Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
är det kroggäster som ska fylla Timrås hall är det tråkigt det har vi väl sett,
dom kanske kommer före innan matchen börjar??!!
Då tror jag Sundsvall är bästa lösningen trots de heliga kor som isf måste slaktas. Det skulle kunna vara startskottet på en riktig storhetstid för Timrå IK som ishockeyklubb, om man förmår se bortom lokalpatrioism och småskaligt tänkande.
Detta är däremot inte en fråga som är aktuell på allvar förrän om några år pga de ekonomiska tider som råder f.n. Nu gäller det för TIK att agera ekonomiskt smart, hålla positionerna rent sportsligt någotsånär uppe (försöka vara bland de 8 iaf) och så slå till när ekonomin vänder uppåt igen. Att då vara redo att agera genom att ha drivit den här frågan så att allt förarbete är klart och det bara är att köra.
Men nu är det ju så att du tillhör en minoritet så det bara sjunger om det vad gällande den här frågan. Timrå IK måste locka minst 2000 pers varenda match som inte vanligtvis går på hockey. Detta går inte där hallen står idag och vill du fortfarande på ett naivt sätt inte inse detta så är det synd om dig tycker jag.
Sen att du är född 20-40 år före mig verkar ju inte gjort dig smartare och visare på den här punkten.
Denna tråd startades den 22/11-04.
1580 dagar och 1706 inlägg senare är det fortfarande en het potatis.
Har vi kommit till någon sorts konensus?
Icke skulle jag vilja påstå, det finns dom som vill vara kvar i Sörberge till vilket pris som helst och sedan finns det dom som vill att det skall byggas nytt i stan.
Skulle inte förvåna mig om vi sitter och debatterar samma fråga om 4 år med samma argument. Förhoppningsvis finns vi kvar i elitserien.
Alternativet vill jag inte ens tänka på..........
Var ju ett jäkla gnäll på Giffarna också innan de fick ny arena, då skulle ju allt lösa sig... Numera gnäller de på att publiken sviker... lite mer svårlöst fråga där, dem kan man inte köpa för pengar. Inte blev de kvar i Allsvenskan heller trots ny arena.
Renovera är väl att ta i , man måste göra förbättringar i brandskyddet annars sätter man ett hänglås på ytterdörren. Vad tror ni att man får för 5 millar? Bara ett nytt sprinklersystem är säkert en 2 millar.
Publiken ökar säkert till en början men fråga är vad som händer sedan.
Har dom vindrickande fruntimmerna uppe i övik hittat något annat att göra nu. är det plast partyn som gäller igen det är frågan.
Jag kan köpa att man måste hänga på dom andra lagen för att ha samma ekonomiska förutsättningar. Men alla lag kan inte bygga nya arenor.
Ett sätt attgöra hockeyn mera sportsligt rättvis och att inte utsätta föreningarna för stora ekonomiska risker är ett innförande av lönetak i elitserien.
Jag gissar att dom fyra stora lagen inte är med på lönetak medans dom övriga åtta lagen vill ha det.
Lönetak ökar publiksiffror det är jag övertygad om. Som det är nu är mycket av spänningén i sporten förstörd. Media och olika experter sitter och gissar vilket av fyra lag som kommer att vinna. Hur spännande är det egentligen.
Dom siffrorna har inte någon lag på sina matcher i elitserien... sedan kan jag räkna..eller 6000+2000=8000!
Vad tror du.......................................
Detta ställt i relation till amortering på en gigantisk kostnad, går ju naturligtvis inte ihop.
Men nu var det inte det frågan gällde - utan du tycker att alla som gillar hockey skall masa sej till Arenan i Timrå - det tycker jag också...
Men nu är det inte så enkelt, det gäller att locka dit dom som i vanliga fall inte går på hockey, och med det upptagningsområde som Sunsvall har så borde men kunna öka publiksnittet till runt 7000 - och kanske drygt det också...
Och sen så finns det massa lag som kan ha över 7500 på sina matcher.
Vad ser du för skillnad mellan Timrå IK och klubbar som LHC, FHC, FBK, Modo, HV71? Jag kan ge dig en ledtråd: Större arenor, mer intäkter högre omsättning.
Adderar man detta får man följande : Slagkraftigare elitserielag.
