Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Undersökningen gjordes tydligen i fjol. Men den som sa det till mig har jag ingen anledning att hänga ut här med namn.
Du läser ju statistik som fan läser bibeln.
40% kom från Timrå
55% kom från Sundsvall
5% kom från Härnösand, Ånge, Hudik etc.
Vad har hänt? gillar inte Timråborna hockey längre?
Eller så är Sundsvallarna som jag kanske, utflyttade Timråbor.
Timrå IK är dom bästa.
Tikinmyheart:
såg en undersökning som visade vart publiken kom ifrån.
40% kom från Timrå
55% kom från Sundsvall
5% kom från Härnösand, Ånge, Hudik etc.
Det jag däremot inte alls förstår (efter att ha pratat med "gamla Timråiter) är snacket om att "blir det en arena i S-vall slutar jag att gå på hockey".
Jag då som bor i S-vall? Jag kanske skulle ge fan i att åka till E-on och åka till Gärde istället, jag bor ju som sagt i S-vall. Sicket skitsnack!!
På Hovet spelar ju båda DIF och AIK och det funkar ju.
I övrigt bra som vanligt.
Blizzard:
Inte insöade, Ewa lindstrand kämpar för vad hon tror på och det skall hon ha cred för. Men........
Timrå IK är ett FÖRETAG som omsätter snart över 100.000.000:- . Och om nu styrelsen anser att ett nybygge inne i Sundsvalls Hamn är en förutsättning för att detta företag skall överleva så förstår inte jag vad som är problemet.
Med vilken rätt hävdas att föreningen skall vara kvar på en logistiskt vansinnig plats? Timrå IK är i sanning hela regionens lag, det visar med all önskvärd tydlighet sponsorföretagens lokalisering och dom långa körena på motorvägen in till stan efter match.
Var i stället glada över att ett så fint och traditionsrikt företag/förening har möjlighet att göra ett såndant lyft rent organisatorisk.
Skarin:
Om man skall prata brynäs så ligger fortfarande Läkerol Arena fortfarande ett par kilometer från Gävle Centrum, och med andra ord krävs det bil för att ta sig dig.
I Övik ligger Nya Kempis tre hundra meter från Paradisbadet och m.a.o. nära till allt.
Skulle Timrå renovera e-on Arenan med en dunk diesel och bygga nytt krävs det fortfarande att man åker bil dit.
Men vad vet jag, Ewa Lindstran tror att TIK överskattar bizznizzen, och att vi kan lira vidare på traditionen, prova att säg det till tex. tenkrat nästa gång det skall löneförhandlas,
- Du vi kan inte betala lika mycket som LHC, men vi har tradition och hjärta.
Men det är väl dem som sitter framför TV-soffan när det är matcher som styr........eller nåt.
Från programledare till panel kändes diskussionen som ännu mer uddlös än själva laget just nu. Det var ingen som kom någonstans i "tugget".
Själv tittade jag mest ner när Ewa pratade.
Skönt iaf att det inte blev något prat om namninsamlingen (och dess fantastiska argument) där vem som helst får skriva på. I synnerhet alla Timrå IK-hatare runtom i detta land.
Dom överkattar bizznizzen säger Ewa Lindstrand i TV, är det hennes enda argument så säger jag, börja gräv nu i kväll.
Blizzard:
Spana in mitt filarkiv så får man se vad dom snackar om på Eftersnack i kväll. Jaja vi ligger pyrt till och man borde inte sticka ut hakan så här mycket, men ......byggdes Noaks Ark före eller efter regnet?
-jag ser inte så jävla mycket glädje i att spela Allsvenskan glädje är ett TIMRÅ IK på topp nivå i högsta serien!
Kan man skicka in åsikter via sms till det här programmet?
I Kväll halv elva 22.30 är det debatt mellan Ewa Lindstrand och Björn Brånfeldt, kanalen är SVT nått och programmet heter Eftersnack.
Jag har inte heller riktigt tagit ställning i arenafrågan. Även om det i tider av finans/börskriser inte blir riktigt högaktuellt med ett nybygge så kommer frågan garanteras aktualiseras vad det lider.
En intressant detalj (även om vi bara är i början av serien) är detta:
| PUBLIK I FÖRHÅLLANDE TILL ARENAKAPACITET - HEMMAMATCHER | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vi har trots allt en rätt okej fyllnadsgrad i arenan. Ser man på diagrammet så kan man ju tycka att ett lag som t.ex. Brynäs kanske byggde "för stort". Även om supportrar m.fl. har rätt höga krav efter år av misär så är frågan om Brynäs kommer att kunna fylla sin arena hur bra det än kommer att gå. Slutspel och de matcher det verkligen gäller något, visst, då lockar man säkert fulla hus. Men alla andra matcher då? Tilläggas ska att det ser bättre ut för Brynäs i Oktober än det gjorde i September (som säkert till mångt och mycket beror på lagets framgångar).
