1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 497125 inlägg · 4179 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
KB: HV blå kör på. Hoppas väl att AIK-Blomman ska lägga pusselbitarna rätt till slut. Kassan måste snart börja sina även i Jönköping. Klart att det finns cash kvar efter att duktige Shore drog.

Costanza: frågan är hur mycket blomman kommer kunna göra som assisterande

Känns som att vi kan rita in HV i bottenstriden nästa år redan nu.

Confusius: Minns att jag var irriterad då Näslund slitit som en hund för att lösa honom från Tampa. Kändes sen som en stor bluff. MoDo har nog lärt sig nu. Krävdes några år i HA och tung VooDoo. Hellre hungriga lirare som passar in i spelsystemet och ger 100%.

{9315}: Vadå, blir inte Blomman förstetränare?

Costanza: nej, tänkt som assisterande

modomille: Tror dom blir topplag........i allsvenskan

{9315}: Trodde jag kunde hockey!

Tror att vi alla härinne skulle må mycket bättre om vi taggade ner förväntningarna på nyförvärv!

Widebro sa ju i intervjun igår att spelarbudgeten bara ökar med 10% till nästa säsong, det är fan inte mycket. Han sa även att vi skulle förbereda oss för ytterligare en tuff säsong. Det gör det ju ännu tuffare att vi släppte vår bästa spelare.

Vet att vi är många som hoppades att vi skulle "storsatsa" nu för att etablera oss, men så verkar inte bli fallet, åtminstone inte ekonomiskt.

Vi kan ju naturligtvis gå bra ändå, allt handlar inte om pengar. Men tror ändå att våra supporter-psyken nog mår bättre om vi skruvar ned förväntningarna lite

Vi lär knappast rada upp STORvärvningar

Confusius: Det roliga är ju ändå att vi ska ersätta:
-Stor-Finnen
-Rubins (Winberg)
-Dickinson
-O'Regan (Jeppe O)
-Brickley
-Topping
-Walli m.fl.
Vi måste ju vara lite taggade på bra nyförvärv..

Confusius: Ca 5 miljoner extra samtidigt som vi inte behöver belasta spelarbudgeten på utköp och överflöd av spelare som inte tar plats i truppen är signifikant. Tycker vi har en sund bild av vad som behöver göras i föreningen för att hålla i SHL både kommande säsong och över lång tid.

Sen klassar jag Jesper Olofsson som en storvärvning i sammanhanget.

Bad_Brett: Jag tror nog fan marknaden ÄR så tunn.

Roade mig för någon vecka sedan med att gå igenom alla SHL-trupper och utgående kontrakt.

Jag fick ihop 3-4 namn som jag personligen tyckte skulle förstärka oss. Det var Anton Lindholm, Ejdsell, och Malmös finska poängkungar. Alltså riktiga storfräsare, som såvitt jag vet redan har klart med Schweiziska/NHL-klubbar.

Så jag skulle nog säga att åtminstone SHL-marknaden är stendöd. Finns väl naturligtvis ett gäng klubbar som vill bli av med skrivna kontrakt, men det är ju något vi inte har en susning om.

KB: jag har inte upplevelsen att det är särskilt många som skriker efter stornamn heller. det har mer varit antingen hemvändare, fullt rimliga, eller okej-till-bra shl-spelare med möjlighet till utväxling. tycker båda är rimligt att förvänt asig

vi mår bra =)

Costanza: Roligaste Silly Season någonsin. Tappet av Big Dick har sjunkit in och de andra spelarna var ganska "meh".

Ironiskt nog är det nästan tappet av Topping som svider mest i övrigt, tror det hade funnits potential där.

Bad_Brett: det är inte heller så mycket som ska in, så det ska nog gå att hitta några spännande och bra namn trots en potentiell skral marknad. tittar man på ett skellett av en uppställning så

ranta-ny-ny
woods-sam-mikkel
olofsson-ny-niederbach/ny
södergran-jacobsson-ohlsson
op, lp

norlinder-ny
bernhardt-näsen
windberg-rundblad
noren-berg

vi pratar alltså fyra-fem spelare som vi inte vet om. sen får man ställa upp det hur man vill

(nej, norlinder är inte klar men jag räknar kallt med att han blir det)

KB: 5 miljoner extra?

