Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Dr-nix du kan irriterra dig på min åsikt hur mycket du vill jag säger bara vad jag anser och för mig handlar även hockeyn om hjärta även om jag förstår att pengar är större i dagens elitserie så bli det en flytt så bli de int mycket jag kan göra åt de. Men att man nästan angrips bara för att man säger sin åsikt de tycker jag r lågt av dig även om jag va lite små sarkastisk också i mitt inlägg.
Detta handlar om Timrå IK, Elitidrott är en affärsverksamhet idag. Dagarna med uterinkar då lagen bestod av egna produkter från trakten och lag som värvade spelare för pengar kallades köpelag är borta. Tyvärr lever många kvar i det förflutna. Timrås Historia kommer aldrig att försvinna, men nu måste Timrå IK göra det som är bäst för klubben i framtiden. Jag förstår att du vill att Hockey i Sverige ska återgå till någon slags amatörstatus men glöm det, Elitserien är Big Business och det är pengarna som räknas idag. Du kan hata det faktumet hur mycket du vill men det ändrar inte för en sekund att det är pengarna som räknas idag.
Larva dig inte heller med namnbyte eller sånt tjafs, det är så irriterande. Timrå IK är ett varumärke och det kommer inte att kastas bort givetvis. Vem säger att Timrå IK inte kommer ha kvar någon verksamhet i Timrå efter en eventuell flytt? Man kanske låter Juniorlagen lira kvar i ladan (bl.a med tanke på Hockeygymnasiet).
Dom vet inte vad han talar om. Alltså.. Ingen bostongurka i Boston!
Tänka sig!
Och vill ni gå på krogen efteråt så gå på olarys i timrå dug de med :)
Elitserien skulle vara totalt värdelös att se om inga satsningar gjordes på nya arenor för att locka mer publik och sponsorer. Det skulle vara som att se Detroit red wings (VF, LHC, HV71) mot typ Ånge IK (Rögle, SSK, Timrå med flera) eftersom vissa klubbar skulle ha oproportionerligt mycket mer pengar än andra.
Det handlar inte så mycket om själva hallen, det handlar om var den ligger. Det är tyvärr dagens sanning. Folk är lata, folk som inte är överdrivet hockeyintresserade sätter sig aldrig i bilen eller på hockeybussen ut till Timrå för att se på hockey när de kan sitta hemma i soffan och se matchen eller vara på O´ Learys. Skulle hallen däremot ligga på bekvämt gångavstånd från Sundsvalls Centrum så skulle många fler välja att lösa biljetter till matchen. Och nej, det är inte samma sak för de som bor i Timrå och skulle behöva åka till Sundsvall eftersom det bor kanske en tiondel (eller mindre?) så lite folk i Timrå som det gör i Sundsvall.
För Timrå IKs bästa bör en flytt in till Sundsvall ske så snart den ekonomiska krisen lugnat sig. Kanske inte inom ett år, men inom en femårsperiod bör en ny arena finnas i Sundsvalls centralare delar för att kunna hänga med i utvecklingen. Det är tyvärr sant, även om det innebär att en del av Timrå IKs historia kommer gå förlorad.
Sen har jag svårt att förstå varför en sån här tråd ska få självdö. Det ligger väl ändå i allas intresse om Timrå IK har en framtid i toppen eller ej?
Personligen så roar sånt här mig betydligt mer än trådar som "Avgå ALLA!111!!" och "Värva honom - Jag har sett hans stats på eliteprospects"
Men det går väl en vecka så har Per HApps börjat om igen.
dessutom skulle det vara kung att kunna gå på krogen efter match. .)
Visst jag håller med om att de säkert skulle bli mer plats med en hall i stan samt mer folk på matcherna. Men det gäller också att tänka med hjärtat. Och jag själv har hjärta inte bara för laget Timrå utan även för kommunen Timrå. Så nä lägg ner de där.
"Dom trogna kommer ändå
Det är dom otrogna man vill åt."
Det är ju de som är tanken, men frågan är ju hur trogna de "trogna" egentligen är? När man läser fraser som "Jag vägrar gå på hockey om man flyttar till stan" och "Då är jag färdig med Timrå IK" skrivna av de mest "inbitna" så står det klart att nånting felar. Jag anser dock att det inte handlar om att vara trogen eller ej utan om ren och skär dumhet.
Vi tar det en annan väg.
Min Rumänska klocka visar, eller visarna står snart i klockan 0100 vilket betyder natti natti.
Inresant i vart fall att spekulera i diverse arena idér, utan surr kommer ju inte alla synpunkter på banan.
Å jag är inte bitter, dock ligger denna frågan troligen högt över våra huvuden.
Hur fan skulle dom personliga intressena var konstruerade? Nu gjorde du i alla fall mig väldigt nyfiken. Låt höra!
