ens om vi hamnar i kval. Dels sparkar ”aldrig” Luleå tränare. Och med Bulans CV i Luleå är han nog mer untouchable än så.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: ja, kanske lite så. Jag får ställa in mig på att ajajaja mer.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Jo. Något måste fasiken hända. Kanske snarare än på tränarnivå att viktiga ledare som Erik och Omark med mera med mera dels skärper sig själva, dels får med sig alla att ta fram sitt bästa. Det gick i fjol. Kan det gå igen?
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Wilhelmsson: Delvis kanske det fortfarande är en följd av gludet. Skulle vi åkt ut i semin mot Fiskrenset ifjol hade nog känslan av att vi måste visa alla andra att vi kan funnits kvar. Under lång tid i höstas saknade vi också en handfull viktiga spelare och överlag fanns ett slarv och usla misstag i laget som sänkte oss ned i en evinnerlig formgrop.
Nu menar jag att det vänt rejält, men syltryggssmittan finns fortfarande hotande, om än mindre och mindre.
Kollapsen mot HuVa kanske för något gott med sig genom att generande tydligt visa för oss att i hockey kan man aldrig gå in halvdant, inte ens när man vet att vi har ju sådana starka spelare och i fjol lyckades mer eller mindre desamma ta oss hela vägen till gludet. Plussa ihop det potentiella värdet spelare för spelare och vi når skyhöga nivåer, bland de högsta i serien.
Men LAGET är viktigare än så. Och värdet av lagets insatser är så mycket mer än de enskilda spelarnas värde.
Om vår kollaps mot HuVa kan bli den läxa vi behövde för att aldrig mer under säsongen glömma hur mycket Lagets sammanlagda insatser betyder, kanske detta blir en Pyrrhus-förlust och en anti-syltryggs respektive anti-jinx läxa vi behövde.
Nu menar jag att det vänt rejält, men syltryggssmittan finns fortfarande hotande, om än mindre och mindre.
Kollapsen mot HuVa kanske för något gott med sig genom att generande tydligt visa för oss att i hockey kan man aldrig gå in halvdant, inte ens när man vet att vi har ju sådana starka spelare och i fjol lyckades mer eller mindre desamma ta oss hela vägen till gludet. Plussa ihop det potentiella värdet spelare för spelare och vi når skyhöga nivåer, bland de högsta i serien.
Men LAGET är viktigare än så. Och värdet av lagets insatser är så mycket mer än de enskilda spelarnas värde.
Om vår kollaps mot HuVa kan bli den läxa vi behövde för att aldrig mer under säsongen glömma hur mycket Lagets sammanlagda insatser betyder, kanske detta blir en Pyrrhus-förlust och en anti-syltryggs respektive anti-jinx läxa vi behövde.
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
{9742}: Tack för dina alltid trevliga och glädjespridande kunskaper och inlägg.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: Håller med dig om mycket.
Kändes helt obegripligt att och hur vi kunde förlora den här matchen. Att Luleå kollapsar på det här viset - "gör en pölsa", hänvisande till hur de kunnat kollapsa mot oss upprepade gånger - är mycket ovanligt. När vi i första perioden hade 3-0 och även efter 4-0 gjorde jag misstaget att börja spekulera i att sätter vi 3-4 mål till passerar vi Warulfven och når plats #6 i tabellen.
Trots att man borde veta vilken kraft jinxet har.
Men en sagolik vinst för hockey. Om man utan Luleåsympatiska ögon försöker hitta någon positiv vinkel på detta skulle det kunna vara att vi fick ett utmärkt exempel på vad som gör hockeyn så speciellt och hur mycket ett lag som vill mer än motståndaren kan lyckas med.
Som du och jag lyft fram tror jag att inom laget har spelarna vetat att den absolut svåraste prövningen kommer under kommande roadtrip med bortamatcher mot Fiskrenset, Röglet och Zug.
Och efter våra sex vinster i rad hade vi lyft vår nivå såpass att våra matcher mot Pölsan och HuVa var jämförelsevis enklare motstånd. Men Pölsan lyckades som ofta förr stänga ned oss totalt innan vi "oväntat" smällde in två mål, gjorde match av det hela, varpå Pölsan paralyserades, och vi gick mot vinst. Där, vid 3-2, talade allt för att vi skulle fullfölja vändningen som så ofta förr. Nu blev det inte så, men vi visste att vi hade det inom oss. Och kunde därför leva med att den här gången gick det inte.
