Farbror Hasse:Det känns väldigt inspirerande att vi har ytterligare något gemensamt förutom hockeyn;-) Studier ska man inte fördöma, det har ju visat sig genom studier att man bara kan träna upp sin stressförmåga om man har full respekt för kroppens behov av återhämtning och omväxling... Kortsiktig hög prestationsförmåga som inte håller i längden är inte värt att satsa på;-)
Helg Ernest: Karlsvik, Essvik, Bergeforsen, Stöde, tänk så många fler lag det fanns då. Förresten så köpte vi i Nolby IK upp varendaste pinal utav Karlsvik när dom gick i graven i slutet på sjuttiotalet. Jag tror t.o.m att jag har kvar en gammal gul Karlviksmatchtröja liggandes i någon kartong hemma hos mor o far.
Jag säger bara: Bauer Supreme 96, med inbyggda fotknylsskydd. Inhandlade i Vancouver 1981. WOW. Dom går att åka på än idag men är inte jämförbara med mina modernare KoHo-grillor. Var förresten och kikade på ett par KoHo-grillor igår. Likadana som Zäta spelade i.
Modesty Blaise: Jag respekterar verkligen människor som i första hand uppskattar intellektet. Jag har som sagt aldrig satt min fot på Espan. Det blev mest bibelstudier när grabbarna drog iväg och gjorde stressexperiment.
mike66: I ärlighetens namn så kom de vaxade remmarna nog in i bilden lite senare 73-74. När vi krigade mot just Nolby , Njurunda,Tik,Heffners Köpte mig ett par Baur grillor för några år sedan, de kan inte mäta sig med mina Gillbergs.
rådbjer: Du nämner Torsbo, men glömmer elitklubban nr 1 då det begav sig nämligen Sandströms. Sen fanns en som hette Sirius också. Första klubban man fick i koltåldern var av märket, håll i dig nu, Fantomen.
Smokey: Jasså, du var en av dom som Gubben i hörnet retade sig på. Glömmer aldrig när ni (Sporthuset) hade utförsäljning av sportartiklar och en dam kommer in till honom för att titta på och, eventuellt, köpa en barncykel. Visst, han hade barncyklar. Då kommer prisfrågan på tal och damen undrar försynt om hon kan få pruta. -Ut ur affär´n, kärring, skrek gubben. Ska du pruta så kan du lika väl handla här bredvid, jä..a f...a (Stig Malms favorituttryck i singularis).
Farbror Hasse: Med tanke på ovan nämnda så måste man ställa sig frågan: Vad levde karl´n av??
Modesty Blaise: Jag är övertygad om att de som dansat tryckare på Espan och liknande hak tyvärr inte håller med Dig. Trots att hjärnan badar i alkohol så kan delar av kroppen vara oerhört aktiv.
Farbror Hasse: Det var väll han som man alltid mötte dragandes på två cycklar han hämmtat på järnvägen ? Han sålde tydligen cyklar via katalog och tog hem dom på beställning.
hm...att lätt tillbakalutad så här efter en krävande arbetsdag får ta del av Smokeys och Farbror Hasses barn och -ungdomsår gör att bitarna faller på plats och förståelsen ökar mer och mer rad för rad... Kroppen gör inget på eget bevåg.Hjärnan styr allt in i minsta detalj Stress har en funktion. Stressystemet uppgift är att översätta innebörden i vårt mentala tillstånd till kroppsliga funktioner, vi gör en tolkning av en situation, systemet försätter hela kroppen i det funktionsläge som bäst motsvarar innebörden i den tolkning vi gjort av situationen och hjälper oss alltså att hantera situationen... tack gode gud att det fungerade på dessa herrar;-) Kramisar
Smokey: Gunnar Nilsson spelade även ishockey i unga dar. Tror jag? Nu blev det lite mer hockeyrelaterat tycker jag. Apropå gamla sportaffärer så fanns det en gammal klassiker i Kvissleby. Selins Sport.
I alla fall så inhandlade jag där mina första riktiga hockeyrör. Ett par CCM Bobby Hull. Har fortfarande kvar dessa klenoder och att det överhuvudtaget gick att åka på dessa rör är för mig en gåta idag.
