Svensson_62

6353 inlägg · 2216 besäkare

Historik

1 ·
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
parks: Vi var väl näst efter Skellefteå bäst i SHL efter nyår. Misstänker att det spelat in.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Erat: Brynäs: Han står noterad för 72 poäng (11+61) på 272 NHL-matcher. I AHL har det blivit 55 poäng (13+42) på 83 matcher. Säsongen 2024/25 blev han uttagen till den finska 4 Nations-truppen.
Samt 14 poäng på 21 matcher i senaste AHL-slutspelet.
OBS han är back.

Högre hylla monumentale än LC.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mrassarson: Där satt den!!!!!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Nufcbifcaps: Johan Brummer var väl lovande ett kort tag. Kommer ihåg att en gubbe bakom mig halva matchen tjatade med sin kompis om att tränaren skulle spela honom. Brynäs hamnade i underläge. Junioren Brummer kom in.
Gubben sa att nu ska ni se på fart. Blev lite fart. Ett litet tag. Sedan har jag inga fler minnen av honom. Tror dock han var skaplig i VIK senare.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x: Till Alcens försvar vill jag dock tillägga:
det är snabbt och enkelt att värva dåliga spelare som inte har en chans på NHL och som få andra SHL-lag vill ha.
Eftertraktade riktigt bra spelare däremot är knepigare och kan ta tid - om dom först vill se om dom kan få erbjudanden från NHL.

Så det är bara att välja vilken hylla man vill att Alcen ska sikta på.

Notera:
hemvändare följer oftast inte denna mall
även sena värvningar kan bli fel /Delia t ex
sena värvningar kan bli bra /Trivigno, De Haan, Rafferty, Bellows, DIFs fjolårsvärvningar t ex

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mattson: Ingår väl i o f s två matcher plus kringarrangemang i det men låter dyrt.

Dom får slänga in uppträdanden med Di Leva och Sven-Ingvars på köpet om det ska kunna bli fullt.
:-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Det var inte det svar jag förväntat mig. Jag hade förväntat mig nåt i stil med:

Hur vet du att det är just Alcen som velar?
Det kanske är spelarna som velar?

:-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Jag vet vad Huge skulle svara dig :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Nästa onsdag kl 18.00 börjar Free Agency. Klubbarna kan då börja signa spelare som ej har kontrakt.

Innan dess; fredag-lördag är det draft. Brukar vara lite småintressant. Var i Florida 2017, slog på TV:n och av en slump var det första jag såg Jesper Boqvist gå som 36:a :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Håller med. Hämnden är att vinna över DIF.
Lämna personen ifred i övrigt. Vi vet inget om omständigheterna.

Vill inte ens se Berra platta till honom totalt vid sargen och IKEA/Svedman sedan kommentera att han gillar platta paket.
:-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Costanza: Kom ihåg vilken succe det blev när Costanza fick för sig att agera helt tvärtemot sina naturliga instinker i varje situation - eftersom hans naturliga instinkter alltid ledde till misslyckande.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Costanza: !Tänkte ta en tur till Gävle i sommar då jag bott där i två vändor. Skön sommarstad. Kan snacka hockey med alla.!

Som sagt; en gång Brynäs, alltid Brynäs.
Välkommen in i värmen George! Rekommenderar att du köper säsongskort redan nu i Monitorn så behöver det inte bli så stressigt inför matcherna i vinter.
Kör på MoDo-merch i början av säsongen. Sedan gradvis kan du gå över till Brynäs-merch och känna en nästan odefinierbar känsla av värme och vällust ta över inombords :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Costanza: Hej George! Har saknat dig.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Känns inte som nån spelare som satt några större avtryck - i just Brynäs.
Är väl främst förknippad med Luleå som sagt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Rodrigo: Bara ett exempel Helge :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Nils Norin1912: Hoppas på presentation av en riktig toppspelare på morgondagens årsmöte - som svar på när Peja på mötet först frågat Alcen vilken spelartyp han tittat efter. :-)
Alcen drar först fram Välimäki ur ärmen.
-Peja svarar: MEN han har vi räknat in.
Sedan drar Alcen fram Letteri ur andra ärmen.
-Det sjunger till i rummet. Peja bugar.
Alcen drar till sist fram Järnkrok.
- Peja putsar Alcens skor.
:-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{363}: Detta är problemet med att folk umgås via nätet.
Exempel: folk som anonymt tränger sig i bilköer skulle aldrig, aldrig face to face tränga sig före i kön på ICA.
Lika här.
Helt säker på att Bengt och Tommy skulle ha skittrevligt tillsammans om dom träffades i verkligheten framför en TV som visade en Brynäsmatch.

