Inlägg: 2720344
Svarskommentarer
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: vi vet ju egentligen väldigt lite om något vad som låg bakom självmordet. Det är inte ens säkert hans närmsta familj egentligen vet heller. Väldigt många har prestationsångest utan att vara suicidnära och förstås, mängder begår fullbordat suicid utan att ha prestationsångest. Undantar vi suicid som gränsar till assisterad dödshjälp så är det i princip alltid väldigt komplext. Därav är vi (sjukvården i allmänhet inklusive mig personligen som snittar 8 s-risk bedömningar om dagen) fortfarande väldigt dåliga på att tillförlitligt bedöma s-risken och förutsäga suicidala handlingar. nnJag vänder mig helt emot din jämförelse mellan Tobias Forsberg och Reichenberg, den är bisarr. Och förkastlig. Giltig anledning? Herregud. nnJag vet bättre än att försöka diskutera med dig så jag kommer inte kommentera något mer.
+ 3
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Vi ska absolut inte, speciellt inte här på HS, utgå från vad det ”pratas om”. Familjen berättar bara vad som kan ha varit en liten del av beslutet, om det ens var det. Den enda som vet är Alexander. Vi vet inget om att han lämnade något självmordsbrev eller så. Det kan vara att det fanns problem i familjen, att Alexander blev utsatt för något traumatiskt, att han hade smärta m.m. Ingenting vi vet och inget vi har rätt att veta egentligen heller.
Jag tror inte att någon begår självmord bara av att ha prestationsångest. Vi kan heller inte bestämma någons känslor och vad som är rätt och fel ur deras perspektiv. I grund och botten vet vi inte vad Reichenberg gick igenom och har därmed ingen rätt att kritisera hans beslut.
Jag tror inte att någon begår självmord bara av att ha prestationsångest. Vi kan heller inte bestämma någons känslor och vad som är rätt och fel ur deras perspektiv. I grund och botten vet vi inte vad Reichenberg gick igenom och har därmed ingen rätt att kritisera hans beslut.
+ 2
I det här fallet pratas det om att Reichenberg hade fått "prestationsångest" efter att ha gjort en bra säsong (enligt hans egen familj). Jag köper inte det som giltig anledning helt enkelt, jag tycker det är provocerande gentemot spelare som Tobias Forsberg som går från att vara en frisk idrottsman till ett kolli på en sekund, men som likväl kämpar på och försöker ha en positiv attityd till livet.