1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 391710 inlägg · 4155 ämnen

« · 2953739 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: MoDo - Västerås 2025-12-17
Det kom ett skott efter 5 minuter iaf!

Sv: MoDo - Västerås 2025-12-17
Costanza: Jag kom såklart ihåg förlusten. Dock så hade jag lyckats förtränga de stora siffrorna. Då slipper jag fundera mer på det. Tack!

Sv: MoDo - Västerås 2025-12-17
jonsson: Hur många kan det vara på plats, 2000?

Sv: MoDo - Västerås 2025-12-17
modomille: Ja, det blir 8-1 som mot TIK då jag var på plats och log.

Sv: MoDo - Västerås 2025-12-17
modomille:

Ja, med den sjukstuga dom har nu så borde detta gå bra……annars

Sv: MoDo - Västerås 2025-12-17
NuMo: Skulle haft en bättre introlåt så kanske vi haft lite mer energi i truppen😂 förstår inte hur man kan välja någon random housemusik istället när det finns så mycket mer peppande musik att åka in till

Sv: MoDo - Västerås 2025-12-17
NuMo: Idag kan vi kräva en kross

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: Förstår inte om Sverre försvinner, finns minst 3 backar före honom som ska väck. Men kan ju iofs vara att han vill bort själv, hemlängtan osv

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Hägglundsmaffian: nja skulle inte kalla Sverfe en felvärvning. Det var en värvning med tanke på utveckling år 2 m.m. inte rakt upp pch ner spetsvärvning..
Om han stannar kul. Om han väljer att lämna för att flytta hem, förstår jag det också. En ung kille som första gången spelar utanför hemlandet. Att sedan komma till ett lag som har höga krav och målsättning är inte helt lätt som det sedan går lite tufft för, gör det ännu svårare kan jag tänka mig.

MoDo - Västerås 2025-12-17
Ja, här kom den, matchtråden. Låser konkurrenstrådar.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sigge: Alla lag i ligan ville ha honom så lägg ner de där snacket. Sen har han ju inte ens varit dålig?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Hägglundsmaffian: Att norsken inte skulle klara tempot var tämligen uppenbart för dom som kan hockey. Gradin EP-scoutade väl fram någon för att han ville ha in en stor back. Att vederbörande ska kunna åka skridskor var tydligen sekundärt.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Heyerdal: många borta i Västerås och nio raka förluster, ja bäddar för MoDoförlust ikväll

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Hägglundsmaffian: det kanske förhandlas om ersättning för MoDo, Hinken avvaktar
innan han ev tittar på ytterligare nyförvärv.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Nu ger du det allsvenska HV 71-laget laget ett bedrägligt lägre omdöme genom att helt inrelevant hänvisa till att flera spelar i lägre divisioner i år men helt undviker att tala om de som faktiskt gjorde succé. T ex Filip Larsson kom från Detroit och gjorde några år senare succé i Leksand och fick AHL kontrakt.

En första grund till framgången var ju att de hade två riktigt bra målvakter. Där har du en skillnad som du inte alls kommenterar.

Sedan hade de kvar 11 spelare från SHL laget.Det är ju en faktor som är väldigt viktig för att få en bra start.

De hade alltså en stomme av flera spelare med många år i SHL, t ex Simon Önerud, Christoffer Thörngren (som ju även spelat i självaste Färjestad).

De hade Taylor Mattson, som dessutom var lagkapten första året i SHL när de gick upp (du som talar som mycket om ledaregenskaper).

De hade Ullström med ett gäng matcher i NHL samt flera år i KHL och Schweiz.

De hade spännande spelare som Jesper Kokonen med 38 p på 52 matcher när han förra gången spelade i allsvenskan.

Dessutom, så var det ju inte så att Hinken släppte Ytterell utan vidare, han fick ju faktiskt en övergångssumma för att han skulle lämna MoDo till HV.

Allt detta tillsammans med de spelare som du ju ändå benämner som skickliga, som Vesell, Davidsson-bröderna, Forsberg, Billins och Andree gör ju att deras utgångsläge på intet sätt var sämre jämfört med dagens MoDo som spelar ihop ett helt nytt lag.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Skit säger jag. Tycker MoDo skulle provat nåt annat. Jag har varit skeptisk till Gradins förmåga sedan han tillträdde.
Som sagt en riktigt bra SC ser ofta det få andra gör.
Den egenskapen tycker jag inte Gradin besitter.
Fixa bilar lägenheter mm kan man lägga ut på andra. Men att vara duktig på att finna guldkornen är det just SC som ska göra.
"Ska jag välja det spåret eller ska jag gå på ett annat spår" Den sk fingertoppskänslan som jag kallar det som en del har raljerat över.
Detta saknar Gradin enligt mig, men en del kanske tycker han är duktig på det och det är helt ok att tycka det.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
NuMo: snackas ju om att Sverre är klar för sin förra klubb i Norge. Att han skulle vara sjuk eller något liknande är väl bara snack för att göra sig omöjlig i modo. Klart det är en felvärvning. Helt ofattbar sådan med facit i hand.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Krm2: 1 maj 2023 kanske 😀👻

