Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Dom siffrorna har inte någon lag på sina matcher i elitserien... sedan kan jag räkna..eller 6000+2000=8000!
Vad tror du.......................................
Publiken ökar säkert till en början men fråga är vad som händer sedan.
Har dom vindrickande fruntimmerna uppe i övik hittat något annat att göra nu. är det plast partyn som gäller igen det är frågan.
Jag kan köpa att man måste hänga på dom andra lagen för att ha samma ekonomiska förutsättningar. Men alla lag kan inte bygga nya arenor.
Ett sätt attgöra hockeyn mera sportsligt rättvis och att inte utsätta föreningarna för stora ekonomiska risker är ett innförande av lönetak i elitserien.
Jag gissar att dom fyra stora lagen inte är med på lönetak medans dom övriga åtta lagen vill ha det.
Lönetak ökar publiksiffror det är jag övertygad om. Som det är nu är mycket av spänningén i sporten förstörd. Media och olika experter sitter och gissar vilket av fyra lag som kommer att vinna. Hur spännande är det egentligen.
Renovera är väl att ta i , man måste göra förbättringar i brandskyddet annars sätter man ett hänglås på ytterdörren. Vad tror ni att man får för 5 millar? Bara ett nytt sprinklersystem är säkert en 2 millar.
Var ju ett jäkla gnäll på Giffarna också innan de fick ny arena, då skulle ju allt lösa sig... Numera gnäller de på att publiken sviker... lite mer svårlöst fråga där, dem kan man inte köpa för pengar. Inte blev de kvar i Allsvenskan heller trots ny arena.
Denna tråd startades den 22/11-04.
1580 dagar och 1706 inlägg senare är det fortfarande en het potatis.
Har vi kommit till någon sorts konensus?
Icke skulle jag vilja påstå, det finns dom som vill vara kvar i Sörberge till vilket pris som helst och sedan finns det dom som vill att det skall byggas nytt i stan.
Skulle inte förvåna mig om vi sitter och debatterar samma fråga om 4 år med samma argument. Förhoppningsvis finns vi kvar i elitserien.
Alternativet vill jag inte ens tänka på..........
Men nu är det ju så att du tillhör en minoritet så det bara sjunger om det vad gällande den här frågan. Timrå IK måste locka minst 2000 pers varenda match som inte vanligtvis går på hockey. Detta går inte där hallen står idag och vill du fortfarande på ett naivt sätt inte inse detta så är det synd om dig tycker jag.
Sen att du är född 20-40 år före mig verkar ju inte gjort dig smartare och visare på den här punkten.
Då tror jag Sundsvall är bästa lösningen trots de heliga kor som isf måste slaktas. Det skulle kunna vara startskottet på en riktig storhetstid för Timrå IK som ishockeyklubb, om man förmår se bortom lokalpatrioism och småskaligt tänkande.
Detta är däremot inte en fråga som är aktuell på allvar förrän om några år pga de ekonomiska tider som råder f.n. Nu gäller det för TIK att agera ekonomiskt smart, hålla positionerna rent sportsligt någotsånär uppe (försöka vara bland de 8 iaf) och så slå till när ekonomin vänder uppåt igen. Att då vara redo att agera genom att ha drivit den här frågan så att allt förarbete är klart och det bara är att köra.
är det kroggäster som ska fylla Timrås hall är det tråkigt det har vi väl sett,
dom kanske kommer före innan matchen börjar??!!
Om nu t.ex. Sundsvall Hockey vill satsa på toppen (vilket dom lär vilja göra inom sin tid på riktigt) lär ju dom vilja vara med på en satsning i Sundsvall. Jag tror som många av er andra, att ska Timrå ha nåt att göra i elitserietoppen i framtiden så måste en ny arena byggas, och detta i sammarbete med Casinot, Sundsvall hockey och Sundsvalls kommun så klart.
Du och jag och allehanda fans, skulle nog åka till såväl Bollstabruk som bortre Nurunda om Timrå spelade sina matcher där.
Men skall man åka publikkapaciteten så måste man fånga marginalåskådaren.
De som kanske har gångavstånd till hallen. De som kan gå till krogen efter bevittnad hockeymatch.
Själv tyckte jag att dert var vansinne att bygga nytt och stort i Ö-vik, då man hade drygt 3500 åskådare i Kempehallen. Men, se! Man flyttade hallen in till stan och vips så fångade man upp ytterligare 3000 åskådare.
Avståndet Timrå-Sundsvall är större än Domsjö-Övik, så nog borde Timrå locka mer än 500 extra åskådare per match - tror du inte?
vilka ska bygga denna arena.....
Timrå?
Elitskiktet var ligger det, tror du att vi alltid skall ligga bland de 4 då är du en stor optemist!!!
Hur mycket kommer då publiken att öka? med 500
Kostar det inte mer att bygg ..än att öka med 500
Kan vi åka till Birsta! kan väl S-valls bor åka till Timrå..eller
Jag är glad att vi håller oss kvar ,tror inte att blir bättre om vi flyttar till S-vall.
