Inlägg: 2720341
Svarskommentarer
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{10015}: Jag är inte radikal, jag är tvärtom för aktiv dödshjälp i vissa situationer. Jag har full förståelse för att Robin Williams, som hade blivit diagnosticerad med Lewy Body-demens, tog sitt liv - och tycker dessutom att det var etiskt korrekt. I det fallet kan ett självmord vara "en blessing in disguise" för familjen, då den sjukdomen är som hämtad ur en skräckfilm för anhöriga och lidandet kommer pågå så länge personen är vid liv.
I det här fallet pratas det om att Reichenberg hade fått "prestationsångest" efter att ha gjort en bra säsong (enligt hans egen familj). Jag köper inte det som giltig anledning helt enkelt, jag tycker det är provocerande gentemot spelare som Tobias Forsberg som går från att vara en frisk idrottsman till ett kolli på en sekund, men som likväl kämpar på och försöker ha en positiv attityd till livet.
I det här fallet pratas det om att Reichenberg hade fått "prestationsångest" efter att ha gjort en bra säsong (enligt hans egen familj). Jag köper inte det som giltig anledning helt enkelt, jag tycker det är provocerande gentemot spelare som Tobias Forsberg som går från att vara en frisk idrottsman till ett kolli på en sekund, men som likväl kämpar på och försöker ha en positiv attityd till livet.
Hade jag haft sinnessjukt ont hela tiden hade jag nog inte heller sett så mycket mening att leva. De som människor som begår självmord gått igenom kan oftast inte beskrivas med ord och därför är det ofta väldigt svårt att hjälpa dem, tragiskt nog. Jag har även funnit att de som jobbar inom vården idag inte är tillräckligt kunniga eller så är man för obemannade.
Även fast det kan vara svårt att hantera som närstående, så kan jag förstå och respektera ett beslut som Reichenberg gjorde.