+ 5
Inlägg: 2682329
Svarskommentarer
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Jan-Erik : Nu pratar du om topplagen!
Jag skrev ”ungefär samma kvalitet som allsvenskan, spelstilen är jämförbar, ganska naivt och mycket dumpa och kör, givetvis är ligan lite bättre strukturellt i defensiven än allsvenskan men den är långt ifrån lika strukturerad och svår som Shl.
Ligan överlag är betydligt sämre än Shl.
Topplagen i finska ligan håller Shl standard som jag skrev medans bottenlagen håller allsvensk standard.
Jag skrev ”ungefär samma kvalitet som allsvenskan, spelstilen är jämförbar, ganska naivt och mycket dumpa och kör, givetvis är ligan lite bättre strukturellt i defensiven än allsvenskan men den är långt ifrån lika strukturerad och svår som Shl.
Ligan överlag är betydligt sämre än Shl.
Topplagen i finska ligan håller Shl standard som jag skrev medans bottenlagen håller allsvensk standard.
+ 1
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Jan-Erik : En bra mätare är inte alls CHL. Alla ligor har något lag som har köpt upp hela ligan. I Sverige har vi FBK och Växjö, I Schweiz har vi ett par stycken, I Finland finns Tappara. Det finns alltid något topplag i varje land som kan vinna CHL. Det betyder dock inte att ligan i sin helhet är bra.
+ 2
En bra mätare är ju CHL. Tappara vann CHL 2023 och var finalist 2022. JYP vann 2018 och Kärpet i final 2016. I år spelade Luuko jämnt, 2-3 resp 2-2 mot blivande mästarna Servette i semifinalen av CHL i år.
Finland har dessutom gått mycket bättre än Sverige i hockey VM/Os på senare år med spelare som utbildats i FInland.