Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Och för evigt (?) vara förankrade i botten och slåss för sin överlevnad?"
Men så kan det väl inte vara, Luleå som har arenan i stan..........
För det andra, visst är det kul att en sketen kommun som Timrå kan ha ett lag i högsta serien inom hockey i Sverige - Men ska det hindra klubben för att utvecklas ännu mer? Ska stoltheten bland folk i Timrå, över samhörigheten mellan området Timrå och Timrå IK, hindra att klubben kan fortsätta att vara med i toppen av eliten även 10-20 år framåt?
Personligen skiter jag fullständigt i om matcherna spelas i timrå eller sundsvall, om det ena alternativet är så jävla mycket bättre än det andra för klubben. Vilket det också är i det här fallet, och det inser nog alla om man vågar öppna ögonen..
Förstår inte hur vi ska utvecklas bättre i en avecklingsstad än i timrå, Tänker du på sponsorer, så finns inte de stora sponsorerna i sundsvalls centrum, förutom Norrporten, ressten har sitt huvudkontor messtadels finland, Stockholm, och dom skiter geografisk vart arenan ligger, och tror de hellre stöttar ett lag från en mindre kommun för det skulle isf vara ett större reklamvärde...
Men allternativet med er som inte är stollta över den arena vi har, då kan vi bygga en månskensrink, med platts för obegrännsade utedass och korvstånd, och det får plats hur mycket folk som hellst,,tror timrå fick in 15000 mot brynäs innan dom byggde en kuvös
Jag tror alla måste släppa det här förening och själs tänket lite grann, ett elitserie lag drivs inte längre som en förening, utan det drivs som vilket annat större företag som helst i Sverige, det måste vi supportrar fatta.
Det Timrå IKs styrelse och ledning har fattat är att konkuransen i elitserien och främst uppe i norrland. är stentuff och vi måste helt enkelt omsätta och tjäna mer pengar för att kunna hänga med i utvecklingen i framtiden.
Och om dessa herrar i styrelse/ledning, som faktiskt har gjort underverk med ekonomin dom sista 7-8 åren har insett att en flytt av Elitserie matcherna till Sundsvall måste ske, tycker jag vi faktiskt ska ta till oss det, jag tror aldrig detta skulle vara på tapeten om det inte ansågs som en nödvändighet för Timrå iks överlevnad.
Skulle TIK åka ur om några år, kan det bli oerhört svårt att någonsin sig tillbaka, och med det kommer intresset bland publik och små grabbar som vill börja spela hockey oxå att dö, allt detta långsamt men säkert, så på det viset kommer föreningen Timrå att gå en öken vandring som får den vi gjorde på 90 talet att fram stå som ett hundra meters lopp med fri doping före start.
Klart som fan att ledningen med Tomas J i spetsen har fått dom här tankarna från Timrå IKs sammarbets patners , dom flesta stora företagen antagligen från sundsvalls kommun, det är hos dom elefanterna pengarna ligger och sedan om det skrivs en protest lista på 1000 personer 90% av namnen antagligen från våran ståplats, och sedan så får dom sin farfar och farmor att skriva på som inte sett en match sedan strimma glänste, detta skiter nog styrelse och ledning i för deras jobb är att se till att Timrå IK lever vidare och utvecklas med efterfrågan och krav som ställs på en elitserie förening en bit in på 2000 talet.
Tycker vi alla som älskar Timrå ik ska fundera innan vi börjar gapa om att det som håller på att ske är åt helvete.
Jag har själv spelat ishockey i Timrå Isstadion/Eon Arena under många år men ändå känns det som kommer att hända någonstans är både nödvändigt och helt normalt.
Jag kan ha fel men att vi tappar killar som Riku Hahl och Kent Norberg beror nog enbart på att vi inte är riktigt konkuranse kraftiga med dom stora, nästa år drar säkert killar som pyrrät och Lehtonen bara för att vi ska stå och trängas i en islada och gnälla om hur jävla dåliga vi är i år.
Men inte vet jag
Tja - då blir mitt svar: Man vet vad man har vem vet vad man får vem vet hur det går vem vet hur det slår...
När det gäller sponsorintäkter så kan man fundera: Kommer Sundsvalls företag som idag inte sponsrar att sponsra om arenan flyttar. Vilka företag är det som vi vill åt? Enligt vad jag vet är de största Sundsvallsföretagen redan i A-femman. Är det Coffee House eller Sushistället vi jagar.
Givetvis får man in mer pengar med en ny arena. Detta under förutsättning att vi kan fylla den. Jag tror inte att vi kan det. Vi har strax över 5 000 personer på matcherna i snitt över ett antal säsonger och det under klubbens storhetstid.
Slutligen vill jag påstå att vi har en stabil utveckling rent ekonomiskt - ständigt + med utökat eget kapital och en omsättning som klart överglänser vår tabellposition.
Nä jag vill ha en bra underlag för ett så här stort beslut och om ett sådant verkar övertygande då är jag inte sen att ändra mig. Att komma med massa lösa antaganden är inte tillräckligt och givetvis inte heller att säga - ja men vad har du för motargument - fråga är ju om en jätteförändring.
Den röda tråden i diskussionen verkar ju vara huruvida man kommer att fylla en arena i Sundsvall eller inte men faktum kvarstår ju att så länge man inte ens fyller arenan i Timrå så kommer både Leksand och Malmö ha en spelarbudget som vida överstiger Timrå IK's om 3-4 säsonger när vi spelar mot dom i kvalserien och torskar man i det läget, då finns nog risken att man aldrig reser sig igen då dessa lag redan har deras arenor färdiga och förutsättningarna klara för en ekonomisk tillväxt (vid händelse av elitserieavancemang).
