1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 506064 inlägg · 4189 ämnen
« · 450586 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Brynäs - MoDo 6/11 2004
geggelundin: Jag upptäckte inga nämnvärda fel i den här domarinsatsen.

Är bara att hålla med er och pappa forsberg.. vilken bedrövlig domare.

Salle: Hon är en svikare.

NuMo: Fast det är ju det där med Knas... Nu går hon på en match och resultatet blir förlust. Snart är statistiken mer än talande.

Scim:Ny omröstning... Kan vi inte bara få rösta en gång till? Inte för att jag röstade fel förra gången men ändå.

Glädjen i smolkbägaren:

Malmö Redhawks - Linköpings HC 2 2.00
Färjestads BK - Djurgårdens IF 2 3.55
Luleå HF - Mora IK 2 4.50
Spel tagna 2004-11-06 13:04 31.95 (=319:50:-)

NuMo: knas får stava till mina inlägg när hon kommer hem igen.

Salle: Brynäs spelar primitivt vilket är rätta melodin. I Modo tror alla att de är Einstein. Nä, det är synd att vi modoiter råkade ta det där senaste steget i evulutionen, vi har helt tappat mördarmentalitet. In med pucken framför målvakten och fram med klubbjävulen, det är melodin. Hålla på och snirkla och göra snygga dragningar när det enda som betyder något är att få in pucken i mål och stoppa detsamma från att gå in i må. Varför glider Salo iväg flera meter när de ggör sitt sista mål förresten. Fullständigt obegripligt. Hade Göran Kropp gjort så där när han hade diaré uppe på Mount Everest så hade han legat tvärdöd på kinesiska sidan av berget för länge sen.

Salle:

Visst, Salos agerande vid sista var ju inte direkt världsklass men samtidigt klantigt försvarsspel som föregår 2-1 läget. Att sedan Salo tvingas till en svår sidledsförflyttning och inte alls är med på sargreturen ser kanske klantigare ut än vad det är.

Jag föreslår en ny omröstning.

NuMo: Nä defensiven var inte på topp idag. Dock var det många j-t snygga mål som Salo fick släppa förbi men lägena borde aldrig uppstå OM utespelarna agerat riktigt.

NuMo:Brynäs - Foppa IF 6-5. Sicken j-a match #21 gör... Synd att övriga laget med Sedinarna och Salo i "spets" INTE kan prestera. Salos angerande vid sista målet är så klantigt.

Vi kommer inte att vina några fler matcher om motståndarna utan problem ska kunna göra fem sex på på oss varenda match. Det hjälper inte om vi har de tusen bästa spelarna i världen.

Att vara Foppa måste vara världens mest otacksamma uppgift just nu.

Vi får hoppas att Peter fortsätter och dryga sig med att göra allt själv. Det är vårt enda hopp.

Försvarsspelet är ju under all kritik. Urk!

scim: Man står ju bara och beundrar Bryningarna. När man har pucken så vrider man nästan skallarna ur led för att leta Foppa. Egna initiativ vill jag att det skall vara.

Salle:

Som du skriver bättre i andra men fortfarande otroligt långt från vad man borde prestera. När Brynäs väl försöker i PP så hänger ju inte Modo med alls och när man är 5-5 så hittar man inget flyt i spelet.
Bedrövligt.

2:a peioden över och MoDo har spelat bättre men det har även Brynäs. Mycket snygga mål har dom dessutom gjort. Men dom SKALL inte få vara så fria mitt i slottet som dom fått vara. MoDo började ju perioden jävligt bra med flera backavslut, tom direktskott av Enström.

Salle: Man får skylla sig själva att man blev så otroligt nertryckt i egen zon ett tag. Precis som du säger så slarvar man när man skall spela ut pucken ur den. Vi får vara nöjde med att ligga under med ett mål, den här matchen också. Det börjar bli en vana. Man trodde ju att Modo kommit in i spelet efter tre bra matcher, men det är snart tillbaks på ruta ett igen. Brynäs är respektlösa, det har de varit sen barnsben. man skall ha respekt för vuxna.

Första perioden till ända och MoDo slarvar i passningsspelet. Speciellt i uppspelsfasen och i försvarzon. Foppas dutteri orsakar ju 2-1. Hasse och Enström har sett lite bättre ut än senast men ändå så håller dom inte riktigt. Dags för Hedman?

