Kvartsfinal 2009
Anonymous: Vad hade kunnat uppnås? Att Åke Lund hade murat igen och visat sig minst lika duktig som hans kombatant, Liv i HV-målet. Fine, problemet var bara att Timrå låg under med 3-0 och att matchen i så fall gått förlorad oavsett. Eller kanske hade Åke fått en lika omöjlig uppgift och släppt en massa puckar bakom sig och vips så hade även han haft ett menatlt underläge i senare matcher. Om Åke hade visat sig omutbar så hade han gått in i morgondagens match full av självförtroende. Men om detta hade gått åt fanders hade vi haft två målvakter som gjort entré i målet med halvtaskigt självförtroende.
Jag tycker det var tokbra att man lät Backlund fortsätta. Men i morgon hoppas jag att Åkerlund får börja matchen.
Yellowcard: Du beskriver det hela rätt bra.
Jag förlorar hellre med 7-0 där det finns tecken till bra spel och rätt inställning än att jag förlorar med 2-3 mål där man får gäspa sig igenom matchen och dessutom fäller en massa svordomar för ett taffligt spel. Styfs rätt avslappnade intervju tycker jag avspeglar harmonin i truppen, trots storförlusten.
Säkert ingen i Timrålägret som var överlycklig efter förlusten men jag får känslan av att detta var en relativt enkel förlust för grabbarna att skaka av sig.
11 vinster kvar...
Jag kan på något konstigt sätt ändå se positiva ting med förlusten.
1. Det blir förändring i kedjorna, jag tycker t.ex. inte att Sonnenberg passat så bra som center och första-femman har ju bara gjort en besviken på det senaste. Jag välkomnar förändringar i kedjorna, när nu Pärssinen och Pyörälä får lira tillsammans kan det ju inte gå fel=)
2. Hade vi förlorat med 3-0 hade det varit mer knäckande än att förlora med 7-0. Att förlora med 7-0 känns så komiskt overkligt att det inte ens går att ta på allvar - det märktes också på Styf igår i intervjuen när han direkt sa typ "detta har vi redan skakat av oss" och skrattade och skämtade.
3. Denna förlust är nyttig på många olika sätt - det är bara att kolla igenom matchen och analysera misstagen - felpositioneringar i försvarsspelet och individuella misstag som alla kan rätas till. Alla är nog medvetna om sina misstag och kommer göra allt för att räta till dem.
4. Kommer ni ihåg hur vi agerade efter utklassningen mot SAIK? Vi trodde vi var bäst i världen och spelade därefter 2-2 mot SSK osv. osv. Förhoppningsvis kommer HV71 (dom kanske är för rutinerade dock) att också leva på den här vinsten och tro dom är bäst i världen.
5. Imorgon möter HV ett fett taggat Timrå som vill visa svenska folket och hemmapubliken att vi inte är ett lag som skiter i publik och sponsorer och som också spelar för Timrå med ära och hjärta. Imorgon kommer Timrå täta till i defensiven och spela smart - vinst med 3-1!
Dessutom, jag har varit extremt kritisk till klubbledningen under säsongen, det ska gudarna vet. MEN vi ska också vara tacksamma att vi har en så pass ekonomiskt ansvarstagande ledning!
Alltför många klubbar får problem, eller går till och med i konkurs beroende på en klubbledning som satsar utan att tänka efter - före.
Dessutom, vad menar du med att alla försvinner till nästa säsong? Vad har du för belägg för detta? Vad jag vet så har både MPS och Sonneberg redan förlängt...
TÄNK, innan du skriver!
keni: Timrå kan vinna mot HV och kommer säkert göra det redan i morgon. Däremot har vi fortfarande rysligt svårt att få till det på bortaplan. Men som jag sade tidigare, jag tyckte mig se intentioner i gårdagens bortaspel som såg positivt ut. Med det spelet och lite flyt så ska vi kunna störa HV i Kinnarps.
Däremot tycker jag att våra mest tongivande spelare inte varit bra. Jag kräver mer från spelare som Wandell, Pyörälä och Tenkrat, för att nämna några. Om dessa spelare inser att vi spelar kvartsfinal och samtidigt tar fram sin vinnarskalle så kan det här bli bra. HV ser betydligt mänskligare ut i år än förra. Den tyngd som var en av de bidragande orsakerna att HV vann SM-bucklan förra år finns inte i årets upplaga.
Han har ju, tycker jag, varit rätt så stabil under kvartsfinalerna. Han tekar ju bra om inte annat.
"inför nästa sesse försvinner alla haha"
Jaha spelar det nån roll i såna fall eftersom du sågar dom så mycket?
