”Modos sportchef förnekar dock de rykten som spridits om att Rihards Marenis vantrivts i i klubben. – Det är klart att han har haft åsikter om sin istid eftersom den har minskat, men däremot vill jag hylla hans sätt och vara. Han har vetat att han eventuellt skulle få lämna i några dagar och jag tycker att han genomförde de här två matcherna mot Tingsryd och Kristianstad på ett strålande sätt. – Hans proffessionalitet är extremt hög och han har varken gnällt eller varit en börda utanför isen. Det är mer att vi inte känner att vi fått ut det vi velat av varandra, säger han.”
Var nästan en färdig affär med Vita Hästen på torsdagen sen hörde Örebro av sig på eftermiddagen innan KIK-matchen och då blev det helt klart med dem under fredagsmatchen.
”Vi är nöjd med affären” säger han utan att gå in på några specifika summor.
Hinken säger också att planen med att få in två forwards, en back och en målvakt kvarstår. Det vill säga att Marenis kommer inte ”ersättas” med ytterligare en forward på det.
KB: Ibland gillar jag MoDo-matematiken i media. Då de glömt att de sagt 1-2 forwards tidigare, men att Marenis nu inte ska ersättas. Kanske jag som räknat fel. Ove är trött av allt mörker i Umeå. Vaknar till i soffan då jag hör ett MoDo-skott i Kryllan eller en stenhård icing.
KB: Nä, det var 1-2 två nya utöver Theodor då Marenis spelade. Nu är det helt plötsligt sagt 2 nya forwards och Marenis ska inte ersättas. Konstigt uttalande om nu inte Theodor redan ersatt Marenis, haha! 5 myror är fler än....
{9682}: Kaaaaaan det vara så att Hinken redan visste och planerade för Marenis ut när han han kommunicerade två forrisar in? Adam frågade om budgeten fanns för alla fyra i podden och Hinken sa nej. :)
Edit;
Kommer ni att ersätta honom? – Nej. Vi har väl haft det här i planen ett tag och det här ingår i det som jag sagt tidigare, att vi ska in med en målvakt, en back och två forwards. Det är fortfarande det vi strävar efter.
Padrone78: OK. De frigör extra stålar för att kunna ta in fyra nya. Då klarnar det lite mer. Har då troligen några redan på kroken som ju nämnts här nedan. Hoppas att det inte är Conny.
Jahapp, hur ska man lösa Dickinson-situationen nudå?
Aagaard-Jinesjö-Svenne
Mannberg-AP-Jacobsson
Ohlsson-Niederbach-Södergran
OP-Nordin-Styf
???
Om bara Nubben-jävel kunde låta Sam gå så hade vi kunnat lösa situationen ganska bra tills åtminstonde Riley är redo för spel. Alternativt buda högt på Marcus Vela och fått in honom tills Woods spelar?
{9682}: Ett kortare lån innebär i stort sett att så fort Wernblom börjar göra succé kommer de kalla tillbaka honom. Står till och med att han är utlånad för speltid.
{9315}: noll koll på honom sen han lämmade. Har han utvecklats? Bra slutspelsspelare eller säkerhetsrisk? Verkar som karlin tränat honom, värvar vi så är han iaf välscoutad
{10015}: Verkar vara en korttidslösning till att börja med för att ge honom speltid och samtidigt täcka upp för våra skador. Får vibbarna av att han vill spela här resten av säsongen, men det återstår ju att se.
{10015}: Jag är heller inte helt övertygad men Karlin har haft honom tidigare och trots allt gjort 40p två säsonger i allsvenskan så blir en fin förstärkning. Tror han pass väldigt bra med Niederbach
KB: Får motsatta vibbar. Om det är ett korttidslån så betyder det i stort sett att Malmö tror på honom, och kommer kalla tillbaka honom så fort han börjar producera. Men hellre korttidslån på Wernblom än Niederbach.
erjo: O.P och Wernblom i samma 4:e kedja! Vilken mardröm för motståndarna? Eller varför inte med A.P och Mannberg ? Flytta ner Södergran till 4:e med O.P och Ohlsson Och kör Helmer med Theo och Aagaard
{10015}: är snarare så att det är ett tidsbestämt lån och att han åker tillbaka när modo förhoppningsvis fått tillbaka gubbar, men om malmö köper så finns det chans att han stannar hela säsongen
{10015}: Skillnad på vad Malmö vill och vad Lukas vill. Jag menade vad han har för önskemål. I slutändan så är det ju dock Malmömupparna som bestämmer.
Bössa 68: – Just nu stämmer det inte. Vi har ställt frågan men vi väntar på svar från Malmö, och dessutom spelar han ikväll. Mer än så vet jag inte, säger Mod0 Hockeys sportchef Henrik Gradin.
Vill ni han i Lukas Wernblom på ett korttidslån eller ett lån över en längre tid, typ resten av säsongen?
– Det kan jag omöjligt svara på. Vi har bara sonderat terrängen, kollat läget då vi har skador och tappar spelare till olika landslag i jul. Vi måste få ett svar av Malmö innan jag överhuvudtaget kan uttala mig, säger "Hinken".
{10015}: Det skar sig väl mellan honom och Åsnebrottaren. Han åkte till Vvik och spelade under Karlin samma säsong?
Jag tänker att han absolut kommer att kunma bidra. Han har skills och tror han har lagt band på sig.
Ett lag som modo som är i fantastisk harmoni tror jag passar perfekt för en spelare som Wernblom. Det känns som att vi har perfekta mentorer i laget som Kingman, OP, AP och Wahlberg kan dra honom i örat när det blir för hetlevrat ungefär som Svartvadet tyglade Modo under många säsonger. Genom att få honom att fokusera på rätt saker så är han ett grymt tillskott!
Jag tror Wernblom kan gå in med både Niederbach och med AP och skapa en först/andrakedja.
Marknaden är tydligen död, men Hinken lyckas ändå göra rejäla rea-fynd.
Luktade ändå Mora lång väg eftersom han sajnade nytt där och sedan plockades upp av Malmö.
Men han har väl det mesta skulle jag säga, dessutom en elakhet och grit i sitt spel som är väldigt trevlig med tanke på hans näsa för målet. Man skojar inte direkt bort hans poängskörd i Mora.
Verkar inte gilla ifb heller av det jag sett honom i Mora.