1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607360 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
mikenomad: "Kimmos något sävliga skridskoåkning är en härlig utmaning för övriga backar i laget att i stället öka tempot för att täcka upp."

hahahahah! :P

Skarin: Det glidande utedasset klarade iaf 20 min/match och slutade på positivt plus minus. Mycket beroende på att han ändå är rätt placeringssäker. Han gjorde dessutom 12 poäng. Ingen hög siffra men jämför gärna med Granath, den ökände kvalseriefloppen, så ser det ju ganska bra ut ändå. Vi får väl se om Granath är inne på fler mål framåt än bakåt. Vi får väl se om han håller måttet...

Jag vill absolut inte ha kvar Lotvonen. Men jag vill inte ha hit Leksands sämsta, och en av kvalseriens sämre backar för det heller. Varför ersätta skit med nytt skit?

Ambroo: Nu kan man ju förvänta sig att sista backplatsen kommer komma om typ 3-4 veckor eller när nu b-turneringen är över... Så! vad kommer här näst istället? En center?

Bragd-Birger: Beror väl på vem du frågor i och för sig. Men när du nämner hockeysnackspöbeln så tänker jag på den typen av skribenter som skriver med många utropstecken efter sina inlägg varenda gång Timrå IK har förlorat en match. Den gruppen av skribenter kan vara extra hårda mot de egna produkterna anser jag.

Skarin: "Timrå IK har idag kommit överens med backen Kimmo Lotvonen om ett kontrakt över ytterligare 4+1 år. Vi är glada att fortsatt få ta del av Kimmos tjänster säger sportchef Stefan Lindqvist. Kimmo har under sin tid i Timrå visat att han har mycket att ge och vi tror att han kan utvecklas fortfarande. Han har genom sin enorma pondus och "björnen Baloo"-mentalitet skapat sig ett rykte i hockeysverige där han gärna bjuder även fysiskt mindre spelare på både en-två-och tre frislag innan han ens överväger ett eget försök till tackling. Detta är ett led i Timrås satsning på en mjukare hockey och vadderade rinkar. Kimmos något sävliga skridskoåkning är en härlig utmaning för övriga backar i laget att i stället öka tempot för att täcka upp."

Ambroo: Samma här broder, samma här.

Skarin: Jag lovar inget och jag vet inget, men jag tar det för givet;-)

RocknRolf2: Sonntag ersätter Dennis och Granath ersätter din favorit Lotvonen, det glidande utedasset. Se vad billigt det blev dessutom.

Sedan Lello på det här, alternativt en likvärdig ersättare till honom som Ambroo lovat. Oj oj och oj. Då blev ju det här jäkligt bra tycker jag. Bra ingredienser som sagt.

JimmyH: Fine. Du kan mycket väl ha rätt om Sebbe/Moe.
Även om jag tror att i synnerhet Sebbes defensiva stabilitet hade ifrågasatts betydligt mer om han haft ett mindre estetiskt tilltalande förflutet.

Ambroo: Ok, ja men då så. Då kommer vi ha en väldigt bra backuppsättning som innehåller alla ingredienser. Inte minst tyngd och tuffhet. Sådant tycker jag är väldigt viktigt.
En sådan som Lello visade väl inte upp så mycket till tuffhet (även om han tacklade en hel del). Dock hade ju han andra kvaliteter ;) Sedan Lotvo och Robin på det. Nja.

mikenomad: Hua då... Varför har man inte sagt det rak ut annars? "Lotvonen kommer inte få nytt kontrakt"... Fan nu har du gjort att jag får ångest din get!

Lotvonen och RJ var ordinarie i slutspelslaget Timrå. Det är väl inte så dåligt eller?

Skarin: Jag kan inte tänka mig annat än att det blir Lello alt. ett nyförvärv i klass med honom och det är såklart därför som man avvaktar.

mikenomad: Hahaha.... Hua. Men om så skulle bli fallet så tror jag tammefan att jag kommer vara en av väldigt få personer som kommer "jahapp......fy fan.....med jag är inte superförvånad faktiskt"....hehe.

Om ett sådant typ av scenario skulle bli verklighet så blir det nog hus i helvete även för JimmyH skulle jag tro =)

Skarin: Ja det får vi väl hoppas. Sonntag har jag knappt sett så där vet jag väl inte mer än att han inte gjorde nåt väsen av sig i SSK. Granath har jag sett flera gånger och jag har inte sett en enda egenskap där som är bättre än hos Lotvonen. Ordinarie i allsvenska Leksand känns väl lagom imponerande för ett elitserielag? Eller? Det hade varit en sak om han hade visat skapliga takter och gjort några hyfsade matcher i kvalserien. Men nej... han var faktiskt riktigt, riktigt svag. En defensivt utpräglad spelare som bara ser stor och klumpig ut och som agerade rundningsmärke när det hettade till. Varför vill man handplocka en sån kille till elitserien?