Timrå har tappat publik i takt med (får man gissa) uteblivna resultat.
Nu återstår mycket av denna säsong och mycket lär hända. Vad jag vill säga är att dagens arena utifrån där den ligger verkar fungera. Hur mycket fler människor som skulle besöka Timrås matcher i en nybyggd arena i Sundsvall kan man bara sia om. Ett troligt scenario är dock att ett Timrå som skördar sportsliga framgångar (läs ett lag bland topp 3 i Sverige) kommer att kunna dra fulla hus medan ett Timrå-lag som inte når de allra högsta placeringarna antagligen kommer innebära spel inför halvtomma läktare.
På sikt är jag dock hyfsat övertygad om att en flytt in till Sundsvalls city vore att föredra, för klubbens utveckling.
Min åsikt i frågan.
Det där kan du väl inte ens tro på själv?
SCA skiter väl i var arenan ligger, lika så EON, Metso, AXA m.fl
Dom vill exponeras för svenska folket inte för några billösa stadsbor.
Men det klart, jagar man sponsorer bland Agaton Sax, ICA Bergsgatan, Sallyhills livs, Rex rör. Då skall man nog försöka bygga arenan av deras reklamskylltar, för då blir det så många att dom räcker och blir över.
Hur tror du SCA ställer sig? I dagens besparingar, så kommer inte Östrand att känna någon förpliktelse att skjuta till och Ortviken skiter väl i ett Hockeylag.
Så det kan ju vara en för del för andra föreningar från orten, att kunna få SCA Östrand att ställa upp.
Varken Kinnarps, Löfbergs lila arenor ligger centralt, hur går det ihop?
Jo med LOGESTIK.
Låt krogarna i stan stå för bussarna som i Karlstad. Du får bussbiljett på krogen med ett bussnummer på , Sedan är det bara att hoppa på den dit/hem. Skall du tömma citÿ på alla inevånare går det väl åt 5-6 bussar.
När FBK har hemmamatch, då är det krogrunda på stan som gäller före och efter match, bara för att ta sig dit. Jag har nämt detta förut och det är ca 40-60 bussar som går till Löfbergs.
Hur många bussar kommer till Eon?
Sköna fotöljer? Är det inte upplevelsen man skall vara med om?
Inte faan sitter jag nått bättre i Löfbergslila.
Helg Ernest:
Enfald eller inte, men om du lyssnade på vad Christer sa på Mittnytt i kväll, så fattas det ett antal miljoner i omsättning för att TIK inte skall halka ner i omsättningsligan. Och på sikt äventyra Elitseriespelet för TIK.
Vi får inget EU-bidrag för att göra den nödvändiga renoveringen och utbyggnaden av loger på norra långsidan.
Timrå IK's sponsorer vill inte pumpa in pengar till den nödvändiga renoveringen, faktum är att dom har sagt att skall dom satsa några pengar så skall det ske inne i Stan på lämpligt ställe.
Timrå IK är inte bara en Timråangelägenhet, det är bara att titta på vilka som har loger, alla loger utom två hyrs av Sundsvallsföretag. Och det är fler företag som vill hyra in sig.
Så frågan till DIG är , hur hade du tänkt lösa denna ekvation?
Timrå 10 199 invånare
Sundsvall 49 339 invånare
Ska vi börja räkna mänskor i hela kommunerna också?
Olerys eller någon annan sportbar?
Fotboll är Sveriges största sport, du ser väl själv publiksiffrorna från Giffarnas matcher? Eller Dragons?
Om det nu mot förmodan skulle bli en arena i stan, vart skulle den ligga och vilka skulle ha gångavstånd till den?
Dom som kvälls shoppar på Åhlens?
Ta en tisdagskväll i vinter, Köpmangatan Timrå eller Storgatan Sundsvall.
Det är nog hugget som stucket vart det är mest mäniskor.
Bara Nya bron blir klar, så är Sundsvalls City dött för gott.
Då är de bara de ca 250-500 personerna som bor i stads kärnan som rör sig där. Det är framtidens melodi det.
Logistiken måste fixas. Så vi kan fylla hallen vi redan har, innan vi skall fylla en ännustörrehetsvansinne
Flytta arenan till Söråkers IP istället eller varför inte uterink?
Sedan ska vi göra Ewa Lindstrand till diktator så hon ska styra över allt. Det ska bland annat bli gratis att gå på Timrås matcher och alla ska få vara med och spela.
såsse ja visst! - röd å vit...å blå... åh...!11!!
Elithockey på sikt eller ej...hua vilket dilemma!
Två mycket bra och väl genomtänkta inlägg kring klockan 23 i går kväll. Att läsa dom gav mig vinken att förhålla mig till en eventuell flytt på ett lite mer nyanserat sätt. Tack för det!
