1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614752 inlägg · 6214 ämnen

Inlägg: 3038205

Sv: Silly Season 2026-27
Så vad fick vi då? Det ska kosta för DIF att söka upp en kontrakterad spelare. Det var inte direkt så att Timrå erbjöd honom. Ett jävla otyg är det (oavsett Barres hemlängtan eller ej). Förväntar mig ett sjusiffrigt belopp.

I NHL kostar det 66% av kvarvarande lön att köpa ut ett kontrakt.

Hartmann låg på 120-150k/mån med 2 år kvar. Snabbt räknat hade det med NHL-regler kostat ca 1,9M för Djurgården.

I våras betalade de 400k för Solem. Ok att de tar över återstående kontrakt på i runda slängar 3M, men de kommer för billigt undan i längden med en övergångssumma kring en halv mille.

Svarskommentarer

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Helt rätt, ser att nån skrivit att det här är bra deal för Timrå så vad får vi då?
För att veta om det är en bra affär så måste vi se stålarna.

Okej, Hartmann är inte den mest fundementala byggstenen i Timrå IKs trupp 26/27 men en kugge är han.
Att dessutom en konkurrent får förstärkt med en spelartyp dom tycks ha bristvara på, ja då bör vi tjäna en del på det. Vill inte se några GIF-fasoner där spelare går för fikapengar bara för att dom(GIF) är långt ner på totempålen. Förhoppningsvis sitter inte Timrå med lika ihålig plånbok utan kan vara med och diktera villkor.

En parameter i affären kan ju vara att Nubben o Timrå vill visa goodwill och inte kärva när en "trotjänare" vill röra på sig. Men den parametern tycker jag bara i marginalen ska påverka affären.

I övrigt lycka till Heartmannen o se för faäen till att du gör dina ~20 poäng mot LHC, Växjö, Öret o Löven :-)

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS:
Jag är också nyfiken på vad prislappen hamnade på, men du kan nog glömma att det handlar om så mycket som 1,9Mkr. I Solems fall var det en panikvärvning mitt under säsong och då brukar det bli fantasipriser på mediokra spelare.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Förstår inte alls alla klagosånger nu? Hartmann är 32, har inte tagit steg på väldigt länge. Spelar ofta högt i hierarkin men når knappt till 20p/säsong. Detta med en ganska saftig lön samt att vi får en övergångssumma. Det är bara tacka och ta emot denna deal.