Jag är glad över att det inte finns allt för många som dig som håller i tyglarna på viktiga positioner.
Och jag är glad att det finns fler naiva sådana som du.....
Jag är rädd om mitt TIMRÅ IK.. vi kommer inte bli något annat än TIMRÅ IK
ett lag som alltid KÄMPAR med flaggan i topp eller hur `´andyo´´
Naiva i dina ögon ja, inte i många andras. Man måste kunna respektera andras åsikter.
Jag är också rädd om Timrå IK, jag vill inte att klubben ska åka ur Elitserien på grund av någon sorts moralproblem hos vissa supportrar och hos vissa politiker i kommunen. Om det krävs att Timrå spelar sina hemmamatcher någon annanstans för att överleva, för att växa, för att vinna - så är jag för det.
Men du kanske hade tyckt det varit mer ärorikt och att alla kunde ha stått med rak rygg när Timrå åker ut serien inom 10 år, än att kanske fira ett SM-guld inom samma tidsperiod i en ny hall som råkar ligga i en annan kommun?
Jag gillar Timrå IK. Jag gillar inte Timrå Kommun. Visst, det sticker väl kanske lite i allas ögon att Timrå Kommun inte är ett enda skit utan Timrå IK, men det hindrar iaf inte mig i att värna om vår klubbs bästa.
På något sätt hade det varit uppiggande ifall Timrå beslutade att satsa sig ur krisen snarare än att bromsa. Egentligen är det väl rätt läge att bygga just nu då räntorna ligger lågt och entreprenörer lär pressa priser för att vinna ett sådant bygge. Problemet blir väl att få företagen i regionen att ställa upp till 100%.
"Tag plats, spänn fast säkerhetsbältena och välkomna ombord på resan till framtiden."
T T:
På dagen 1 månad sedan senaste inlägget kommer en liten bild. :))
8500 i kapacitet, 300 kan sitta inne i arenan och äta, 1200 ståplatser på södra kortsidan. Och ett yttre i tegel och panoramafönster.
http://www.hockeysnack.com/image/005_1.jpg
Placering? vete faen ;)
Stockholms Stadion on ice, det är vad jag vill se.
Fint!
Men jag förespråkar att klacken/ståplats får en obruten kortsida för att maximera hörsel och synintryck av klacken, som är det förstärker upplevelsen av att se en match på plats. Således uppgångarna på sidorna (som i Skycom Arena) och gästande klack på mosatt kortsida, fast på mindre yta naturligtvis.
Med uppgång i mitten gör man samma misstag som på nuvarande ståplats i Eon Arena.
Vidare vill jag ha samma "gryta" som vi har i Eon idag. Samma lutning och inte två etage!
Som inflyttade timråbo är lite kluven till detta! Visst är det trevligt att tänka sig en förkväll på t.ex. olearys och sedan match i hamnen. Problemet är väl att man nästan försökt det förut, med ihopslagningen av Sundsvall/Timrå Hockey, och det blev ju ingen hit. Skall man dra en parallell till fotbollen så har ju inte Giffararna dragit speciellt mycket åskådare fast det borde finnas ett underlag. Underlaget finns men kommer det att bli fullsatt?
Timrå har sina lokalt placerade patrioter och de skall inte underskattas. Frågan är ju om de skulle uppskatta en flytt till Sundsvall. Det är ju möjligt att Sundsvallborna kan matcha det, men jag är tveksam (självklart är finns det undantg som bekräftar regeln).
Största problemet med Timrå är i mina ögon hur krångligt det är att ta sig ifrå och till match. Som det är idag är det ju horibelt tidskrävade (fast stadion i princip ligger vid E4:an). Sedan kan man ju fundera hur enkelt det kommer att ta sig ifrån hamnen i Sundsvall, om man nu inte bor just i Sundsvall.
Flyttar Timrå till Sundsvall tror jag att inte (alla) Timrå-borna kommer att uppfatta det som sitt lag, vilket betyder en massflykt av supportar. En lösning på dett a skulle kunna vara att slå ihop komunerna, men det verkar ju inte ligga i Timrås intresse, åtminstone om man får lyssna till politikerna.
Ta inte åt dig allt för mycket.
Superettan känns ganska sval när Allsvenskan är typ den 38:de bästa ligan i Europa
Du bör nog lära dig ett och annat, förutom vett och etikett bör du lära dig att påståenden inte avslutas med frågetecken.