Ja jag sa inget om hur klubben tänker driva det här framåt. Det var delen av intervjun som gjorde mig riktigt glad faktiskt. Lät väldigt sunt och helt rätt tänkt. Klubben verkar vara i goda händer minst sagt.

Jag ville bara tona ner förväntningarna från oss supportrar på vilken nivå av spelare vi förväntar oss

Egentligen skiter jag i vilket. Men det här stället kommer bli outhärdligt om vi inte värvar in "namn" med rätt kaliber.

U16 leder med 3-1 mot lillebror i SM-slutspelets första match.

Bad_Brett: Huvudsaken är att Hinken uppskattar spelare som Topping och Vela. Finns nog bättre alternativ nu när kassan utökas. 5 mille är inte småskit.

{10015}: Ingen LP mot Luleå igen. Lär väl bli deras sista match för säsongen. Ingen aning vad som ligger bakom, om det är skada eller sjukdom eller vad det är.

Costanza: Absolut!

Vara bara en stilla bedjan om lugn och sans 😉

Fatta härdsmältan härinne när inte "rätt" kaliber av nyförvärv trillar in.

{9315}: Fast nu har ju Hinken sagt att vi letar både 1:e och 2:a center, så Sam är nog tänkt som 3:e.

Och har vi ambitioner på att etablera oss, ska nog inte Sam vara högre än 3:e.

Confusius: Nubben la väl 20 mille mer än oss och det blev skit, så det gäller att vara cool och använda hjärnan och leta "Bang for the buck". Sen tackar vi inte nej till en dyr BÖMB! om denne backcheckar och beter sig som folk.

Confusius: Vi hade en spelarbudget på någonstans mellan 48-52 miljoner däromkring. Det mesta pekar på över 50 miljoner i slutändan.

Tycker som BobbyG skrev tidigare att förväntningarna har varit ganska jordnära om något?

Confusius:

ranta-ny-ny
olofsson-ny-niederbach/ny
woods-sam-mikkel
södergran-jacobsson-ohlsson
op, lp

nöjd?

Costanza: Som jag skrev " det kan naturligtvis ordna sig ändå, pengar är inte allt" 😉

KB: Fast det där blir lite missvisande då en massa kontrakt följde med. Jag har inga problem med att ersätta exempelvis Brickley med Norén.

Nu när vi vet att Woods, Aagaard, Näsén med flera håller hög SHL-kvalitet, hoppas jag att vi går hårdare för att värva några riktiga ess och täcker upp mer spelare som Lucas och Norén, istället för att bränna budgeten på mellanmjölk ala Walli.

KB: Ah ok, hade inte 100 koll på vad vi hade i spelarbudget den här säsongen, tack för infon!

Då är jag med i matchen!

Bad_Brett: vet vi vart han stack ? Var nytt kontrakt nånsin på tapeten vad vi vet?

KB: han lär väl få lägga in lite extra med tanke på kvalet dessutom? Har dom ens en tydlig strategi för hur dom värvar dvs hur dom vill sätta ihop laget? Känns bara som dom är fast i att funkade det inte förra säsongen så köper vi ännu dyrare spelare till nästa år.

Bad_Brett: Spelarbudgeten innehöll ju tekniskt sett även Ingman, Vela, Mannberg där utköp skedde i lite olika grader. Speciellt den sistnämnde belastade MoDo långt in på säsongen.

Lägg till Eltonius, Styf, Styf, Umegård, Norén, Jacobsson och Wahlberg som alla lyfte lön men som hade mer speltid i andra klubbar eller J20. Egentligen bara Wahlberg som lyfte någon större lön, men ändå värt att beakta även om de andra klubbarna betalar in vissa pengar till MoDo för lånen.

{9315}: Nöjd och nöjd, mycket vill ha mer 😉

Då kontrar jag med(och tar inte med rykten:)

Rundblad - NY
Näsén - NY
Bernhardt - NY
Norén - Berg

NY - NY - Ranta
Aagaard - NY - NY
Nieder/NY - Sam - Woods
Södergran - Jacobsson - Sebbe

OP, LP

Och det här är vad jag TYCKER borde hända om vi ska etablera oss, INTE vad jag tror kommer att hända, eller vad som är realistiskt!!!

Jag skulle nästan dra det så långt att vi borde göra oss av med en av Rundblad/Bernhardt. Tycker förlängningen med Bernhardt.

