1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 507709 inlägg · 4189 ämnen

Sv: Modo - Björklöven
Riktigt härliga bilder när spelarna firar med klacken ❤💚

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Ja, blir få diskussioner när alla är överens.
Jag tror fan det är vändningen vi sett nu. Massor med talanger som tar plats i laget, som dessutom är från Ångermanland.
Bara en sån sak får mig att planera in några resor till Övik den närmaste tiden.
Det tokhånade uttrycket "grannens grabb" är numera en sanning.
Matchen mot OIK var för mig en ögonöppnare. Glädjen runt laget, ledare och fans och inte minst den kreativitet och "liret" har inte funnits i Övik på många, många år.
Ta bara en sån sak som Björklunds mål, det hade ALDRIG kommit om inte LP showat minuterna innan.
Kreativitet och glädje föder mer kreativitet , man vågar mer, lättare att vrida ur de sista procenten i närkamperna osv.

Därmed inte sagt att vi går upp i år, men man kommer för en gångs skull inte längta efter att säsongen tar slut..

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Jäklar vad ni har växlat upp! Tycker vi bestämmer att Oskars spöar AIK i finalen, sen nyper ni dit råttorna och Mora av bara farten medans vi tar Oskars så ses vi i SHL 19/20!

Sv: Silly Season
{7814}:
Låter på Norlinder som att han vill stanna i Modo en säsong till. Riktigt roligt då jag tror att han kan bli tungan på vågen i många marchhet nästa säsong.

Sv: Västerås - Modo
{5647}: Hanses hade mindre att göra än väntat, men nog fan har han höjt sig rejält den sista månaden.

Sv: Modo - Aik
Robin Ztorken L:
Vill bara för ordningens skull meddela att jag inte gett upp om kval mot SHL-lag än😎. Men det bygger på att LP/Norlinder kan lyfta sig ännu mer. Samtidigt är det skönt om ni andra ger upp, så det kan bli lite lugnare härinne vid förluster.

Sv: Almtuna - Modo
{5647}: äntligen 3p

MoDo - Pantern
Kom igen nu Övik!!!! Imorrn är det finbesök i Övik och menar då ej Pantern utan..... Ivandrago💪🏻. Hursomhelst riktigt kul att få komma till arenan första besöket iår och hoppas iaf hinna med ett till. Hoppas såklart på vinst och den berömda ”islossningen”.

Sv: Modo-Västervik
Gavelo: Ok, det där var ett svar på samma nivå som "jag är inte rasist för jag känner flera invandrare".

Men tack för att jag får tycka vad jag vill, alltid något. Lita på att jag gör det också. Som att det är praktarsel-stämpel på dina inlägg längre ner.

Sv: Silly Season
Tarasov: vi är det näst mest "klickade" laget.. fortfarande stora i sverige, eller väcker iallafall intresse. kanske många som vill gotta sig i vår misär i allsvenskan ;)

Sv: Modo - Almtuna
RedNek: Sundström Påhlsson och Timmy på ståplats på fredag! De och sponsorer ett gäng på ca 90 pers! Kul! Det om något kan väl inspirera att välja ståplats på fredag?!

Sv: Modo - Almtuna
Bad_Brett: Kan bli bra drag på ståplats på fredag när gamla Modo legender som Susse, Påhlsson , Timmy, Duracell dragit ihop närmare 90 pers som skall stå i klacken !!!

Sv: Modo - Almtuna
Heyerdal: Man blir glad av att höra att spelare kan acceptera en bänkning och ist för att gnälla så tränar man hårt och gör sig redo när chansen kommer, och jag är imponerad över Erikssons sätt att komma tillbaka i spel efter så lång tid utanför laget.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov:
Vad har Björklund gjort under sommaren.... gått från att vara ”han med skottet” till att visa speluppfattning/åka bra skridskor + slägga till skott. Kan tom ha överseende med hans tjafsande in samband med avblåsningar

Sv: Silly Season
Modoiten24: Värvar vi Conny så slutar jag heja på Modo tills man byter ut sportchefen. Conny skulle tillföra i PP, men hinner inte alls med i det spel vi vill spela. Jag tycker att vi redan idag har för många långsamma spelare och vill verkligen inte ta in en som skulle dra ned tempo ännu mer.