Dagens moderna rör är som en något förkrympt slalompjäxa och det är nästan onödigt att dra åt snörningen på dom. Förr när det bara fanns ovaxade skosnören fick man som bekant hjälpa varandra och "tumma." De absolut första par skridskorna jag ägde var ett par bruna sladdriga gamla, ja vad de nu hette det har jag glömt bort sedan längesen?
Det jag kommer ihåg var att lädret blev så utslitet på sidorna och därför blev tvingad att införskaffa i ett par toppmoderna CCM Bobby Hull. Jag hade inte riktigt förstått att det var på skenorna som man skulle glajda fram. Men roligt var det ju ändå. Fast kuligare blev det såsmåningom. Och idag är det sketakul.
Dream Team: Mycket möjligt, har ju blivit senil på gamla dar.
Den enda klubba jag kommer ihåg att jag trivdes med riktigt bra var montreal 44 multilam, ruskiga handledare från blå!
Men Torspon jag hade var det grymma slagskott med, i allafall då med tanke på åldern :))
Nu får man ha rullator, de gamla goda fyrmedarna åsså försöka svinga klubban som en galning o hoppas på träff innan ryggraden o lårbenshalsen går av mot isen efter den fyrdubbla saltomortalen!
willysson: Jo förr eller senare går vi alla in i den berömda väggen. Har vi tur så hamnar vi hos Sankte-Per. Men det tar jag för givet eftersom jag hört att alla TIK-supportrar ska vara lite hel/halvreligiös.
rådbjer: Är det Torspo 50 du menar? Grov som en tandpetare men ruskigt skön att skjuta slagskott med. Iaf då man var liten och klen, nu skulle den gå sönder bara man issade bladet...
mike66: Hur vore det om du om du lade in lite hockeyrelaterat i dina inlägg... Någon jävla ordning får det väl vara.
Annars så fanns det en klassisk sportaffär i yttersta Matfors som hette Sörgrens. Där kunde man köpa trimmade cylindrar till moppen så man hann hem till radiosportens sänningar där Timrå IK vanligtvis medverkade.
Farbror Hasse: Han hade väl allt staplat i fina kartonger bakom disken o innanför skynket i nåt lagerrum.
Jag var alltid lika imponerad att han visste vart allt var nånstans. Snacka om att det var svårta tt kola på saker där han var ju tvungen att klättra o hämta varenda pinal, skridskor som puckar som tejp.
Rutig skjorta har jag för mig han ahde för jämnan o en undulat tror jag stående på disken. Fast det var väl innan han slog igen, blev väl tyst där inne annars...
Fanns det ingen klubba förr som hette Torspo eller nåt sånt? Har för mig att jag sköt Magister Rolf Palmgren stenhårt på smalbenet den enda gång vi fick åka skridskor på gympan annars var det bara längdåkninge eller orientering eller så var det skid-orientering på programmet.
Smokey: Och personlig hygien var en sån där överklass fason man inte tog till sig i onödan. Om farfar klarade sig utan tvål och vatten så gör jag det med... Mycket tuffare förr, då fick man stryk i julklapp, och hade man tur fick man en trasa finkelsprit på en trasa så att man kunde somna...
matsby: Bättre och bättre? Men det var fan så mycket tuffare! Målvakterna hade ansiktsmasker som skulle få dagens primadonnor att ställa sig i kö hos tant psykologen. Axelskydd var bara för att få bredare axlar. Man skadade sig faktiskt mindre om man körde utan. Sittplats var BARA för handikappade, funktionärer och spelare som väntade på sin tur för att få upp värmen på uterinkar där tempen kunde falla ner till minus tjugo...
Smokey: Ja huvaligen det var formligen "blod" i varenda hörn. Tur att jag inte upplevde dessa tyrannliknande tider för då hade jag antagligen varit helt förstörd idag. Du vet jag är ju en 80-talist som inte är van så hårda tag. Förstår inte hur du kunde härda ut. Men det är klart du är ju en riktig karl (med hår på bröstet) och en riktig kagge som inte går för hackor. Åh en sån karl. Ja jag ska ge allt vad jag har till underbara karl.
