RE-building the future 2011/2012
"Winnipeg was interested about me and I'll go there to battle with goal to get one way deal"
"I like NA style and I believe I could have something to give there."
Kokenut suomalaishyökkääjä Winnipegin treenileirille - MTV3.fi - Urheilu - Jääkiekko - Uutiset
Om man bortser från Anton Strålman, som är halva elitseriens drömvärvning, så finns det inte mycket backar av klass att få tag på. I alla fall inte om man som Modo redan fyllt upp med två transatlanter.
En personlig favorit verkar dock fortfarande ledig. André Lakos är iofs inte purung längre, men han skulle tillföra en del både defensivt och offensivt i dagens Modo. Fast han lär väl kosta en del och fokus ligger på ytterligare en forward, har det ju sagts.
Nu tyvker jag man inte behöver en ersättare till Svartvadet, men en av varje skulle nog behövas om inte backsidan skall se ganska tunn och osäker ut. Blev Schremp för dyr för att genomföra de köp man egentligen ville få in.
Är det så att de skippar backen pga att inga finns att tillgå så var vänta på förvärv fel väg att gå där.
Eller så är det så enkelt att några småttingar imponerat så stort att man anser sig kunna låta bli att värva mer.
Blir träning nu och frysa i en timme eller något.
Skulle inte det kunna tänkas att man har funderingar på att plocka in p. samuelsson. Tycker det verkar finnas mycket indicier på att man räknar in honom. Tror att han är mogen för elitserien samt att han är en relativt billig lösning. Vad tror ni?
X - Schremp - Danielsson
Schremp är en bra passningsspelare och en kille som vill ha mycket puck. Danielsson är kanske vår bästa målskytt och en kille som inte behöver ha särskilt mycket puck. Här fyller man på med vårat nyförvärv, förhoppningsvis Fabian Brunnström.
Skröder - Sundström - Axelsson
Får väl försöka återskapa magin som fanns med Zuccarello. Skröder får återgå till att vara chef.
Madsen - Andersson - Ryno
Jag vill helst ha Ryno som center, men han får inte riktigt plats där när alla är friska. Får istället spela med våran dödliga tvåvägsduo.
I fjärdekedjan får Kristian Forsberg spela med de två som är hetast för dagen, alternativt de som passar bäst beroende på motstånd.
Mitt förslag:
Madsen - Schremp - Ny
Danielsson - Andersson - Axelsson
Skröder - Susse - Samuelsson
Hedman - Byström - Forsberg
Positivt med det här blir ju att 2 juniorer slussas in på ett bra sätt i laget något som det var länge sen det hände på forward sidan.
Nej du. Skröder och Sundström kommer att vara topp fyra i vår poängliga i år också det är jag rätt säker på. Skröder har dessutom enligt uppgifter gjort sin bästa försäsong...
jag skulle nog vilja ha;
skröder - susse - schremp/axelsson
axelsson/schremp - X - madsen
ryno - andersson - danielsson
Hari/westin/Olofsson - forsberg - hedman
Sen kör vi en outside-the-box-variant för skojs skull med =D
Axelsson - Krüger - Madsen
Schremp - Susse - Danielsson
Skröder - Andersson - Ryno
Westin/hari/Olofsson - Forsberg - Hari/westin/olofsson
Jag har fått intrycket av att han är dukigt på skridskorna och har ett ruskigt bra skott. Det skulle inte förvåna mig ifall han trycker dit 15 baljor.
Redigerad kommentar
"Fredde är en av få som enligt mitt synsätt går rakryggade från föregående säsong. Fredde mer eller mindre misshandlades i SSK när han aldrig fick den speltid han förtjänade. Fredde var bästa center men hade speltid som tredjecenter."
Och då var detta ändå efter det att han vart klar för Modo. Överlag har jag i princip bara hört bra saker om honom, tror han kan överraska positivt i vinter.
Andersson gjorde 18 poäng på 55 matcher i serien, men i kvalserien hann han med 7 poäng på de 10 matcherna.
Jag skulle kunna slå vad om rätt många kronor att Niclas Sundström kommer att göra betydligt fler poäng än Andersson i vinter. Sundström hade 33 + 12. Det är ju rejäl klassskillnad offensivt! (Iofs blir Sundström äldre, men så tufft som han hade med sin mors bortgång så tror jag att han kommer att vara bättre i vinter.)
Jag tror inte att det är något tvivel om att Sundström är tänkt som en center för första- eller andrakedjan. En spelare som Andersson känns perfekt att ha i tredjekedjan.
Dessutom har vi missat slutspel med Susse o Skröder som go to enhet i laget 3 år i rad ifall nån har missat det.
Tänk om tänk nytt!
Schwartz: Det är väl självklart att en av seriens klokaste och bästa centrar ska ha en plats i första- eller andrakejan i ett lag som inte direkt har mängder med duktiga centrar.
Tänk om själv.
Vi kom sist ifjol hur ofta har sämsta laget bäst leading line?
