1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590227 inlägg · 6217 ämnen

Mora IK - Timrå IK 2016-03-08

« · 1733270 · » Till forumet

Mora IK - Timrå IK 2016-03-08
Nå'n som ska åka upp från västmanland-trakten?!?
Så j-a sugen men trist med 6 timmar i bil ensam......
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2016-03-08
På torsdag lämnar jag Stockholm runt 13:00 om nån vill hänga med norrut, ni får ta er ner själva , alt vänta till sön kväll
Kommentera

Efter torsken hemma mot Pantern behövde vi vinna fem av sex och fixade det. I den hör serien behöver vi vinna fyra av fem och har bara två till att vinna.
Kommentera

Lycka till Timrå! (Utan en uns av ironi.) Framförallt önskar jag alla diehardfans en såndäringa härlig boost av känslan av framgång. Det är ni värda.
Kommentera

El Maco: Jag ska medge att jag har stora problem med att behålla fotfästet i den här situationen. Vi har, just nu, alla de ingredienser som behövs i just den här typen av situationer. En relativt bra defensiv och en målvakt som inte gärna släpper mer än två kassar per match. Utöver detta så har vi spets som kan avgöra matcher och göra oväntade saker i viktiga lägen. Allra främst i Jonathan Dahlén men titta på en sådan som Elias Pettersson också. Den sistnämnda är ett spelgeni av oerhörda mått. Jag både ser och hör hur folk pratar om honom och hur man anser han sakna storlek men ni måste titta på hur han jobbar på isen och framförallt hur han ser isen. Alla små grejer, i hans huvud så befinner han sig på en helt annan spelplan än övriga spelare. Helt otroligt. En hockeykirurg.

Men men. Folk fortsätter att prata Mora. Låt de göra det. Ett Mora som vi tagit nio av tolv pinnar mot i år. Två gånger har vi vänt 0-2 till vinst. Jag tycker fan att det är närmast sensationellt hur dålig koll experterna har, framförallt Helber och Lückner. Tabellen talar så klart sitt tydliga språk, så även vår usla PP-statistik. Men att vi har dominerat matcher mot samtliga motståndare i Meca den här säsongen är ett faktum.

Det man känt hela säsongen är att det inte går att begripa sig på det här laget. Vi har nästintill uteslutande spelat en bländande hockey men har, sannolikt i kraft av brist på rutin, haft stora bekymmer med produktiviteten. Vi har också haft svackor i vårt spel i många matcher som straffat sig väldigt hårt, även det en rutinfråga. Jag förstår att man som utomstående ser rent krasst på poängutdelning, det skulle jag också göra. Men det räcker ju med att bara titta på vår form under sista månaden för att förstå att slagläget är gott, för att ta till väldigt små bokstäver.

I min värld så är vi favoriter imorgon, vilket inte på något sätt lugnar mina nerver. Vi har precis tagit maxpoäng mot de två absolut största favoriterna i serien. Vi slog Mora för tio dagar sedan. Vi har seriens hetaste spelare. Men, sure. Mora får gärna bära favoritskapet. En trea imorgon och jag vet inte riktigt vad jag tar mig till. Sen hur långt det räcker i slutändan känns nästan sekundärt i nuläget, vi får göra vårt. Men jag kan ge mig fan på att IKO tappar minst en poäng under sista två matcherna.
Kommentera

Knylan: Finns faktiskt en expert som tippar att Timrå vinner slutspelsserien, Snubben som bevakar Lif i hockeypuls, klok kille dedär!
Kommentera

jå1: Just ja. Han är väl den ende.

