1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606849 inlägg · 6213 ämnen

Timrå IK - Djurgårdens IF 2026-01-03

2963414 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Djurgårdens IF 2026-01-03
Tränarstaben inför nästa säsong.

Jag säger att vi bör ta in Viktor Tuurala som huvudtränare och att han sedan får välja fritt vem och vad för coach han vill ta in.
Vi behöver ha in nytt spännande tränarnamn som kan komma in med fart och fläkt. Släpp Samuelsson, Karlunden och Marklund. Madsen vet jag inte riktigt vad han bidrar med, men spelarna verkar gilla att ha honom där. Skicka iväg honom på lite studiebesök i Finland, Schweiz och Nordamerika för att bekanta sig med olika tränare så han får mer input i hur man sätter strukturer i specialteams.

Det räcker med max 3 tränare, lägg undan den slanten istället på panikvärvning under säsong.

Karlsson74: visst ja .även Juels kontrakt går ju ut. .så han blir med största sannolikhet inte heller kvar. Skulle tro att det redan är klart faktiskt. .

roger_sundsvall: har för mig att iaf Marklunds kontrakt går ut efter denna.
På spelarsidan är det en väl bara Boyce, Kapanen, Erixon och Pilö kvar vars kontrakt som går ut. Didde förlängde ju.
Nässen och Dahlen lämnar ju som bekant. Sedan hänger väl juniorernas vara eller inte vara i Timrå IK helt på hur NHL-klubbarna vill göra som jag förstår.

Montén Python: Vill haka på angående Pettersson. Jag håller med om att han får väl mycket kritik - fast kritiken kan i och för sig bero på vad man förväntar sig av honom. Jag ser en spelare som producerar strax över 30 poäng per säsong och som har en hel del offensiva kvalitéer. Prestationsmässigt har han varit jämn sett till de snart fyra säsongerna efter återkomsten.

Pettersson är en bra spelare, men ingen toppspelare. Det skulle behövas antingen en ännu bättre offensiv eller en förmåga att driva på laget för att han skulle kvalificera sig som en sådan.

Sedan vet jag inte om man skulle få något bättre för Petterssons lön. Jag ser två alternativ: Antingen skulle man hitta en fullträff, som stannar en eller max två säsonger och sedan drar vidare. Eller så skulle det bli "den nya tidens Timrå-värvning", dvs. ett rejält bromsspår i kalsongbotten med ett kontrakt på minst tre säsonger.

jk: förhoppningsvis kommer det besked redan nu i januari..så man från klubbens håll får tid att hitta rätt ersättare om han ev inte vill vara kvar.
Sen är det optimala som du säger att undvika ännu ett tränarvyt ..isåfall skulle det blir den fjärde tränaren på lika många år ..knappast något som inte signalerar trygghet och stabilitet utåt ..utan mest liknar ett lag på väg utför och ner i seriesystemet.

vilka kontrakt går ut efter denna säsong?
inkl tränarstsb

På tal om tränarstab med utgående kontrakt, undrar vad som händer med Tommy inför nästa år? Han sa ju i någon intervju i höstas att han skulle ge Timrå svar tidigt på om han ville förlänga.

Personligen hade jag helst undvikit tränarcirkus till sommaren igen. Ny sportchef och tränare till 27/28 hade kanske inte varit så dumt?

Jåkkinen:
Nubben sa väl också i våras att det kändes lättare att hoppa på iom att det mesta kring truppen redan var klart.

Montén Python: Ja, det hintas om att Nubben varit delaktig i att sätta Kimmos trupp. Alltså kan vi hänga både Kimmo & Nubben om någon nu ska hängas.

steveroper: ” Men rätta mig om jag har fel, har en känsla av att de här ungtupparna brukar kunna vara rätt slitna efter en sån här turnering och att det visar sig rätt tydligt”

Jo, det är väl mer regel än undantag att junisarna kommer tillbaka slitna och dränerade efter JVM. Minns för 2 år sedan i Göteborg där Lindstein dominerade fullständigt, gjorde 8p på 7 matcher och var turneringens bästa back. Han var tyvärr väldigt blek när han kom tillbaka till Brynäs i HA då. Men det finns ju undantag så klart.

steveroper: ja känslan är att historiskt har det nästan alltid varit så att det dippat lite efter Jvm..undantag finns naturligtvis.

Zäta75: om inte en hel toppspelare så iaf skillnaden mellan en bredd och en toppspelare. Gott nog...