I slutet av serien då Niklas kom igång (glöm inte att han hade ett helvete under hösten då hans mor var mycket sjuk och till slut gick bort.) så hade han riktigt riktigt bra statistik. Det är inte omöjligt att han var en av elitseriens tre bästa centrar om man räknar seriens sista månad och kvalserien.
"Vi kom sist ifjol hur ofta har sämsta laget bäst leading line?"
09/10?
Jag har tidigare ifrågasatt Sundström enbart p.g.a "Vi måste bygga nytt och få in yngre spelare!!11!!"-principen men det lär jag knappast göra om. Susse är en av Elitseriens absolut klokaste och bästa centrar.
Redigerad kommentar
Jag är glad att han skrev på för en säs till.
Men jag vill att han tar ett steg ner i kedjehierkin
Så att vi kan spela e fartfylld modern ishockey.
Dessutom får vi på det sättet en bra balans i laget och en 3 e kedja som kommer producera.
Jag ser det såhär, ganska enkelt.
Spelare som Madsen och Andersson är jätteduktiga spelare, men också spelare som inte gör sin omgivning nämnvärt bättre och som gör bra till väldigt bra säsonger ifall de nosar på 30 poäng.
Sundström blev utskälld som tusan förra året och hade privata problem. Ändå gjorde han 33 poäng. Likaså Skröder fick skit för att han var tjock och långsam - 41 poäng. Jag tror att ifall dessa två kan få en rolig lekkamrat, förslagsvis Dicken, så blir det 40, kanske till och med upp emot 50 poäng var för dem. Det tror jag inte händer med Madsen eller Andersson.
Jag tror inte att varken Madsen eller Andersson har det i sig att göra 40 poäng var på en säsong, utan att för den sakens skull tycka att de är dåliga ishockeyspelare. Jag tycker att Madsen är en fantastisk tillgång till laget, och jag tror att Andersson kan bli en lika stor tillgång. Men de är inte på Skröder eller Sundströms nivå.
vasst nyförvärv som kan leda laget tillsammans med Shremp
Själv blir jag inte det minsta förvånad ifall Ulf sätter ihop Dick med Sundström och Skröder. Två spelartyper har varit lyckosamma med dessa, powerforwards (Morrison) och snidare (Kuusela, Zuccarello). Eftersom Dicken både är tuff i sargspelet och har bra teknik/spelsinne, tvivlar jag inte en sekund på att skulle passa in fint där. Jag tror dessutom att det skulle vara stimulerande för Skröders målproduktion att få in en spelare i kedjan som kan transportera upp pucken.
Ett alternativ blir ju då att Shremp går in med Dick och Danielsson men för mig känns det svajigt defensivt plus att det blir lite kaka på kaka med 2 så puck kära lirare i samma kedja.
Men vad vet vi? Det enda man kan säga säkert är att Uffe bestämmer. Dock så är det Markus som dragit upp linjerna för hur vi ska spela och vad jag förstått så var det första han pekade på att vi har varit för tröga i skridskoåkningen.
Dick lirade förvisso med Mikael Johansson förra säsongen, som knappast tvekar över att ta egna offensiva utflykter, men nog känns det bäst att sära på "Räkan" och "Dicken".
Redigerad kommentar
Vid ispremiären så såg han flera kilo lättare ut än ifjol. Vältränad kanske?
Dessutom så ska det ju in ytterligare en forward, men visst han kan helt emot vad jag tror gå och göra en fantastisk försäsong, och det är nog oxå vad som krävs om han ska få vara kvar.
Dick Ryno Danielsson
Hur gör vi då tycker ni som inte vill ha Susse/Skröder i en 3e kedja?
För inte sätter man Shremp med dom 2 och inte sätter man honom i en 3 lina heller.....eller?
Jajamen man kan fundera hur mycket som helst, snart har vi svaret!
Modo har komponerat ihop en helt ny förstakedja som kan bli en av elitseriens mest underhållande trio. Där kommer, åtminstone inledningsvis under försäsongen, nyförvärven Dick Axelsson och Rob Schremp att sättas ihop med Nicklas Danielsson.
– Det är väldigt viktigt ha en kedja som andra lag respekterar och är rädda för, måste matcha lite kring, säger nye Modotränaren Ulf Samuelsson.
Hur resonerar du emellan att lägga allt krut på förstakedjan eller att sprida ut det mer på alla kedjor?
– Det är många faktorer som spelar in på resten av laget, hur det stämmer med de andra. Men jag tycker det är jättebra att ha en bra förstafemma. Det måste vara lite defensivt också så man kan spela dem i många situationer, starta från defensiv zon och alla de situationer som uppstår."
Detta låter inte balanserat. Hawaii-hockey väntar?
Schwartz: Om nu Susse inte är bland elitseriens bästa centrar, då borde du utan större problem kunna nämna 10-12 namn som är bättre. Jag menar, åtminstone alla lag i serien borde ju ha minst en center som är bättre. Skriva en lista och överbevisa oss alla.