Lagbygge är en sak. En av landets högst rankade backtalanger en annan. Jag tycker det är ungefär lika relevant som att jämföra med Åkermans år i SAIK. Nästan ännu värre faktiskt.

Skarin: Spelar inte Jesper Jäger fortfarande?

Ambroo: Håller inte riktigt med. I vetskap om osäkerheten kring Lello samt vilken ersättare han får om han tackar nej så tror jag det här blir bättre i längden än en liten pöjk från AS.
Men som sagt. Allt hänger på den sista platsen.

Skarin: Icke desto mindre är det ett fullt tänkbart scenario...

Skarin: Fy fan...då blir det tjockt på akutpsyk...

mikenomad: Säg inte så :S

mikenomad: Ja du. Då blir det hus i helvete kan jag säga ;)

RocknRolf2: För det första får vi väl hoppas att Sonntag och Granath använder kilonen bättre än vad Lotvonen någonsin har gjort. Det tror jag inte blir så svårt faktiskt. Sedan är det viktigt med tuffhet i försvaret. Av dom backar vi redan hade så passar därför inte Ekman-Larsson in där tycker jag. Man måste ju gå från förra säsongen och bygga kring det och vad som liksom saknades.

Sedan tycker jag du överdriver kring Granath litegrann. Han har ju trots allt varit ordinarie i masarnas glada lag i tre säsonger i rad. Det är väl inte så dåligt.

Vi får börja vänja oss vid sånna här typer av värvningar, så som jag beskrev tidigare.

Men visst håller jag med dig om att det blir mycket viktigt att få hit en Lehtonen-back.

Men mejla gärna Linkan. Det är bara kul =)

RocknRolf2: "Nu är man mer eller mindre tvingad att fixa en Lehtonen-kille. Det är en jävla rävsax-situation man sätter sig i."

Tänk om det hela slutar med att man tvingas förlänga med Lotvonen.....

Ambroo: Ja, och innan jag själv får ett "gör det bättre själv då" på mig så passar jag på att hålla med dig där.

Skarin: I stort sett vem som helst under 20 år från AS med lite muskler hade känts bättre i nuläget, men vi får väl se.

power81: Men då kan ju hon har inverkat på klubbval också, är ju inte så långt hem till Gävle från Timrå ändå.

Skarin: Anledningen till att man är förvånad är att han har varit kass i Leksand. Jag skulle faktiskt säga utifrån de matcher jag såg deras sämsta back i kvalserien (Leksandsfans får gärna invända här....)

Så varför varför ska han då få chansen i Timrå? pga sin storlek? Men vadfasen, har inte Linkan sett Lotvonen spela öht i år? Han är också stor, men inte i helvete spelar han tufft och fysiskt för det! Man måste kunna hänga med också, känns ju jävligt kul med till rundningsmärke....

10-15% lönesäkning motiverar absolut inte en värvning av en spelare som inte har visat ett smack. I så fall kan vi väl lika gärna värva tillbaka Viktor Wallin, CJ Johansson eller vem fan som helst. Okej att man får värva några billigare backar, men man kan ju iaf värva en allsvensk back som har gjort en bra säsong. Linkan säger att Granath "fick ett genombrott under föregående säsong". Det är ju bara ren bullshit! Driver han med oss eller vad fan håller han på med? Jag säger det återigen: Ska vi värva billigt från allsvenskan ska det fan vara en spelare som har gjort en bra säsong!

Hade Linkan plockat in en duglig elitserieback istället för Granath hade inte pressen varit så stor som den nu blir på den sista backen. Nu är man mer eller mindre tvingad att fixa en Lehtonen-kille. Det är en jävla rävsax-situation man sätter sig i.

Tar du hellre Granath än Oliver Ekman-Larsson? Haha! Lustigkurre där!

Någon som har Linkans mailadress? Jag vill ha en vettig förklaring och inte det pinsamma svammlet på hemsidan eller i pressen. "Allround back"... Hoho... Det är bara för mycket!

Ambroo: Ge gärna lite exempel på dom här yngre talangfulla killarna. Sedan är det viktigt med kilo och tuffhet där bak. Det är heller inte fel att ha backar som ligger kring 23 och äldre som varit med ett tag.
Framförallt är jag nöjd att man förstärker upp med tyngd där bak. Förhoppningsvis kan Sonntag, Granath och Karlsson använda dessa kilon på rätt sätt dessutom och visa upp lite tuffhet som vi saknat. Lotvonen och Jonsson svarade väl inte riktigt upp till detta.

"ojoj | 2009-04-22 18:21
Haha så kul att läsa alla leksingars kommentarer. Jag är själv leksing men jag kan bara säga att granaths största styrka är skridskoåkningen, hur fan kan man säga att han är dålig på skridskorna hillsta? typsikt enögd leksing som inte kan ett skit om hockey..han har dessutom bra speluppfattning och äntligen flyttar han på sig..det är precis vad han behöver i sin utveckling. Han har dock mkt kvar att jobba på för att bli en etablerad bra back i ES men han har talangen för att lyckas! hoppas det kommer ut i timrå!"