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Robin Ztorken L: ni börjar bli rätt tröttsamma. Samma ältande dag ut och dag in, nu är Karlin ute, låt det gå lite tid innan vi avgör vems fel det var att det blev skit.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Robin Ztorken L: När skrev du en positiv, eller konstruktiv, kommentar senast? Har det hänt? Man baxnar.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: finns inte en chans att vi går upp med Hinken som lagbyggare tyvärr.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Vi är rätt långt efter Kalmar också, tillräckligt för att inte heller kunna nå andraplatsen.
Dessutom är AIK snart förbi och då är vi femma i tabellen.
Som sagt att vi vaskat denna säsong är helt och hållet Hinkens fel, make till handligsförlamad SC får man leta efter.
Han, om någon, i egenskap av SC kunnat förutse en sådan usel backuppsättnig det är ju hans förbannade jobb.
Lika illa var det förra säsongen med 60 metarn, Jasek, True och säkert nån jag glömt!
Han vaskade även förra säsongen med sin förlamning och nu ska sy ihop detta i tre år till man baxnar...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Äh, vi tog guld med 1,5p/match i grundserien 06/07. 21 förluster. Gäller att värva och kötta när det gäller.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Krm2: sagt upp kontraktet! 😉

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Krm2: I väntan på matchtråd: varför är inte Totto assisterande ikväll? Har han julledigt?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: haha vafan INGEN har väl påstått att orsaken till den här säsongens kräftgång var "förväntningarna var för höga"?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Fast nu diskuterar jag satsningen i HA. Det var ju länge en vedertagen sanning att fallskärmen gjorde att lagen som fölll ur kunde "värva sig tillbaka". Det sågs ju som något av en bragd när vi gick upp eftersom vi bröt trenden.

Min poäng är att trots en relativt svag backsida, så är det ett jäkla skämt att vi efter halva säsongen ligger ~20 poäng bakom Björklöven med denna namnkunniga trupp. Man kan helt enkelt inte hävda att det är en fråga som ekonomiska förutsättningar.

Det faktum att HV 71 är en strykgäng i SHL snarast stärker min tes. Klubben är extremt misskött, men ändå lyckades de leka hem HA med ett satsande MoDo och Björklöven... medan vi ligger 5:a med ett betydligt bättre när på pappret, och narrativet blr: "förväntningarna var för höga!"

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Om vi nu ska jämföra oss med HV som är så jäkla bra. Har de inte spelat rätt många kval nu de senaste åren och missade ett med väldigt liten marginal? Har de inte varit kopiöst mycket sämre än Brynäs sedan uppgång. Detta trots seriens kanske högsta spelarbudget.

Kanske är det inte så enkelt att vara bra varenda år? För tar man HVs år man gick upp och lägger det samman med vad de åstadkommit sedan dess ser jag inte ett extremt välskött lag.
Det är en bransch där framgång är färskvara och det är så många parametrar att inget lag inte har sämre säsonger.

Sv: BADBRETT2026
k1m: Tack, tack...! Det finns så mycket jag vill säga.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
k1m: i min värld är echl tusen ggr bättre i det här läget. Otroligt dåliga förutsättningar för en spelare att komma in med inte ens halva säsongen kvar och leverera på stor is.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
k1m: Dickinson kom väl från ECHL?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sigge: Lite besviken faktiskt. Hoppades på spelare från AHL, men så hittar Hinken ett bottennapp från ECHL i stället. Har vi tur kanske han är bra.

BADBRETT2026
Make Modo Great Again!

Sv: Silly season
Bad_Brett: Ska bli 🫡

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Monno: Behövs lite mer katoliker i Ö-vik. Alldeles för många självplågande protestanter i stan. 😁

Sv: Silly season
jonsson: 0.49 i PPG på honom som back i den ligan, där han spelat 180 matcher.

Sv: Silly season
Matt Andersson 26 år verka va klar från ECHL.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
grimiss: Backar som duger till att dra ett uppspel, som kan spelfördela i PP, som kan va ytterligare ett offensivt hot och som forwards kan lita på i offensiven.
Jävligt viktigt för hela spelsystemet att ha sånna. Men då behöver vi fler än bara en.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
grimiss: Supporterträff i går och partnerlunch idag, det var så otroligt viktigt att vi fick tillbaka Videbro!