Domartrion

Referee: Rådbjer, Ulf
Linesmen: Carlman, Fredrik
Sabelström, Peter

MoDo (uppochner)

26. WENNERBERG, Mattias 4. ÖBERG, Jan 22. LINDSTRÖM, Joakim
4th Line 23. HEDLUND, Magnus 8. HEDMAN, Oscar

27. STEEN, Alexander 40. GÄSTRIN, Magnus 18. ÖBERG, Peter
3rd Line 6. ENSTRÖM, Tobias 5. JONSSON, Hans

17. WARG, Fredrik 20. SEDIN, Henrik 12. SEDIN, Daniel
2nd Line 33. HEDIN, Pierre 3. TIMANDER, Mattias

13. WEINHANDL, Mattias 39. SVARTVADET, Per 21. FORSBERG, Peter
1st Line 7. DAMGAARD, Jesper 2. MUIR, Bryan

Goalkeepers 30. ZAJKOWSKI, Mikael
35. SALO, Tommy

Matchuppställningarna:

Brynäs
Goalkeepers 25. KORHONEN, Markus
1. HOLMQVIST, Johan

1st Line 7. SJÖDIN, Tommy 33. BOUMEDIENNE, Josef
39. VIITAKOSKI, Vesa 36. LIND, Mikael 23. DANIELSSON, Björn

2nd Line 18. SULKU, Sebastian 28. CASSELSTÅHL, Daniel
12. DACKELL, Andreas 62. WAHLBERG, Mikael 24. MIETTINEN, Tommi

3rd Line 3. JOHANSSON, Daniel 5. KUPARINEN, Mikko
22. LUOVI, Mikko 21. MOLIN, Ove 11. DANIELSSON, Nicklas

4th Line 2. ANDERSSON, Niklas
10. SOLING, Jonas 15. JOHANSSON, Jacob 9. MALMSTRÖM, Henrik

Lumber Jack: Själv tror jag att Westerlind har höger pekfinger på vänster hand och vise versa.

westerlind: Tack min vän, men jag ser att bokstäverna n och v verkar ha bytt plats på ditt tangentbord.

Curva Nord:

Dagen till ära har jag författat ett litet poem till er:

För du är modoit
som älskar bärs och sprit
Idag så åker ni hit
men då åker ni dit.

knaskamilla: Just det.

Vaknade just upp till början av en underbar dag. Välkomna alla modoiter, vi ska ta hand om er på bästa sätt. Kommer du också ner, Kamilla?

PS. Vad är det för likhet mellan en kommunist och en modoit?

(Svar: Båda saknar den gamla goda tiden med Werner.)

Frisco:

Mot Gavlerinken!

Sv: Poängjakt Hockeysnackare
Lite uppdatering:

1 Kamilla Andersson 86 / 86 poäng (2)
2 Martin Sellgren 85 / 85 poäng (-9)
3 Morgan Stafrin 47 / 45 poäng (0)
4 Anne Spangenberg 46 / 40 poäng (-9)
5 Robert Eriksson 45 / 28 poäng (-10)
6 Kerstin Andersson 44 / 40 poäng (6)
7 Martin Sedin 37 / 25 poäng (3)
8 Per Lundgren 30 / 30 poäng (1)
9 Mattias Viberg 24 / -10 poäng (5)
10 Nikki Axelson 20 / 14 poäng (11)

Säsong:
1. Jesper Westberg 93p
1. Maria Berggren 93p
3. Kristian Hägglund 91p
4. Anders Lagerqvist 87p
4. Fredrik Gunnarsson 87p
6. Kamilla Andersson 86p
6. Magnus Svensson 86p
6. Stefan Borg 86p
9. Martin Sellgren 85p
10. Hans Nordström 84p

Supertotal:
1. Jesper Westberg 93p
2. Maria Berggren 89p
3. Kamilla Andersson 86p
4. Martin Sellgren 85p
5. Kristian Hägglund 82p
6. Kenneth Åberg 81p
7. Magnus Svensson 78p
8. Nicklas Sörlin 77p
8. Stefan Borg 77p
10. Adrian Berisha 76p

(Tjoho! Jag har gått om Hawerchuk...)

Brynäs - MoDo 6/11 2004
Inför match
Brynäs - MODO Hockey
Gavlerinken
2004-11-06, kl 15:00

Matchinformation »

Kommentar
Kent Forsberg: Nu måste vi avsluta bra

4-5 hemma mot Luleå ingick inte i MODO Hockeys planering. Nu mobiliserar man de sista krafterna inför novemberuppehållet inför slutmatchen, Brynäs i Gavlerinken.
- Vi var, som så många gånger förr, inte alls med i början av matchen mot Luleå, menar Kent Forsberg. Ändå hade vi pratat mycket och varnat för Luleå.
- Stundtals kom vi igen bra, men helhetsmässigt blev det en konstig match på grund av alla utvisningar. Som det blivit vet vi ledare och spelare knappt ut eller in.

