RE-building the future 2013/2014
Gillade när han spelade förra säsongsinledningen.
Så blev han bänkad, eller fick lite speltid
Sen blev han ej uttagen i småkronorna
Sen blev han utlånad
Sen var han tydligen ytterst naiv och en säkerhetsrisk i J20 slutspelet
Och nu detta
Ja vad ska man säga, bra el. anus?!
Berka:
Jag gissar på succé i Färjestad. Han kommer bli tvungen att lära sig disciplin. I sina bästa stunder är han redan en rätt bra elitserieback.
Tråkigt iaf om han lämnar för fbk, men det kan ju vara det bästa för honom, men märkligt samtidigt nu när vi får Forsberg som tränare
Gustafsson:
Fast jag tycker ändå att det är att göra saker å ting lite väl enkelt för sig. Det är lite som med sådana här personer som aldrig lyckas ha ett längre förhållande. Förklaringen är alltid "Han var för svartsjuk", "Hon ville inte satsa lika mycket som jag", "Han var för tråkig", "Hon var för slampig" etc.
MoDo har länge haft den där odrägliga inställningen "I MoDo ska man inte spela för pengar, utan för hjärta" etc. Om någon inte passar in i klubben, så är det alltid spelarens fel.
Innan någon nu skriver jag är orättvis, så vill jag vara tydlig med att detta har blivit mycket bättre sedan Markus kom in i klubben. Jag vet att han har varit otroligt noggrann med detaljerna och försökt ha regelbundna samtal med spelarna för att se till att de trivs med sin situation. Detta hårda jobb ska han hyllas för.
Men på sikt är det orimligt att detta ansvar skall läggas på en person. Det behövs ett system, som har så hög status att även de största sprättarna rättar sig efter det. Och då räcker det inte att ha coola namn på de ansvariga, utan det krävs RESULTAT.
Om Dick Axelsson gör succé i Frölunda den kommande säsongen och Ludwig Byström tar en ordinarie plats i Färjestad, då är det enligt mig, hur man än vrider och vänder på det, ett misslyckande från MoDos sida. Sedan kan hålla på och ta exempel hela dagen med hur Danielsson och Skröder fick en nytändning i MoDo etc., men jag menar ändå att det finns en förklaring till varför Färjestad lyckas få ut maximalt av problembarn som Axelsson och Umicevic.
Bad_Brett:
Du har absolut en poäng. Klubbar som FBK och Luleå verkar ha extremt uppstyrda värderingar och system som alla SKA följa, det känns helt klart som att Modo har mycket att lära i det avseendet.
Men, som du säger så är vi inte där ännu och bör således fortsatt jobba för att få in spelare med rätt attityd och inställning i högsta möjliga grad.
Uppenbarligen har det skurit sig mellan Ludde och Modo. Sedan om det beror på att Byström är "en bortskämd snorunge", att Modo är för slapphänta och inte lyckats banka in klubbens värderingar i skallen på honom eller en kombination av båda är ju egentligen av sekundär betydelse. En skiljsmässa var nog bäst för båda parter.
Men ja, skyller man allt på Ludde gör man det nog väl enkekt för sig. Det är dock svårt att vara nyanserad när en kille man trott så mycket på inte alls får den utveckling man hade hoppats på.
Redigerad kommentar
Gustafsson: För två år sedan var min granne i samma loge som Luddes farsa. Farsan sa på fullaste allvar att "Modo är den enda klubb som bänkar sin bästa spelare" och var vansinnig över hur Ludde som var bästa backen (bättre än Ahnelöv, Pöck och Tollefsen) var bänkad. jag tror att det bästa är att Ludde lämnar den miljön och får klara sig själv.
Angående Skröder och slö. Susse erkände ju att det infanns sig en lättja och bekvämlighet när dom helt plötsligt var på säker mark. Detta lär även ha drabbat Skröder. Bara hoppas han kan ha motivation hela säsongen nu.
Men inte fan beror det på lathet att han gled omkring. Snarare att lättjan över att inte ha kniven mot strupen gjorde att dom tappade fokus.
J F K:
Är det så är det ju knappast konstigt om Ludde har problem med attityden. Jag menar, säger farsan så....
Men grabbarna borde inse att att dom inte är världstjärnor när dom nu som "vuxna" blir åsidosatta och skickade till lag i lägre divisioner.
Trodde att Anders Forsberg (och Barry Smith) skulle kunna "rädda" Luddes hockeykarriär men jag är inte helt säker på att en flytt till FBK gör det.
J F K:
Det var precis det jag tog upp. Ibland fungerar det inte, men likväl är det intressant att det fungerar betydligt oftare i FBK än i MoDo.
Salle:
Jävligt trist OM det är så. Hade också hoppas att Ludde skulle stanna och få en skjuts i rätt rikting av Anders.