Sv: Tingsryd - MoDo
Gusse: Vi fick ju med oss hela två poäng mot seriens bottenlag.
Det ska vi vara nöjda med!
Vi har varit det sämre laget i båda matcherna
Vi kunde kommit hem med noll, lika gärna.

Detta är nog Hellkvisteffekten, förra säsongen hade vi nog kammat noll.

Känns tryggt

Sv: Pantern - Modo
Oscar Pettersson klarade sig bra och kommer troligtvis spela imorron!

Sv: Västerås - Modo
Nucky: Nog tycker jag att många av våra ledande spelare är seg på rören. Märklig kedja med Eriksson,Karlkvist,Johnsson. Tre tröga finlirare. Men jag litar på att Hellkvist vet vad han gör. 3 lätta pinnar imorrn!.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Farsdags presenten i år var en fin en :)
Uppladdat:

500x0-img20181112184139.jpg


Sv: Leksand - Modo
{5647}: Oavsett pucktappet, så tycker jag att Lundin gjorde en bra match.
Kändes betydligt tryggare, än Hanses.

Sv: Modo - Västerås
1a i serien nu då med 2 matcher mindre än AIK på andra plats.

Sv: Modo - Tingsryd
{6870}: Gillar hur årets upplaga verkligen SLAKTAR spöken och förutfattade meningar man haft tidigare.
Derbyvinst avklarades första omgången, man vänder matcher, klarar att hålla uddamålsledningar, vinner HEMMAmatcher, klarar dessutom att studsa tillbaka på direkten efter årets första förlust mot AIK och kör sedan över Leksand matchen efter.
Dessutom spelar man en fantastiskt rolig hockey att skåda, där tempo är nyckelord.
Sättet man skapar chanser är också en galen skillnad bara mot ifjol, de hugger direkt och tar sig tätt in på kassen, ofta med flera man.
Björn har gjort underverk med denna klubb, och det är vansinnigt roligt att se en sån som lill-Werner äntligen få visa att han kan mer än tacklas.
Har honom och Oscar P som personliga favoriter, tycker de personifierar laget bra, och vad det står för.
Tror f.ö Toby har en del att göra med lagets självförtroende..
Det är ÄNTLIGEN kul att vara Modoit igen!

Sv: Björklöven - Modo
Monno: Snälla, ge mig presskonferensen med Roger Rönnberg
Uppladdat:

500x0-b1c37c41-d0e0-4de2-9386-906b68e038e3.jpeg

500x0-d8dc4643-7d82-419c-b70a-307df93a1e7e.png


Sv: Björklöven - Modo
Gavelo:

Ja sjukt rättvist. Skulle vilja se en sammanställning på klara målchanser, måste vara typ 2-8 till oss där. Löven sköt mycket men det var från dåliga vinklar och mot oskymd Hanses. Vi skapar en hel del frilägen och kontringar och bra lägen. Sjukt nöjd med första matchen för säsongen, nu ska vi bara visa att vi klarar detta oavsett motstånd.

En stor skillnad är att vi inte faller ihop efter 1-3, bytena efter kliver vi upp och skapar tryck istället för att bli små och få tryck mot oss. Detta tyder på rätt mentalitet och karaktär.

Jävlar så skönt att det är igång.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Problemet är ju att man inte alls bryr sig om ”Svensk hockeys bästa” man bryr sig om ”shl’s bästa” och definitivt inget annat.
Dom klubbar som klarar dessa krav idag är väl Modo, leksand, AIK och viss mån löven och ssk, klubbar som vita hästen, Almtuna, pantern mfl kommer aldrig någonsin utan en eurojackpot vinst klara av att bygga Arenor som klarar dessa krav man vill ha, vilket per automatik kommer döda hela allsvenskan.
Shl vill inte stänga dörren helt mellan allsvenskan eftersom man vill ha mandat att kunna plocka russinen ur den allsvensk kakan varje år, men man vill samtidigt begränsa så bara ”Dom exklusivaste klubbarna kan ha tillträde”

Jag är sjukt tacksam över att Modo har allt som krävs för att ”kvalificera sig som shl lag” men det skjuter ju samtidigt dom klubbar som inte har eller kommer att kunna skaffa det duktigt i sank med ett sådant förslag.

Vad fan har arena kapacitet och ”viss standard” men hockeyn som sport att göra?!, det kan ju inte bli mer genuint när tex Mora tar steget upp med FM Mattsson arena som liknar en gammal klassisk hockeylada med dålig sikt, ljummet kaffe ur frigolitmugg och bra drag på läktarna, det är ju det som är charmen och som ger alla ”mindre” klubbar hopp att orka fortsätta kämpa trots smal ekonomi!