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: nu är jag neg men fattar inte hur nån av dom ska kunna bidra den här säsongen?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sigge: Utan att veta allt för mycket om honom så ser jag väl det som en OK värvning. Det är en start men inte mycket mer än så. Jag sitter fortfarande och hoppas på O'Rourke.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Blake: Karlin kan vara med på ett hörn här för detta namn fick jag till mig för kanske 3-4 veckor sedan.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sigge: Han verkar kunna slå ett pass iaf. Direkt in i första backpar i årets MoDo!

Notera nu att Gradin värvat honom utan inrådan av Karlin. Ska bli intressant att se nu ifall Gradins värvningar blir bättre eller sämre utan Karlins input.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sigge: Han spelade alltså juniorhockey i ett lag som heter, Holy Family Catholic.
Det är annat än HV71 Blue Bulls det. (Fast ändå samma på något konstigt vis när jag tänker efter...)

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Kommentaren "MoDo har inte samma förutsättningar som HV 71 hade" har upprepats till absurdum, men i ärlighetens namn - var deras trupp som de inledde med så jäkla bra, och framförallt, var den så mycket bättre än det MoDo ställer upp med i år?

Om vi går igenom spelare för spelare som HV 71 ställde upp med i premiären:

Gunnarsson: Okej målvakt på HA-nivå. Idag andremålvakt i AIK.

Sjöholm: 18 år gammal vid tillfället
Billins: Toppspelare på HA-nivå, men nedåtgående formkurva. Avslutat karriären.
Torp: Knappast ett namn vi hade jublat över om Hinken hade värvat. Avslutat karriären.
Andrae: Stortalang, men 19 år vid tillfället
Ytterell: Skadebenägen spelare som Hinken valde att inte behålla. Spelar i Ungern.
Bertov/Glad: Okej på HA-nivå. Har därefter spelat i Frankrike och Hockeyettan. Avslutat karriären.

Törngren: 17 poäng i grundserien, har därefter spelat i Norge, Västervik och Vimmerby. Avslutat karriären.
Matson: 22 poäng i grundserien. Har därefter spelat i Österrike. Avslutat karriären.
Önerud: 16 poäng i grundserien. Avslutat karriären.
Forsberg: Toppspelare på HA-nivå
Vesel: Toppspelare på HA-nivå
Kokkonen: 15 poäng i grundserien. Spelar idag i norska ligan.
Netterberg: 17 poäng i grundserien. Har därefter spelat i Rumänien. Idag spelar han i Hockeyettan.
Wennlund: 8 poäng i grundserien. Spelar idag i Hockeyettan.
Lindbäck: Bra spelare på HA-nivå.
J. Davidsson: Bra spelare på HA-nivå.
M. Davidsson: Bra spelare på HA-nivå
Nybeck: 11 poäng i grundserien. 19 år vid tillfället

Nu är det förvisso sant att HV 71 förstärkte laget rejält inför slutspelet. Likväl tog laget jag listade ovan över serieledningen i omgång 4 och tappade den aldrig efter det.

Så nu är min fråga: Om ni inför säsongen hade fått välja mellan ovanstående trupp, eller den trupp MoDo ställde upp med i premiären:

- Vilken hade ni valt?

Är det orimligt att förvänta sig att MoDos trupp bör kunna prestera på en liknande nivå?
Uppladdat:

500x0-hv71-2.png

500x0-modo3.png


Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
SpecterV2:

Brukar ha svårt för att inte utgå från det jag tror mig veta när jag resonerar. Ordspråket "om det ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka, då är det en anka"

Det enda jag tror mig veta kring Rönningen är att han inte mår bra och att det verkar vara något diffust fysiskt i kroppen så nu gör han tester.

Med det sagt så vet vi ju alla att pykisk stress kan frambringa fysiska sjukdomar.

Bara att hoppas att han får svar på vad som är fel med honom. Drar det ut på tiden och han inte känner sig bättre så är nog hans MoDo äventyr över för den här gången. Det känns dock inte för mig som någon felvärvning av Hinken. Att han värvades för sin utvecklingspotential har ju inte varit någon hemlighet. Tvärtom.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sigge: Han kommer bli KUNG i Modo!!🥅🏒

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sigge:
Det är ingen back som inger respekt på den offensiva sidan rent poängmässigt.
Om man bortser från säsongen i ECHL i Toledo Walleye 23/24

Jacob Bengtsson har spelat medhonom ser jag!

Men som "Babben" bruka säge:
"Allt kan hände, Allt kan vände"

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Röda Grodan: dröjde inte länge innan klagandet startade :) alla skriker på nyförvärv hit och dit sen när det väl kommer så klagas det fortfarande 😂


« · 2953739 · »