Vi ifrån Ångermanland..(tycker kanske att det blir längre)
som Sundsvalls bor tycker att det är långt till Timrå
Vi som har varit med på 60-70-80 -90 talet VET.......
Visst kan vi ha kvar arenan i Timrå om vi i framtiden vill spela i Allsvenskan eller DIV 1 , men om det ska bli ES så måste det bli i S-Vall men då vill det sig till att borna i s-vall gå rpa matcherna också alltså med det menat att det blir fler åskådare och för att få det krävs det att man vinner och att vinna gör man med bra spelare så därför hoppas jag på några topp namn nu!!
Kååm Ååånn
Det här måste vara en av de mest naiva platserna i vårt land.
Du visar ju bara biljetten i insläppet. Sedan är det ju ingen vidare kontroll om du ställer dig på någon av bortasektionerna eller på hemmastå.
Fans, julgranar ställer sig alltid på den norra delen då det gäller bortastå. Den södra delen beläggs oftast av vanligt folk, inte hardcorefans. Därför blir det ibland oproportionell fördelning på sektionerna
Du verkar inte ha några högre tankar om HV:s affärsverksamhet. Är det sannolikt att man vill betala moms för biljetter som inte är sålda, bara för att glassa med utsålt?
Et tu Brute:
Jo men om det sitter fullt på sittplats och sedan är fullt på eran ståplats. Samtidigt som det är tomt eller halvtomt i akvariet så kan det ju omöjligt vara lapp på luckan.
Eller kan det vara så att eran marknadschef tycker det är trevligare att säga att ni har så och så många slutsålda matcher under en säsong. Trots att det inte är i sanning överensstämmande.
Poängen var ju att ni tyckte det var väldans mysko, att "eran" sektion knappast var besatt och ändå rapporterades det fullsatt.
Igår var det nog över 200 Frölundafans på den norra delen av bortasektionen och knappt 100 på den södra delen.
Det handlar lite om var folk väljer att ställa sig. Det är ju också helt uppenbart att ibland köper folk bortastå, men kränger sig upp hos NBS. Så var det nog en hel del i matcherna mot er.
I Jönköping är det alltid fullsatt med den fantastiskt jämna siffran 7 038 åskådare. Mycket fascinerande. Frågan är om de ens räknar...?
Om nu det går in ca: 300 eller vad det är på gästande lags sektion och det inte kommer mer än 20 st så kommer det sällan bli lapp på luckan.
Hur HV71 räknar vete faen, men akvariet nere vid rinkside räknas nog inte med då det annonseras ut fullsatt på jumbotronen nere i JPK.
Dunc:
Nää, publikintäkterna står för ca: 25% av omsättningen.
Sedan är det bara att konstatera att dom sk. storklubbarna drar ifrån oss bigtime när inte ens Zetterbergs "A" på bröstet räcker för att locka Detroit till hans andra "hemma-arena". Den första är väl Modin/Zetterberg-hallen. Hade bara fattats att det hade blivit Swedbank
men likt förbannat så ska vi ju ha kvar arenan i kommunen, inte bygga en ny, utan fortsätta göra ineffektiva uppgraderingar på den befintliga. En arena kommer aldrig ta över 8000 där den står idag.
Nu fick Färjestad den träningsmatchen istället. Detroit kommer alltså till Karlstad. Inte Sundsvall. Thomas Johansson försökte förjäves in i det sista att få hit Red Wings men det sprack på arena-kapaciteten alltså.
Hahl Bundy: Om det ändå vore så enkelt som att bara hitta en tom plats för arenan, skaffa finansiering och börja bygga som i spelet Sim City. Detaljplanen för Inre Hamnen har man jobbat med i många år och jag tror inte att dom ändrar sig så lätt bara för att Timrå eventuellt ska bygga en arena i Sundsvall.
För er som är intresserade av byggplanerna i Sundsvall så är det bara att knata till kommunhuset, registrera er i receptionen och ta hissen upp till stadsbyggnadskontoret. Det är offentliga handlingar som vi medborgare har rätt att se på. I korridoren så visar dom upp de pågående projekten. Då jag och en kompis var där så var man väldigt hjälpsamma med att visa planer och ritningar dels för satsningarna i hamnen samt även andra områden som vi var intresserade av.
Parkeringsmöjligheter är väl ett av problemen även här, dessutom är trafiksituationen allt annat än en uppgradering jämfört med dagens flaskhalsar ute i Timrå.
Gillar ditt tänk angående placeringen/utseende på arenan. Problemet är väl bara var man ska flytta de bilar som i dagsläget står parkerade på fisktorget vareviga dag? Nya parkeringshus? Var i sådana fall?
Detta ställt i relation till amortering på en gigantisk kostnad, går ju naturligtvis inte ihop.
Men nu var det inte det frågan gällde - utan du tycker att alla som gillar hockey skall masa sej till Arenan i Timrå - det tycker jag också...
Men nu är det inte så enkelt, det gäller att locka dit dom som i vanliga fall inte går på hockey, och med det upptagningsområde som Sunsvall har så borde men kunna öka publiksnittet till runt 7000 - och kanske drygt det också...