1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 546435 inlägg · 4161 ämnen

Vimmerby HC - MoDo Hockey 2026-01-07

2966120 · » Till forumet

Sv: Vimmerby HC - MoDo Hockey 2026-01-07
Intervju i Vimmerby tidningen med personen som föll ihop på läktaren i gårdagens match och efter omständigheterna så mår han bra !! 👏👏👏

puffe2: Färjestad borta om laget tuggar ihop så här resten av HA. Läser bara in vad spelare säger, men det låter ju bättre än förut. Fått igång bra spelare igen som köper kollektivet räcker långt.

Costanza: Haha, hoppas han fick bra hjälp av psykologerna

puffe2: Kul att en puck hittade Kryllan i denna match. När det gäller nr. 21..

Hägglundsmaffian: Dessutom hade han mage att använda nummer 21 i Tre Kronor när Foppa inte var med och bevakade den. Lite som att smyga in på slottet, ta på sej kronan och leka kung när ingen ser en. NEJ och innan nån föreslår comeback för AJ(ejdji som dom säger i Tälje). NEEEJJJ!!!!

Framnäs: Så är det. Vi har väl Bengtsson som drog över och skulle etablera sig. Det gick sådär...
Till och med rätt tidiga draftval som Victor Söderström, Karl Henriksson och Lias Andersson har fått vända tillbaka.

NHL-lagen kan chansa. Tar man över en spelareför tidigt så har man massor av andra draftpick som kan blomma ut. Det finns inte samma krav på att vårda alla talanger och skynda långsamt som vi ofta har i Sverige. (Även om Melin verkligen har en poäng i att talangerna är mycket mer egoistiska och otåliga numera).

Det finns som du skriver en övertro att det kommer att bli så bra och man kommer utvecklas så mycket bättre där borta. Det _kan_ mycket väl bli så, men resonemanget känns många gånger som uttrycket "för att göra en omelett måste man knäcka några ägg". Det är lite politik gällande vilka som får chansen, spelet kan vara väldigt tufft med hög skaderisk framförallt längre ned i systemet och man är inte alls lika bra på den sociala biten som vi är i Sverige.

Tittar man på antalet licensierade så ser det ut såhär:
Kanada: ~603 000 registrerade spelare.
USA: ~578 000 registrerade spelare.
Sverige: ~83 000 registrerade spelare.

Spelare per capita (Hockeyintresse i befolkningen)
Kanada: Ca 1,5 % (Ungefär 1 av 68 personer).
Sverige: Ca 0,8 % (Ungefär 1 av 125 personer).
USA: Ca 0,17 % (Ungefär 1 av 590 personer).

Hade Kanada och USA varit så mycket bättre på att utveckla spelare så skulle vi självklart inte vara med och utmana i JVM, VM och OS som vi gör.

Vi lär inte komma någon vart, för Vargen är nog den mest övertygade människan vi har på forumet. Har han en åsikt kommer ingenting någonsin få honom att ändra sig.

SpecterV2: nej usch vilken tråkhockey han står för.
Han känns dessutom lika sönderläst som Karlin. Det som fungerade för 2 år sedan fungerar inte längre.

Ser på so-me att vissa fbk-fans vill bli av med Jönsson. Vore väl en perfekt tränare att få in till nästa säsong tillsammans med Rhodin?

Även Sanny är lite frågande gällande Jörgens framtid i fbk

Vargen: En fråga bara. Varför ska vi bry oss om vad ego-amerikaner suktar efter med sina strödda sedlar? Kanske borde tas i juniortråden men... Vi (svenskar) är ju så jäkla förförda av deras sätt och falska lovord att det blir smått parodiskt.

All självständighet och förnuftighet slängs i sopkorgen direkt man ser en dollar hänga från en fiskelina framför en. Det är som jag varit inne på tidigare, svenska föräldrar har noll pondus och tolkar företagsamma amerikaner som experter med bättre vetande.

Vem bryr sig om någon franchise sparar en säsong? Vill man spela på hög nivå och konkurrera där så bör man kunna staka ut den vägen åt sig själv. Lite så.