Är det därför ni medelålders män har sådana kraftpaket till kroppar idag efter allt jävla supande i yngre dar när livet var som djävligast och ni tog flaskan som tillflykt för att för en stund få uppleva Paradiset. Jag menar allt blir ju så mycket behagligare, vackrare och betydligt mer trevlig med en "stänkare" innanför västen. allt blir ju som ett töcken. Man ser sensuella kvinnor överallt och det mesta smakar fasen så mycket bättre. Man svävar som på små rosa moln.
Jo jag har "lite" erfarenhet av vad vuxendricka innebär min ringa ålder till trots.
Jim Clark, Jody Schekter, Graham Hill, James Stewart, Jacky Icx, James Hunt och så Ronnie Petersson.
När det gäller Georgs sport så minns jag t.o.m. själve Georg. Jag kan minnas fel, men jag har för mig att "gubben i hörnet" var anställd hos Georg till att börja med. Hur sen "gubben i hörnet" hamnade i hörnet vet jag inte. Han bara fanns där en dag bakom disken med sina tjocka glasögon. Jag förväntar inte att någon annan skall minnas detta. Vi talar om tid strax efter kristi födelse.
LennartA: Jag jobbade på Sporthuset som låg granne med Gubben i Hörnet. Så visst har jag upplevt allt det där... Otroligt att han fortfarande är med...
ernie eagle: Allt var tuffare förr. Bobby Hull, Bobby Orr... Och dom som körde formel 1 hade ännu fräckare namn, och dog dessutom nästan hela tiden.
LennartA: Fantastiskt att han lever. Han måste vara en bra bit över 80-strecket. Jag har aldrig fattat hur han lyckades sälja något överhuvudtaget. Det måste ha berott på brist på konkurrens.
Smokey : När Du nämner det blå gummiskyddet ( på klubban, inte ribban....), så förnimmer jag att jag hade en speciell landhockeyklubba. En mycket märklig sak som säkert skulle tinga stora pengar vid en auktion. Skaftet var av trä, men bladet var av hårdplast. Sannolikt en uppfinnig som likt plastcykeln aldrig kommer tillbaka.
Smokey: Jo förvisso det kan ju ligga nåt i det du säger att den är ombyggd. Jag var ju inte med på den "gamla goda tiden". Vet bara att det en Blå kiosken vid "Down Town" på vägen upp mot SF biografen och FH och Aveny och det här. Har för mig att konserthuset "Svea Teater" ligger där i närheten. Nej nu ska jag inte lägga mig i mer och orsaka några fler "kulturkrockar". Åh f-n så ni utnyttjade flickstackarn till att "snuska" er på det viset...fy Jag har hör att ni var full av rackartyg som pojkspoling ja. Det ena värre än det andra. Det är ju häpnadsväckande att höra din livshistoria....ujujuj
Måste ta ett djupt andetag och klucka på en nyöppnad Trocadero för att lugna ner mig.
Smokey: Gubben i hörnet finns kvar, i livet alltså. Han håller fortfarande på med sina hopp och krumbukter utefter gatan. Sedan det där med att sopa Köpmangatan beror på att han alltid, varje morgon sopade bort "småfolket" från affären. Det var en syn för gudar att studera hans sätt att öppna dörren. Aldrig stå på trappsteget utan sikta in nyckeln från trottoaren - in med nyckeln i låset och sen, sen var det dags att sopa ut "de små" från affär´n och sedan rensa trottoaren från desamma.
Farbror Hasse: Var själv ut i garaget där hemmavid sist jag var uppe i Sundsvallstrakten. Nästan som lite arkeologi... Hittade till slut en rakbladad klubba som var kraftigt angripen av trämask. Texen på skaftet hade bleknat bort under alla år på garagets vind, och visst fan var den mycket kortare än jag minns... men jag tror märket var Checking. Den hade dessutom en sådandär blå gummitutt i stället för tape längst upp på skaftet... Kunde man lida mer när polarna hade Toronto 2000-klubbor?
En sådandär målvakt hade vi på supportermatchen! När HH släppte ribban (Fan jag skulle försöka vara fri från snusk i detta inlägg) då dök han som en Japansk självmordpilot mot både anfallare och eventuella puckar... Men enlig honom så var det fel på försvaret. Tänk så olika vi kan se på läget;-)
Smokey: Jag tror inte att han egentligen visste så mycket om hockey. Han såg då banne mig inte ut som någon f.d. hockeylirare... och inte har jag för mig att han gav mig några tips om klubbval heller. Så det blev en rakbladad Sandström. Mina förhoppningar om en proffskarriär slogs hastigt i spillror. Jag förblev den där kobenta backen som stod och småpratade med målvakten som förresten inte heller var någon Tommy Salo precis.