På tal om lösa antaganden: "Givetvis får man in mer pengar med en ny arena. Detta under förutsättning att vi kan fylla den. Jag tror inte att vi kan det."
Motivera varför en arena i Sundsvall inte skulle kunna fyllas?
Som du resonerar så är det kört hur vi än gör.
Nää Tror Timrå IKs ledning har insett att dom kan inte kräma ur mer sponsor intäkter och publik intäkter med nuvarande produkt.
Vi kommer helt enkelt inte längre sportsligt/ekonomiskt med det nuvarande lösning vi har på LAG/ARENA.
Jag litar på Timrå IK:s ledning, fullt ut. Jag litar även på mig själv. Argumenten för vinner med hästlängder.
Nu är det snart match igen och jag är inte ens nervös. Jag tror inte vi vinner.
Ingen kan väl tro att det inte finns en grund till ett sådant utspel av en klubb direktör för ett så pass stort företag som Timrå IK, jag tror nog mer att dom här funderingarna som TJ hade i ST var en liten opinions mätning bland alla som vi ser är sura och buttra idag över att en flytt av laget ska ske, och en ny arena har nog kommit längre i planeringen än vad vi tror.
Inte för att jag tror någon kommer få en hjärt attack när det står klart att vi ska bygga nytt, men chocken kommer nog inte lika abrupt nu när det har ventilerats lite i förväg.
Jag säger bara TIK mot nya höjder
Ungefär som en förort i Stockholm och city. Tror inte det berör några sponsorer nämvärt. En ny multiarena i Sundsvall skulle snarare dra mer sponsorer.
Till saken har jag hört att dom stora drakarna till sponsorer inte vill skotta in mer pengar i Sörberge, skall det lättas på den stora bruna skall det bli innne i hamnen.
Som du säkert förstår kan jag ju liksom inte nämna det, men jag har hört det av tre oberoende källor.
Åhhh faan....är det Sörbergeby som får sponsorpengarna? Jag trodde det var Timrå IK.
Men det är klart, dina tre oberoende källor vet säkert bäst.
Faktum är att det gör dom, och med Sörberge menade jag Timrå IK /E-on Arena om nu någon inte förstod det.
FLYTTA....
Jag skulle vilja påstå att det här är en av de viktigaste frågorna någonsin för Timrå IK och Timrå kommun. Timrå IK är kommunens stora stolthet och den viktigaste symbolen för en kommun som försöker hitta sin plats i världen.
Utan omröstning så har Ewa Lindstrand med hantlangare fixat så att Timrå kommun ska tillhöra norrbottens län. Nu vill samma människa ha en omröstning bland Timrå IKs medlemmar om en flytt till Sundsvall. Varför ingen folkomröstning i regionsfrågan?
Men självklart gör hon rätt i att på alla medel försöka ha kvar hockeylaget i kommunen, det är ju hennes jobb. Men om klubbens ledning och de stora sponsorerna vill bygga en ny arena i stan så blir det nog så om det finns finansiell uppbackning och i övrigt bra förutsättningar.
Det här är spännande hockeytider. Om jag hade varit Timråbo så hade jag nog haft svårare att acceptera en eventuell flytt. Och jag hade nog haft ännu svårare att acceptera den Timråkratiska ledningen i kommunen.
För övrgt hade Kenneth Westberg en mycket bra insändare i tidningen för inte alltför länge sedan angående detta. Jag tror att många håller med honom om det som diskuterades angående regionfrågan, järnvägen, Timrå IK, kombiterminalen osv.
Just regionfrågan, Timrå IK och kombiterminalen är frågor som jag brinner för. Så snälla lilla Timrå kommun. Använd era hjärnor.
Marcus:
Det finns en fråga på timrå.se där någon frågar Ewa Lindstrand om inte det vore befogat att görá en folkomröstning om vad timråborna tycker i regionsfrågan. Svaret är ungefär att hon tycker att timråborna har givit sossarna i timrå mandat att driva denna fråga.
Men nu skall det hux flux vara medlemsomröstningar i arenafrågan, med hennes resonemang så har väl årsmötet givit sitt mandat till tiks styrelse att sköta denna fråga efter bästa förmåga.
Världsrekord i dubbelmoral,
Nä det blir perfekt med en flytt och en ny arena om ca. två år, för då kan vi ha en gemensam arena med katterna inne i stan och spela derbyn i allsvenskan mot varandra, om inte nu nötterna i klubbledningen tar sig samman vill säga...
Tycker precis som alla er andra att detta är oerhört viktigt och är en av de viktigaste händelserna i Timrå IKs historia. Själv är jag kluven. Men för att i punktform ställa + mot - kanske gör det lättare att ta ställning till den fråga som skapat en enorm debatt som också, antagligen, kommer att fortsätta beröra.
Fortsätt fylla på + och -
Jag inleder, ni andra fortsätter fylla på.
+ Större publikintäkter
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan.
Ett allsvenskt TIK i Sundsvall skulle garanterat dra mindre publik än ute i Timrå. Då är vi tillbaka till samma förutsättningar som efter ST hockey tiden igen, dvs Timrå får börja om på ny kula utan Sundsvalls draghjälp ute i Timrå.
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan.
Och varför har ni fått för er att Timrå ik ska hjälpa kommunen med utdöende centrumet, en kommun som är så j-la kåt på turister men motarbetar sig själv genom att flytta centrum till Birsta,,
Känn istället som jag, Timrå är en liten kommun, en liten brukskommun som kan stolltsera med ett eliserie lag, Hur många små kommuner kan det, Jag iaf känner en satans stollthet och en grymm glädje över att Timrå kan visa upp det, och en grym glädje och stollthet över den arena vi har,,,