Artikeln är trams pga den enkla anledningen att det man anger, t.ex. "Ja, kvartsfinal" inte säger ett dugg om hur mycket pengar man faktiskt får in. Alltså ligger den uppgiften inte till grund för något resultat, utan troligen är det så att man fintat bort den intervjuade med en fråga om hur långt man "tror" att laget går i år - vissa av de intervjuade klarade av finten - vissa gjorde det inte.
Dels har man ju sedan en lång tid tillbaka bonusklausuler med vissa sponsorer som faller ut om man når slutspel, dels kan det säkert finnas centrala överrenskommelser om TV-pengar och reklam som också ger något. Men det viktigaste är ju inte specificerat i artikeln - antal hemmamatcher, vilket i praktiken kan variera mellan 2 och 4 stycken bara i en kvartsfinal och därmed ge intäktsskillnader på uppemot ett par miljoner kronor.
Det är en annan sak att MoDo budgeterat med en förlust under grundserien som kan ätas upp med ett långt slutspel, det ska dock inte ses som att man "budgeterat med slutspel" utan snarare som (ja ni har hört den förut) "det finns ingen möjlighet att bedriva ES-hockey i Övik på det sätt som man idag gör det". Man går helt enkelt med ett antal miljoner i förlust/säsong då, och i slutändan...så går man i konkurs.
scim: Är lite bekant med Leif Jonsson som satt som kassör/ekonomiansvarig för nåt år sen (osäker om han är kvar idag). Han sa (då) att MoDo aldrig skulle räkna in slutspel i budget för det skulle dom aldrig kunna reda upp OM dom inte skulle klara sig dit. Men det var för en 3-4 år sen.
scim: Den debatten har jag varit med i på modoforum, där jag hävdade att det gör aldrig Modo. Något jag kunde verifiera med någon typ av artiklar, kommer inte ihåg vilka. Martin Sedin Höll med mig, om det nu räknas för något.
Ja, det är samma blaska som skrev att Foppa behövde opereras för sin magmuskelskada. De citerade Kent Forsberg. Enligt Kent Forsberg har han aldrig sagt något sådant och en operation har aldrig varit aktuell.
Så är det den enda källa du har så skall jag be att få vara skeptisk ett tag till.
Jag har för mig att man i en artikel i Aftonbladet inför serien (eller i upptakten av den, minns inte noga) skrev att bl.a. Modo budgeterat för slutspel. Men det var ju Aftonbladet iofs...
Dessvärre är det inte bara 25 millar som saknas till nya arenan, det är även risk för en brakförlust i år. Det är förståerligt att man vill bli av med Milo och drar sig för att kicka Pirro, med en förväntad förlust på 5-6 miljoner. Inte bra, alla ser till att köpa MÅNGA sportkorvar hädanefter.
Malmö har det längsta lovet, de spelade sin sista match innan uppehållet mot Frölunda och vann på deras hemmaplan, kanske för att de laddade ur och gav allt inför uppehållet. Nästa match för MIF är mot MODO på annandagen. De lag som har kortaste lovet är LHC, Leksand och Södertälje. De spelade i dag den 14 och börjar igen den 26.
Både Frölunda och Brynäs har en match mer spelad, vilket innebär att de kan falla i tabellen under tiden de är lediga. Vinner MODO mot MIF så går de upp på 45 p, en poäng före Brynäs. Vinner LHC mot SSK, så går de om Frölunda.
Det som kan spela alla lag ett spratt, är den influensa som man väntar skall dra fram över landet i slutet på 2003 och i början på det nya året. Med mycket otur så kan många i samma lag bli drabbad.
Rulla? Skulle vi inte fylla den med heliumgas och dra den efter en bil?? Dessutom skulle vi ju sälja platserna billigt på vägen upp för att konkurrera med SAS och Y-Buss har jag för mig.
knaskamilla: Tja, jag gissar att jag efter ett litet tag kommer att ha väldigt mycket yta att bo på i den där logen. Men annars så får man väl försöka att knö ihop sig bäst det går.
Paddan: Då kanske man slipper rulla hit Globen då. Vi hade ju tänkt att sno den. Den kunde ju fraktas i längs med kusten. Riskfritt eftersom man troligtvis bara skulle tro att det är en gammal flytmina som vi drar efter oss.
knaskamilla: Bör väl i sådana fall vara exklusive matchbiljetter för annars så hade jag sagt upp lägenheten och bokat mig en loge istället. Storbildsteve får man ju då också på köpet. Frågan är bara var man hittar fjärrkontrollen.
NuMo: Hmm, få se, jag har 1.50 och ett frimärke i plånboken. Borde väl räcka till ett par säsonger i VIP-loge, eller om inte annat till ett kort på en VIP-loge.
Saxat från modohockey.se _____________________________
MODO Hockeys styrelse har idag fattat ett principbeslut kring frågan om en ny Arena i Örnsköldsvik. Beslutet innebär ett principiellt ja till en ny Arena under förutsättning att ytterligare 25 miljoner kan tillskapas för finansieringen.
Arbetet med Arenaprojektets slutliga etapp kommer att hanteras av det Arenabolag som bildas vid årsskiftet. Det blir bolagets styrelse och projektledning som ansvarar för att ta fram beslutsunderlaget och finna en lösning för de "sista" 25 miljoner kronorna i finansieringen. Detta kan ske genom ökade hyresintäkter, bidrag eller sponsring, ökat aktiekaptial, med fler delägare i bolaget eller genom minskade totalkostnader.
Arenabolaget kommer vidare att lämna en ansökan till Nutek om investeringsstöd för Evenemangsarenan. Denna behandling beräknas vara klar i mars 2004.
Arbetet inriktas helt på att ett komplett beslutsunderlag, där ekonomi, kvalitet och drift i projektet är säkerställt, skall finnas klart för slutgiltigt ställningstagande i mars 2004.
Målsättningen är att den nya Arenan i Örnsköldsvik skall stå klar hösten 2005. _____________________________
Så upp med börsen flickor och pojkar, kvinnor och män.
Poffa: Tja, jag gör väl som Asbjörn i Tomtar på loftet, jag röstar precis som jag blivit tillsagd att göra. Så därför så kletar jag dit en kristyrröst på återinförandet av tummen-upp tröjan. Byggandet av den nya dynastin i hockey-Sverige förtjänar ju en ärofylld symbol.
knaskamilla: Med andra ord så får alla utom Poffa en mentometerknapp, för annars kommer han ju att lyckas bränna upp hela utrustningen i sin iver att hindra LJ att kliva in på isen i Kempehallen igen.
Dels har man ju sedan en lång tid tillbaka bonusklausuler med vissa sponsorer som faller ut om man når slutspel, dels kan det säkert finnas centrala överrenskommelser om TV-pengar och reklam som också ger något. Men det viktigaste är ju inte specificerat i artikeln - antal hemmamatcher, vilket i praktiken kan variera mellan 2 och 4 stycken bara i en kvartsfinal och därmed ge intäktsskillnader på uppemot ett par miljoner kronor.
Det är en annan sak att MoDo budgeterat med en förlust under grundserien som kan ätas upp med ett långt slutspel, det ska dock inte ses som att man "budgeterat med slutspel" utan snarare som (ja ni har hört den förut) "det finns ingen möjlighet att bedriva ES-hockey i Övik på det sätt som man idag gör det". Man går helt enkelt med ett antal miljoner i förlust/säsong då, och i slutändan...så går man i konkurs.
Trevlig trådstart alltså.