Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Blizzard:
Inte insöade, Ewa lindstrand kämpar för vad hon tror på och det skall hon ha cred för. Men........
Timrå IK är ett FÖRETAG som omsätter snart över 100.000.000:- . Och om nu styrelsen anser att ett nybygge inne i Sundsvalls Hamn är en förutsättning för att detta företag skall överleva så förstår inte jag vad som är problemet.
Med vilken rätt hävdas att föreningen skall vara kvar på en logistiskt vansinnig plats? Timrå IK är i sanning hela regionens lag, det visar med all önskvärd tydlighet sponsorföretagens lokalisering och dom långa körena på motorvägen in till stan efter match.
Var i stället glada över att ett så fint och traditionsrikt företag/förening har möjlighet att göra ett såndant lyft rent organisatorisk.
I övrigt bra som vanligt.
På Hovet spelar ju båda DIF och AIK och det funkar ju.
Det jag däremot inte alls förstår (efter att ha pratat med "gamla Timråiter) är snacket om att "blir det en arena i S-vall slutar jag att gå på hockey".
Jag då som bor i S-vall? Jag kanske skulle ge fan i att åka till E-on och åka till Gärde istället, jag bor ju som sagt i S-vall. Sicket skitsnack!!
Tikinmyheart:
såg en undersökning som visade vart publiken kom ifrån.
40% kom från Timrå
55% kom från Sundsvall
5% kom från Härnösand, Ånge, Hudik etc.
40% kom från Timrå
55% kom från Sundsvall
5% kom från Härnösand, Ånge, Hudik etc.
Vad har hänt? gillar inte Timråborna hockey längre?
Eller så är Sundsvallarna som jag kanske, utflyttade Timråbor.
Timrå IK är dom bästa.
Du läser ju statistik som fan läser bibeln.
Undersökningen gjordes tydligen i fjol. Men den som sa det till mig har jag ingen anledning att hänga ut här med namn.
Anonymous:
Föreningen med TJ i spetsen vill flytta in till stan för att på sikt kunna överleva som elitserielag, det handalr ju inte om vad sundsvallsborna vill.
Tror att du fått det hela om bakfoten,
I Sundsvall bor det ca: 95,000 personer.
I Timrå bör det ca: 18,000 personer.
Säsongen 07-08 var det 180.000 besökare på hockeyn.
Om 40% kommer från timrå och 55% av publiken från sundsvall, så är Timrå överrepresenterat med 4ggr.
En Timråbo går på i snitt 4 matcher/säsong medans en Sundsvallsbo bara går på 1 match/säsong. (1,04)
Hur kan då publikintresset vara så mycket större i sundsvall?
För även om du räknar med samtliga hockeylag som finns i sundsvall så har du en bra bit kvar tills att sundsvallsborna går på 4 matcher/säsong. Och du kan även få räkna in bakset och fotbollen men det räcker ändå inte till för att slå dom trogna Timråborna.
Om man räknar bort alla företagsbiljetter som är sålda i EON arena så tar det väldigt många säsonger innan alla sundsvalldbor har sett en enda hcokeymatch. Medans Timråborna även här visar ett otroligt starkt hockeyintresse, utan företagsbiljetter så går timråborna på minst 10ggr mer hockey än sundsvallsborna.
Undra vilken juvel som gjorde undersökningen från början???
Amorteringstakten tolkar jag som att, när man har betalat av sitt lån på E-on Arenan i Sörberge så kommer man att lämna över den till Timrå Kommun. Skulle tro att i kontraktet står ungefär, att man inte kan flytta in till stan så länge man har kvar lån på ombyggnationen.
Exakt. jag lägger inga värderingar i detta. Hoppas bara att klubben vet vad dom gör så är jag nöjd.
Dettta är ett så urbota dumt inlägg i debatten att jag inte ens orkar kommentera det.
Jag ser hellre att Timrå hamnar 9:a 10:a än att Timrå som förening går i Konkurrs, eller tappar elitlicensen. Det är för mig ett mycket värra scenario...
lungan: Bara för att man omfördelar lite pengar behöver inte det innebära konkurs per automatik?
Glöm inte bort att vi har ett räknesnille som klubbdirektör som säkert vet vad det handlar om när det handlar om ekonomi. Jag har mycket svårt att se hur Johansson skulle misslyckas så grovt att föreningen skulle försättas i konkurs.