Kolla på Sedinarna som dominerade i Sverige som tonåringar. Tog ändå 2-3 säsonger för dem i Nordamerika att kunna stå emot bättre fysiskt och då få ut sin kreativitet. Inte förrän efter lockoutsäsongen här i Sverige blev de stjärnor och suddade ut flopp-stämpeln.

Förstår inte varför det är bråttom med spelare som befinner sig klart under nivån som Sedins höll. Vad är det man ska spara in på, låt folk få växa ut till något istället och casha in i efterhand.

Willow: Framförallt så tycker jag det är missvisande att jämföra ligorna och spelet på Foppas tid med hur det är nu. Foppa skulle ha mer tid i utvisningsbåset än på isen om han spelade idag.

En säsong till i Brynäs skulle inte förändra att Anaheim ändå hade velat se honom en säsong i SHL om han valt att spela med oss den här säsongen. Isf hade han efter draften gått från att spela SHL, HA, SHL och sen SHL en säsong till. För den delen vet jag inte hur mycket man som junior kan ta med sig i läropeng utöver dominans från att spela i HA som ligan är just nu. Kvalitén går inte att ta för hackor. Sämre har det aldrig varit. Det är inte som att vi är en ljusglimt heller.

Vissa juniorer har en hög grundnivå redan, exempelvis Milton, och de spelarna har en tendens att sätta avtryck i princip var de än är.

Vargen: Jag förstår varför du inte vill göra jämförelsen. Tar vi Foppa var väl valet snarare än mer anmärkningningsvärt än Lucas att stanna i en lägre serie.

Jag tror faktiskt Lucas skulle må bra av en säsong till i SHL faktiskt. Jag vet att det finns en stark övertro på att det ska bli så fantastiskt mycket bättre på andra sidan, men ändå kommer en massa spelare tillbaka. Det behöver inte gå så illa som för Dahlen, som jag tror haft större chans om han varit fysiskt bättre förberedd.

grimiss: Precis. Möjligen om AI om något år kan ta beaktande tillräckligt många parametrar och sammanställa. Då kanske vi får svar.

Vi vet att ungdomar som stannar i närområdet har större chans att bli NHL-spelare än de som flyttar långt. Däremot har jag inte läst något om fördelar med HA/SHL. Väldigt många tränare förordar dock väldigt mycket speltid framför bra lagkamrater/bra träningskvalite. (hos de bästa HA-lagen är den i regel bra nog).

Willow: Jag har svårt att ta det seriöst när man tar en draft-trettiofemma från 2024 och jämför honom med några av världens bästa hockeyspelare genom alla tider för över 40 år sen.

Vi kan bara konstatera att han gör en mycket fin säsong i SHL och visar att han behärskar den nivån och är till och med tongivande. Det räcker för att Anaheim ska vara supernöjda. Hade han spelat i HA den här säsongen hade de mest troligt velat se honom på SHL-nivå säsongen efter det oavsett för att säkerställa att han har kvalitén som krävs. Nu sparar de en säsong istället.

Willow: vi har ju egnerligne aldrig facit på individnivå?

Vargen: Det finns inget facit. Det är bara löjligt att hoppa upp på höga hästar och säga någonting bestämt när man bara kan spekulera.

Blev Foppa, Sedinarna och Zäta sämre av att stanna i en sämre liga trots att de lätt kunnat gå till NHL tidigare? Det är ren spekulation.

Willow: Lucas hade dominerat mer men han hade uppenbarligen dröjt sin utveckling, då man inte hade kunnat önska en så mycket bättre säsong av honom än vad han gör i Brynäs. Han hade kunnat göra en grym säsong i HA men gör istället en grym säsong i SHL. Dessutom ett riktigt fint JVM. Med facit i hand tog han rätt beslut.

SpecterV2: Jo, de var smarta de där Djurgårdarna. NHL-klubben kan inte bestämma. Spelarna är inte livegna direkt, men det är såklart svårt att sätta emot när de viftar löften och dollarsedlar på sikt. (Jo, skriver de på kontrakt så kan de givetvis bestämma).

Tror fortfarande Lucas haft en bättre utveckling hos oss.

SpecterV2: Så framkom det när de förlängde med DIF då, men Djurgården gick upp. Och hade de inte gjort det så hade Chicago och NYI kunnat gå full marionettedocka ändå. Frondell sa även i en intervju att om han fick möjligheten att försöka slå sig in den här säsongen, så skulle han ta den.

