Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Du och jag och allehanda fans, skulle nog åka till såväl Bollstabruk som bortre Nurunda om Timrå spelade sina matcher där.
Men skall man åka publikkapaciteten så måste man fånga marginalåskådaren.
De som kanske har gångavstånd till hallen. De som kan gå till krogen efter bevittnad hockeymatch.
Själv tyckte jag att dert var vansinne att bygga nytt och stort i Ö-vik, då man hade drygt 3500 åskådare i Kempehallen. Men, se! Man flyttade hallen in till stan och vips så fångade man upp ytterligare 3000 åskådare.
Avståndet Timrå-Sundsvall är större än Domsjö-Övik, så nog borde Timrå locka mer än 500 extra åskådare per match - tror du inte?
vilka ska bygga denna arena.....
Timrå?
Elitskiktet var ligger det, tror du att vi alltid skall ligga bland de 4 då är du en stor optemist!!!
Hur mycket kommer då publiken att öka? med 500
Kostar det inte mer att bygg ..än att öka med 500
Kan vi åka till Birsta! kan väl S-valls bor åka till Timrå..eller
Jag är glad att vi håller oss kvar ,tror inte att blir bättre om vi flyttar till S-vall.
Vi ifrån Ångermanland..(tycker kanske att det blir längre)
som Sundsvalls bor tycker att det är långt till Timrå
Vi som har varit med på 60-70-80 -90 talet VET.......
Visst kan vi ha kvar arenan i Timrå om vi i framtiden vill spela i Allsvenskan eller DIV 1 , men om det ska bli ES så måste det bli i S-Vall men då vill det sig till att borna i s-vall gå rpa matcherna också alltså med det menat att det blir fler åskådare och för att få det krävs det att man vinner och att vinna gör man med bra spelare så därför hoppas jag på några topp namn nu!!
Kååm Ååånn
Det här måste vara en av de mest naiva platserna i vårt land.
Du visar ju bara biljetten i insläppet. Sedan är det ju ingen vidare kontroll om du ställer dig på någon av bortasektionerna eller på hemmastå.
Fans, julgranar ställer sig alltid på den norra delen då det gäller bortastå. Den södra delen beläggs oftast av vanligt folk, inte hardcorefans. Därför blir det ibland oproportionell fördelning på sektionerna
Du verkar inte ha några högre tankar om HV:s affärsverksamhet. Är det sannolikt att man vill betala moms för biljetter som inte är sålda, bara för att glassa med utsålt?
Et tu Brute:
Jo men om det sitter fullt på sittplats och sedan är fullt på eran ståplats. Samtidigt som det är tomt eller halvtomt i akvariet så kan det ju omöjligt vara lapp på luckan.
Eller kan det vara så att eran marknadschef tycker det är trevligare att säga att ni har så och så många slutsålda matcher under en säsong. Trots att det inte är i sanning överensstämmande.
Poängen var ju att ni tyckte det var väldans mysko, att "eran" sektion knappast var besatt och ändå rapporterades det fullsatt.
Igår var det nog över 200 Frölundafans på den norra delen av bortasektionen och knappt 100 på den södra delen.
Det handlar lite om var folk väljer att ställa sig. Det är ju också helt uppenbart att ibland köper folk bortastå, men kränger sig upp hos NBS. Så var det nog en hel del i matcherna mot er.
I Jönköping är det alltid fullsatt med den fantastiskt jämna siffran 7 038 åskådare. Mycket fascinerande. Frågan är om de ens räknar...?
Om nu det går in ca: 300 eller vad det är på gästande lags sektion och det inte kommer mer än 20 st så kommer det sällan bli lapp på luckan.
Hur HV71 räknar vete faen, men akvariet nere vid rinkside räknas nog inte med då det annonseras ut fullsatt på jumbotronen nere i JPK.
Dunc:
Nää, publikintäkterna står för ca: 25% av omsättningen.
Sedan är det bara att konstatera att dom sk. storklubbarna drar ifrån oss bigtime när inte ens Zetterbergs "A" på bröstet räcker för att locka Detroit till hans andra "hemma-arena". Den första är väl Modin/Zetterberg-hallen. Hade bara fattats att det hade blivit Swedbank
men likt förbannat så ska vi ju ha kvar arenan i kommunen, inte bygga en ny, utan fortsätta göra ineffektiva uppgraderingar på den befintliga. En arena kommer aldrig ta över 8000 där den står idag.
