1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614772 inlägg · 6214 ämnen

Inlägg: 1235834

Sv: Apropå nånting...
Uno Gordon: Om vi roar oss med att, precis som andra gjort i detta forum, jämföra med näringslivet så är det följande som gäller:
Ordförande och styrelse väljs av ägarna på stämman (i föreningen medlemmarna på årsmötet). Styrelsen i sin tur anställer och avskedar VD (i föreningen klubbdirektör).
VD (Klubbdirektör) ansvarar för och leder den dagliga driften av verksamheten. Han verkställer styrelsens beslut, därav titeln verkställande.
VD övervakas av och rapporterar till styrelsen. Om styrelsen inte är nöjd sitter VD löst. Om ägarna (medlemmarna) inte är nöjd sitter ordförande och styrelsen löst.
Sammanfattningsvis har de olika funktionerna ansvarsfördelningen tydligt reglerad enligt vad som gäller, i företaget eller föreningen.
Den som kan förändra och har största makten är ägarna (medlemmarna).

Om missnöjet är stort hos ägarna (medlemmarna) genomför man förändringen i den ordning som gäller.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Förstår inte alls alla klagosånger nu? Hartmann är 32, har inte tagit steg på väldigt länge. Spelar ofta högt i hierarkin men når knappt till 20p/säsong. Detta med en ganska saftig lön samt att vi får en övergångssumma. Det är bara tacka och ta emot denna deal.