Nä dom där nötterna skulle man vilja ”dra på en smäääll” som en viss grabb sade en gång

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
hanzon: Hur ser du på samarbetet mellan J20 och a-laget?

– Det är jättebra. Björn (Hellkvist) är jättebra, han är här och kollar på våra matcher och ger oss feedback då och då. Det är skitbra för vår utveckling. Han ger också Micke (Sundell) och Jens (Öhman) riktlinjer för hur vi ska styra träningarna för att vi ska kunna ta steget upp till a-laget.

Det här är ju ett ämne vi har diskuterat åratals,att juniorerna ska spela på samma sätt som A-laget. Som i till exempel Skellefteå. Det verkar som att det går mot det hållet nu :)

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Costanza: Glad midsommar på er allihopa. Nu får vi hoppas att när man i efterhand tittar tillbaka till den där kalla, våta fredagen med efterföljande tung lördag. Då gör man det med glädje, för det var liksom då vi vände på botten.

Det var början på sommarmånaderna med vänskapsmatcher som lade grunden till säsongen som äntligen kändes positiv. Den säsongen som man inte längre hade en stor klump i magen inför varje match. den säsongen man inte förgäves försökte hitta något positivt frö i en match, liksom en skymt av att lagets spel börjat klicka i och att en vandring uppåt i tabellen. Bara för att nästa match inse att det är fortfarande lika dåligt.

Nej, nu djävlar är det dags.

Skål vänner och eventuella ovänner på forumet. I efterhand ska vi alla minnas det här som starten!!!

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
bisterfinnen:
Apropå hockey, visst gratulerar vi Washington om inte annat för att både en dansk och en australiensare fick vinna SC för första gången(visst är det så?). Gillar att hockeyfamiljen breddas.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
dempa: Uppenbarligen bryr du dig så pass att du måste säga att du inte bryr dig. Men vi får väl anteckna det faktum att du inte bryr dig så nästa gång det skrivs om Modos damlag, gör vi absolut ingen skillnad.

Att man känner behovet att man måste påtala att man inte bryr sig om damlaget är ju lite lustigt faktiskt. Jag är inte jätte engagerad direkt men det är ju Modo och man hoppas ju att det går bra för laget och att damhockeyn som helhet tar kliv uppåt både i kvalité och popularitet.

Sv: Silly season
Monno: Känns som evolutionen eller utvecklingen på senare år om man så vill, kopplingar genomsyrar alla 2000 talister och senare.
Ungdomar idag ska ha allt serverat, man orkar knappt gå till skolan utan ”ska ha” en mopedbil för 150 lax för att man inte vill cykla eller åka moped som vi lite äldre fick göra i våran ungdom, dagens ”barn” ska ha smartphones, fri tillgång till allt, datorer i skolan och färdigskrivna högskoleprov för att man är för lat och bekväm för att faktiskt jobba och förtjäna saker i livet, lite samma känns det som dagens ”barn” i hockeygym, man tycker man är så jävla bra och gör man något bra så är man ”bäst”, ist för att jobba hårt och förtjäna sig en offensiv plats i A-laget så vill man hellre söka genvägar till stora klubbar eftersom man själv anser att man är för bra för att jobba någon säsong i en 3/4:e kedja i AS, kontentan sen blir oftast bara att man blir medtagen i j18/20 i nya klubben eller blir utlånad men det är man för korkad för att förutspå.

Detta inlägg pekar inte på alla ungdomar eller hockeyspelare, men en god majoritet är av precis samma skrot och korn tyvärr.

Övrigt så tror jag Werner jr stannar för t.om hans pappa borde inse att killen inte är bättre än en plats i en 3/4:e lina i allsvenskan

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}:

Och där kom det in 50% av nhl pengar till oss för Victor Olofsson.

Sv: Silly season
hanzon:
Jag är förmodligen en av Sedinarnas största fans, de trollband mig som små med sitt unika spel. Deras uppvisningar i tex MoDo-cupen är ett sådant där hockeyminne man aldrig glömmer. Det är skickliga killar som tagit vara på sin talang och varit goda föredömmen i alla lägen.