Sen försvinner inte "alla" som du säkert vet.
Saftkalas ala Jim Jones?
Timo Pärssinen
Mika Pyörälä
Martin Sonnenberg
Oscar Sundh
Johan Andersson
Anton Axelsson
Petr Tenkrat
Tom Wandell
Fredrik Hynning
Björn Svensson
Anton Lander
Magnus Pääjärvi-Svensson
Kommentarer?!
Ska Åke Lund stå i morgon? Jag hoppas nästan det. Jag hoppas att han kliver fram som en outsider och utmanar de stora grabbarna om bästa målvakt i slutspelet. Att han växer fram som en demon för HV. Att han blir vår Liv.
ledsen å säga detta men så är det.
Timrås formationer verkar vilsna. skulle hellre köra juniorer, wandell hynning och tenkrat gör inte ett skit rätt, dom har ingen match vinnare numera, det är helt öppet vem som gör målen. trist trist, och inför nästa sesse försvinner alla haha
vad blir kvar!
ett bottengäng, men thomas johansson sitter säkert
bra att dom spra pengar hahhahaa
pinsam
Yellowcard:Alltså jag tar inte den stora förlusten på så stort allvar. Intentionerna i går var riktigt bra. Jag tycker Timrå var det bättre laget i en och en halv period. Dessutom var laget bättre på ett sätt som ger mig goda vibbar inför fortsättningen.
Hv spelade inte dåligt i går men Timrå spelade bättre. När det sedan rann iväg så hade laget endera kunnat säkra upp och grisa eller fortsätta spela ett spel som jag tror passar Timrå som lag bättre.
Det enda negativa att förlusten blev så stor tror jag är bortaspöket och spelet. Det hade inte varit fel att lyckas knyta ihop säcken och göra en målmässigt ritkigt jämn match. Det är väl antagligen att bortaspöket fått sig ytterligare en törn, i övrigt tror jag att laget tar detta med ro.
Moe tillbaka innebär ytterligare en back som vågar kliva på och stresa snabba HV-spelare. Om Moe också spelar disciplinerat kommer det bli en tillgång till laget. När det sedan gäller förändringarna i femmorna så känns de konstelationer som står att läsa i dagens ST mer naturlig. Jag hyser gott mod vad gäller morgondagens möte.
Första femman:
Petri Kokko
Kalle Koskinen
Timo Pärssinen
Riku Hahl
Mika Pyörälä
Andra femman:
Robin Jonsson
Sanny Lindström
Oscar Sundh
Johan Andersson
Anton Axelsson
Tredje femman:
Pär Styf
Kimmo Lotvonen
Petr Tenkrat
Peter Regin
Fredrik Hynning
Fjärde femman:
Sebastian Erixon
Eric Moe
Björn Svensson
Anton Lander
Magnus Pääjärvi-Svensson
"Det känns som att HV 71 kan förlora mot Timrå, men inte som att Timrå kan slå HV 71.
Timrå behöver en inbjudan för att vara med."
"Match två av den här kvartsfinalserien var inte en utklassning vilken som helst. Det var matchen då mästarnas målvakt växte till ett monster, när förstakedjan vräkte in mål och Timrås förstakedja lika gärna kunnat lösa biljett till frisörsmässan i hallen bredvid."
Så rätt han har efter matchen igår.
Men Nya tag. Nya förutsättningar.
Nu kör vi!
Tycker att det där är nog det bästa sättet att formera trupperna. Då får vi fyra bra och välkomponerade kedjor. Me like it.
Sedan tycker jag att vi borde damma av en annan klassiker vid lämpligt tillfälle…
FALL PÅ KNÄ INFÖR UNIVERSUMS HÄRSKARE!
Gärna med tillägg som:
Förlåt oss för våra synder (0-7) så som och vi förlåta alla skyldiga utom Thörnberg.
Giv oss frid. VINN!
Så händer det grejer igen. Jag välkomnar återförenandet mellan Pyörälä och Pärssinen.
http://st.nu/sport/1.825795
Om detta blir verklighet blir det nog ganska tyst i hallen i morgon.
Använd mobilerna och filma nästa gång, så att ni hjälper era kamrater.
Jag kunde lätt ha betalat fyra papp för en sådan, i mitt ärende.
Min Wodoodocka av Törnberg ligger nu i framför snöslungan som jag frenetiskt försöker starta...
På måndag laddar jag med nattvard utan bröd.