Låter bra det! Enögda jävla Leksingshelvetar!!!!!=P

Skarin: Nog hade man väl ändå kunnat knyta upp en något yngre och mera talangfull kille? Jag förstår folk som reagerar och även de som gör det i RR2-klass. Ingen trodde väl egentligen på allvar på Karlsson, Kronwall och Lehtonen utan de flesta räknade nog med en ung kille på tillväxt, men det här känns ändå som mer än grisen i säcken.

Jag är ruggigt nöjd med Karlsson.

Hur är det med Nicklas Bergfors?
Är han fortfarande på tapeten? :)
Satt och kollade runt nu och såg att han spelade 3st U20 vm på, måste varit en jäkla talang.

Förstår faktiskt inte varför många är så förvånade över värvningen av Granath. Det är så här det blir när exempelvis en lönebudget ska sänkas. Linkan kanske hellre velat ha en annan mer meriterad yngre back, låt säga Staffan Kronwall. Om vi tar ett exempel och nämner en sådan som Oliver Ekman-Larsson så är ju han lite mer "sexig" som back om ni förstår vad jag menar. Då tar jag hellre Granath som är betydligt tyngre, tuffare och bättre defensivt. Vi har redan yngre spelskickliga backar i Moe och Seb dessutom.
Om jag måste välja mellan Dennis Persson och Granath väljer jag.......Elias.

Som sagt, jag förstår inte varför de flesta blir så överraskad. Visst, Linkan pratade igår om två ess i rockärmen och där platsar väl inte Granath direkt. Det håller jag med om och på så sätt var det ett lite märkligt uttalande från Linkan.
Men Granath och Sonntag passar också rätt bra in i Timrå just nu. Det jag menar med det är väl att TIK var i stort sett ensamma om att konkurrera om dessa två ;) Jag vågar i alla fall tro på Granath, helt klart.

Däremot är jag absolut inte nöjd med backsidan förrän Lello förlänger (vilket är mkt tveksamt), eller någon form av ersättare till honom.

Laken:

Ta efter granath - Åk snigelfart ?

Laken: Var en gris Herr Granath!

Jag väntar med mitt omdöme kring Elias Granath tills jag sett honom och skaffat mig en egen uppfattning.

Tacklingar och fart - Elias Granath! ;-)

Hahl Bundy: D tror jag säkert...Brynäs bud var så mkt sämre så d säger sig själv. Bättre TIK än FBK iaf. så kan man ju åka dit å heja lite iaf...När dem möt modo...det e ju hatlaget nr 1!

Alisandali: Kan ju också vara så att han blir lite bättre av bättre träning i Timrå
också...jag tror Granath blir bra..

power81: Ja vi är kanonnöjda med att dom valde Timrå. :)

Hahl Bundy: nja...syrran e nog Brynäsare med...men nu måste hon ju hålla på dem där jädrans tallarna med...:P

lungan: Bekant? Dom verkar vara super bra kompisar checka detta blogg inlägg!

lungan:Jag behöver inte säga så mycket mera än allt mattias-74 har skrivit är sant , även om nu mattias är "lite" snällare än om jag skulle ha skrivit det .
Och att Granath lämnar oss ser jag som ett stort positivt nyförvärv , synd att jag måste jobba tidigt i morgon , annars hade det blivit party , TACK ännu en gång .

power81: Hmm Din syster o svåger är de enda som är förståndig i familjen märker jag! :)

Som Brynäsare gör det ont i både hjärta och själ att syrrans karl ska spela i Timråhelete.... då kunde han hellre stannat i kanada...:P Men Ni har gjort en kanonvärvnng skulle jag tro iaf.. Å som alltid...dem som bjuder högst vinner....

Bragd-Birger: "Sen har vi ju Moe/Sebbe på backen. Egna produkter som, till stor del just därför, ligger på fetplus hos oss i hockeysnackspöbeln."

Jag tycker att det är precis tvärtom. Jag menar, hade en finsk landslagsback kommit hit och gjort 24 poäng på 42 matcher så hade ingen ifrågasatt dennes plats på 6 backar.

Det finns också en slags by-avundsjuka som gör att om Timråtalanger gör ett misstag så blir det betydligt mer uppförstorat än om till exempel Mikko Lehtonen gör samma misstag.

lungan: Regin har kontrakt med Ottawa över nästa säsong också och han spelade 11 NHL matcher denna säsong och står på 1+1, han kommer nog göra allt han kan nu för att kriga till sig en tröja i Ottawa Senators.

lungan: Tanken slog mig med :)

lungan:

Jag tror han sa det i sitt inlägg nyss :)

Alisandali: Vad har du att säga om Granath?

Alisandali: Ha ha ha ! Ja Leksand kan fan behöva all hjälp ni kan få :)

Bragd-Birger: Våran sportchef kanske har läst: -Agera Linkan!!!!!1!
Allt för många gånger här på HS

« · 1155868 · »