Men jag är också enormt orolig för att Sedinarna inte riktigt förstår vilken hemsk sits hockeyfansen i Nolaskogs sitter i. Killarna har varit borta från Sverige i arton år och under tiden har klimatet runt hockeyn ändrats radikalt:

- Arenabyggen
- Importspelare
- TV-avtal
- På väg mot en stängd liga
- Husum fabriken är finsk, Hägglunds blev BAE och kommunen bränner Etanol.
- Modo har inte längre två hallar bredvid varandra (enligt mig en förutsättning för drag runt en stor verksamhet)
- Nästan inga gamla modo-iter är numera aktiva i föreningen.
- Barnen har två lägen runt hockey, elitsatsning eller tv-spel. Det är skiktet därimellan som blir betalande supportrar.
- Spelarna i ett hockey-gymnasium kräver lön för att bli utbildade.
- Juniorer rör på sig allt tidigare.

Nedan är lite utdrag om hur de istället resonerar:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

- Jag hoppas att något gott kommer fram av detta, kanske bra att ta ett steg tillbaka och börja om.

- Kanske lika bra att få börja om, bygga från grunden i stället för att varje år "fuska" för att få till nåt, säger Henrik Sedin till SportExpressen sedan laget i hans hjärta ramlat ur SHL.

– Att trappa ner i Modo känns inte aktuellt. Tycker vi att vi är tillräckligt bra för att fortsätta spela ett år till blir det härborta, säger Henrik Sedin till Expressen.

– Man har fått något att bygga vidare på nu och jag hoppas att talangerna stannar i Modo för att komma upp i A-laget, som vi gjorde.

På frågan om vad som måste göras nu i Öviksklubben, svarar Danne:
- Jag tror att kontinuitet är viktigt. Det går inte att byta tränare och general manager varje år. Låt dem jobba vidare på det man startat.
Henrik Sedin:
- På något sätt måste man få juniorer att stanna i Modo och inte försvinna till SHL.
Krävs det en storstädning nu?
- Nej, jag tror ändå att man måste försöka behålla Micke Sundlöv och förhoppningsvis Hans Särkijärvi. Lite kontinuitet behövs, säger Henke.
------------------------------------------------------------------------------------------------

I skenet av den förändring som skett tycker jag deras åsikter är naiva. Enbart kontinuitet och juniorsatsning tar inte upp lag i SHL längre. De krävs enskilda individers briljans och lojalitet, tex Jeremy Colliton, Per-Olof Ejendal, Nubben och Jonathan Dahlen.

Jag är också rädd för att de dissar MoDo som någon slags lojalitetshandling mot Vancouver Canucks ( www.theplayerstribune.com/en-us/articles/daniel-and-henrik-sedin-dear-vancouver )

Jag har skrivit det förrut, en MoDo-comeback från Sedinarna är förmodligen det enda som ger MoDo en rejäl chans att gå upp. Tycker det är snudd på egoistiskt av dem att inte ens överväga en comeback. En hockeykultur håller på att dö ut, medans de ligger på sofflocket.

Det kanske är hårt skrivet att kalla idolerna för naiva och egoistiska, jag har ju ingen insikt i hur skadade de är, eller om de verkligen har försummat sin familj. Det kanske verkligen behöver betala tillbaka med år av kvalitetstid, men jag skulle tippa att de varit med familjen lika mycket som gemeneman har.

Därför hoppas jag verkligen att de tänker om, och att de gör sin plikt, ta ett snack med Tobias Enström och Tobias Viklund. Tänk:

"With great power comes great responsibility".

Jag hoppas att Sedinarna nästa säsong åtminstone kör ett liknande upplägg som Brashear hade. Jag misstänker att de har Jagrs fysik, så säsongen efter skriver de på ett riktigt kontrakt och spelar upp MoDo med dunder och brak. Det kommer vara ett av svensk hockeys största ögonblick, och de kommer för alltid bli ihågkommna som killarna som räddade världens häftigaste hockeybyggd.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
1928_TIK:
Osnyggt som fan. Men det är klart, alla lag ska ju ha supportrar som dig. Skämmigt är det likförbannat. De allra flesta härinne har uttryckt, om än motvilligt, beundran och vissa t.o.m lyckönskningar inför det vårt lag nu åstakommit. Frågan är vad du tycker du uppnår med det där? Inte en jävla Modoit lär ta det som "in your face" eller vad det nu var tänkt som. Däremot som att du är en mycket liten människa.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Borde vara som i fotbollen. Tyvärr har ju Modo varit en förening som aktivt verkat för att stänga shl när dom själva låg i shl. Där kan man snacka om att skjuta sig själva i foten.