Allt blir ju så dramatiskt
D R A M A T I S K T !!!!!
på nätet.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Greatredwing : Sargbyte och takfix i B-hallen är nåt som nämnts.
Sen har det ju skett en del på plan fyra inkl Kallzon och Willes Lounge (ej reparationer)
Plus att man ska fräscha upp logerna med bl a mer fönsteryta tror jag.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Vuzkx: Hockey är en enormt mindre sport än fotboll.
Finns bara en enda rik liga - de facto monopol.
Om NHL skulle få nåt ryck och säga att ni får noll i ersättning så skulle talangerna ändå gå dit utan att SHL-klubbarna kunde göra något.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Makita: Glad midsommar Makita, Bengt, Pettis, Huge, Munkas och alla andra Brynäsare inkl smygbrynäsarna Diffen och Mattias74 :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Appropå klubbarnas ekonomiska resultat 25/26:
AB presenterade dessa NHL-ersättningsiffror sommaren 2025 - antar att det är dessa som räknats in i resultaten för 25/26 som nyligen släpptes

Växjö: 6,6 miljoner
Leksand: 3,3 miljoner
Linköping: 3,3 miljoner
Modo: 3,3 miljoner
Luleå: 2,95 miljoner
Örebro: 2,5 miljoner
Brynäs: 2,1 miljoner (Chucky 1.3, Samuel Jonsson 0.8)
Färjestad: 2 miljoner
Karlskoga: 1,65 miljoner
Södertälje: 1,65 miljoner
Rögle: 1,45 miljoner
Mora: 1,3 miljoner
SDE: 0,8 miljoner
Timrå: 0,8 miljoner
Tingsryd: 0,8 miljoner
AIK: 0,65 miljoner

DIF 7.2 efter detta enl google

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Ja. Helt rätt forum för medlemmarna att ställa konkreta frågor.
Ja med eftertryck alltså.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Årsmöte på måndag. Är bara att begära ordet själv om man undrar över något.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Ja, håller med - saves vs expected goals (och vinst%) anser jag vara viktigast för målvakter.
Vanliga räddningsprocenten är enligt Heino nåt man höll på med på 90-talet och tycker han har rätt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Kan ju också vara viktigare med topp/topp-målvakt på stor is med fler sidledspass i sista stund att aktivt fantomrädda vs liten is/ smal rink med mer direktskott att mest ställa sig ivägen för.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Hörde i en NHL-podd nyligen att det i Nordamerika diskuteras/ifrågasätts vikten av en riktig/dyr toppmålvakt i NHL.
Senaste säsongen sjönk snittet i NHL till under 90% för målvakterna för första gången i mannaminne. Ingen av årets finallag hade någon toppmålvakt. Så diskussionen är om det är värt att lägga lite mindre pengar på att ha en absolut topp-toppmålvakt och istället lägga mer på dom som spelar framför målvakten.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Undrar hur stor påverkan Jörgen Jönsson-utköpet haft på FBKs resultat?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
När man jmfr resultaten kan man ju tänka på att det inkluderar mer eller mindre NHL-miljoner för olika klubbbar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Det uppstår ju motsvarande skuld istället som drar ned resultatet motsvarande - så ingen vinstpåverkan i sig (däremot bra för cash flow och likviditeten att skjuta på utbetalningar)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Litar fullständigt på Svedman hur han driver organisationen framåt/uppåt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tolkar detta som att Brynäs gjorde största vinsten av alla lag i SHL även säsongen 25/26.
(förra året slog vi ju världsrekord i SHL med 33 MSEK och nu 14)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
slöhög322: Känns dock inte som en förstecenter.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Joppe: Cal Dotdot kanske?
:-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Kostade väl dessutom c:a 3,50 per minut att ringa på farsans NMT (monterad i bilen) och det var extremt dyrt tidigt 80-tal. Gick dock inte att skriva citattecken i den. :-) Bara ringa - täckningen var dock bra.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Skaffa en NMT?? Ska se om jag hittar farsans gamla utrustning nånstans. :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
magr: Funkade bra tills helt nyligen.
Misstänker att buggen infördes häromdan när HS låg nere för underhåll.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
magr: test