Övrigt så med Jonathan lemens intåg i samma årskull som Pontus så har vi 2 spelare med Lill strimma stipendiet i hockeygym just nu.
Erik flood sen förra säsongen och då nu Jonathan leme'n
Nu j-r trillar dom in.
Nu kan man såklart inte lita helt på att dom får med alla släktband men ändå:-)
Övrigt så känns detta som ett framtidsnamn, Marcus verkar ha folk som har koll på denna kille då uppgifterna säger att man tycker att han gjort stora framsteg senaste årena.
J F K:
Undrar om målet är att gå på fler backar som Skellefteå gjorde? Jag utgår ifrån att man kommer vilja ge Hägg istid, men spontant känns ju inte Regehr, Lehtivouri, Hedman, Lööv, Torp och Hägg som troliga topp-6.
Lehtuvori och regehr, där kommer lehtuvori vara finsk VM klass för han har tränat som fan på att räkna till 5 i sommar.
Hägg och lööv ett ungt backpar som har växt som synonym i sitt efternamn, de kommer ge oss många poäng!
:)
Dragan 2k: Vi värvar aldrig mer än två backar till, men kanske att man plockar upp fler juniorer i sådana fall. Misstänker att det är samma sak med forwards. En eller max två till och sedan är det upp till resten att kliva fram ett par steg.
Modo är nog inte ensamma om att kapa lite i budgeten till nästa år. Frölunda och FBK är två andra lag med minskad budget, även om det kan vara svårt att förstå hur Frölunda ska få ihop det när man sparkar spelare med innevarande kontrakt.
Nä modellen är att kunna ha fler egna produkter som håller kostnaderna nere, det behöver inte handla om mer än 1-2 milj över en säsong, men om tex Byström och sthelik hade spelat som förväntat så hade man nog klarat förra säsongen.
Berka: Timander skulle vara en utmärkt mentor till Lööv, Hägg och Carlson. För en troligtvis billig peng skulle vi få en kille med bra attityd, stort MoDo-hjärta och mycket rutin i det defensiva. Jag tror att han har en säsong till i sig.
Sedan tycker jag att man kruta på lite med Cumiskey som sista back. (Skriv på!!)
Minns viggo när han kom upp i A laget och fick lira med timmy, han kunde aldrig haft en bättre mentor tyckte han. :)
Berka:
Backsidan blir tunn om Kyle drar och inte någon av backarna tar ett rejält kliv i sin utveckling.
Timander är lika rörlig nuförtiden som Djoos var sina sista år. All rutin till trots så får Timmy det otroligt svårt med tempot grabbar som Arvidsson, Fasth och andra ur den nya generationen sätter upp.
Gör han sin bästa sommarträning någonsin kan det kanske gå men jag tvivlar att motivationen finns där.
Hedman och Lövv får fullt upp med att hålla huvudet över vattenytan.
Men ja ja ur en rent läromässig synpunkt så är Timander klockren, dock lär han väl lägga av
Ska vi gissa på att han blommar ut och drar till Dallas efter säsongen?
Berka:
Intressant att han ville ha mer speltid i Modo men nu kommer att få slåss om åttonde backplats i FBK. Ja, enligt artikeln i Expressen alltså.
Gidde: Tyvärr är det nog historien i ett nötskal. Nu ska han alltså gå till FBK som förmodligen behåller de flesta backarna förutom Lee och tar tillbaka Frögren. Sanny är nog slut, men Klefbom är tillbaka om han inte drar till NHL.
Nej, tyvärr. De hade det nog funnits en sju-åtta lag att gå till om man vill utvecklas, men nu väljer han det som han kommer att ha svårast att ta en backplats i. Det är så trist att pojken har så kopiöst dåliga rådgivare (farsan och agenten).
Givetvis kan Ludde spela sig till en plats ändå, men som sagt så tycker jag att det är ett kopiöst korkat val.
Slutar väl med att han blir 8:e back och kommer då klaga till loob att han vill spela 1:a eller 2:a backpar annars tänker han dra.
J F K: Frågan är ju dock om itne även Dallas gärna ser att han spelar i FBK? Klart att Ludde själv väljer klubb, men om han ska välja mellan FBK och Växjö så ringer nog gärna Dallas och säger att "du gör som du vill men VI ser GÄRNA att du väljer FBK". Om man ens har den friheten?
Varför Dallas kan vara FBK kåta är lätt att förstå, kolla bara vilka backar dom levererat senaste 3-4åren. Tillfälligheter? Ja mkt möjligt.
Monno:
Så det är alltså bättre att gå till "rätt" klubb än att gå till en klubb där man får spela?
Ja, man kan ju utvecklas på olika sätt, men det där känns som ett konstigt sätt att bli en bättre hockeyspelare på...
Anton fuckade ur och hamna i div1
Och Ludde går till fbk...