1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614851 inlägg · 6214 ämnen

Inlägg: 1407882

Sv: Apropå nånting...
hubbenorlen: Konstigt att man kan ha två helt olika bilder av en situation. Jag tycker dels att jonte bryter in, och således söker upp kontakt lite själv, och dels att det inte är så självklart att han är fri när kontakt sker. Ur regelboken:

a) Fem omständigheter krävs om ett straffslag ska utdömas om en spelare hindras otillåtet bakifrån:

1, Förseelsen måste ske när pucken är utanför spelarens försvarszon (helt över den blå linjen)
2, Den anfallande spelaren måste ha puckinnehavet och kontroll på pucken.
3, Den anfallande spelaren måste ha hindrats otillåtet bakifrån.
4, Den anfallande spelaren måste ha gått miste om en rimlig målchans.
5, Den anfallande spelaren med puckinnehavet och pucken under kontroll har ingen annan försvarare att passera annan än målvakten

Det är punkt 3 och 5 jag är högst tveksam på. Någon "solklar" straff är det ju inte men med dagens domarnivå så tror jag att det var 50/50 där.

Svarskommentarer

Sv: Apropå nånting...
Olle: Jag skiter i vad du tycker. I mina ögon är det straff.:)

Sv: Apropå nånting...
Olle: Hehe, Jo det är ju lite konstigt. Särskilt som jag tycker att alla punkter uppfylls solklart. Han är förbi. Han attackeras bakifrån. Han går miste om en klar målchans,

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Förstår inte alls alla klagosånger nu? Hartmann är 32, har inte tagit steg på väldigt länge. Spelar ofta högt i hierarkin men når knappt till 20p/säsong. Detta med en ganska saftig lön samt att vi får en övergångssumma. Det är bara tacka och ta emot denna deal.