Jåkkinen: Det är inte den här men här hintas det ju i allafall om att Nubben varit stort delaktig i årets trupp.
Jennifer Engström i Expressen panelen när man diskuterade tappet av Kapanen.

"En klubb står inte och faller med en person, men faktum är att Kimmo är den främsta anledningen till att Timrå blivit så välrespekterad de senaste säsongerna. Jag pratar inte bara om lagbygget då, som ”Nubben” till stor del varit med och satt, utan om Kapanens sätt att leda. Kapanen är en tydlig och rak ledare som inte är rädd för förändring och det har varit nyttigt för Timrå, som länge körde på i samma hjulspår."

Jåkkinen: Minns faktiskt inte här. Det nämndes i nån intervju för några månader sen. Har för mig det var Kapanen själv som lite hintade att han fanns tillgänglig i bakgrunden. Men ville låta Nubben sätta sin prägel mer då inte Kapanen skulle vara kvar. Det kan likväl ha varit en videointervju som artikel.

Minns dock inte vilken tidning som jag läste/hörde det från tyvärr.

Montén Python: Vet du vart man kan hitta den intervjun?

Stridhsyxa: Enbart Z behövs som scout. Ta bort 1 tjänst där på Emil. Sedan ser jag inte att Karlunden behövs räcker med Marklund och Madsen. En materialare bort dessutom så har vi minst 1 toppspelare in för dessa löner.

Agera!

Nu får vi snart tillbaka våra tre juniorer och det är naturligtvis välkommet. Men rätta mig om jag har fel, har en känsla av att de här ungtupparna brukar kunna vara rätt slitna efter en sån här turnering och att det visar sig rätt tydligt

X-Län: Då får man väl höja lönen på ena och skita i den där utvecklingsbara spelaren jag listade. Det går att hitta lösningar bara man vill.

Montén Python: är väl inte helt orimligt att alla inte får förlängt kontrakt till sommaren. Vill minnas att typ hela tränarstaben har utgående kontrakt till sommaren.

Montén Python: ja det kan han, men jag är jävligt orolig för att vi ska försöka ersätta Dahlén med ”16” bredd frw som kan ta steg…

Pettersson är väldigt känslig på omgivning.
I vass bra omgivning bidrar han 100%, gör poäng och är involverad.
Men han är verkligen inte en ”motor” så här behöver våran sportkommitté hitta lösning så inte EP blir inaktiverad för en dyr peng.

Han är dock nyttig i helheten och gör verkligen nytta i årets trupp. Han och Dahlén har funkat bra och i den konstellationen har EP varit ansvaret Dahlén behövt för att bidra med det Timrå behöver mest! Mål!

Modano: Nej modano nu är du lite orättvis.

Jag älskar hårda tacklingar och täckta skott…

Jag har aldrig uppskattat klubbor för hakningar och slashings…

I den situationen där Didde blir utvisad kan han lika gärna bara sätta stopp med kroppen.

Det är inte hela världen men Didde behöver ju göra sin resa med och vara på isen inte i boxen.

Walli är väl inte jag en gnällig inför eller?

Har inte jag berömt honom på senaste tiden för fart, att han kommer in i anfallszonen med fart centralt och att han skjuter!

Jag har gnällt på Lilja tidigare när han ligger för långt ifrån motståndare och åker och myser och det tycker inte jag att han gör på samma sätt längre utan nu bidrar han.

Det betyder inte att han är bäst.
Vi har skrivit massa kontrakt som inte är jättebra kanske och då måste de bidra så gott dom kan iaf annars är vi rökta…

Jag kan inte försvara mig på punkten om långa trötta inlägg.

Du får gärna scrolla förbi skiten om den inte passar dig men japp! Jag är kass på att skriva korta inlägg…

X-Län: Tycker att Emil Pettersson kan bedömas lite för hårt av folk ibland.

Grejen är den att han vår vara vår förstacenter just nu, men det är ett ansvar han inte skall ha egentligen.
Däremot ser han ändå ut att landa på typ 36 poäng, sett till poängsnitt. Vilket vill säga ändå en bra andracenter.

Får man drömma så plockar vi in typ Borgström eller liknande till nästa säsong. Som kan dra ett offensivt lass som förstecenter.
Sen kan vi hitta en "Hudon" eller liknande som får typ 200k i Djurgården och ser ut att landa på en 35 poäng sett till snittet han hållt.

Säg typ 300k på en "Borgström"
Och 200-250k på en "Hudon".