Men hemma mot HuVa, där vi vunnit senaste åtta åren, inledde vi så otroligt överlägset att redan under första perioden fick vi supportrar och spelarna för oss att det här har vi redan vunnit. Mycket möjligt att kunskapen i laget om den tuffa bortaturnén som följer påverkade så pass att någon kände att nu kan vi ta det lugnare för att ha kraft kvar framöver, och sådant är ju livsfarligt. "Om han inte ger 100% så kan jag också göra det och så sprider sig stämningen inom laget.
Och nu vet vi bara alltför väl att så kan man inte göra i hockey. Förhoppningsvis kan denna onödiga och horribla förlust innebära att laget Luleå inte gör det misstaget igen under säsongen och då kan detta, hur vidrigt det än var att uppleva, på sikt bli en väckarklocka vi behövde.
Matchen i morgon mot maskinen Fiskrenset borta ska nog vara den svåraste uppgiften av de tre framför oss.
Hoppas innerligt att spelarna nu tänker att nu j-r gäller det att visa om vi är möss eller män. Luleås högstanivå är mycket hög redan nu, trots att PP etc inte alls nått upp ännu, och insatserna mot topplagen Malmet, Plastjö och Apan visade det, att vi kan redan nu. Samtidigt som säsongens ofta visade lägstanivå fortsatt riskeras.
Om vi mot förmodan skulle kunna la fram högstanivån och t.o.m. slå Fiskrenset på deras svåra hemmais, kan det innebära en jätteskjuts för laget och de onödiga förlusterna mot Pölsan och HuVa kan vara överspelade som väckarklockor.
Men blir vi krossade av Fiskrenset riskerar vi återigen tappa modet och självförtroendet och då kan det snabbt bli nya förluster, ramla i tabellen, åka ur CHL och då blir uppgiften framåt rejält mycket svårare.
Jag har ju personligen haft god tilltro till att laget ska kunna vända på steken och växa rejält framöver, men det är klart att man blir störd av att vi kunde kollapsa så extremt illa mot HuVa. Mot slutet kändes det ju solat det var ett överlägset superlag mot ett division 4-lag där spelarna ersatts av yra kycklingar.
Nej, fy fan. Det här känns fortfarande riktigt illa. Men. Jag hoppas att det blir en nödvändig väckarklocka och att spelarna nu resten av säsongen vet att i hockey kan man aldrig slappna av, aldrig tro att det här löser de andra, aldrig inbilla sig att man kan bli skön och ge fan i att ge allt i närkamper.
Kändes helt obegripligt att och hur vi kunde förlora den här matchen. Att Luleå kollapsar på det här viset - "gör en pölsa", hänvisande till hur de kunnat kollapsa mot oss upprepade gånger - är mycket ovanligt. När vi i första perioden hade 3-0 och även efter 4-0 gjorde jag misstaget att börja spekulera i att sätter vi 3-4 mål till passerar vi Warulfven och når plats #6 i tabellen.
Trots att man borde veta vilken kraft jinxet har.
Men en sagolik vinst för hockey. Om man utan Luleåsympatiska ögon försöker hitta någon positiv vinkel på detta skulle det kunna vara att vi fick ett utmärkt exempel på vad som gör hockeyn så speciellt och hur mycket ett lag som vill mer än motståndaren kan lyckas med.
Som du och jag lyft fram tror jag att inom laget har spelarna vetat att den absolut svåraste prövningen kommer under kommande roadtrip med bortamatcher mot Fiskrenset, Röglet och Zug.
Och efter våra sex vinster i rad hade vi lyft vår nivå såpass att våra matcher mot Pölsan och HuVa var jämförelsevis enklare motstånd. Men Pölsan lyckades som ofta förr stänga ned oss totalt innan vi "oväntat" smällde in två mål, gjorde match av det hela, varpå Pölsan paralyserades, och vi gick mot vinst. Där, vid 3-2, talade allt för att vi skulle fullfölja vändningen som så ofta förr. Nu blev det inte så, men vi visste att vi hade det inom oss. Och kunde därför leva med att den här gången gick det inte.