Hägglundsmaffian:
Kan lugnt konstatera att Lucas gjorde rätt val att gå till Brynäs,

Han höjde sitt spel där och räddade förmodliigen sin plats i JWM truppen!
Han var den som fick fart på Bäckis kedja.

Och vart världsmästare, Grattis Lucas!
Grattis även Milton som vart mästare i kostym, och lite speltid trots en stark HA säsong.
Skillnaden kan vara större än man tror?

dempa: Jag tror med stor övertygelse att han inte går att behålla. Den övertygelsen har inte blivit mindre efter hur vi tappade Lucas. Han kan mycket väl förlänga efter säsongen eller till och med innan, bara för att ett SHL-lag får en impuls två veckor senare och slänger fram ett kontrakt han inte kan tacka nej till. Och om inte det händer, så lär NHL-klubben inte vilja att han spelar i HA.

dempa: eftersom han kommer att gå i förstarundan är det nog nhl-klubben som bestämmer till störst del.

Ska dock påpekas att både Frondell och Eklund som var ännu bättre i HA vid samma ålder skrev förlängning med Djurgården som gällde även i HA (om Djurgården hade missat avancemang i våras). Elton vände väl hem från Örebro då han inte trivdes, så beror på vart han vill bo.

"Oavsett om Djurgården blir kvar i hockeyallsvenskan eller går upp i SHL nästa säsong kommer han att spela för Stockholmslaget. Därmed gör han samma sak som kedjekamraten Victor Eklund.

Är han greedy a la LP/Strömgren/Wallinder blir det nog shl

Matti Pauna: luleå tar semestertidigt. Lär dessutom vilja fylla på med fler primadonnor innan deadline

Monno: Han är ganska svag defensivt så det är definitivt inte givet att han tar en plats i en toppkedja som han måste spela i.
Jag tror att han skulle må bra av en riktig topproll med massor av speltid i HA istället för att gå till SHL för tidigt.

12 minuter i SHL som Polin och flera andra istället för 17-19 i HA. Valet borde vara enkelt.

dempa: men draftas han inte i år? Det blir ju samma sak som med LP. Det nya laget får noll om han inte spelat för dem.

dempa: Örebro får väl redan mer än MoDo också va?

Monno: ajdå, tänkte inte på den där lockelsen med NHL-pengen. såklart.VI MÅSTE GÅ UPP!

dempa: Han kommer vara högvilt hos SHL lagen. Så högst tveksamt att han är kvar. Skulle tro att Frölunda kommer försöka rätt rejält. Iom garanterad NHL peng så är det ju en riskfri värvning typ.
Han kan nog tänka att ett år till i HA är bra men tror det kommer bli svårt att stå emot. Beror lite på vilka som draftar honom. Colorado hade väl varit drömmen för MoDo men dom draftar väl lite för sent antar jag.

Matti Pauna:
Jag tror att Luleå bör och kommet att agera och värva 1 eller 2 klassforwards för att stärka upp mot slutet för att säkra en plats i slutspelet (10: a idag i tabellen och ligger i en riskzon) och kanske sedan försöka ta en så hög placering som möjligt inför slutspelet.

Om dom skall kunna utmana Frölunda,SAIK om guldet,
Det finns många lag som kan slå ut dem i kvarten, Brynäs, Malmö, Rögle och Färjestad

Jag tror atr dom kommer handla från Liiga inom det närmaste..

Willow: slänger in en fråga här.
farsan frågade mig om det finns en risk att vi tappar Elton om vi blir kvar i HA. jag sa nej, 100% att han tar ett år till i HA isåfall, men sen blev jag osäker.

vad tror ni?

Robin Ztorken L:
Bör vi inte titta lite närmare på vad vi egentligen får ut av Matt Andersson. 0 poäng på 3 matcher och - 2, vad är det vi betalar för?

Vargen: Ingenting säger dock att han inte kan utveckla sina svagheter, men i dagsläget är han inte en stjärna.

