En tråd för allt
Jodå, det finns folk som har intressanta och seriösa synpunkter.
Och för vilken gång i ordningen vet jag inte, men nu säger jag det igen - de diskussionerna förs på mik.se
Mora - Djurgården 5-4, sraffar 1-0. Skott 42-15.
Man får vål ändå säga att det var en underhållande match ikväll, även om jag inte tycker DIF var värda poäng. Efter knappt halva matchen spelad hade de avlossat endast 10 skott, men gjort 4 mål. Att de fick lite väl enkla mål beror väl på flera saker men slutar med att Ullmark får chansen, storspelar och stoppar alla straffar.
Den stora snackisen inför matchen var så klart Anze. En världsspelare som få ens hade drömt om att få till lilla Mora, vars ishockeylag dessutom placerat i gärdesgårdsserien. Trotts enorm press gjorde han en bra första match, med bla en assist, och såg allt mer bekväm ut i sin AS-kostym ju längre matchen led.
Mest tongivande blev nog ändå våran ordinarie 1-lina med bäck, lagkaptenen och Alcén, mål och assist. Viksten såg till att inte bli mållös med sin straff. Sen får vi hylla tvåmålsskytten Vikstrand lite extra så klart.
Djurgården har under tidigare möten i ES haft stora problem i FMMA. Av poängen det spelats om i i Mora ser fördelningen ut så här, kvällens match ej inkluderad... 24-6 och målen är fördelade som följer... 39-21. Det här var också första gången en match lagen i mellan i FMMA slutade oavgjort efter 60 minuter. Tidigare möten har kanske ingen betydelse för MIKs del men kanske minns ännu Djurgårdens mest meriterade spelare detta. Kanske kan man rent statistiskt se det som att DIF har ett mycket bra lag eftersom de faktiskt lyckades sno åt sig en poäng. Eller att MIK har det som spelade jämt med ett xES-lag.
Hur som ska det bli mycket intressant att följa Anze Kopitar i vinter och önskar honom välkommen till Mora.
läxan-Mora 2-3 e.st
En olycklig studspuck från mittlinjen (2-2), och fem minuter ineffektivt PP (50:58-55:58) med ett i övrigt bra fungerande PP-spel (40%). Antar att läxingarna är nöjda med sin poäng för de såg länge ut att kamma noll...
Känns ändå bra att summera matchen med... slutet gott, allting gott:)
MIK 7-1: Linus Ullmark, en mycket lovande framtidsmålvakt med helt rätt inställning, som vi förhoppningsvis får se i MIK-tröja resten av säsongen.
Intervun av Mats Bråstedt för Sport Expressens pappersupplaga avslutas med...
"Hur länge blir du kvar i Mora?
-Det får andra avgöra, de som bestämmer. Nu kör jag på som att jag blir här hela säsongen. Efter det här derbyt som är det häftigaste jag varit med om, njuter jag i fulla drag. Vi är ju bäst i Dalarna"
MIK 7-1: Om nu någon mot förmodan har funderingar runt matchstraffen så beskriver HockeyExpressens bloggare Nils Montan-Lund överfallet väldigt bra.
Annars finns ett klipp mitt i intervjun med Alcén.
Nils Montan-Lund – Sveriges bästa hockeysajtAlcén: "Det var solklart matchstraff" | Premier League | Premier League
MIK - Troja 4-2 skott 36-28
Ännu en gång har Anze gjort skäl för lönen med ett mål och massa vunna tekningar. i AS Faceoff ligan har han en välförtjänt 1:a placering. Andra på top 25 listan är Westerling, Lagkapten och Ricci. Totalt sett har MIK faktiskt också AS bästa tekare.
Kul att vår egen målskytt Viksten ser ut att ha kommit igång, mål och två assist idag, 11:a i AS målliga.
Och ett utropstecken för vår favorit sniper på backlinjen Vikstrand, åter igen 2-målskytt, med en 6:e placering i AS målliga och 5:e effektivaste i AS. Så klart toppar han backarnas AS poängliga och backarnas AS målliga. På AS poängliga har MIK fem spelare på top 25, flest av alla klubbar, Lagkapten, Anze, Beck, Viksten och Vikstrand.
Glömde nämna att vår tänkte förste målvakt Ervins Mustukovs fick 92,86% i sin AS premier, 10 seriematcher efter skadan mot Lillehammer.
Stigsson: Mycket... Faceoff 31-26. Roligare att spela i offensive-zon kanske?
MIK 7-1:
Bara att gratulera, Vi var inte värda poäng idag. Surt att torska med 7 sekunder kvar men va fan det ät bara hockey ^^
Har någonsin en sådan här namninsamling ledit till nånting mer än lite trött aktivitet på Internet?
VIK:s 1-1 mål gick upp till videogranskning pga spelare i målgården. Mål dömdes.
MIK:s teoretiska 1-3 (alt. 0-3) gick till videogranskning. Målet dömdes bort.
Nu till min fråga...
Är det inte så att det ända som kan fastställas med videogranskning är om pucken är inne i målet eller inte?
Där om ligger ligger inte problematiken, heller inte hur vida domaren redan hade blåst för offside i målgården respektive högklubba.
Antar att domaren själv har känslan av att han är på väg att göra en felbedömning och behöver rådfråga sina kollegor.
Som MIK-supporter är jag partisk i min bedömning, det är jag så klart medveten om.
Undrar om Daniel Winge från Leksand är helt opartisk i sin...