Vi får nog vara lite försiktigare och kanske sluta kalla alla motståndare för bakåtsträvare och bromsklossar. Åsiktsskillnader grundar sig oftast på olika sätt att se på saker och ting. Vissa har kommit längre än andra i sina tankar och kanske har mera bakomliggande information som ligger till grund för åsikter och tyckande. Jag kommer hädanefter att förhålla mig till debatten enligt följande: Argumentera och saluföra mitt tyckande och mina åsikter med RESPEKT, både inför dom jag debatterar mot och andra som läser inläggen.
Styrelsen hävdar att man inte kan nå upp till den omsättningsnivå man efterstävar så länge Eon Arena är i befintligt skick, något jag får förmoda är sanningen. Sålunda tycks allting enkelt: Antigen bygger man ut den nuvarande arenan, eller så uppför man en ny, hypermodern och svulstig arena i Sundsvall. Det första alternativet känns emellertid ganska avlägset i dagsläget, emedan EU beslutat att inte skjuta till de pengar som tydligen var en av förutsättningarna för att ett utbyggande skulle kunna genomföras.
Därför återstår bara en möjlighet, nämligen att flytta laget till Sundsvall och skita bondlurkarnas emotionella argument, som i grund och botten är så ologiska att man kan ana att de anser att jorden är platt och därtill universums mittpunkt. Det skulle ge det ekonomiska uppsving som krävs för att Timrå även i framtiden skulle kunna vara ett topplag i elitserien, ett topplag med möjlighet att ta hem det så åtråvärda SM-guldet.
Berusad av framgång och segerns sötma ter sig lösningen enkel, men det finns en baksida. För vad händer om framgångssagan får ett slut, eller i alla fall skönhetsfläckar och törnar?
En ny arena i Sundsvall skulle säkerligen ge ett publikuppsving, och det är knappast otroligt att snittet skulle kunna hamna någonstans mellan 7000-8000 åskådare till en början. Men vad är dessa nytillkomna åskådare för några? Ärligt talat så tror jag inte att det kommer handla om en skara nyvaknade, hängivna klackmedlemmar. Snarare tror jag (om man får vara fördomsfull) att de nya besökarna i huvudsak kommer vara eventsugna män i vuxen till mogen ålder, som kommer till den nya arenan för att få uppleva det storslagna i den produkt som kallas elithockey. Några djupare känslor för laget tror jag följaktligen inte att de kommer att besitta.
I framgång spelar kanske sådant ingen roll. Visst, spelarna kanske märker av ett minskat publikstöd. Men å andra sidan tjänar klubben sina pengar och betalar med dessa ut hockeyproffsens förhållandevis höga löner, och det är trots allt det som är det viktigaste för de flesta hockeyspelarna.
Men även solen har fläckar. Det finns ingenting som garanterar att Timrå alltid kommer att vara ett lag som går till slutspel och gör bra ifrån sig – tvärtom finns en överväldigande risk att man kommer att göra en eller annan sämre säsong. Och vad händer då med den nya publiken? Kommer de att fortsätta att strömma till arenan för att se ett lag som inte tar sig till slutspel? Jag är oroad att så inte kommer att ske, och innan man vet ordet av gapar stolarna i den nya arenan tragiskt tomma.
Frågar man en MoDo-supporter så inträffar detsamma oavsett vilken arena Timrå spelar i, för inget lag har en sådan medgångspublik som Timrå. Sanningshalten i det påståendet tror jag personligen är ganska liten, och jag är övertygad om att de som säger sådant kategoriserar sig såsom de bondlurkar jag beskrev tidigare – fast värre. Sanningen är nog att de inbitna supportrarna, laget hjärta om man så vill, skulle fortsätta att stötta sitt lag även i motgång.
Med detta i åtanke är jag inte längre lika säker på att Timrå IK borde flytta till Sundsvall. För vad händer med lagets inbitna supportrar om laget flyttar? Jag befarar att många av dem kommer att gå på färre matcher, då avståndet till arenan ökar, men jag vill samtidigt poängtera att jag inte har några belägg för det. Jag känner inte direkt någon i klacken, och har därför ingen uppfattning om genomsnittsmedlemmen är Timråbo eller Sundsvallsbo. Men jag har fått uppfattningen om det förstnämnda.
Precis som BragdBirger skrev i ett bra, föregående inlägg finns flera aspekter beträffande en eventuell flytt. Och även om marknadskrafterna vill fnysa åt ”bondlurkarnas” vilja så icke att förglömma: Dessa människor som ni vill köra över är i grund och botten en av föreningens viktigaste byggstenar. En byggsten som är nog så betydelsefull när man ska till och bygga.
Heja Timrå IK!