Nu fick Färjestad den träningsmatchen istället. Detroit kommer alltså till Karlstad. Inte Sundsvall. Thomas Johansson försökte förjäves in i det sista att få hit Red Wings men det sprack på arena-kapaciteten alltså.
Hahl Bundy: Om det ändå vore så enkelt som att bara hitta en tom plats för arenan, skaffa finansiering och börja bygga som i spelet Sim City. Detaljplanen för Inre Hamnen har man jobbat med i många år och jag tror inte att dom ändrar sig så lätt bara för att Timrå eventuellt ska bygga en arena i Sundsvall.
För er som är intresserade av byggplanerna i Sundsvall så är det bara att knata till kommunhuset, registrera er i receptionen och ta hissen upp till stadsbyggnadskontoret. Det är offentliga handlingar som vi medborgare har rätt att se på. I korridoren så visar dom upp de pågående projekten. Då jag och en kompis var där så var man väldigt hjälpsamma med att visa planer och ritningar dels för satsningarna i hamnen samt även andra områden som vi var intresserade av.
Parkeringsmöjligheter är väl ett av problemen även här, dessutom är trafiksituationen allt annat än en uppgradering jämfört med dagens flaskhalsar ute i Timrå.
Gillar ditt tänk angående placeringen/utseende på arenan. Problemet är väl bara var man ska flytta de bilar som i dagsläget står parkerade på fisktorget vareviga dag? Nya parkeringshus? Var i sådana fall?
Norra kajen är väl även denna planerad för bostadsbebyggelse där man ska bygga en ny stadsdel kallad "Heffners". I slutet av denna finns väl plats men det blir ju för ocentralt.
Själv så skulle jag vilja se att man bygger arenan på FISKTORGET (om den får plats). Det finns långt gångna planer för att bygga en/flera nya gallerior på detta område. Men det finns knappast underlag för fler gallerior i vårt område. Bygg då hellre vår arena där så centralt som det bara går mitt i Stenstan. Med stenstans arkitektur. Arenan skulle då bli vårt egna "madison square garden". Parkeringsfrågan kombineras då med parkeringsfrågan för hela Stenstan som ändå måste lösas.
Fan vad coolt det skulle vara med casinot och allt.
En riktig kanonide trots att jag som Härnösandbo får 1,5 mil längre att åka men det spelar ingen som helst roll när det handlar om Tik´s bästa.
Fördelarna är nog ganska enkla. 60-70% som ser hockey i Timrå bor inte där. Att locka fler Timråbor till en nybyggd hall i Timrå tror jag inte på, men att locka fler Sundsvallsbor till att gå på elithockey i Sundsvall det tror jag däremot på.
Om du sedan lägger till vad "Zigge" säger i sitt inlägg så har du ytterligare en anledning varför den bör ligga i S-vall.
Jag kommer alltid att se Timrå IK vare sig Timrå spelar i Sundsvall eller i Timrå, men för att locka fler sponsorer och oinvigda människor till hockeyns underbara värld, så bör en nybyggd arena hamna i Sundsvall.
Money Talks!!
Jag säger inte kategoriskt nej för en hall i sundsvall, men jag har inte hört nån bra anledning till att flytta den, förutom att Norrporten vill att den ska vara i sundsvall.
Man kan säga att stolta Timrå IK inte längre duger för Timrå.
8000 på läktaren vrålar ut sin glädje efter vinst mot MoDo. Efter matchen går man som i trans till kasinot där man först tar en mildrökt whisky för att sedan vinna lite stålar på ngn av maskinerna. Kvällen avslutas med lite svängom i källarvalvet.
Eller?:)
Skarin:
Personligen tycker att man skall ha en seriösare approach när man gör en namninsamlig i en så pass engagerande fråga.
1. Tänk igenom vad man vill föra fram
2. Stava för faen rätt. Annars blir det bara larvigt.
Om nu t.ex. Sundsvall Hockey vill satsa på toppen (vilket dom lär vilja göra inom sin tid på riktigt) lär ju dom vilja vara med på en satsning i Sundsvall. Jag tror som många av er andra, att ska Timrå ha nåt att göra i elitserietoppen i framtiden så måste en ny arena byggas, och detta i sammarbete med Casinot, Sundsvall hockey och Sundsvalls kommun så klart.