Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
När kommer Timrå inse att det här hävdandet att tillhöra Sveriges norra regioner contra det Sundsvall hävdar att det är region mitt vi borde tillhöra som är bäst, när kommer Timrå bli på Sundsvalls sida där? Det e en resa...
Vi får en elitseriearena av format i Sundsvall när, å inte förr, när ovanstående frågor är lösta...
FORZA TIK........alltid, alltid............
'
För att du du inte skall se fler firmor med ett T i och få assosiation till Timrå.
Så kan du andas ut.
Teldako byter snart namn igen till Grontmij.
Teknikkonsultföretaget Grontmij har tecknat avtal om att förvärva elteknikkonsulten Teldako med 25 anställda. Förvärvet av Teldako, som har kontor i Sundsvall, Östersund och Alby, är en del i Grontmijs satsning på norra Sverige.
250kg kärlek: Att frågan delar supportrarna i olika läger är ju alldeles uppenbart. Annars hade vi väl inte denna diskussion. Och jag förstår de som har åsikter om byggandet av en ny arena med aspekt på ekonomiska risker, miljöaspekter osv.
Men när man som argument kommer med "Timrå ska spela i Timrå, så det så!" så väljer man att riskera sitt favoritlags framtid i elitserien. Och om inte det är viktigast så tänker man inte på sin klubb, utan man ser bara till sig själv. Man är inte beredd att offra lite för att ge sig själva chansen att vinna.
Finns det någon studie som kollat upp hur många åskådare som kommer från Timrå och hur många som kommer från Sundsvall? Kan det vara 65% som kommer från Sundsvall med bil/buss? Jag tror i alla fall att flertalet som följer Timrå bor i Sundsvall med direkt omnejd. Och dessa ser Timrå som Timrå, oavsett var laget spelar sina hemmamatcher.
Och så kommer vi till marginalåskådaren. Ett ord som är frekvent förekommande i den här tråden. Men anledningen till det är ju att det är dessa man måste locka till sig. MODO Hockey lyckades locka till sig 2-3000 marginalåskådare genom Swedbank Arena. Sundsvall är en större stad och borde kunna locka till sig liknande mängder.
För är det något som lockar numer är det ett helhetskoncept. Ta lördagar som exempel. Hemmamatch klockan 16. Några hundra åskådare åker in till stan, käkar sen lunch på stan och går sedan på hockey. Många går ut och äter efter matchen och avslutar sedan kvällen på krogen.
Det kanske är så att man måste offra några hundra supportrar för att knyta till sig 3000 andra. I mina ögon är det i alla fall uppenbart. Ska Medelpad ha ett lag i Elitserien om 5 år så måste Timrå bygga nytt i Sundsvall.
Helg Ernest:
Från deras hemsida.
"Namnet Teldako uppkom som en förkortning av "Timrå El och Datakonsult"
Hur jag än pusslar om bokstäverna så kan jag bara inte få det till Timrå.
Min teori är nog att Teladako accosieras till Tel e & Da ta Ko munikation
Helg Ernest:
Eller Timrå Måleri som har sitt säte inne i stan, eller Sundsvall/Härnösands flygplats som vi all vet vart den finns.
De kan gräva ur hela Sverige och göra en arena så kan hela världen spela hockey på samma plats.
Helg Ernest:
Så när Timrå El och Data Konsult flyttade från gamla bussgaraget i Timrå in till Sundsvall för 10 år sedan så begick dom ett lagbrott eller hur du uttrycker dig? Mig veterligen heter dom fortfarande TELDAKO.
Läs på innan du kommer med dina fabler :)
Som dom gärna låter sina innevånare att nyttja. Men knappast ej utanför komungränserna, även precis som med de 2 tallarna, som är komun"vapnet".
Så det kan dom också glöma. Glömde ju, Kalkonen.
Dom får väl göra som i pojkarnas fotboll och kalla sig för Sundsvall Blå (IFSH)
Sundsvall Röd (fd. TIK)
Helg Ernest:
Hur tänker du nu? Vilka skall stämma vilka och på vilka grunder?
Länka gärna till den regel du hänvisar till.
Poffa: Den här frågan delar supportrarna i olika läger. För en del är det viktigare att Timrå spelar i Timrå. För andra är sportsliga framgångar viktigare så länge laget fortfarande är Timrå IK.
Själv är jag fortfarande osäker och har därför inte tagit ställning. Jag älskar EON arena, jag älskar Timrå IK, jag vill vinna SM-guld, jag vill se alla de bästa i laget.
Jag vet att det är en utopi. Frågan är bara vad jag ska välja bort.
Helg Ernest skrev:
"Ja, jag hoppas Lindstrand stämmer dom för namnstöld om dom flyttar. Tunadal är väl ledigt nu? (Namnet alltså?)"
Helg: Nyfiken. Vilka är dom?
Är hatet mellan Timrå och Sundsvall som platser, inte som lag, så stort att man hellre väljer att ens favoritlag (Timrå) riskerar sin ES-plats inom ett antal år än att man inser behovet av en ny arena inne i Sundsvall?
För det är nog det det till slut handlar om. Ska man i framtiden slåss om ett SM-guld, ja till och med en plats bland top 6, så krävs en evenemangsarena i ett bra läge, som ger bra inkomster till klubben. Det handlar trots allt om pengar. Pengar för att kunna locka till sig toppspelare, skapa en större bredd och få en effektivare organisation.
Det bästa för laget måste väl ändå vara det viktigaste, eller är Timrå som favoritklubb bara viktig så länge det passar en själv? Är man inte beredd att göra uppoffringar för sitt Timrå?
