Svensson_62

6392 inlägg · 2218 besäkare

Historik

· 35 ·
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Huge: ”Vår bil”. Syftade på årstid och ägandeform i DKW-reklam 🙂.
Hade inte varit (vart… oops 😀) lika bra med ”våran bil” i den reklamen.
(tydligen var våren högsäsong för bilköp förr - förut? - så det skulle ju betonas)

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Bör ju bero minst lika mycket på markförhållanden, höjdkurvor/lågpunkter och avlopp/brunnar/avrinning i omgivningen.
Tror inte själva påbyggnaden från Gavlerinken till Läkerol Arena/Monitorn påverkat mängden vatten som rinner in i bottenvåningen (såvida inte taket läcker). Bara en gissning dock. 🤔

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Auchinleck: För nåt år sedan postade dom sitt barn i Brynäsmundering.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Anders Berg: Jag tycker faktiskt att det var en bra bild. Ser inget fel på den. Ger ett trevligt intryck.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Lite före min tid men jag har nog stött på några av bråkmakarna senare:

” Under flera veckor på hösten 1965 misshandlades och rånades människor på Gävles gator praktiskt taget varje natt. I ett fall avled offret så i november det året kom ett desperat nödrop från polismästare Lennart Medin:
– Vi måste snabbt få mer personal. Får vi ingen hjälp tar gangsterväldet över helt och hållet.
Rikspolischefen Carl Persson lovade vända sig till regeringen för att ordna fler poliser till Gävle. Det lyckades inget vidare, så kriminaliteten fortsatte att öka. Brotten blev fler och fler och våldet allt grövre. Under 1969 fick nästan 200 människor stryk på Gävles gator. Likadant 1970.”
Detta spreds sig till kulturen i skolorna. Slagsmål ofta. Men sågs som normalt. Typiskt hamnstad kanske?
Kanske miljön bidrog till den tuffa Brynäsandan?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Låter helt sjukt så här i efterhand men under ett enda år rapporterades mer än 200 fall av misshandel i lilla Gävle.
På en enda gata! Nygatan. Nästan en per dag (hur många var det som inte rapporterades?)
Som kille var det svårt att undvika att råka ut för slagsmål då och då i Gävle. Å andra sidan såg vi det inte som en så stor sak heller då. Helt sjukt egentligen. Därav beteckningen Sveriges Chicago.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Kan så här i semestertider passa på att fylla ut tråden lite.
Blå Grottan på torsdagar vill jag minnas hade lägre åldersgräns och riktade sig till äldre gymnasieelever (ja tjejer alltså) och värnpliktiga (detta var på tiden I14 hade uppåt 1000 yngre värnpliktiga killar).
Fredagar och lördagar var det helt annorlunda. Då var det den klassiska Grottan - ett mera enklelt socialt sammanhang - typ rustik Ålandsbåt - där slagsmål inte var ovanligt. Hade ju sin charm det också.
Personligen har jag en fyra - fem ärr i ansiktet från slagsmål - det var vanligt i sveriges Chicago då. Vänner från Luleå är helt oförstående.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja:
Föredrar att köra MC före skateboard i min ålder
MVH
Återfallsknutte och Fd MC-gruppchef
(lumpen - det var tider det, inkl obligatorisk utgång på Blå Grottan varje torsdag 🍺🙂 - innan kamraterna åkte hem till obygden på helgerna)

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Är nyfiken, antar att du har förmånen att bo nära vår hemmaborg (Gävle-området). Kan cykla upp till arenan. Behöver inget hotellrum. I princip gratis entree. Tänker du ändå skippa svarta mot vita? För att det är ett meningslöst jippo? ?????
Vi är många som reser långt och betalar dyrt för hotell för detta ”jippo” och för andra hemmamatcher. Har skaffat dyrt 7909:- säsongskort fast jag bor i Stockholm. Ska pendla till matcher för dyra pengar. Jag har åkt upp till Gävle några ggr från Stockholm på mega långluncher enbart för att se träningarna från arenans restaurang (Tack GD för rapportering så slipper jag åka så ofta - man får en känsla för lagets status ändå via deras rapportering).
Och nej jag är inte intresserad av att leka ungdom på en skateboard - mina barn skulle skämmas.
Vi har tydligen helt olika perspektiv - men gillar dig ändå.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Minns att du också för nåt år sedan uttryckte oförstående över att folk läste GDs live rapportering från Brynäs träningar. Inse att människor är olika och respektera det - jag gillar att sätta saker i kontext - även om det så bara är en träningsrapport eller en kvälls Brynäs-folkfest. Har inget med ålder att göra.