Jag menar inte att vi ÄR favoriter och att alla borde tycka det. Men det är lite överraskande att vi får flyga under radarn i så pass stor utsträckning, inget verkar spela någon roll. Det är väl som det så ofta är, experterna baserar återkommande sina omdömen på ren känsla snarare än att väga in andra parametrar. Jag kan sakna det, det där riktiga nördandet och kalenderbiteriet. Skulle Cmore göra den läxan så skulle de ju få förståelse för varför vi är med i Meca nu, snarare än att uttrycka det i ordalag som att vi har "snubblat" oss in i serien.
Kommentera

Knylan: Ang statistik så hade vi 9 av 12 poäng mot Almtuna också. Där hade vi dessutom vunnit båda borta matcherna så jinxa inte detta genom en massa statistik nu. Jag såg Mora besegra IKO borta på Cmore och kan de spela så bra borta mot hemmastarka grundserie 3an IKO så får vi nog inställa oss på att kvällens match borta mot Mora blir nog den SVÅRASTE i denna serie. Mot Almtuna torskar vi på vår egen dåliga insats men ikväll kan vi rent av förlora även om vi gör en bra match. Mattsson kan bli tungan på vågen ikväll då jag tyckte att Mora var inneffektiva framåt i söndags. Spelar Mattsson bra vinner vi med 2-1 annars vinner Mora med 3-2. Så vida inte Dahlen är magisk, för då vinner vi med 4-3...
Kommentera

Kan även vara värt att nämna att vi tappat en 0-2 ledning mot Mora den här säsongen. Senast lagen möttes i just Mora så gick vi till första periodvilan med en 2 måls ledning för att efter nästa period ha släppt in 4 mål.

Mora hade sedan bra kontroll på sin ledning i sista perioden som jag minns det. Visserligen tändes lite hopp när Daniel Öhrn reducerade med 4 minuter kvar men det kändes ändå aldrig riktigt nära och matchen avgjordes definitivt med 4 sekunder kvar med mål i öppen kasse.

Dock andra tider nu tack och lov. Visst kan det väl kännas som att vi har ett mentalt övertag inför matchen men när pucken släpps så är det 0-0 som det så tråkigt heter.

För våran del så är finns det absolut ingenting att tveka på utan det är endast att tokköra framåt som gäller. Vi ska ta 1a platsen i serien punkt slut.

Det handlar ändå väldigt mycket om att bli bättre och bättre under säsongen och det är någonting som vi verkligen har lyckats med.
Kommentera

Alltså, fan vad jag både hatar och älskar detta. Hatar därför att jag - för första gången på too-many-fuckin-säsonger - har ett så hoppfullt, bubblande hockeypirr i hela kroppen att det kommer att göra så förskräckligt ont när allt går åt helvete I afton. För det kommer det så klart göra. Allt annat än soppatorsk och ett riktigt antiklimax är en utopi.

Men, man kan inte annat än älska det ändå. Utopier är det vi timråfrälsta lever för. Det var dom som fick oss som var med att genomlida Ökenvandringen (18 jävla år!) utan att gå bananas och ta ett knylerskt bad med älgstudsaren. Och, herregud. Those days 99-00...fan, vilken belöning det blev. Kanske något av det vackraste jag någonsin upplevt (kidsen får ursäkta, deras födslar var ju mäktiga och allt det där men...när Mathiasson knäpper in pucken mot Nyköping och pekar uppåt med fingret...be mig inte rangordna).

Var man med under den där tiden, vilket de flesta av oss var, är det svårt att inte dra paralleller. Livsfarligt svårt, eftersom det ju egentligen är två helt skilda världar. Då var vi en rödvit hockeymaskin, som rullade fram som en ångvält och gick in i kvalserien som visserligen en underdog, men ändå som förste utmanare. Och, vi hade en Z som var rent löjligt bra. Och ett med allsvenska mått mätt helt fantastiskt lag i övrigt. Förväntningarna på något riktigt stort i den kvalserien var, rent objektivt, befogade.

Hyfsat annorlunda i år. Någon ångvält har det inte varit tal om, annat än under korta, intensiva perioder. Det bestående intrycket i övrigt är snarare impotent power-play, sargrundelrunkeri, obegripliga lösningar i egen zon...samt avslut som förvandlar varje avlossad puck till en magplattesökande badbollsmissil.
Men. Sen har det funnits någonting mer. En liten kompontent, eller flera egentligen, i det här jävla laget som retar utopinerven. Förmågan att ta sig samman när det VERKLIGEN gäller. Inte när det n ä s t a n gäller (som braket efter första poängbonanzan fore jul), utan när läget är så brunt att endast mirakel ter sig som den enda utvägen. Då, och först då!, tar sig det här obegripliga laget sig samman. Och helvete, vilken hockeypoesi som då nedpräntas.