Sv: Silly season
{8384}:
Ikväll är stora delar av hockey-Sverige rörande överens, ikväll är vi som en stor familj. "Folkets lag" är kvar i HA och vi njuter skamlöst.

Sv: Silly season
Tarasov: ska man ändra slogan? Leksand, folket lag borde kanske varit Leksand, domarnas lag?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Dundee: Vill också passa på att kika in och tacka Millennium från era supporterled för superjinxandet efter förra matchen. Utan det vettefan om det gått 👋👋👋

Sv: Silly season
Snacket om Sedinarna till MODO börjar om 3, 2, 1...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Yesssss mora krossa leksand igen trots fulspel av fulleksand! 😀

Sv: Silly season
{297}:
Jag har iaf sagt upp! Om alla som sagt upp sprider på ev twitter plus Facebook så kommer det gå fort att få bollen i rullning.

Sv: Silly season
SKiLMY:
Vips så måste spelare kring 19-21 fundera en gång extra över sitt klubbval och därmed blir utbudet lite störrr. Bra jobbat!

Sv: Silly season
Heyerdal: Kul å se jörgen lindgren förbannad över det😀

Sv: Tingsryd - Modo 20180307 Do or die!
atomragnar: Fy fan vad jag gillade Hedman den här säsongen, svårt att fatta hur han fortfarande orkar spela i detta lag klappkasst år efter år.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Amitiel:
Ja det är en fin symbolhandling oavsett belopp.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nu ligger fondens hemsida uppe.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Stabilt att Foppa ser ut att ta förlusten hårdare än vad spelarna verkar göra.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Robin Ztorken L: Orkar knappt gå in här längre, men kom fan inte med skäggklanen Forsberg som nån jävla ultralösning. Du kan ju kika på kompis/mys/golfsäsongen de hade under lockouten då. Problemet är att Tore Erkén inte är kvar och att ingen jävel uppskattade och ärvde det han stod för. Tydlighet och KRAV!!!!!!! på en nu förbannat slö och jävla blek förening. "Vi har sååå bra stämning i truppen trots att vi förlorat 7 av 8 hemma". Heja MoDo!

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Gavelo: Avsevärt mycket bättre än Timrå? Undrar vilken match du tittade på? 🤔
Första perioden vann vi skotten med 15-4 och borde haft ledning med minst 3-0 om vi inte sumpat så mycket lägen. Vi hade väl 3-4 stolp/ribbskott med under matchen. Förutom 1:a perren så jämnade spelet ut sig, men Södertäljeövertag håller jag inte med om.
30-21 i skott till oss med...

Sv: Modo - Björklöven 14/2
{5647}: Det handlar inte om poäng JFK, det handlar om känslor. För mig har MODO varit känslor, Berg och dalar, eufori som då Svarten trycker in pucken mot Timrå eller illamående då Foppa fick en armbåge i huvudet av Peter Nordström. Förvåning som då Horava klackade in pucken och adrenalinpåslag som då Hinote tog sig an självaste Chara.

Så känner man aldrig nuförtiden, ett leende, eller ett byte av kanal som mest. Intervjuver orkar man inte höra för alla säger samma sak. Tacklingar? När tacklade en Modospelare en motståndare senast?

Modo är som en folklig bil i mellanprisskiktet, aldrig en sladd, lusten att rejsa vid ett rödljus är obefintligt, inget man skryter med, den bara finns där för att man måste ha den. Man hoppas att den klarar besiktningen varje år och får man en tvåa så löser man det med en billig reservdel från mekonomen...

Jag förlorar hellre med 10-0 mot Frölunda i SHL än vinner med 3-2 mot Västervik i Allsvenskan.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Robin Ztorken L:
Nu har du tjatat om VÖ i en månad, samma inlägg hundra ggr. Särki lyssnar ändå inte på dig, och Sundlövs existens betvivlar du. Du tycker inte själv att det räcker?

· 192 ·

Välkommen att skriva i Modos gästbok. 

Trivselregler 

Hockeysnacks regler

  • 0x40-ikoskarshamnlogosvg.png Senast: Vinst mot IK Oskarshamn
    Hägglunds Arena, 5-4 (1-1,1-3,3-0)
Sidan sköts av: NuMo Tarasov KB