Jämtlandsfil: Kapanen sa själv i nån intervju att han släppte mycket ansvar till Nubben. Då han aviserat rätt tidigt att han skulle dra. Så dessvärre ligger nog rätt mycket på Nubben och hans sportsliga grupp.

Smörgåsen : Tyvärr tror jag att man får räkna på 300k på toppspelare, så utifrån din beräkning tänker jag mig två toppforwards, en relativt bra back, Hallquisth, Barkemo och Myrenberg.

Smörgåsen : du vill ha in en toppspelare i samma lön som EP? Det kanske hade gått att få in en toppspelare för dom pengarna om vi vore Frölunda.
Vi kommer få betala extra för att vi är vi.

Stridhsyxa: har han inte betalat, det lär han väl ha gjort när han fick skriva på kontrakt med Helsingfors?

Montén Python: ja det finns ingen anledning eller egentlig nytta med att SHLs fattigaste klubb har en sån enorm stab kring laget. 3 materialare när det normala är två..tre assisterande .när det normala är en el två osv ..
Det skulle antagligen kunnat lasta lite mer på att finna den spets som försvinner och saknas kommande säsonger än att det står tre assisterande och tuggar. Eller att det står en extra kille och skruvar visir.
Man hadde kunnat slopa swishtiggeriet. Och sånna trevliga saker.
Här förväntar man sig att det görs förändringar och nedskärningar till kommande säsong.

Stridhsyxa: är alla tre heltidsanställda i Timrå?

Dags att släppa gårdagens förlust och blicka framåt, chans till revansch redan om 48 h. Ytterligare två hemmamatcher nu. Tar vi båda så ser det bra ut tabellmässigt igen. Otroligt viktig match mot framförallt Örebro. Vi kan i princip hänga av dom då samt säkra att vi bör undvika kval. Och kan försöka kika uppåt. Men då krävs det 6/6 poäng i dessa.

Vi har 3 pinnar upp till 6:e platsen trots allt.

Det är väl Kapanens lagbygge vi har på isen i år, eller minns jag fel?

Modano: Walli? Men herregud... Hoppas inte han får nytt kontrakt.

JanneH: Rätt säker på att den betalas av Timrå. Minns att snacket var lite att första året täcktes upp en del av sponsorer. Men att resterande år betalats helt av Timrå.

Nubben sa själv i en Aftonbladet sändning att det är en stor lönepost som frigörs när Dahlén nu drar bland annat.

På repriserna ser man att JJ var skymd av egna spelare både vid 2-1 och 2-2. 2-2 går faktiskt pucken mellan benen på Harmann som ser ut att försöka täcka skottet

roger_sundsvall: vad faaan har Zäta för skyldighet att ge Timrå IK en massa pengar? Denna förening har väl sitt eget ansvar att se till att sköta pengarna och växa som vilket annan klubb som helst!? Bort med det gamla och in med nytt friskt blod och har vi ingen ekonomi för de så kan vi spela i HA!!! Fanns gedigna planer när vi var framgångsrika på 00-talet för att växa men då fanns inaveln såsom Ewa Lindstrand som styrde och hon som vill stoppa hela Torskolan projektbidrag med i bilden och allt annat inavel som skrek rakt ut!!! Drå åt helvete!!! Skit kärringen är ju själv född och uppvuxen i Sundsvalls kommun. Näh se på Skellefteå hur mycket rätt dom har gjort sen dom seglade upp i dåvarande Elitserien och nu är en maktfaktor trots att dom är en pisskommun i Norrland.
Vår gamla era är finna minnen men ingen kan leva på gamla minnen och vi måste skapa nya men vi har inte den slagkraften tyvärr och kommer nog aldrig att få!! Kommer nog alltid att var Sundsvall Dragons som kommer att vara klubben som nånsin har vunnit ett SM-guld från denna region i seniorsammanhang. Dra åt helvete!!!

JanneH: Dahlén kan aldrig ersättas men ett bra lag kan byggas med rätt scouting och fingertoppskänsla men har vi de?