Men hemma mot HuVa, där vi vunnit senaste åtta åren, inledde vi så otroligt överlägset att redan under första perioden fick vi supportrar och spelarna för oss att det här har vi redan vunnit. Mycket möjligt att kunskapen i laget om den tuffa bortaturnén som följer påverkade så pass att någon kände att nu kan vi ta det lugnare för att ha kraft kvar framöver, och sådant är ju livsfarligt. "Om han inte ger 100% så kan jag också göra det och så sprider sig stämningen inom laget.
Och nu vet vi bara alltför väl att så kan man inte göra i hockey. Förhoppningsvis kan denna onödiga och horribla förlust innebära att laget Luleå inte gör det misstaget igen under säsongen och då kan detta, hur vidrigt det än var att uppleva, på sikt bli en väckarklocka vi behövde.
Matchen i morgon mot maskinen Fiskrenset borta ska nog vara den svåraste uppgiften av de tre framför oss.
Hoppas innerligt att spelarna nu tänker att nu j-r gäller det att visa om vi är möss eller män. Luleås högstanivå är mycket hög redan nu, trots att PP etc inte alls nått upp ännu, och insatserna mot topplagen Malmet, Plastjö och Apan visade det, att vi kan redan nu. Samtidigt som säsongens ofta visade lägstanivå fortsatt riskeras.
Om vi mot förmodan skulle kunna la fram högstanivån och t.o.m. slå Fiskrenset på deras svåra hemmais, kan det innebära en jätteskjuts för laget och de onödiga förlusterna mot Pölsan och HuVa kan vara överspelade som väckarklockor.
Men blir vi krossade av Fiskrenset riskerar vi återigen tappa modet och självförtroendet och då kan det snabbt bli nya förluster, ramla i tabellen, åka ur CHL och då blir uppgiften framåt rejält mycket svårare.
Jag har ju personligen haft god tilltro till att laget ska kunna vända på steken och växa rejält framöver, men det är klart att man blir störd av att vi kunde kollapsa så extremt illa mot HuVa. Mot slutet kändes det ju solat det var ett överlägset superlag mot ett division 4-lag där spelarna ersatts av yra kycklingar.
Nej, fy fan. Det här känns fortfarande riktigt illa. Men. Jag hoppas att det blir en nödvändig väckarklocka och att spelarna nu resten av säsongen vet att i hockey kan man aldrig slappna av, aldrig tro att det här löser de andra, aldrig inbilla sig att man kan bli skön och ge fan i att ge allt i närkamper.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Osj02: 59.30 och HuVa smäller in 5-5.
Hur ini helvete kan vi lägga av att spela hockey efter 8 min hockey och släppa 4-0 till 5-5 som sökte vi imitera darriga pölsor.
Mycket vi varit med om kan diskuteras ur olika synvinklar men denna j-a kollaps skojar man inte bort.
Känns som vår sämsta insats denna säsong, att bara balla ur på detta j-a sätt.
Och i förlängningen har Luleå pucken nästa hela tiden, lånar ut den några sekunder till HuVa som omedelbart sätter 5-6 och tar 2 poäng.
Förutsätter att Bulan tvingar samtliga spelare att se igenom matchen på video gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång.
Sedan blir det enskilda förhör under rubriken vad borde jag gjort bättre? Och den som inte spikar samtliga svar, får upprepa det hela för resttenta.
En sådan vidrig match.
För oss gäller mer än någonsin att det enda som återstår är att bryta ihop. Och förhoppningsvis komma igen.
För spelarna däremot måste det krävas att de får fullständigt klart för sig vad de gjort fel och det får fan inte ske igen.
Hur ini helvete kan vi lägga av att spela hockey efter 8 min hockey och släppa 4-0 till 5-5 som sökte vi imitera darriga pölsor.
Mycket vi varit med om kan diskuteras ur olika synvinklar men denna j-a kollaps skojar man inte bort.
Känns som vår sämsta insats denna säsong, att bara balla ur på detta j-a sätt.
Och i förlängningen har Luleå pucken nästa hela tiden, lånar ut den några sekunder till HuVa som omedelbart sätter 5-6 och tar 2 poäng.