Någon Z har vi inte i år, men vi har som bekant Dahlén. Omöjligt att inte göra jämförelser, även om dom är en smula orättvisa rent kvallemässigt. Men jiiisus, såna kliv han har tagit. Och fortfarande tar. Varje byte med honom på isen är en möjlighet till mirakel, och bara den känslan rättfärdigar referenserna till the mighty Z. En ynnest att bevittna.

Laget i övrigt, spelare för spelare, tål kanske inte någon nogrannare jämförelse med laget 99-00. Om man tittar spelare för spelare. Låt oss därför inte göra det. Spelarnas individuella kvaliteter är inte det som är den primära orsaken till att vi, i afton och på torsdag, äntligen spelar om något som faktiskt innehåller en liten pusselbit till biljetten mot Utopia. Det är laget allt det här handlar om. Modet att våga, orken att kämpa, viljan att verkligen delta. Då spelar det inte så stor roll vilka som är på isen (jo, det gör det så klart men det struntar vi av retoriska skäl i nu). Då är allt, precis allt, möjligt.

Nu blir det en svettig, ofokuserad arbetsdag i väntan på nedsläpp. I fuckin love it, and hate it. Hjärnan försöker ideligen påminna mig om att stålsätta mig, skruva ner förväntningarna och förbereda mig på det troliga och hemska. Men hjärtat vill annorlunda. Hjärtat sager fuck off! till hjärnan, och pumpar blodomloppet fullt av adrenalin och förhoppningar.
Oavsett hur det går i kväll, eller på torsdag så...tack Timrå. Tack för det rus jag för tillfället befinner mig i. Tack för den påfyllning av hopp, stolthet och framtidstro som denna arma hockeykropp just nu belönas med.

Tack! (Och, för i helvete: ut och kör skiten ur Mora i kväll!)
Kommentera

Corvo: Hoppas det finns positiva anledningar att döpa om hockeyladan i Mora till Johan Mattsson Arena i kväll 😊
Kommentera

Bragd-Birger: Ett av dina bästa inlägg någonsin. Amen.
Kommentera

Bragd-Birger: nu har jag googlat Knylerskt bad utan träff. Är det Olles årliga jultvagning?
Kommentera

Helvete, Harald Lückner som kommenterar matchen...
Kommentera

Bragd-Birger: Väl talat Birger.
Varandes ännu äldre än du så minns jag t.o.m. rysningarna från 70-talet så det som hände där runt 2000 var som en pånyttfödelse. Ett obeskrivligt rus där vi gamlingar uppförde oss som tonåringar igen efter en lång ökenvandring tillsynes utan slut. Så den "nära döden upplevelse" som varit de senaste åren behandlades bäst med förträngning. Jag har tillhört de fega uslingar som för det mesta hållt mig borta från arenorna. Det har helt enkelt varit för smärtsamt. Jag har tryckt undan Timråhjärtat som en försmådd älskare, där min partner bestämt sig för att vandra ned i underjorden.
Det som pågår nu har absolut gett supporterenergi, men jag föredrar ändå att utgå från att allt dör idag eller mot Karlskoga och tröstar mig med att den här säsongen ändå ger signaler till supportrar och sponsorer i distriktet att detta lag Timrå IK är på gång med något. Så även om drömmen dör om någon/några dagar så finns det ett starkt ljus där i tunneln och det är banne mig inte ett mötande tåg.
Kommentera

Mille Andersson: Så jävla synd att måste åka jobba i 08-land i dag. Tik-Bergslagen hinner inte till Mora innan nedsläpp. Men vi finns som stöd i hockeykosmos!
Kör försiktig!
Kommentera

Fin bild på Timrå Supporterklubbs FB-sida på gäng på väg till Mora.
Kommentera

El Maco: Finns det nå ställe man kan kolla på matchen live på pc.
Kommentera

Tarmen70: köp matchen på cmore via Timrås hemsida så stödjer du Timrå ik med pengar vettja. :)
Kommentera

Tarmen70: Matchen går på tv, har du inte kanalen så är det cmore.se som gäller. Går även att gå via Timrås hemsida vilket genererar pengar till klubben.
Kommentera

A half an hour till avspark i FM Mattsson Quere Garden.
Sitter här på McDragans och följer matchen via lappen ikväll. Ett par härliga kaffeflickor svingar sig lätt längs stången och ibland kommer de fram och vill leka.