Innan uppehållet spelar MODO i Brynäs, där man också inledde serien i höst. 3-3 blev det då.
- I en ganska bra match, minns Kent Forsberg. Nu ska vi ge allt för att vinna den här bortamatchen. Därefter handlar det om träningsläger hemma i Kempehallen nästa vecka.

Där får MODO klara sig utan en kvartett Tre Kronor-spelare; Daniel och Henrik Sedin, Mattias Weinhandl och Per Svartvadet. Dessutom ska Oscar Hedman spela i J 20-landslaget och Jesper Damgaard vara med i Danmark i en "landskamp" mot Malmö.www.rs96.se/forum/viewtopic.php?t=374#3538

Noterbart om laget
Lars Jansson (knä) och Andreas Salomonsson (knä) inte att räkna med mot Brynäs. Båda tränar dock för fullt.

Målvakt:
35 Tommy Salo
(30 Mikael Zajkowski).

Backar:
7 Jesper Damgaard,
2 Bryan Muir ?

33 Pierre Hedin,
3 Mattias Timander ?

6 Tobias Enström,
5 Hans Jonsson.

Extraback:
8 Oscar Hedman.

Forwards:
13 Mattias Weinhandl,
39 Per Svartvadet,
21 Peter Forsberg ?

17 Fredrik Warg,
20 Henrik Sedin,
12 Daniel Sedin ?

26 Mattias Wennerberg,
40 Magnus Gästrin,
18 Peter Öberg ?

27 Alexander Steen,
4 Jan Öberg,
22 Joakim Lindström.

Extraforward:
23 Magnus Hedlund.

Sv: Jag vill också ha en egen...
Salle: Jag hade gissat på en Irländsk handbollsarena. Men man har väl blivit allt för påverkad av Hellgrens snack om teleskoparm.

knaskamilla: Tur man slapp kika efter i stjärnorna efter det svaret.

Äh, era Guinnessinsnöade typer - på länkad sida hittar ni svaret. När jag ids ska jag läsa mig till hur det hela fungerar.

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Poffa hade ju hängt med i alla fall. Och min kompis då, om han vågat. Han talar ju lite ryska i alla fall.

Poffa:

Ojojoj. Det vore ju roligare om NuMo skrek hela namnet i stället för förkortningen, såg jag nu.

knaskamilla:

KGB är en förkortning för Komitet Gosudarstvennoj Bezopasnosti, men heter numer FSB, som är en förkortning för Federalnaya Sluzhba Bezopasnosti.

Underättelsetjänsten heter GRU och är en förkortning för Glavnoje Razvedyvatelnoje Upravlenije.

knaskamilla: Som det låter om jag inte missminner mig.

NuMo:

Hur uttalar man KGB på ryska?

Poffa: Min kompis ville att vi skulle skandera KGB KGB. men vi är ju båda blyga av naturen, så vi tog inte tag i det.

NuMo:

"Trots det så anser jag - i teorin - att spelarna borde positionera sig så att den farliga spelaren neutraliseras på bästa sätt."

Kan inte annat än hålla med, tyvärr var det inte riktigt möjligt i detta läge. Att Holma skulle vara så smart att han inte går att punkta, faller i mina ögon på sin egen absurditet.

Jag kan inte undanhålla denna för er som inte läser i Timrås GB så ofta. Händelsen utspelar sig på O Vänster i mitten av tredje igår:

Kvällens höjdare var i alla fall då en lätt överförfriskad man på sittplats skulle skälla lite på domaren. Plötsligt insåg han att Bulanov inte kan ett ord svenska och han skall då försöka sig på någonting på utrikiska. Helst någonting på ryska som svider, så efter lite fundering så reser han sig och utbrister högt:

"- Tjernobyl!!!", och sätter sig sedan ner igen.

Poffa:

Salo är en riktig klassmålvakt, han ställer stora krav på sig själv och jag mig sjutton på att kravet är att ta varenda jävla skott, oavsett hur bra skottet är. En bra dag på jobbet så hade han nog tagit det där skottet, men igår så fick han inte in tajmingen. Det är bara att acceptera, jag tyckte det var ett riktigt bra skott i alla fall. Salo har en hög lägstanivå trots allt och det var hans främsta adelsmärke i NHL. Har han en bra dag så tar han betydligt svårare skott än det Rehnberg levererade igår, men att han "skall" ta det tio gånger av tio, det håller jag inte med om. (Det är väl ingen överdrift att säga att "skall" betyder just skall.)