Förutsätter att Bulan tvingar samtliga spelare att se igenom matchen på video gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång.
Sedan blir det enskilda förhör under rubriken vad borde jag gjort bättre? Och den som inte spikar samtliga svar, får upprepa det hela för resttenta.
En sådan vidrig match.
För oss gäller mer än någonsin att det enda som återstår är att bryta ihop. Och förhoppningsvis komma igen.
För spelarna däremot måste det krävas att de får fullständigt klart för sig vad de gjort fel och det får fan inte ske igen.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Osj02: Oj, så befriande. 2.28 kvar, men nu 5-3 sedan Luleå vunnit en tek varefter Omark och Bromé sticker och passar sig förbi HuVare varpå Brome´ sätter mål i tom kasse.
1.53 kvar och HuVa smäller in 5-4!
Nu 1,30 kvar, HuVa fortsätter 6 mot 5....
1.53 kvar och HuVa smäller in 5-4!
Nu 1,30 kvar, HuVa fortsätter 6 mot 5....
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Och där "lyckas" Sellgren lägga en indian till en HuVa i lågt slott och denne smäller in 4-3.
Att vi gått lite upp och ned i prestationerna under de matcher vi spelat och vanligen vunnit på senare tid kan man förstå, men denna kommunala kollaps är ju helt sjuk. Helt överlägsna inledande 8 min och 3-0, följt av HuVas vandring från 4-0 till 4-3 och nu fortsatt tryck där HuVa-forwards emellanåt ser ut som värsta världsmästare. Ge Engsund i uppdrag att leverera en handfull monstertacklingar eller något.
Poängförlust idag skulle kännas som kanske säsongens sämsta insats av oss.
Att vi gått lite upp och ned i prestationerna under de matcher vi spelat och vanligen vunnit på senare tid kan man förstå, men denna kommunala kollaps är ju helt sjuk. Helt överlägsna inledande 8 min och 3-0, följt av HuVas vandring från 4-0 till 4-3 och nu fortsatt tryck där HuVa-forwards emellanåt ser ut som värsta världsmästare. Ge Engsund i uppdrag att leverera en handfull monstertacklingar eller något.
Poängförlust idag skulle kännas som kanske säsongens sämsta insats av oss.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Resultat efter andra perioderna:
• Brynäs IF - Växjö Lakers HC 2-0
• Leksands IF - Skellefteå AIK 2-4
• Luleå HF - HV 71 4-2
• Djurgårdens IF - Rögle BK 1-3
• Brynäs IF - Växjö Lakers HC 2-0
• Leksands IF - Skellefteå AIK 2-4
• Luleå HF - HV 71 4-2
• Djurgårdens IF - Rögle BK 1-3
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Osj02: Shit, shit och shit. Fram till 3-0 spelar vi fullständigt ut HuVa och gör helt som vi vill. Och så kommer insats som ett kastat ankare, vi blir sköna, mysiga, slöa, lata eller vad man ska kalla det. Över linjen från 100% till <90% och HuVa äger det mesta.
Är ju egentligen helt sjukt att vi kan lägga av så och ett totalt ägande av match fullständigt vänder ansikte.
Troligen beror det på att den f d AIK-tränaren skrämt upp Bulan med sitt "Du ska passa dig!"
Är ju egentligen helt sjukt att vi kan lägga av så och ett totalt ägande av match fullständigt vänder ansikte.
Troligen beror det på att den f d AIK-tränaren skrämt upp Bulan med sitt "Du ska passa dig!"
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Osj02: HuVa som är dåliga i första hand tänker jag. Vad tror du?
Och får vi chansen att briljera i anfall har vi skicklighet att göra det.
Tänker att Pölsan vars mittzons defensiv och försvar av egen blå linje - som opassar oss så rejält - skulle mycket möjligt hållit nollan om de spelat mot oss denna period.
Men illa att vi så snabbt blir sköna efter 3-0 och sådana där dippar måste vi bli av med.
När vi nu har goda chanser att förbättra vår målskillnad vill man inte se det slarvas bort.
Nåja. Vi ska väl inte kunna torska denna match men så skönt med denna återstods efter Pölsatorsken. För sedan väntar ju bortaturnén mot FiskRenset, Röglet och Zug och resultaten där kan få stor konsekvens för våra framtida möjligheter.