Det är som att jämföra Hermansson och Gästrin. Hermansson är en större talang, men i säsongens MoDo är Gästrin betydligt nyttigare då han ta ansvar över hela banan. Är både riktigt bra defensivt som offensivt. Dessutom är han betydligt mer fysisk.
Det är saker Hermansson förhoppningsvis också lär sig och som när han förbättrat kommer att vara en ännu nyttigare spelare

Gavelo: Kanske det. Har dålig koll på istid bland Luleås spelare.
De har dock färre forwards i truppen än Modo och då ligger Wozniak fortfarande kvar.
Tycker bara det är märkligt att man kan plocka spelare efter dead-line. Inte så kul om Modo tappar en spelare i 3:e matchen i semifinalen för att någon drog en ljumske i Luleå.

Willow: Mitt i prick den beskrivningen scouter hade av honom inför draften också. Inför draftåret tippades han av vissa att potentiellt kunna gå topp 10, men sjönk som en sten under säsongen och landade tillslut lägre än vad många sidor till och med placerade honom.

Matti Pauna: Dom har Justovaara som går före så det ska till flera skador om Granberg ska kallas tillbaka.

Matti Pauna: Om Expressen har rätt så kan Luleå plocka tillbaka honom efter 15:e feb.
"Avtalet är reglerat som ett dispenslån, vilket kommer att kunna göra att Luleå kan plocka tillbaka Granberg vid behov efter 15 februari."

Källa: www.expressen.se/sport/hockey/shl/david-granberg-klar-for-modo/

Matti Pauna:
Det stämmer, går han till Luleå efter 15/2 får han dock inte återvända till oss.

Matti Pauna: Fick för mig att jag läste det igår men nu hittar jag inte informationen, så det stämmer kanske inte.

Heyerdal: Granberg kan återvända till Luleå även efter transfer- deadline. En skada på en forward i slutspelet och han återvänder mest troligt.

Willow: Bekräftas iaf lite i matchen mot oss, då var han osynlig.

henkeiskogen:
Undrar om det är Hinken som har kommit överens med FBK om Ronald Knot?
Han lämnar nu för en kkubb som lagt en förfrågan på honom?
Och dom gick med på det och avslutade med hon8m ocg lyfter upp en Junioren Feanzen från vår konkurent BIK Karlskoga!
Uppladdat:

500x0-images-2_HTcEbv2oTePp0Ei.jpeg

Bad_Brett: Tycker Freddan visar att han anpassar spelet mer efter våra spelares karaktärer och deras styrkor istället för att tvinga in folk i systemet utan att de får nyttja sina styrkor.

Se på Olofsson som nu skjuter mål i var och varannan match. Mycket möjligt att Berglund får till det mer nu också. Fitzgerald började med hattrick under Freddan. Hermansson får en mer framträdande roll också. Carlsson har plötsligt gjort mer rätt på några matcher än hela säsongen före det. Han passar otroligt bra med Hermansson, nästan så att han verkar tycka det är riktigt roligt att sätta upp juniorerna i lägen.

FBK släpper Knot eftersom man "fått en förfrågan"...

TickledDonkey: Jag får för mig att Lövenfansen inte har samma positiva bild av Wozniak. Väldigt dålig defensivt och väldigt streaky, dvs när han gör poäng blir det många och sedan kan han helt försvinna. Typ I tuffare matcher syns han inte.

Silly: mer än noll min?

grimiss:
I 60 min ?

Silly: mens har väl ändå börjat gasa lite?

Micke Hjälm: kul att se dig Micke , vi gjorde ju lumpen ihop👍🏻

Tarasov:
Det kommer nog bli lite mer fart på Swetti och andra gubbar nu när David Granbergs intåg och att Milton Gästrin är tillbaka i laget..

Nu kan Freddan börja markera och bänka lite gubbar och markera för dåligt intresse och intensitet i matcherna.

2 ungomar med hög intentisitet i sin spelstil
Och dom kan båda spela center och ytter.

Dax för Swetti, Måns, Linus och Emil och Bjersa att börja röra på buggarna!.

Nu skall det bara in en till back också som höjer konkurensen på Backsidan!

Från Hörnefors: Ja det är alltid bra om man har råd att vila spelare när dom får mindre skador eller är slitna än att behöva pressa dom med risk för värre skador.

Tuppen: Man kan ju hoppas vi kan få samma utväxling av honom som Ihs-Wozniak i Löven. Eller bättre😊

2966120 · »