Han brukade hålla sig i ribban när han skulle glida ut mot motståndarna. Jag talar alltså om målribban....
Kommer det ingen buss från Timrå så dyker i vilket fall jag upp i Scaniarinken.
ernie eagle: Satan! Men blåkiosken måste väl vara väldigt ombyggd? Vet att vi slog vad med klasskompisbrudarna på Hedbergska om att dom skulle våga gå dit och köpa två bananer och en porrtidning. Sedan skulle tanten i kiosken säga: Två bananer? Då skulle tjejen svara: Ja, Jag ska äta en också. (Det här var före tv-1000)
Farbror Hasse: Tänka sig. Jag har faktiskt inte heller varit där. Men man har ju hört så mycket... Men visst finns det väl kvar?
Gubben i hörnet hade en annan märklig egenskap. Förutom att sälja hockeyklubbor till oss växande TIK-supportrar. Han sopade maniskt nästan hela Köpmangatan fri från sand om våren. Många nyfikna följde det växande dammoln som bolmade fram under den frenetiskt svingade piasavan.
Smokey: Att alkoholen kan förgylla vissa objekt, har jag redan smärtsam blivit varse. Att vakna i en lägenhet i nacksta och inte fatta varför man är där, och sedan när jag frågade kvinnan i lägenheten vart hennes dotter som jag följde med hem var, fick jag en riktig vinge för det fanns ingen dotter bara den den där... Smärtsam återblick.. Men visst måste chockladmannen finnas kvar?? Och jag håller med om att två händer alltid är bättre än en...
Smokey: Jag har köpt en Sandströmsklubba av "gubben på hörnet", Marabou slängde sten efter mig när jag var en liten parvel. Rödlotta sa "håll käften" som hälsningsfras åt mig och "Jesus" ( som Du glömt ) har cyklat förbi mig fler gånger än jag vill minnas. Jag har dock aldrig besökt Espan. Detta syndens näste kändes liksom fel när man var ung och oförstörd. Det fanns så många andra ställen att besöka om man vile förstöra sin goda uppfostran. Ingen nämnd och ingen glömd.
...och apropå hockey så var jag både på Brynäsmatchen och Västeråsdito och efter alla deprimerande globensittningar man haft så behöver man bara påminnas om dessa två för att förstå att det finns något magiskt, känslomässigt unikt med en hockeyupplevelse när den är som allra bäst. Den där känslan som är så obegriplig och svårförklarad för de oinitierade.
Jag hoppas få uppleva den ytterligare några gånger. Varför inte i år ?
Smokey: Inte f-n är väl Blå kiosken borttaget? Det ligger ju granne med "Down Town" om jag inte missminner mig helt åt h-e. I övrigt så stämmer det andra klockrent.
Privé, Nattoxen m fl har inte jag upplevt för så "gammal" är jag inte än...*ler*
willysson: Nu har det runnit mycket vatten i Indalsälven sedan jag flyttade från metropolen Sundsvall förgylld av Timrå och Fagervik. Men senast jag var på besök där hemmavid så kunde jag konstatera att Espan tydligen finns kvar...
Borta är "Gubben i Hörnet", Marabou med sitt salivindränkta skägg, "Rölotta" med sin tegelstenspackade handväska, Systemet och Spelhallen på Köpmangatan, Hamburgerrestaurangen Floyd på Storgatan, Nattoxen, Privé, Blå kiosken och mycket annat...
Men nog fan stod det mytomspunna Espan kvar! Som en fosil över hur alkohol kan släta ut, lyfta upp och föryngra vissa objekt som på den tiden rörde sig i dessa märkliga lokaler. Är det fortfarande som det var förr? Passa dig Willysson! Då var det Jägaren som var den jagade... Hur snabbt man sprang berodde som sagt på hur mycket alkohol man druckit... Så var nykter om det nu är som det varit där på mytomspännande Espan... Vet att en kompis utan att tveka gnagde av sig sin högra arm när han vaknat upp i en främmande säng med ett sovande Espanragg liggande över armeländet...
