MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
Sedinarna gillar trav, äger en häst och är ändå bäst. MoDospelarna, de längtar nog till sommarens lagfest.
Själv har jag lagt av...
Däremot måste jag (och det tar emot) hålla med TIKaren Olle i sin reservation gentemot Challe. Jag ogillar också starkt att Challe inte koncentrerar sig fullt ut på MoDo. Är det inte ett fulltidsjobb? Vid ett flertal tillfällen har vi kunnat läsa om (modohockey.se) om bra videomöten. Det är ett sämre substitut för fysiska möten. Om det är sant att detta är en sport med små marginaler, så bör man vara noga med alla moment.
Edit: Alltså: När det blev klart att han först tackade ja till det här.
Redigerad kommentar
Om inte ni modoiter misstycker så kan man ju se det som en öppen fråga. Varför agerar en coach i pressat läge på det här sättet? Först det här med att "coacha" basket under brinnande slutspurt och sedan travet...
www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article8594014.ab
Stärker det verkligen hans aktier som ES-tränare?
trodde man hamna i modo fällan NÄR man hade tagit sm-guld.
Vi har väl varit "bättre tränad än någonsin" och helt skadefri typ hela säsongen? (Jo jag vet att vi haft en eller tre skador samtidigt också)
Bad_Brett: JAg kväver intet mer av MoDo än dess fans. Den här inställningen ska det vara.
http://www.youtube.com/watch?v=HmeEwHONyCA&feature=relatedJa, absolut. Men Timrå har gjort det grymt bra som har gått till slutspel så många år i följd.
Så sant som det var sagt. Fattas bara att vi blir slaktade av indianer i kvalserien.
Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av Timrå. Ekonomiska bekymmer, extrem oflyt med skador och på pappret ett ganska mediokert lag, men tack vare en fantastisk lagmoral lyckas de kämpa sig till slutspel år efter år. Det är en seger för svensk ishockey att de lag som kämpar hårdast och visar mest hjärta skördar framgångar. Det var därför MoDo vann 2007. Nu visar man minst hjärta i serien och därför ligger man där man ligger.
Nej, MoDo har en hel del att lära av lag som Timrå.
När jag en bit in i 3:e lämnar min sittplats för att gå ut och starta upp bussen så möter jag Micke P. Vi nickar lite uppgivet emot varann och jag säger "du borde dra på dig grillorna och visa vad vilja och energi betyder". MP svarar med "ja, det är åt h-e".
Den meningen sammanfattar läget, tyvärr, alltför bra.
Det måste vara j-t skämmigt för de etablerade spelarna att det, återigen, är reserverna från j-20 som visar vilja, fart och stolthet att spela i A-laget.
Nä det är upp till veteranerna och vissa "Heart of Hockey" och INTE spela ned oss till AS. Sen kan dom pensionera sig hela bunten.
Hoppas Macke kan se förbi nostalgi och vänskap och rensa rejält i urskogen och låta nya unga plantor få chans att växa sig upp till himlen.
Det året Timrå gick upp vann vi 7 av 10 och ändå var det på håret .
Klarar Modo kvalserien i år hoppas jag att dom stänger ligan sedan!
Om vi åker ur får fan Sedinarna, Steen, Enström och Hedman lägga ned sina NHL karriärer och komma hem och ställa allt till rätta på en gång.
Redigerad kommentar
Den sorgliga sanningen är att inget lag passar MoDo i dagsläget.
HV och Linköping är bättre lag än AIK och kan spela helt utan press. Visst kan det gynna Modo men om jag skulle få välja motståndare kvarvarande omgångar skulle jag välja AIK varje match.
Jag är övertygad om att MoDo åker ut nu. Allt annat vore en bonus. Det finns ingenting som tyder på att han kommer kunna hänga kvar eller klara en Kvalserie. Ofarliga framåt, slarviga i egen zon, darrigt målvaktsspel och en inställning som är under all kritik (till exempel Pikkarainen på 0-1-målet).
Kanske är det i det långa loppet bäst ifall MoDo åker ur serien? Även om det kommer bli en stor ekonomisk smäll, så ligger MoDo ändå bra till geografiskt, nu när Botniabanan snart står klar. Sedinarna kommer säkerligen hem om några år och J-18 laget ser ju lovande ut. Förhoppningsvis kan de sparka all gammal skit och ta in lite kompetent personal. Duktiga juniortränare, målvaktstränare, öka kraven, förbättra marknadsföringen... Helt enkelt bygga nytt från grunden.
Dessutom drog han ju inte direkt till ett vinnarlag när han väl ville avsluta sin karriär. Han ville helt enkelt inte avsluta med en splittrad elitseriesäsong, han ville avsluta hos dom bästa, oavsett om det innebar 2 minuter, 2 matcher eller Stanley Cup.
Ofta är fyra lag inblandade inför sista omgången. En enda match kan avgöra. Ett Modo med allt att förlora känns inte övertygande.
Frustration?
Givetvis ville Forsberg spela på den högsta nivån, men det viktigaste för honom har ju alltid varit att vinna matcher. Det är i varje fall någonting han har tryckt en hel del på i intervjuer; hur roligt det är att vinna matcher ihop med sina lagkamrater. Det är väl ganska självklart att MoDo hade varit ett mer intressant alternativ ifall de hade legat etta i serien och Forsberg i lugn och hade kunnat experimentera med skridskon utan att det skulle rubba balansen i laget, än nu när man ligger i botten, utan hjärta och energi.
Forsberg skulle givetvis aldrig gnälla på att hans lagkamrater var för dåliga, men däremot har jag sett honom såga MoDos spel i till exempel Hockeykväll, där han har snackat om vilken dålig moral man har haft, framförallt när det handlar om att stå upp för sin målvakt.
När foten väl fungerade ifjol så lyfte Forsberg laget på nästan helt på egen hand. Hade foten hållt hela säsongen hade MoDo garanterat hamnat på en stabil slutspelsplats.
Redigerad kommentar
1. Jag vill byta tränare. Senast inför nästa säsong.
2. Jag är genuint LEDSEN. Känslan är att en hobby/passion man haft i över 20 år kan bli svår att upprätthålla. Jag kommer inte att stå i några iskalla lador och heja fram ett mittenlag i allsvenskan, det har jag för mkt självbevarelsedrift för.