Jag tycker att man ska skjuta till lite pengar till ytterligare spelarköp, på så vis kanske vi inte hamnar därnere med risk för kvalserie och allt som det kan innebära. Siktet att vara ett stabilt slutspelslag som är målet för föreningen ska man jobba stenhårt för att uppnå.
Klart jag inte tror att Timrå IK kommer gå i konkurrs, men risken ökar vara sig om den eller lite eller stor om man börjar värvaspelare för pengar, som man i dagsläget bedömmer att man behöver hålla i pga. att alla företag/föreningar och organisationer töper en ovis fratid till mötes!
Jag har ett lån på 75 000 för två månader sedan var räntan på ca 310 kr nu är det 490:- Detta är en ganska stor ökning, tänk dig denna ökning på ett större miljonbelopp, hur mycket mer i ränta man får betala!
Som du skriver är det också en lågkonjuktur på gång vilket innebär sänkta räntor.
Alla tjatar om att vi måste fylla den arena vi har, nu i kväll är det lapp på luckan. Kan vi börja bygga till veckan? :)
Apropå fylla arenan.... att den sällan är helt fylld nu beror garanterat på dess dåliga tillgänglighet... skulle garanterat fylla fler platser centralt
BlackBay:
Dom som inbillar sig att det bara är parkeringen som är problemet kan ju prova att gå till kioskerna under norra läktaren för att köpa en korv.
Den kommer vara så attans trångt i pausutrymmena i kväll att det är pinsamt.
Varför då? Jag påtalade ett problem och din lösning är att folk skall stanna hemma? Vaknat upp på fel sida i dag?
friskan:
Så dom som tycker att det är trångt under läktarna i kväll och samtidigt är villiga att ta rygg på Klubbledningens förslag om att vilja kunna bygga nytt inne i stan borde stanna hemma?
Det är INTE bara parkeringen som är problemet, ......
Vi är några stycken som inte begriper vaför du går på matcher överhuvud taget efterson du tycker allt med Timrå IK är pest och Pina.
friskan:
Tycker jag?
Jag tycker att det finns förbättringspotential på vissa områden, skall man inte få tycka det, eller är det inte politiskt korrekt?
Det blir ingen arena i sundsvall. Det är i all fall mitt tips. Dagens finanskris o lågkonjunktur gör ett sådant projekt skulle bli mycket svårt att finansiera. Näe, Tik skulle ha tagit det beslutet för länge sedan när hockeyn var hetare än den är i dag. Nu tror jag dessutom att det kommer bli än svårare att öka omsättningen de närmaste åren så något sm guld är nog bara att glömma, ska nog se up så det inte är derby mot Sundsvall som är årets bästa serie matcher framöver.
Jag skrev ett inlägg för ett par år sedan om att jag tyckte att det skulle satsas på en ny arena i stan, på den plats där fryshuset stod naturligtvis.
Det hade varit perfekt och med en sådant satsning skulle Tik varit ett starkare lag med bättre plånbok i dag.
Hålller inte med dig på någon punkt. Men lägg denna diskussion åt sidan. Full fokus på att lösa den här säsongen på bästa sätt istället!
Förra veckan var det väl Sundsvall gick ut med byggplanerna för både norra och södra hamn. Och det fanns inte ens med i planerna.
Nä de enda som skall till stan är nog TJ. Han som gett inkopetens ett ansikte.
Det blev aldrig någon multiarena på Södra kajen. I stället planerar kommunen på sikt kontor, butiker och 600–1 000 bostäder. – Idealet är som Stenstadens kvarter med modern arkitektur, säger Claes Rogander, planarkitekt på Sundsvalls kommun.
Man funderar ju, hur förankrat i Sundsvall var hela iden?
Eller hade dom tänkt hyra in sig med Dragons i multi arenan?
Ärligt, så tror jag inte Metso tar tillbaks TJ
Varför skulle inte Metso vilja ha tillbaka TJ? En ekonom som har god hand med slantarna vill väl alla ha.
Idealet "Stenstadens kvarter med modern arkitektur" är för övrigt precis vad jag vill se på Södra kajen. Rogander, let´s rock!