Hmm kan nog stämma!
Men det är inte själva arena, alltså en ny arena byggnation jag är emot, kan bara inte förstå placeringen.
Dessutom kanske tidpunkten är illa vald, samt att det finns lite av privata intressen i styrelsen...
Verklighetsanknytning, vi får se.
Är dess värreinte den ända, du får se.
Självklart ett värde, inte imponerande...
Abron: Jag kan inte hålla mig, ett vanligt problem bland medelålders män har jag hört.
En loge, iaf den logen jag har varit i har 12 biljetter till varje match och kostade för 3-4 år sedan 250 000 per säsong. Hur stor var den då? Kanske 20m2 om jag minns rätt. Kläm in 1000 ståplatsanhängare på samma yta varje match så går det jämt upp.
Hur har du tänkt att öka omsöttningen med nuvarande arena? Den går inte att bygga ut hur mycket som helst. Plywood skivorna håller inte.
Och hur ska man kunna konkurera med dom stora drakarna om spelare i den lönekurvan som är i ES.
Du pratar hockeyintresse.
Dom trogna kommer ändå
Det är dom otrogna man vill åt.
Du tillstår att det finns ett värde i sponsorbiten. Imponerande.
Imponerande är också att du är den enda i världen som tycker att SBA var ett felgrepp.
Tycka kan man alltid göra, men du saknar verklighetsförankring.
Den va bra, gillar detta. Tomat odlingen finns ej, å Södra berget syns inte heller från Olerts fd ketsup odling.
När man står ute vid tomatodlingen i Söråker och man nästan kan se folk som åker nedför Södra Berget, har i all fall jag svårt att begripa att det inte är en och samma kommun.
Det handlar inte bara om en kommungräns.
Jo, du kan kolla kommande omsättningsökning hos Nolaskogsarna, men omsättning och vinst är tyvärr inte samma sak. Det går upperligt att ha en höjning av omsättning, men likt förbannat en vinst minskning. Det är inte inkomsten som ger vinsten alla gånger, utgifterna är det som styr.
Vem har snackat om känslor, jag pratar realistiska summeringar från övriga klubbar, i paritet med Norrland.
Precis, logen är en bra inkommst, man är ju där å handlar korv kaffe m.m. Hur många stå platser har man på en loge, hur mycket handlar de för. Tror inte skillnaden är så stor, å så är dom inte lika aktiva som klacken, i vart fall int eom de inte är där. Men okey det finns ett värde i sponsor biten, måste jag tillstå.
Optimal förutsättning för framtiden, ja då kanske man skall göra som många företagar i Medelpad, flytta till Timrå.
Haha. Lustigt att det finns människor som lägger fram namnbytes-scenariot seriöst.
Skillnaden är att det skiljer en kommungräns som inte borde finnas. Oj.
Du tycker att Modo gjorde fel för att snittet nu tredje året går ner. Bortser du helt från omsättningsökningen och vad det innebär på sikt?
Jag kan förstå att man av känslomässiga skäl vill ha kvar TIK i Timråladan. Men dina argument håller inte.
Säljer man en loge till ett företag drar man in pengar. Pengar som sedan kan satsas på spelartruppen, till exempel.
Någon tror att Sundsvall vill sno Timrå IK. Det handlar inte om det, utan om att Timrå IK vill skapa optimala förutsättningar inför framtiden.
Abron:
Inte vet jag men nog borde väl 1300 nya parkeringsplatser räcka, plus dom som redan finns inom 5 min "by foot"
http://www.hockeysnack.com/image/11_2.jpg
Och resten då? DE 3-4000 som kommer utefrån. Skall dom ta tunnlbana, pendeln eller hockeybuss?
Men hur hockey intresserade är dom ,,, som skulle vart i logen?
Nä, jag följer din åsikt, en debbat som bara snurrar runt som en karusell.
Ha sig...
Gissningsvis skulle tro att en ny arena bara skulle vara aktuell om den låg i Centrum då hela tanken var (som jag förstod det) att folk i Centrum hade gångavstånd till Arenan.
Det finns en klockren tomt inne i stan 2 minuters gångväg från Kasinot.
I alla fall enl nuvarande ordförande i Conferera.
Behöver du inte, den har jag en viss koll på.
Centrum, å vart hittar du någon mark där, det har jag koll på.....
Jo jag har vart där, jätte fin anläggning så det skulle vara ett bra byte, men Percy i Medelpad, kanske kan vara nått......
*Ta inlägget som ren ironi, givetvis ska laget inte byta namn, då varumärket Timrå IK är etablerat.
Och att om detta hade inträffat kanske jag fått fortsätta se Timrå IK vara med och slåss om "Le Mat" (tror den stavas så)