/Edit nej det går då inte från min Iphone, försökte att göra det ovan. Har även senaste tiden mini-irriterat mig på en rad inlägg från olika skribenter där det saknats. Förstår nu varför det saknades citattecken.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Jag hade Tord Lundström och Pele som förebilder när jag växte upp. :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Retse: och Peja: !Gällande vad Brynäs gör och inte gör redan skulle jag gärna få mer inblick och att Brynäs snarare delar med sig mer än mindre vad de faktiskt gör som helhet så att du och jag slipper sitta här och spekulera som oinsatta!


Är årsmöte på måndag. Fråga Erika om detta.

ps varför funkar det inte att använda citationstecken längre på HS. Blir rörigt att förstå vem som skrev vad.
Jag körde nu med ! istället

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Svedman visar hur man ska sköta sin hushållsbudget

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
slöhög322: Svar till första stycket.
Nej. Dom kommer inte att slösa (Svedman/IKEA) utan att ta höjd för f-n och hans moster som skulle kunna inträffa i värsta fall under resans gång och dessutom se till att ha svängrum att agera fritt om möjligheter uppstår - och därmed garantera att vi står här om ett år och överträffar budgeten rejält.
Helt rätt - exakt så skulle jag också gjort om jag haft möjlighet och förmåga :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Cash flow ned 50 millar jmfrt med förra säsongen:
20 millar p g a kvartuttåg vs finalspel (dåligt)
övriga 30 millar p g a binder upp pengar i att betala av skulder (bra) och investera i arenan (nog bra) som jag tolkar det.
D v s ingen ko på isen
(förutom att det är VÄLDIGT, VÄLDIGT lönsamt för Brynäs med egen arena att gå långt i play off).

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
munkas: Exakt! :-)

Tror att vara en toppklubb i eget kapital är bra när det gäller att klättra i näringskedjan.
Är klubben rik = stabil = större sannolikhet att kunna vara ett topplag över tid = chans att vinna guld nåt år => nog enklare att få toppspelare att välja klubben utan att man behöver ge skyhöga lönebud. . Jämfört med om det vore tvärtom.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Instämmer med föregående talare Lunkan nedan. Svedman är vårt viktigaste nyförvärv på 2000-talet.
Ett proffs! Tack Svedman!

Får se upp så inte NHL värvar honom :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Att Brynäs och DIF gått upp i SHL höjer väl publiksiffrorna överlag (synd på det sättet att Leksand åkte ur).

Kul att BIF redan 2 säsonger efter HA tagit sig upp på topp 3 som rikaste klubben. Mycket viktigt kort- och långsiktigt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Erat: Mycket bra!!!

Jag gissade ju på 12,5 så riktigt bra Svedman & Co :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Allt gott Bengt

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Tänkt färdigt - som Professor Balthazar:
Har klubben god ekonomi och satsar är sannolikheten större att resultatet blir bra än om klubben inte har god ekonomi och inte satsar - alla övriga faktorer borträknade.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Civilingenjör plus ekonomistudier och varit företagsledare i ett multinationellt företag. Vi var det enda bolag inom vår koncern som aldrig behövde bry oss om ständiga förbättringsarbeten för cash flow. Vi var alltid bäst där.
Så: Jo jag kan Företagsekonomi innan och utan.
Däremot har jag säkert fel när jag GISSAR på Brynäs vinst.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Går man från 33+ till 5+ parallellt med högsta publiksnittet någonsin (och troligen därmed högsta kiosk/bar/restaurantförsäljningen någonsin) borde det bli stormigt på årsmötet.
Så djupt kan resultatet bara inte ha tillåtits att sjunka.
Vi får väl se imorgon.

1 ·
Om Svensson_62
Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE

Har inga vänner :(