Och får vi chansen att briljera i anfall har vi skicklighet att göra det.
Tänker att Pölsan vars mittzons defensiv och försvar av egen blå linje - som opassar oss så rejält - skulle mycket möjligt hållit nollan om de spelat mot oss denna period.
Men illa att vi så snabbt blir sköna efter 3-0 och sådana där dippar måste vi bli av med.
När vi nu har goda chanser att förbättra vår målskillnad vill man inte se det slarvas bort.
Nåja. Vi ska väl inte kunna torska denna match men så skönt med denna återstods efter Pölsatorsken. För sedan väntar ju bortaturnén mot FiskRenset, Röglet och Zug och resultaten där kan få stor konsekvens för våra framtida möjligheter.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Resultat efter första perioderna:
• Brynäs IF - Växjö Lakers HC 1-0
• Leksands IF - Skellefteå AIK 2-2
• Luleå HF - HV 71 4-1
• Djurgårdens IF - Rögle BK 0-1
• Brynäs IF - Växjö Lakers HC 1-0
• Leksands IF - Skellefteå AIK 2-2
• Luleå HF - HV 71 4-1
• Djurgårdens IF - Rögle BK 0-1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Senaste minuterna har Luleå slappnat av en del och Huva slängt in puck framför vår mål flera gånger där HuVas smällt på puck men inte i mål.
Nu PP och snabbt kommer 4-0 när Ponta åker in i zon omringad av Huvas. Då väggpassar han med Nurmi och får styra in pucken själv.
Jäkligt fint om vi passar på att förbättra vår målstatistik så kör så det ryker. just nu +1 för Luleå och bland lagen framför oss på poäng har Warulfven +4 (samma p som oss) och Malmet +1 (hela 9p före oss). Och plus 3 ytterligare för Luleå så passerar vi Ulfven och tar plats #6 i tabellen.
Fan! HuVa får sätta 4-1.
Allvarligt talat. Vårt försvarsspel framför vår målvakt är så j-a extremt mjukt och det har så varit många matcher nu. Vi måste bli tuffare där, ta bort motståndare och visa vem som bestämmer.
Nu PP och snabbt kommer 4-0 när Ponta åker in i zon omringad av Huvas. Då väggpassar han med Nurmi och får styra in pucken själv.
Jäkligt fint om vi passar på att förbättra vår målstatistik så kör så det ryker. just nu +1 för Luleå och bland lagen framför oss på poäng har Warulfven +4 (samma p som oss) och Malmet +1 (hela 9p före oss). Och plus 3 ytterligare för Luleå så passerar vi Ulfven och tar plats #6 i tabellen.
Fan! HuVa får sätta 4-1.
Allvarligt talat. Vårt försvarsspel framför vår målvakt är så j-a extremt mjukt och det har så varit många matcher nu. Vi måste bli tuffare där, ta bort motståndare och visa vem som bestämmer.
Föregående · 22 · Nästa

Målvakter
31. Ward, Matteus
(34. Lassinantti, Joel)
Backar
• 29. Gustafsson, Erik - 3. Allard, Frederic
• 29. Gustafsson, Erik - 3. Allard, Frederic
• 23. Sellgren, Jesper - 39. Själin, Pontus
32. Engsund, Oscar
Linor:
• 6. Hedqvist, Isacv - 91. O'neill, Brian - 24. Shinnimin, Brendan
• 76. Levtchi, Anton - 96. Andreasson, Pontus - 51. Nurmi, Markus
• 86. Bromé, Mathias - 13. Koivistoinen, Eetu - 67. Omark, Linus
• 72. Tardif, Ben - 9. Liedes, Heikki - 25. Eriksson, Filip
Tardif alltså tillbaka efter kortförkylning och då sätter Bulan fram samma uppställning han nu satsat på under en tid.
Topplaget Röglet är ju en riktigt svår uppgift för Luleå sedan några år och röglarna vet ju att Luleå lyckats vinna mot sex av sex topplag man mött under senaste åtta matcherna. Här får vi ingenting gratis, de är beredda och de har ett riktigt bra lag inklusive de helt egna Luleåprodukterna Zaar och Everberg.