Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
250kg: En förutsättning för en eventuell flytt måste vara att klubbnamnet och klubbmärket (tallarna) aldrig ska ändras. Död åt örnen! Om Timrå åker ur elitserien så kan laget åter igen spela i Isstadion. Det skulel väl funka, hallen lär ju inte rivas...
Hela den här diskussionen är egentligen knäpp och absurd. Timrå IK har vuxit sig för stora för sin egen kommun. Vem kunde tro det 1987. Problemet är väl gentligen angenämt att klubben vuxit så, men följderna börjar anta sjuka proportioner. Timrå IK har ju i veckan uppvaktat Sundsvalls kommun, och vem kunde tro det efter fusionen.
Men hur kommer bobbarna in i ekvationen? Vill verkligen Sundsvalls kommun att det byggs en ny toppmoderna arena i stan där grannkommunens lag spelar medans "laget i stan" spelar i sunkiga Gärdehallen. Kanske Timrå IK och Sundsvall Hockey kan dela på på den nya hallen för matchverskamhet medans man har sina respektive verksamheter i sina nuvarande arenor. Dvs. träning, ungdomsverksamhet, kansli etc.
Att flytta Timrå till Sundsvall är som att flytta Modo till Umeå, de kanske skulle få mer publik också, eller.
Jag kommer bojkotta om det blir en flytt, kan åka på bortamatcherna men ingen mer hemma match för mig i sådana fall
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk) Det borde nog räcka.Länktips
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
- Timrås Kommuns sponsorpengar
Sen lär nog några lokala sponsorer bli besvikna på en flytt och dra sig ur.
i Kontraktet står det att TIK kan lämna över Arenan till Timrå då lånen är betalda typ.
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk). Det borde nog räcka.
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
Så här ser mina för/nackdelar ut;
+ Allt
- Inget
250kg kärlek:
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinner.
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
+ Ett första steg till att slå ihop kommunerna
+ En chans att bli en storklubb i Sverige
+ En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
+ Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match.
+ Förhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
+ 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk). Det borde nog räcka.
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan.
Ett allsvenskt TIK i Sundsvall skulle garanterat dra mindre publik än ute i Timrå. Då är vi tillbaka till samma förutsättningar som efter ST hockey tiden igen, dvs Timrå får börja om på ny kula utan Sundsvalls draghjälp ute i Timrå.
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan.
Tycker precis som alla er andra att detta är oerhört viktigt och är en av de viktigaste händelserna i Timrå IKs historia. Själv är jag kluven. Men för att i punktform ställa + mot - kanske gör det lättare att ta ställning till den fråga som skapat en enorm debatt som också, antagligen, kommer att fortsätta beröra.
Fortsätt fylla på + och -
Jag inleder, ni andra fortsätter fylla på.
+ Större publikintäkter
Nä det blir perfekt med en flytt och en ny arena om ca. två år, för då kan vi ha en gemensam arena med katterna inne i stan och spela derbyn i allsvenskan mot varandra, om inte nu nötterna i klubbledningen tar sig samman vill säga...
Marcus:
Det finns en fråga på timrå.se där någon frågar Ewa Lindstrand om inte det vore befogat att görá en folkomröstning om vad timråborna tycker i regionsfrågan. Svaret är ungefär att hon tycker att timråborna har givit sossarna i timrå mandat att driva denna fråga.
Men nu skall det hux flux vara medlemsomröstningar i arenafrågan, med hennes resonemang så har väl årsmötet givit sitt mandat till tiks styrelse att sköta denna fråga efter bästa förmåga.
Världsrekord i dubbelmoral,
Just regionfrågan, Timrå IK och kombiterminalen är frågor som jag brinner för. Så snälla lilla Timrå kommun. Använd era hjärnor.
Jag skulle vilja påstå att det här är en av de viktigaste frågorna någonsin för Timrå IK och Timrå kommun. Timrå IK är kommunens stora stolthet och den viktigaste symbolen för en kommun som försöker hitta sin plats i världen.
Utan omröstning så har Ewa Lindstrand med hantlangare fixat så att Timrå kommun ska tillhöra norrbottens län. Nu vill samma människa ha en omröstning bland Timrå IKs medlemmar om en flytt till Sundsvall. Varför ingen folkomröstning i regionsfrågan?
Men självklart gör hon rätt i att på alla medel försöka ha kvar hockeylaget i kommunen, det är ju hennes jobb. Men om klubbens ledning och de stora sponsorerna vill bygga en ny arena i stan så blir det nog så om det finns finansiell uppbackning och i övrigt bra förutsättningar.
Det här är spännande hockeytider. Om jag hade varit Timråbo så hade jag nog haft svårare att acceptera en eventuell flytt. Och jag hade nog haft ännu svårare att acceptera den Timråkratiska ledningen i kommunen.
För övrgt hade Kenneth Westberg en mycket bra insändare i tidningen för inte alltför länge sedan angående detta. Jag tror att många håller med honom om det som diskuterades angående regionfrågan, järnvägen, Timrå IK, kombiterminalen osv.
FLYTTA....
Faktum är att det gör dom, och med Sörberge menade jag Timrå IK /E-on Arena om nu någon inte förstod det.
Åhhh faan....är det Sörbergeby som får sponsorpengarna? Jag trodde det var Timrå IK.
Men det är klart, dina tre oberoende källor vet säkert bäst.
Som du säkert förstår kan jag ju liksom inte nämna det, men jag har hört det av tre oberoende källor.
Till saken har jag hört att dom stora drakarna till sponsorer inte vill skotta in mer pengar i Sörberge, skall det lättas på den stora bruna skall det bli innne i hamnen.
Ungefär som en förort i Stockholm och city. Tror inte det berör några sponsorer nämvärt. En ny multiarena i Sundsvall skulle snarare dra mer sponsorer.
Ingen kan väl tro att det inte finns en grund till ett sådant utspel av en klubb direktör för ett så pass stort företag som Timrå IK, jag tror nog mer att dom här funderingarna som TJ hade i ST var en liten opinions mätning bland alla som vi ser är sura och buttra idag över att en flytt av laget ska ske, och en ny arena har nog kommit längre i planeringen än vad vi tror.
Inte för att jag tror någon kommer få en hjärt attack när det står klart att vi ska bygga nytt, men chocken kommer nog inte lika abrupt nu när det har ventilerats lite i förväg.
Jag säger bara TIK mot nya höjder
Jag litar på Timrå IK:s ledning, fullt ut. Jag litar även på mig själv. Argumenten för vinner med hästlängder.
Nu är det snart match igen och jag är inte ens nervös. Jag tror inte vi vinner.
Ja, där satt den! Ännu ett hjärndött inlägg från en bytänkandets försvarare. Varför ändra på något överhuvudtaget? När det ändå är EXAKT detsamma som att flytta MoDo tio mil norrut. Men det är bra. Timrå IK kommer säkert att ta hänsyn till er alla två söråkare som bojkottar hemmamatcherna. Grattis!