Antar att Brynäs vill investera i att även närområdena ska känna gemenskap med Brynäs. Långsiktig investering. Ej kortsiktig för en enda matchs intäkter.

ps ta detta inte fel - du är en av dem jag respekterar mest härinne men vi tänker tydligen helt olika i vissa frågor 🙂

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Är ej ett barn. Nedsättande. Jag bor 20 mil ifrån men jag åker alltid på det. Betalar också hotell för det. Lite som att åka på en teatertripp. Är lite som en uppstart med ”dom man älskar” inför ny säsong. Hockeyabstinensen är på topp, längtat flera månader efter att överhuvudtaget få gå in i arenan och ha lite kul. Känna doften av nyspolad is, kolla in Zambonisarna, gå runt i arenan. Ta det för vad det är. Grotta inte in sig på att det inte är en riktig match. Njut av att äntligen är sommaren slut (nåja) och man får leva i Brynäsmiljön igen. Älskart. ❤️🇧🇪

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
havre: & jugge:
Ja det finns många riktigt intressanta möjliga kombinationer. Måste vara rena julafton för Gälla & Co nu 🙂

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Blå grottan: Landar på måndag

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Jugge:
Bellows-Bäckis-Rödin
Silfver-Larsson-AJF
Där har vi två förstakedjor
Sedan t ex:
Lindblom
Svrcek
Scott

Trivigno
Kopacka
Ölund

Pettersson
Vesel
Leo
Av dessa kan man ju få ihop en andrakedja plus en tredjekedja
Fjärdekedjan får ju sitta på bänken

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
GD rapporterar att Trivigno är någon eller några veckor från att gå på is - sviter från skadan i våras. Han kör dock allt i gymmet.
Greg har nu anslutit till truppen.
Bellows tränar sannolikt första gången med laget på tisdag (landar på måndag)

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Jugge: Håller nog med

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Semic: Kanske Bellows - Larsson - Lindblom som superduper-”fjärde kedja” som alltid ställs mot motståndarnas bästa lina. Skulle vara otroligt tungt för motståndarnas top-line att gå + i matcher mot dessa. Grymt tunga att möta, bra tekare och man måste hela tiden se sig över axeln/småfokusera på ev livsfarliga motanfall.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Semic: Det här är ju supersvårt. Kanske byta plats på Bellows och AJF. Rödin i fjärde tror jag inte sker - men förstår tanken.
Vilka lag tycker ni är/har topp 3 forwardsuppställningar i SHL nu?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Fofi : Tack för länk 🙂

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ellis: Håller med. Laget är det viktigaste oavsett vilka stjärnor vi har.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Alcen får kolla med HV. Ge dom mängdrabatt. Dom brukar samla på sig spelare.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Nån som hört mer rykten om backar? Wolanin?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Ekholm ska vara med på svarta mot vita enl GD-live 🙂

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: Känns lite som ”hela havet stormar” 🙂

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Berge: Ja Trivigno tränade ju inte ens i finalspelet, Småskadad, spelade endast matcher. Undrar om det är samma åkomma som gör att han ej var med på isen denna vecka?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Ja Kopacka (årets mål, 4 assist i samma match, skridskoåkningen o s v) känns inte som nån man vill ställa utanför laget. Tur att Alcen inte planerar att ta in fler forwards i truppen.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
{10071}: Kul att spekulera lite kring hockey så här på kvällskröken 👍

Peja: Var det inte uttalat att Brynäs skulle satsa hårt på att få till en massa event i arenan dessutom appropå hotell i anslutning? Ser potential a’la FBK här. Nåväl vi får se.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: ” säker” hmm… menade ”trodde” 🙂