Vett o etikett..??
Absolut inte din grej...Skulle du göra såna saker skulle man bli sur...
Var dig själv i alla lägen...Man läser denna sida varje dag och du är en behållningen tillsammans med få..
Kempe:
Tvärr ser jag inte din koppling mellan en ny och fräsch arena inne i hamnen eller vart den skulle kunna hamna och sammanslagningen mellan IFSH och TIK för snart 20 år sedan.
1. Det handlar om att ge Timrå IK möjligheten att växa som förening som regionens lag.
2. När TIK och IFSH slogs ihop var det ett försök att få ett lag i Elitserien, nu finns det ett sådant lag , men organisationen behöver möjlighet att växa, och då räcker det inte att "fixa till" parkeringarnan. Tyvärr.
Min ide är att göra ett nytt grepp på arenafronten och gå ifrån sockerlådorna som Gävle och Karlstad har , dom kanske såg det som en förlängning till sina sponsorer, vad vet jag ;).
Skickade på denna bilden till El Maco för någon vecka sedan och han frågade om jag hade tjuvkikat på New York Mets sprillans nya arena, det hade jag med handen på hjärtat inte gjort. Jag förstår hans fråga efter att ha kikat på dessa länkar.
http://assets.sbnation.com/assets/91460/Citi_Field_1_-_Entrance.jpg
http://assets.sbnation.com/assets/91466/Citi_Field_3_-_Directions.jpg
http://assets.sbnation.com/assets/91475/Citi_Field_-_5_Rotunda.jpg
Kopplingen är väl att Sundsvall hittills inte visat sig vara en publikstad och har mycket att bevisa. Det gick ju inte så bra förra säsongen, men ändå snittade väl publiken på över 5000 fastän det spelades i Timrå. Man måste ju iaf fundera över hur det kommer sig att det är Timrå som spelar Elitserien och inte ST.
Parallellen till tidigare sammaslagningen var kanske lite otydlig och rent ut sagt konstig, så jag tar tillbaka det (förutom att det kanske var ett sätt att göra ett topplag, som på sikt skulle spela i Sundsvall, men det har jag för dålig koll på)
Personligen skulle jag tycka det skulle vara häftigt med en ny arena i hamnen (hellre det än ett teaterhus), men jag är orolig för att mycket av själen i Timrå kommer att försvinna, för urkällan till denna är ändå hos timråborna. Jag är kanske naiv när jag tror det finns något sådant?
Timråborna vill ju inte ens att vi skall tillhöra samma storregion (förvisso gissar jag att om man frågar folket så skulle majoritet välja att gå med Sundsvall), så frågan är hur de skulle reagera om "storebror" tar deras lag? Jag tror bygden kommer att dö ut, för i Timrå är hockeylaget allt.
Frågan är alltså om verkligen timråborna kommer att vara lika hängivna, eller om de som försvinner ersätts och fylls på med sundsvallsbor (och andra), och om det i långa loppet är värt det? Kan säkert fungera så länge timrå är ett topplag, men vad händer när/om det börjar gå lite sämre?
Sedan håller jag med om att det kanske ändå krävs för att Timrå skall kunna bli ett storlag att räkna med på sikt, men jag tror man tar en väldigt stor risk om man inte får med sig timråborna.
Snacka om att den gode Robban Aschberg satte huvudet på spiken på sin blogg till ett foto på E-on-Hallen.
"Klassisk mark. Fast Timrås hemmarink har piffats upp sedan "Lill-Strimmas" tid. Klassisk mark...en typisk idrottsfloskel, som kan användas om i stort sett vilken plats eller byggnad som helst."
Vafför gör man på detta viset?
http://st.nu/start/timra/1.1055962
Skulle tro att det är ett "straff" för att klubbledningen vill flytta in till stan, eller nått...
Om nu t.ex. Sundsvall Hockey vill satsa på toppen (vilket dom lär vilja göra inom sin tid på riktigt) lär ju dom vilja vara med på en satsning i Sundsvall. Jag tror som många av er andra, att ska Timrå ha nåt att göra i elitserietoppen i framtiden så måste en ny arena byggas, och detta i sammarbete med Casinot, Sundsvall hockey och Sundsvalls kommun så klart.