Det hade räckt till 400 st arenor i 250 miljonersklassen :)
Nu börjar det likna någonting.......din tidigare idé i Lastlavaberget det var ju bara nonsens..
tomanihe:
Här har ni ett projekt som heter duga, som jag har haft nöjet att vara en del av. Saudi Aramco investerar 100 miljarder i ett nytt oljefält.
http://cache.daylife.com/imageserve/05Iw3LN4I4cRF/610x.jpg
Exact, arenan byggs i Dubai publiken hämtas i jetplan. Det här blir trevligt.
Hittills verkar det inte varit något större sport att kränga av Swedbank arenapengar tydligen.
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk) Det borde nog räcka.Länktips
- Omsättningen skjuter per automatik i höjden
- Attraktivare för spelare utifrån - Lättare att locka nyförvärv
- Möjligheter att locka ny publik
- Ökning av marginalåskådare
- Bättre komfort
- Större publikutrymen
- Fler toaletter
- Mer barer/snabbmatställen
- Ny restaurang med platser mot rinken
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
- Timrås Kommuns sponsorpengar
- En jättestor skuld som skall betalas av, (alltså av de som är i arbetsför ålder i många år framöver).
- Dyrare i drift än nuvarande.
Varför inte bygga en Norrlandsarena med 4 arenor som tar in 40 000 människor.
Då samlas alla hockeyintresserade på samma plats samtidigt.......och då blir det någon som måste bygga en större arena någonannanstans i Sverige. ;)
Okej, du verkar vara snäll så då ska jag också vara det. Som uppväxt i Sundsvall har jag alltid haft Timrå IK som favoritlag och det har aldrig varit något snack om att stötta något annat lag (Sundsvall Hockey inkluderat). Helt enkelt därför att Timrå IK är hela regionens lag, den förening som uppfyller t ex varje hockeyälskande sundsvallares själ (IFSH existerar inte ens för de flesta av oss). Förstår du?
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk) Det borde nog räcka.Länktips
- Omsättningen skjuter per automatik i höjden
- Attraktivare för spelare utifrån - Lättare att locka nyförvärv
- Möjligheter att locka ny publik
- Ökning av marginalåskådare
- Bättre komfort
- Större publikutrymen
- Fler toaletter
- Mer barer/snabbmatställen
- Ny restaurang med platser mot rinken
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
- Timrås Kommuns sponsorpengar
- En jättestor skuld som skall betalas av, (alltså av de som är i arbetsför ålder i många år framöver).
Mening med mitt inlägg var varför åker de inte och stöttar Sundsvalls hockey, utan i stället åker de till Timrå och tittar på den matchen för att sedan sitta i bilen i 45 minuter i kö som någon tidigare framlade att Sundsvallarna måste.
Blev det bättre?
stoppar in en jämförelse jag åker inte till Stöde eller någon annanstans heller för den delen för att kolla på bandy, då vi har våran fina bandy kultur hemma.
Tack! Ja, det händer väl att även den blinda hönan (DJ) hittar ett korn...
"Om det är så att det är så många som gillar hockey i Sundsvall varför går inte så många på de matcherna för då utan sätter sig i bilen och väntar 45 minuter i bilkö därifrån??"
Vad menas? Hänger inte riktigt med i resonemanget...
+Omsättningen skjuter per automatik i höjden
+Attraktivare för spelare utifrån - Lättare att locka nyförvärv
+Höjt hockeyintresse i regionen
+Möjligheter att locka ny publik
+Ökning av marginalåskådare
+Bättre komfort
+Större publikutrymen
+Fler toaletter
+Mer barer/snabbmatställen
+Ny restaurang med platser mot rinken (det tar jag för givet)
-...
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk) Det borde nog räcka.Länktips
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
- Timrås Kommuns sponsorpengar
- En jättestor skuld som skall betalas av, (alltså av de som är i arbetsför ålder i många år framöver).
Timrånamnet kommer ju självklart att leva kvar även om lagets hemmamatcher spelas i Sundsvall. Klubbens styrande verkar ju också ha insett betydelsen av att kunna verka i ett större centrum. Laget får bättre möjligheter att utvecklas i en mer gynnsam miljö. Självklart måste man ta tillvara på de möjligheter som står till buds.
NR_9: Med din inställning så tolkar jag dig att det spelar ingen som helst roll i vilken division Timrå IK spelar i, huvudsaken Timrå IK som förening behåller sina rötter och inte förändrar ett skit i historien? Stämmer det?
Många är av samma åsikt i så fall.
Det är också det som skapar skiljaktigheter i åsikterna. De finns de som sätter ett SM-guld högre om det sker med en Timrå-tröja i Sundsvall än inte alls. Det är också det här som diskuteras och sätts på pränt.
Jag är inte heller tudelat positiv inför en flytt av arenan. Däremot ser jag nyktert på situationen och försöker se ur ett längre perspektiv om det skulle kunna vara positivt eller negativt för föreningen.
Argumentet vi fyller inte Eo´n kan man tro kommer från 3-åringar.
Eo´n har an ohållbar trafiksituation,och nej det blir inte lika mycket i stan då fler får gångavstånd,och för timråbor skulle det bli enkelt med hockeybuss,dom kan ha flera stycken som kör motorvägen då går det fort och blir därmed lockande.
För trånga biutrymmen för lite toaletter för lite kiosker för dålig restaurang är oxå nåt Eo´n lider av.
Visst vi kan bygga om eo´n för 70 mille och ha en skaplig arena 3år till men det håller inte i längden.
Kom ihåg att modo inte fyllde kempehallen jämt heller men har ett bra snitt i nya hallen.
Personligen skiter jag i om vi tappar några insöade fans som vägrar se hockey i sundsvall om vi kan få 1500-2000 mer i snitt.
Sorry fans var fel ord,fans stöttar sitt lag i sundsvall oxå,insnöade timråbor låter bättre.