För att nu få lite hockeyrelaterat till detta mastodontinlägg så kan man tillägga att det är av största vikt för klacken i Timrå IK att så många som möjligt har två armar för att uppnå stilfulla aplåder och klapptifos.
Sedan har jag hört rykten om att TIK firat någon säsongsavslutning där på Espan... Men det är väl både tystnadsplikt och färgteve på den storyn.
Smokey: Du har helt rätt... Men på tal om Espan, Det är ju där man ska träffa sin livskamrat. Dom är ju redan inkörda ju, Inga papper inget tjafs... kanske ska man på espan i helgen??...
ernie eagle: Nu generaliserar du. Det finns säkert mycket folk på ståplats som inte skulle uppoffra något livsnödvändigt för sitt lag heller. Bara för att man sitter ner på matcherna betyder det inte att man bryr sig mindre om laget. De betalar ett av Sveriges dyraste priser för platser på träbänkar. Timrå IK skulle långt ifrån vara där de är idag om det inte vore för dessa.
Jag menar att alla vi som älskar TIK vill göra vårt för att hjälpa laget. Tycker inte våra sittplatsare är så "döda" på läktaren heller. De är bättre än någon annanstans i Sverige. Däremot så finns det ju ingen kultur för sång bland dem som sitter på sittplats. Jag har suttit en match på företagssidan och jag kan säga dig att engagemanget bland dem som sitter där är stort bland de allra flesta. De är också supportrar.
willysson: Den som inte har några pengar kan inte gå på bordell. Den kreative går på Espan.
Men att upphäva marknadskrafterna är nog svårt... Även om man är född och fostrad skuggan av de stora bruken och i marker där knytnävar knöts mot kapitalismens storvulna träpatroner...
TD:Du slriver: "...bäst av 7 så trycket kanske inte är så stort ..." Menar du allvar? Fattar du hur sugen folk lär vara på och se slutspel här i Timrå?
Fan, tänk om det kunde stå MoDo på lotten vi får.... sicket j***a TRYCK det skulle bli... Och perfekt avstånd för vallfärd till bortamatcherna också... Keep on dreaming
näslund: Det tror jag säkert att i en jämnförelse "man-mot-man" så vinner Du med hästlängder. Det tvivlar jag inte ett ögonblick på. Nu menar jag generellt. Ta inte åt dig personligen. Jag formulerade mig kanske lite klumpigt tidigare. Men sanningen är ju det att "supportrarna" kan man liksom köra över hur som helst eftersom det är arbetarklassen och dom står lägst i grad. Det skulle aldrig falla Timrå IK in att köra över en sponsor. Okej dom höll på göra det med Sydkraft men när man fått en skarp tillsägelse från högre så drog man tillbaka sitt avtal med Fyrfasen p.g.a. att man var rädd att förlora det sexsiffriga sponsorbidraget.
Jag tycker inte man ska behandla supporterkulturen som boskap. Vi är faktiskt människor vi oxå och är många gånger mer hängiven sin sport och sitt lag än vad en sk "slipsnisse" är. Därmed inte sagt att alla som sitter på sittplats är så. Inte alls.
Bara det att supporter kanske offrar något livsnödvändigt för sitt lag. Medans det är en "fis i rymden" för en som har mycket pengar.
Den var den skillnaden jag ville spegla.
Huruvida du vill köpa lotter mig eller ej i fortsättningen är upp till dig att avgöra. Jag kan knappast tvinga dig. Tack för ditt bidrag.
ernie eagle: Alla som vill kan fixa en biljett. Det handlar bara om prioritering. Slå upp ett tält utanför biljettluckan redan idag och så är problemet löst. Se möjligheter i stället för begränsningar. Annars är det bara att hala upp det antal tusenlappar som marknadskrafterna kräver för en slutspelsbiljett. När Timrå mötte IKW-Westmannia på åttiotalet, så var marknadsläget ett annat. Mammon styr... Men det brukar jämna ut sig över tiden. Om det kan vara någon tröst.
Studier ska man inte fördöma, det har ju visat sig genom studier att man bara kan träna upp sin stressförmåga om man har full respekt för kroppens behov av återhämtning och omväxling...
Kortsiktig hög prestationsförmåga som inte håller i längden är inte värt att satsa på;-)