Det finns bara en växel ikväll och det är full fart framåt.
Bästa tänkbara senarium ikväll är att Bofors piska Oskesam och att Mupparna piska Perrapöjkera och att vi flår musten ur Hororna då blir det FEST I EON på tossda :-)

FROZA TIMRÅ IK I NÖD O LUST O I VÅTT O TORRT ALLTID!

Och jag vill INTE raga av mig MECKA REJSSKÄGGET ikväll....
Kommentera

Skönt att se matchen på tv istället för skakig stream . Jag vill inte heller raka mig ikväll . Bring it on !
Kommentera

Andersson: Håll oss uppdaterad, kl.är ett på natten här i Hua Hin, Thailand. Vi håller tummarna.
Ös på ni TIK./ Jocke o Börje
Kommentera

salle11: Mora ser starka ut men Timrå är bra med och skapar chanser. KOM IGEN NU!
Kommentera

Elias Petterssons första utvisning på seniornivå.
Kommentera

Oskarshamn leder skotten med 7-2 redan...
Kommentera

Svettig start! Mora ser obehagligt fokuserade och bestämda ut. Det här blir tufft, men det visste vi. Hualigen!
Kommentera

Man har en vilopuls på 600 nu
Kommentera

Jockz: Inte mer ?
Kommentera

Andersson: Längesen man var såhär nervös. ;)
Kommentera

The great one: och Mora har 9-2 i skott...
Kommentera

1-0 till BIK. Bra där.
Kommentera

BIK LEDER ! :)
Kommentera

1-0 till BIK i alla fall.
Kommentera

sargad: Samma hall som han höll sin första nolla i Timrå. Spelade väldigt lugnt och säkert mot Leksand. Tabbe på målet vilket ju aldrig är bra. Men har ingen större betydelse när vi leder matchen med 4 mål och det endast är några få minuter kvar av matchen.

Vad tror vi? Visst fixar Mattsson säsongens andra nolla i Mora ikväll?
Kommentera

Oooh...tuff perre! Där kom vi undan med blotta förskräckelsen. Timrå har oerhörda problem med Moras intensiva forechecking. Måste få ett snabbare och längre förstapass från back -> forward. Väldigt nöjd med inställningen annars. Timrå vill ta det här.
Kommentera

Bragd-Birger:
Mmmmm, tuffare motstånd i afton.
Känner som dig, Timrå kommer inte att vika ner sig ikväll, bra inställning.
Kommentera

Jämtlandsfil: men......Berglund, lyft blicken för h-e
Kommentera

Vi kommer igen....
Kommentera

Ikväll känns vi lite ängsliga och trög i benen...

Didrik som spelar fysiskt kliver inte på målskytten vid deras mål heller så jag vet inte om jag vill lasta bara Berglund för moramålet...
Kommentera

söder över: teamwork kanske?
Nåja, väl mycket blindpass ikväll tycker jag.
Kommentera

2-0. Tack och hej. Denna serie förlorade vi i första matchen mot Almtuna...
Kommentera

erathoo: första stolpen, Mattsson.... Surt.
Kommentera

SMÅLAND: mm vi gör väl det...

Vi blir totalt ägda på alla vis ikväll..

Vi är inte på topp i så många utav de färdigheter vi borde ha...
Kommentera

Flytta upp EP med Dahlén nu. Enda chansen.
Kommentera

Alldeles för enkelt. .
Mål i PP vore ju mumma nu
Kommentera

The great one: Än är det då inte över.
Kommentera

2-0 till BIK också...
Kommentera

The great one: Japp, Forsberg, våga vinna....
Kommentera

« · 1733270 · »