Stridhsyxa: Kompis föreningen med jantelagen och inaveln talar sitt tydliga språk. Vi Är Timrå och från oss with love🤮 Marknadssidan gör dock mycket bra men Nubben är förlegad tyvärr. Med Jokinen/Kapanen försvann tyvärr allt det nya och fräscha och åter tillbaka till det gamla. Sure at Timrå IK är från Timrå och vem fan vet inte de men ska den här menlösa föreningen vara med bland dom stora måste saker hända och en början exempelvis en arena som ligger bättre till med logistik, tillväxt m.m…bara att förstå och acceptera. Svälj det bara och Timrå IK är ju ändå Timrå men en icke fråga just nu men ut med alla gamla uvar och in med nytt!!! Så less på allt det gamla och vi behöver nytt blod och nytt tänk. Faaan att förlora mot Skansen när det kändes som en 4.5,6 -1,2 vinst.🏆

Montén Python: betalas inte Dahléns lön av extern finansiär? I s f ser det ju riktigt mörkt ut att ersätta honom

Söderöver: Men för helvete sluta häng ut spelare som Didde Walli som ger ALLT offra armar ben tänder och visa hjärta för TIMRÅ IK VAKNA FÖR HELVETE eller älskar du rädda mjuka snälla pojkar haha och långa trötta inlägg

Stridhsyxa: +folk på kontoret,behövs alla?
Z du är kungen
men 2 scouter
pengarna rinner ↘️

Montén Python: man behöver inte tre materialare heller. Huss är med för att han alltid varit med och Westin/Eriksson för sin kompetens? Vet vem jag entledigat då isf tex. Skridskoskenan med Lehtonen sitter fortfarande i, bara det borde leda till sparken.

Fan, behöver man två ens, egentligen? Färjestad som är superrika och vet att dom kommer fortsätta vara rika har 3 materialare, men allt runt fbk är en stor apparat.

Däremot två av dom mest framgångsrika klubbarna i modern tid. Dvs skellefteå och Växjö Har färre än oss. Skellefteå har två stycken och Växjö har faktiskt bara en.
Jag tycker en låter alldeles lagom. Max två, jag kan inte se hur man kan rättfärdiga 3 st heltidslöner på arbetsuppgifterna som en materialare ska göra. Jag vet att det är en hel del fixande och donande, men som sagt, max två kan jag se som hälsosamt.

Smörgåsen : Vi har ju rätt stor tränarstab, största till antalet i SHL vill jag minnas? Det finns nog garanterat hål som fyllts upp med pengar.

Ett tips till Nubben och CO. Banta ner tränarstaben och frigör ytterliggare ekonomi till nästa säsongs lagbygge.

Smörgåsen : ja det verkar lika sjukt att vi inte fått dom som att vi fått dom. För isåfall vet inte jag heller vad man slösade det på.

Stridhsyxa: Nån får rätta mig om jag har fel, men var det jag hörde för ett tag sedan. Men om vi fått dom? Vad har man använt dom till isåfall. Tycker faktiskt klubben kan redogöra vad man ska använda dom till.

Smörgåsen : Håller med här. Absolut att Lilja steppar upp och kommer till lite lägen. Men jag tycker fortsatt att han är lite den svaga länken i kedjan som varit med Heikkinen och Levinssonsson.

Hans fysiska spel är fortfarande rätt undermåligt där han förlorar mycket kamper kring sargerna etc. Svag i avsluten etc. Och det är fortfarande mycket om och men för att ta några offensiva kliv.

Jag tror inte han kommer vara nån producerande spelare på sikt. Men hoppas jag har fel med tanke på de 2 åren han har kvar på kontraktet.

Smörgåsen : så Jokinen hade att välja mellan kontraktsbrott och att köpa ut sig och han har fortfarande inte betalat utköpet en sisådär 8 månader senare? Fy fan.

Meduza: Hade varit orättvist mot alla andra sportchefer såklart.

Smörgåsen : Enkel lösning!
Varför är inte du sportchef!!
Okej, jag fattar!😄

Cobbel: Enligt mig måste han bort, tror inte han kommer bli en producerande spelare här. Alls. Ska han bli kvar så försämras chansen att plocka in riktigt spets.

Smörgåsen : Och som jag förstått det så har man inte kunnat använda Jokinens utköps-pengar eftersom man inte fått dom än? Antar att en stor del kommer läggas på spelartruppen när man väl får dom.

Smörgåsen : Vi behöver inte lösa bort Lilja. Han börjar komma in i kostymen hos oss. Det är så oerhört små marginaler från att han är en frälsare just nu så hälften vore nog.

Från början skapade han ju inget, var helt osynlig. Nu är han ju framme i varje match flera gånger om och hänger den nästan. Får bara han bort sista gruskornet i maskineriet kommer nu hylla honom.

2963414 · »