Du har nog rätt i Hasse-Tobbedebatten. Jag har inte sett matchen i efterhand så jag kan inte uttala mig riktigt i vad som hände. Trots det så anser jag - i teorin - att spelarna borde positionera sig så att den farliga spelaren neutraliseras på bästa sätt. Det var kanske inte möjligt i det här fallet. Kanske är Holma så smart att han helt enkelt inte går att punkta öht.

NuMo:

Speciellt bra var inte skottet. Det är en målvaktstavla och det märktes på Salos reaktion också.

Ekvationen med Hasse, Enström och Holma är enkel. Om Hasse går ut på puckförande spelare (vilket i det här fallet var rätt då den spelaren annars blivit helt ren på bortre stolpen) så MÅSTE Enström med. Detta oavsett om det hjälper eller inte, man får inte ge slaget förlorat redan innan. Dessutom kunde Enström mycket väl tagit bort Holmas chans att göra mål, inte genom fysiskt spel på Holma utan på att låsa Holmströms klubba så han inte kan peta in pucken.

Vad det gäller Stor-Foppas val om att ställa Muir på mål så kan jag bara hålla med dig. Jag skulle vilja se han stå som point och med jämna mellanrum bli matad med pucken så att han kan trycka till med den bössa som han faktiskt har.

Poffa:

Håller med om att PP inte är vårat stora problem så länge vi gör mål i dem. Jag är bara så irriterad över att Modo aldrig får fram någon backjätte som är något att räkna med i ett PP. För mig blir det än mer tydligt när PP fungerar. Emellanåt gör backarna mål i PP, men då är det den typen av mål som Daamgård gjorde igår, att man smyger upp mot bakre stolpen. (Precis som Portello påminner mig om.) Nu har vi fixat hit en back som har haft universums näst hårdaste skott i NHL. Då ställer vi honom framför mål för att styra och gruffa, bara för att han är stor och kanadick. Vi skall alltså inte nyttja det fina skottet i PP, där det som mest skulle kunna göra nytta. Framför mål skulle vi naturligtvis ha haft våran Holma - Wernblom. Just nu har vi ingen som klarar det jobbet på ett bra sätt. Speciellt tydligt blir det i spel fem mot tre, där vi vare sig har någon back som kan/vill skjuta, eller någon som kan/vill skymma, gruffa och ta returer på ettt effektivt sätt. Vi har bara ett sätt att göra mål i fem mot tre och det är att passa pucken ända in över mållinjen. Det är vackert att se på när det fungerar, en gång av tio. (Eller är det hundra jag menar?)

I boxplay stämde det inte alls igår, det var ju tydligt. Om nu Hasse lämnade över arbetet att brottas med Holmström till Tobias så funderar jag på hur han hade tänkt sig den ekvationen. Det kan hänga fyra Tobiaser runt halsen på Holmström och han skulle inte ens märka det. Hasse är den som har musklerna och han skulle tamefan ha sett till att Holmstörm åtminstone märkt att det fanns en spelare där som var lika stark som honom. Hasse var förövrigt skyldig till lika många felpass som Jansson gör en skadefri säsong, igår igen.

Sen om Salo skulle ha tagit första skottet. Jag vet inte. Det är en spelare mot en annan, om inte bra skott skulle kunna gå in av andra anledningar än att målvakten är usel så skulle inte någon skjuta. Jag tror det helt enkelt var ett jäkligt bra skott.

NuMo:

Jag vet inte varför MODO:s PP är så enformigt, men det är trots allt inte där som det stora problemet ligger i dagsläget. Vi gör ju mål och det är bra nog för mig, men tyvärr släpper vi in alldeles för mycket också.

Första målet får Salo ta på sig. Skott från den positionen skall han bara ta. Andra målet så ser vi helt plötsligt ett problem i MODO. Jag pratar om kommunikationen mellan backarna. Hasse J har Holma framför mål, när Hasse då glider ut för att ta puckföraren, så följer inte Enström med in framför mål och tar över gruffandet med Holmström. Vilket leder till att Homström helt ensam kan peta in pucken.

Enström är för övrigt en stor besvikelse så här långt. Läge att ta in Hedman istället, det kommer inte bli sämre.

NuMo: Och otroligt dåligt av Obsut. Man inte bara titta på när en spelare kommer fri mot målvakten. Då om någon gång är det befogat att ta en utvisning.

Angående vackra mål, Damgaards mål var riktigt snyggt.

Portello: Javisst ja! Så var det. Nästan ett Buremål, där avslutet inte kom förrän pucken och målvakten var långt inne i mål. Otroligt vackert.

NuMo: Japp, alla era mål kom i PP.Fast Svartvadets gjorde mål när det var Luleå som hade PP.

