RE-building the future 2012/2013
Uffe tittar bakåt. Och framåt. ES var bättre än han trodde och steget mellan junior och senior långt mycket längre än mellan AHL och NHL.
Äh, läs själv.
Lumber Jack:
Trevlig intervju, men jag gillar inte riktigt snacket att steget är för stort för juniorerna och att de därför ska ha en bredare trupp. Jag tycker att Hari, L. Byström, och vill viss del A. Byström och Nyström, visade att de är redo för Elitserien. Jag skulle bli väldigt besviken om man köper in någon allsvensk gnuggare som får ta en plats istället. Om nämnda spelare stannar, skulle jag gärna se något i stil med:
- Hari går in på tre kedjor
- A. Byström i fjärdekedjan
- L. Byström i tredebackparet
- Nyström extraspelare
Isf känns Nyström betydligt mer intressant och utvecklingsbar.
Att sen diverse rykten om att A.Byström är sugen på att lämna bättrar ju inte på saken.
Nästa års trupp blir intressant, dels vilkas värvningar vi gör men även hur diverse junisar släpps fram.
Monno:
Anton Byström är en spelare som är perfekt för fjärdekedjan enligt mig. Smart och duktig på rören. Jag förväntar mig inte att han ska bli någon poängkung, men däremot skulle han utan tvekan kunna ersätta K-Fop eller Hedman.
"Färjestad är absolut aktuellt."
Tollefsen har uttalat sig.
Poffa: Enligt dick på twitter är fernholm klar för en klubb.....
Bad_Brett: Alla som har sett en J20 match i år vet att A.Byström är en medioker spelare även på juniornivå. Det finns många i J20-laget som jag skulle välja framför honom, främst då Nyström och Vesterberg.
Ritola - X - X
Skröder - Sundström - X
Kalus - Madsen - Hari
Junior - Öberg - Svensson
Ungefär sådär vill jag att laget ser ut nästa år. Lite osäker på tredjekedjan bara, men jag vill gärna ha kvar Kalus samtidigt som Hari förtjänar en ordinarie plats.
Förslag på X:
Påhlsson, Jonas Andersson, Bergfors, Tedenby.
Gustafsson: Men var inte problemet att Olofsson/Possler/Nyström är spelartyper som hör hemma i en första/andrakedja?
I en hårt checkande kedja med Öberg och Svensson så kanske man inte ska sätta in Olofsson tex..? Jag ser ju hellre Nyström i andrakedjan än Byström eller Westin.
Hari har talang helt klart, men han är också lite labil. Själv uppskattar jag inte twitter-attacker, tveksam attityd och en utåt sett kaxig attityd.
På baksidan har jag förhoppningar på Hägg. Han kanske inte ska spela alla matcher, men få honom att träna riktigt hårt med de stora pojkarna så kan han bli grymt bra!
Skröder hoppas på en lösning den här veckan. Fredric Andersson har sagt att om något ska hända med honom så blir det antagligen denna vecka. Vidare så är Fernholm klar för en klubb och Tommy Wargh tittar på boende i centrala(?) Övik.
Det kan hända mycket den här veckan.
Absolut, men jag köper inte det riktigt. Nagy var med på utförsbacke, han gjorde det rätt bra ändå.
yngwie: Cheechoo känns relativt kall med tanke på hans fria fall och det faktum att mycket skadeproblem och operationer varit stor delaktighet till detta. Han har ju inte samma klipp i skridskoåkningen längre och de känns som de kanske tom kan hämma honom mer på en större is.
Annars tycker jag t.ex Jack Connolly vore ett väldigt spännande alternativ ung och hungrig och vill till Sverige tror inte han skulle göra bort sig i elitserien. Nu har vi ju inget enormt behov av centrar om det är så att Påhlsson kommer hem men t.ex Ritola kan ju möjligtvis spela på kanten.
Det låter mindre bra med operationerna och skadorna. Har inte följt han sedan han försvann från stora scenen.
Da vet man hva man skal gjøre de neste årene:-)
Redigerad kommentar
DariusK:
Vilken hjälte. Minst åtta säsonger i Modotröjan och han har hittills snittat 22.5 mål per säsong. Legendstatus?
Redigerad kommentar
DariusK:
Underbart. Även om hans poängproduktion alltid har varit bra, kändes det som att han efter en halvknackig inledning av säsongen hittade tillbaka till storformen han hade 06/07 och 08/09.
Kommer Påhlsson också har var vi redan en mycket fin stomme inför nästa säsong.
Jag tycker att Skröder filat bort de fulaste tilltagen också. Han brukar ju ha ett par rejäla tjuvsmällar per säsong, men de överlämnade han åt Danielsson i vinter.
J F K:
Ja, så kan det absolut vara. Blir lite klurigt att lista ut vem som ska vara kapten nästa år.
J F K: Så underbart! Chef Skröder!
Tro vem Skröder/Sundström kommer att göra till poängkung nästa säsong?
Sen ni som är duktig, sen Skröder kom hit -06 är det nån spelare som gjort fler poäng än honom totalt? Kan bara tänka mig Davidsson på rak arm?
Menade att skröder missat väldigt få matcher i sin tid i modo. Vilket är bra.
Det sista skrev jag rätt på tror jag? Spelar tv spel samtidigt så minnet är på andra håll:-P
Det fanns väl ett löst Grillfors-rykte tidigare? Nu har han iaf brutit sitt kontrakt med HV i hopp att få en nytändning och större roll.
Wayne Gresky:
Känns som att man väljer mellan honom och Wargh i så fall. Annars ser det lite väl tunnt ut:
X - Ahnelöv
Lehtivuori - Regehr
Wargh - Byström
Hägg - Bohman
Wayne Gresky:
Grillfors är ruskigt underskattad enligt min mening. Jag hoppas verkligen att Markus är där och rycker.
Lär väl sitta på en NHL-klausul,så FBK kan ju bli blåsta på värvningen fortfarande.
Bissett_19:
Trist, men man vet ju inte vad som ligger bakom. Det kan ju vara så att Tollefsen har meddelat MoDo att NHL är prioritet nummer ett och att MoDo då inte har varit villiga att bränna en så stor del av budgeten på en spelare som kanske lämnar om några månader.
Sedan förstår man ju att Färjestad är ett lockande alternativ. Bra chans på guldet, norska vänner och nära hem till Norge.
Nästan en kopia av den flyktade Frögren och att NHL förmodligen är ett avslutat kapitel, kan inte ha gjort valet speciellt svårt för Tollefsen.
Bara en ny kon att runda för våra forwards nästa säsong.... :-)