På forwardssidan ser jag inga öppningar för varken EJK eller AP, men tror knappast att vi har råd att köpa ut båda.

KB: Exakt. Trots omförhandlade kontrakt på Woods och Bernhardz, lär vi ha väldigt mycket pengar att röra oss med jämfört med ifjol.

Hoppas man lägger en del av pengarna på att skriva långtidskontrakt med Näsén och Aagaard. Tycker de har bevisat att de bör ligga på ~200 000 i månaden.

Bad_Brett: mikkel fyller 30 nästa år, det känns helt galet. känns inte en dag över 25

{9315}: Sant faktiskt. Undrar om inte NHL-tåget har gått? Schweiz kanske till och med.

Confusius:
Rundblad-Winberg
Näsan-Bernie
xxxx-xxxx
Berg-Noren

Tappara erbjöd nog bra roll och lön istället för tredje backpar hos MoDo. Gillade Brickan! Får gärna komma in +95 kilo per spelare där om de kan åka grillor och lira puck. Ludde B kan få provspela ;-)

Costanza: Glömde bort Norlinder, då blir det att kasta om i första backpar. Rundblad i tredje.

Costanza: En liten spaning/föraning jag har är att Norén kommer vara mycket bättre än Rundblad kommande säsong!

Nu vet jag vad det kostar att få reklamfria matchtröjor för en säsong!
Om en fullsatt arena i 1 match skulle bidra med ca 800kr vardera så får vi reklamfria matchtröjor. Släpper man in 1 sponsor så behöver vi gå in med 750kr

Vem är kassör? 😉

{9315}: Han är ju en late bloomer eftersom han körde universitetshockey. Men ja, visst är det lite intressant. Man tänker ju att Bernhardt är en lovande talang som kommer få en lång NHL-karriär, och han fyller 28 i år...

Samtidigt känns detta lite som en trend. Vid 27 års ålder gjorde Pudas 10 poäng på 41 matcher i Jokerit. Och Marcus Eriksson kommer debutera i SHL vid 39 års ålder. Så jag ser gärna att vi knyter upp Mikkel och Näsén på 5 år vardera.

Sigge: Var ju små rykten om ev. utköp där. Kändes lite som med Stor-finnen. Kom igen för faan, typ. Ja, vi får se. Silly Season är ung fortfarande.

Sållet Myrenberg har släppt 3 mål på de 3 första minuterna.

{10522}: Hur är det ens möjligt?

snack med hinken i allehanda. två centrar, en-två backar och kanske en ytterforward ska in

detta inkluderar inte winberg och olofsson gissar jag

norén har kontrakt, ville jonsson och kilpinen kommer lånas ut till allsvenskan, lucas p ska varva j20 och shl

och han skulle göra värvningen av roma igen :)

Confusius: Äsch, jag tycker tvärtom att folk har alldeles för realistiska förväntningar. Så här kommer laget se ut i höst:

Ullmark
Lehtinen

Norlinder - V Hedman
Bernhardt - Näsén
Rundblad- Hägg
Norén - Berg

Jesper Olofsson- Fredrik Olofsson - Victor Olofsson
Aagaard - William Nylander- Ranta
Woods - Vigneault - Niederbach
Ohlsson - Jacobsson - Connor McDavid

Kom ihåg vad ni läste det först!

*1921*: McDavid i fjärdekedjan, det gillar vi!

Sigge: Gillar att vi har lite torra ledare. De tänker efter före. Vi kommer ha ett bra lag och ekonomin ser ju super ut annars kan vi ju swisha..

Lerby är en katastrof.

S-vikaren: Har dom käkat skriksylta innan matchen? Kan inte George tipsa om Taco istället.

{9315}: glömde säga det men dom av spelarna som har kontrakt men som inte kommer få vara kvar kommer inte vara med på träningen som startar upp igen 8 april. så värt att försöka spana in den :)

Gradin för några dar sen:
”3-4 backar och 3-4 forwards ska in”

Gradin idag i ÖA:
”Vi har väl fyra luckor kvar. Två centrar, en till två backar och kanske en ytterforward ska in.”

Med risk för att överanalysera:
Om båda citat stämmer, då bör det ju innebära att 2 backar och 1 ytterforward redan är klara men ej presenterade.
Winberg + Olofsson + en back till?
Bör också betyda att t.ex Fröberg INTE är klar för Modo.

« · 2677704 · »