Poffa:

Förutom att domaren förstörde matchen, vilket jag håller med om, så känns det som att Lulio stal våran seger. Trots att de hela tiden ledde matchen så såg det ut som att vi hade fullständig kontroll, vi behövde ju bara... Fast vi lät dem liksom hela tiden ändå göra ett mål till. Trots det kände jag mig inte orolig förrän det nästan var för sent. Jag antar att spelarna kände lika dant. Lulio kämpade och slet och var effektiva, de hade mycket väl kunnat göra ett par mål till om de hade haft lite tur.

Salo hade inte en av sina bästa dagar, fast jag tycker att han är ursäktad. det var inga tavlor, däremot lite otur emellanåt. Rehnbergs styrning som bara liksom studsade in i stort sett utan anledning är ett exempel. I ett par av målen gör Salo räddningar, men lyckas inte få bort returen tillräckligt långt bort, vilket är förståeligt eftersom det var reflexräddningar. Där gjorde inte försvararna sitt jobb att plocka bort returer. Holmström är världsbäst även i tuffaste möjliga motstånd. nu fick han inte något motstånd, det vara bara att tacka och ta emot.

Vår effektivitet i PP verkar ju faktiskt bra. Gjorde vi inte alla fyra målen i PP? Jag har för mig det. Ändå är jag inte nöjd med spelet. Det verkar som att forwards skall göra hela jobbet, eller blir tvingade till det, jag vet inte vilket. I Sedinkedjan snurras det som vanligt och man verkar kunna hålla på tills motståndarna blir uttröttade, då slår man till och duttar in ett mål. Det är inget fel i det, men samtidigt kan backarna stå och luta sig mot klubborna och titta på. Deras enda uppgift verkar vara att samla upp puckar om duttandet blir för duttigt så att motståndarna lyckas skjuta ut pucken ur zon. Trots snurret blir det statiskt, backarna är ofarliga papperstigrar för de får inte vara med i spelet. Enda gången det blir skott från backposition är om en broder hamnat där bak, för då duger det plötsligt att passa en i den positionen. Vad beror det på? Varför får inte de andra vara med och leka?

I Foppa-Weinhandl kedjan så går tempot ner totalt. Så fungerar PP för Peter även i NHL och han ska naturligtvis göra på sitt sätt. Ingen vågar gå på, ingen vågar gå på, Foppa glider närmare och söker och levererar passningar på bladet. Hur bra som helst när Weinis får pucken för då blir det mål, om så vinhandlarn blir tvungen att åka två varv runt mål innan han hittar läget. Mål för Weinhandl, ass för Forsberg. Fast om Peter väljer att lägga pucken mot någon annan, då blir det stora hål i luften, skott upp på läktaren eller på närmaste motståndarback, eller något annat totalt värdelöst. När Foppa styr PP då får backarna vara med och skjuta, men man är ju lika ofarliga papperstigrar. Vad beror det på? Duger inte världens bästa passningar, eller är man totalt inkompetent. Vi behöver en eller ett par backar som är livsfarliga sabeltandade tigrar, inte papperstigrar.

Lulio vinner inte matchen på domaren, men domaren förstör matchen. Så kan man sammanfatta gårdagens match. Lulio får MODO precis dit de vill och när vi då har en målvakt som är, för dagen, bedrövlig, ja då går det så här.

Måste bara kommentera domaren och hans allt annat än bra insats. För det första, som AM sa, så finns det ingen chans att han klarat fystesterna. Mannen var, för att säga det snällt, lätt lönnfet. Skridskoåkningen lämnade väl en del att önska, men uppmärksamheten på spelet var ändå det som falerade mest. Som vid Ledins och Foppas skärmytsling i slutet av matchen, bakom Lulios mål. När det hela händer är ryssen på väg därifrån med ryggen mot ALLA spelare utom Salo. När han blir uppmärksammad på att någonting har hänt och han vänder, ja då är situationen över. Så såg det ut hela tiden, för övrigt.

En annan situation som var skrattretande var när en av Lulios backar hakar en MODOit så det visslar om det och Bulanov inte ser det, bara för att sedan ta samma Lulioit på en riktigt fjantig roughing. Kompensation har fått ett nytt ansikte.

Svenska Elitserien är i år en av världens bästa ligor, möjligtvis i konkurrens med den Tjeckiska, det är då tragiskt att vi skall använda oss utav ett domarutbyte som bidrar till mer problem än vad vi redan har med de svenska ES-domarna.

Frisco: Själv tycker jag inte att domaren spelade en så stor betydelse mot modo, att man inte skulle ha klarat av att vinna matchen ändå.

« · 450586 · »