Några TIK.are hade tippat i sig en skaplig mängd alkohol kan jag tro, utan att för den skull vitsorda detta i sak. Jag blev själv vittne till en riktigt stor och kraftfull TIK-supporter som var mycket upprörd över att enligt egen utsago ha blivit kallad "fetknopp" av en vakt efter någon lindrig incident. Med en druckens klarmod hängde denne supporter som en igel efter några poliser och ville absolut göra en anmälan...
(Lite extra festligt blir det när vi i klacken öste ut superlativ över vissa HV-spelare som skulle fått "fetknopp" att framstå som flickscouter på barndagis.)
Polisen bad i alla fall gång efter gång denne supporter att cirkulera. Icke. Tjatet fortsatte och polisen blev allt mer irriterad… Vet inte hur det gick. Men det osade ingripande lång väg.
Sedan förstår jag Hassebo. Deras pissläktare för bortastå är en skymf!
Och jag såg och kanske hörde, när han skrek ut sin vrede över detta skit. I all uppståndelse är det väl inte omöjligt att någon tolkar budskapet väldigt fel... Gårdagen var ett magplask på alla fronter.
Och några av deras vakter hade faktiskt en lite överspänd attityd. Men absolut inte alla. Nu lägger jag ner alla minnen av ”fucking” Jönköping!
Dessutom kommer jag aldrig mer att skandera ”Herren Gud”, ”Herren Gud”, Herren Gud” i HV:s jävla hockeykyrka. I går fick vi svar på tal direkt när vi TIK:are mangrant utmanade det andra budet: "Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn " 0-7 var en fingervisning utav guds nåde;)
Giv oss nåd och låt oss krossa dessa äckliga hockeykryp på måndag!
Vinsten här uppe satt dessutom betydligt längre inne än vad deras gjorde nu där nere, så på måndag kan lika gärna hemmasegrarna vara historia.
Sen att Nubben och Hahl vann över Lule gjorde inte kvällen ljusare heller. Men den segern var åtminstonde mer svårtagen.
Vakter ja, får man antällning där efter hur grinig man är eller? Sen håller de varandra om ryggen så var beredd på att både polis och vakter kan sitta och ljuga i rättssalen (har själv varit med om det). Se till att ha rejält med vittnen, men det hoppas jag att ni har.
Jag har alltid tyckt att Backe är en sömning målvakt som inte håller för ett slutspelslag , han har troligtvis flest målvaktstavlor i ES , det går inte att ha en sån målvaktr i ett slutspel...
Försvaret är pinsamt dåligt och jag tror att både Lello och Pyrret hamnar i Indianerna eller Kärpät, ingen av dom har en gnutta chans i nhl som dom spelar nu...
Petter Rönnqvist och hans Kanal 5 gäng har jag hatat ända sedan kvartsifinalerna mot modo 2007 , han (rönnqvist) hatar verkligen TIK och som om det inte vore nog så är alla riktigt inkompetenta och kan inte ett skit om Ishockey egentligen ....
Nästa säsong behövs storstädning , tror att hela föreningen Timrå IK behövs rensas för att få till en slagkraftigare förening (lag)
Om Kenta är bästa och kyligaste coachen i ES måste Challe vara den mest irriterade och inkompetenta jag vet om , det finns ingen grundtaktik , det har det i min mening inte gjort på hela säsongen , vi har levt på att vi fått mål sent , turliga mål eller individuella prestationer ...
Wandell är fortfarande kvar i USA , vet inte om nån måste slå han i huvudet så han får tillbaka medvetandet att han inte lever i 1 kedjan i Dallas längre , utan nu krävs det att han presterar , det måste spelare som Tenkrat och Hynning också göra ...
Visst kan jag för att låta positiv skriva 1-1 i matcher vi tar dom på måndag , men då skulle jag ljuga ...
Var förberedda , för vi åker ut i kvarten det är helt uppenbart jag skall kopiera denna text när vi åkt ut i kvartsfinalen , och dessutom blivitg helt överkörda av ett starkt och lojalt lag...
TAck och Godnatt för den här säsongen...
Man vill inte ha bortasupporters i KA. Ett upprop mot placeringen av bortasupporters torde få et snabbt genomslag bland alla supporters i ES.
Ger vi inte backe chansen imorgon, så lastas han mentalt (vare sig man vill det eller inte) automatiskt för förlusten. Ger vi inte Åkerlund chansen så ger det fel signaler (en kille som släpper in 7 mål ska i normala fall bänkas) vilket kan vara knäckande ur ett självförtroendemässigt perspektiv.
SÅ egentligen borde vi blixtvärva Salo!=P Eller föresten det går ju inte, så sten, sax och påse borde få avgöra vem som ska få stå imorgon. Hur som helst kommer det kvitta då vi ändå vinner=)