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62:
Brynäs hade ett SHL-lag i HA och så toppade man med en första femma ovanpå det. Var ärligt talat säker på en hög placering inför förra säsongen. (men inte sååå högt som det blev)
Nu gör DIF ung samma sak men från lägre nivå. Stort publikstöd. Blir ej en bottenplacering. De hamnar typ 7:a gissar jag.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
{10071}: Inte för att vara dryg men det är kul att se hur folk tänker. Hur tippade du att Brynäs skulle sluta inför förra säsongen? (obs bara nyfiken)

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Just så - bäst att inte förhäva sig. Skomakare - bliv vid din läst som det heter.
Tror dock FBK och utländska lag gått i fällan att expandera vid arenan men det låter lite riskabelt. Ju mer man tjänar - destå mer har man att förlora. Nog inget för oss.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Funderar på om inte Brynäs skulle bygga ett litet hotell med ubercool hockeyprofil i anslutning till arenan. Inkl sportbar. Målgrupp - Brynässupportrar från övriga landet. bortasupportar, gästande lag, travbesökare, fotbollsbesökare och övrigt löst folk. Tror det skulle kunna bli nåt som genererar pengar. Kanske integrera ett hockeymuseum.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
moment22: Dom har ett torp på norrlandet också.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
mk: Tror inte vi blir sämre nästa säsong i förhållande till konkurrenterna. Nu har vi lärt oss hur dom spelar. Vad som krävs i slutspelet. Och vi har en GRYM revanschlystnad i laget.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Funderar på att köpa matchtröja. Kanske

GOOSEBUMPS
19

vore något på ryggen?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ELFBIF: Blir kul att följa snacket när Brynäs får sitt första pp i SHL i vinter.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Cardigan Daffipoff: För mig är Rancho Cucamonga den gigantiska vägkorsningen där man svänger norrut upp i bergen till Las Vegas om man kör österut från LA (ligger dock vackert med snöklädda berg norröver)
Uppladdat:

500x0-img0434.jpeg


Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Förtroendeingivande intervju. Gillar honom redan.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Lenn: Joel Lundkvist spelade ganska fysisk till 40-årsåldern så det går ju

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Hockeypuls Bäckis special ute nu. In och lyssna.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Vilken Brynäsdag!
Dags att sova men först lite tankar:
Vore väldigt fint om Jesper Boqvist kunde få till att visa upp Stanley Cup bucklan under Svarta mot vita
Damlaget ser väl också väldigt bra ut på papperet
Finns inget lag i SHL jag skulle byta ut vår forwards uppsättning mot - den är ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Godnatt Brynäsvänner - nu drömmer vi om vintern


Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Bisset: Hoppas på 26 fyllda arenor 🙂

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Wesley: 🙂

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
{9742}: Hoppas MoDo går upp direkt. Har bott på E-hotellet flera ggr och sett arenan utifrån. Vore kul att besöka den nån gång.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Herre P:Också ledig och har en kall öl. Skål alla!

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Ständigt återkommande fråga på Uppe på Sätraåsen:
”Vilket är ditt bästa sommarminne?”
Mitt svar: 28/7 2025. Vilken fantastisk dag för oss som älskar Brynäs. Vilken tid vi lever i:

*HA-succen
*Silfverberg, Lindblom, Djoos m fl återvänder och strax före Larsson och kul med Benn
*Alcens succer med Kopacka, Trivigno m fl
*Segrare i grundserien 2025
*Finalister i slutspelet
*7700 publiksnitt - rekord
*Rekordvinst 33,4 miljoner
*Nu Bäckis

Helt otroligt!!!!’

(mina barn föddes på vintern så ingen konkurrens här om sommarminnen)

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Kommentar från Silfverberg i Hockeynews idag:
” – Han är otroligt spelskicklig. Det har man sett nu när han varit på is, det bara smäller på bladet. Han kommer bidra med otroligt mycket.”

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Nu är vi ensamma favoriter hos Svenska spel.
Uppladdat:

500x0-img0433_hJikc90p3wwRZWM.jpeg


Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Erat: Och att Lindblom växte hela tiden och gjorde ett grymt bra slutspel.

· 35 ·
Om Svensson_62
Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu ONLINE

Har inga vänner :(