Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Redigerad kommentar
hubbenorlen:
Men vad jag förstod så var det ingen som kom till skada. Det är dock inget man själv skulle ägna sig åt. Jag föredrar att dra eventuella "trallor" i avskildhet.
Jockz:
Verkligen? Det ryktades väl även om att han drygade sig en del.
Tips: Skriv ett kort "bemötande" där påståendena tas upp men utan direkt koppling till just denna krönika. Då kan texten skickas in till både ST och Dagbladet.
Modano:
Spelade "Gerhard" någonsin med oss i Elitserien? Har för mig att han blev fockad efter avancemanget 2000. Legend? Tja, i och för sig. Till dessa kan väl även räknas en sådan som "Jocke" Nilsson, som inte heller han spelade i ES.
Akut-7:an kan vara ett trevligt ställe. Men helst då när man levererar rentvätt och dylikt till avdelningen. Annars kan det förhålla sig så att när man vill ut och gå blir man kvartvingad och när man börjar att trivas blir man utskriven. Se där, en intressant paradox.
Edit: Gerhardsson spelade väl förvisso i ES, fast för AIK och SSK.
Redigerad kommentar
Har tyvärr inte hunnit följa det som händer kring Timrå IKs överlevnad speciellt mycket. Har dock ägnat någon timme nu på kvällskvisten och försökt läsa mig ikapp de turer som råder. Handen på hjärtat känns det inte så mycket bättre nu (trots Stigs inträde på spelplanen) än det gjorde innan.
Samtidigt tänker jag på föreningen och föreningens alla anställda. På fredag är det lön och förhoppningen är att klubben kan betala ut den. Annars är ambitionen att den skall betalas ut senast måndag. Det måste vara ett oerhört pressat läge för klubbdirektör, ordförande och andra i föreningen. Det måste vara tufft som spelare, medarbetare att koncentrera sig på det sportsliga då det hela tiden ligger ett konkurshot, utebliven lön, och eventuellt inget arbete att gå till, i luften.
Personligen tror jag att den absolut bästa affären är att kommunen köper tillbaka arenan. De har en sund syn på investeringsbehov, skötsel m.m. Det finns privata aktörer som också gör det med den äran, men kommunen känns mer rätt...och seriöst.
Äger kommunen arenan är det lättare för dem att förvalta, driva, bestämma, påverka o.s.v. över arenan. Även om man skriver ett detaljerat hyreskontrakt kan det finnas tillfällen då kommunen har anledning att låna den, hyra den eller på annat vis behöver tillträde. Känns lite mer "strictly business" med en privat aktör.
Att döma av de intervjuer jag sett verkar det som att ett beslut måste forceras fram. Och visst, klockan slår snart 12, det finns inte så mycket att spela på...men: att stressa fram ett beslut i detta läge kan visa sig vara ödesdigert. Dessutom är förhastade beslut inte direkt förenligt med svensk kommunalpolitik. Ett snabbt, och eventuellt förhastat beslut, tror jag bara gagnar en enda person.
Hoppas på en bra uppslutning i morgon. Jag kan själv inte närvara. Visa nu att den här föreningen behövs. För ungdomarna, för kommunen, för distriktet.
Timrå IK - alltid, alltid.
Jaji, det var ju också en ursäkt. Frågan är vilket som är mest pinsamt. Oavsett vad så tycker jag att det var hysteriskt av kvinnan att polisanmäla saken. Onani och/eller påskitning är väl relativt oskyldigt egentligen. Kom igen när det handlar om våldtäkt!
DJ Hemp: Apropå skita ( på sig), eller vad han nu gjorde: (se länk)
Tror ni Svedberg blir frälsaren, eller försöker han slå mynt av situationen, 2 väldigt pressade parter drar han ut mesta möjliga ur? Time will tell!
Usch, vad hopplöst det känns i Y-län just nu! Ska det inte vända upp snart?
Frella:
Svedberg Arena vore väl ett bra komplement till Lill-Strimmahallen. ;)
157620:
Ewa Lindstrand snackar mervärde.
Om nu jag inte nu inte misstar mig så talade Ewa l sig kaminvarm för Timrå IK's värde för Timrå Kommun när flytten in till stan kom på tal.
Så vad är det värt i "mervärde" att Timrå IK överlever som förening?
Och på tal om mervärde. Logen som Kommunen hade i alla år och där Timråkratipamparna satt och myste när Timrå IK gick som tåget i Elitserien, inte fan blev jag bjuden dit trots att jag slantade in skattekronor till Kommunen.
Nu kommer det en som en skänk från ovan och erbjuder sig att ta över "kalaset" , och då är inte hellre det bra.
"När kan ni ge svar?
– Jag kommer testa frågan i fullmäktige på tisdag."Då är det väl redan försent? Pappskalle.
Stig Svedberg vill ha kvar kommunen som hyresgäst om han ska köpa Eon Arena.
Men kommunalrådet Ewa Lindstrand gav beskedet att hans hyresförslag är för dyrt – i Mittnytt.
Det upprör fastighetskungen att hon inte kommit till honom först.
– Hon ligger redan ett dygn efter vår överenskommelse, säger han.
Stig Svedberg har tidigare berättat för oss om sin kravspecifikation som han har gentemot kommunen, ifall han nu ska gå in och köpa Eon Arena av Timrå IK.
– Det jag vill göra är att minimera riskerna och förlusterna. Det här är ingen lysande affär, som jag kan se det så går vi back på affären, men jag ser den som intressant ändå, sa han då.
Enligt Mittnytt har Svedberg lämnat ett förslag på 150 miljoner kronor över 20 år, som kommunen ska betala i hyra. Dagens avtal är enligt dem på 45 miljoner – för tio år.
– Det är en förhandling som pågår, så jag vill starkt dementera de siffrorna.
Ewa Lindstrand däremot, säger till Mittnytt att de stämmer.
– Det är riktigt men vi har också förklarat för Stig Svedberg och fastighetsbolaget Tvättbjörnen att det är alldeles för högt. Om kommunen ska acceptera en högre hyresnivå än vad vi redan betalar Timrå IK så måste han erbjuda kommunen ett mervärde utöver vad vi redan har i hyresavtalet med klubben, säger hon.
Stig Svedberg svarar:
– Enligt vår överenskommelse skulle hon komma med besked i går tisdag, under sena eftermiddagen. Nu är det sena eftermiddagen, men onsdag, och vi har fortfarande inte fått besked. Vi vill ju ha en slant för att vi äger fastigheten.
Timrå kommun skulle ha återkommit till honom i går med ett hyresbud. Men det har de alltså inte gjort.
– Jag kan förstå Timrå IK och fansen. Att de är minst likna besvikna som jag är. Här brinner det i knutarna. Jag går in som en räddande ängel och så går de förbi en och säger i media att det är för dyrt. Jag vet ju inte vad det är som är för dyrt.
De är för långsamma?
– Ja, för långsamma och för felande. Man ska gå i rätt turordning. Jag förstår ingenting. Jag lägger fram ett förslag att jobba efter, då måste man panga på och vara snabb. Det här är ju otroligt förmånligt för kommunen.
Kan du utveckla "otroligt förmånligt"?
– Att jag går in och försöker rädda alltihop på ett bra vis. Vi har suttit i möten hela dagen om det här... Vi ser att vi kan ro affären i land innan veckan är slut. Vi lägger enorma pengar. Så kommer de inte ens tillbaka till en innan de säger nej... eller något över huvud taget. Vi måste få kontakt med den berörda parten. Jag har jobbat med affärer i 35 år men aldrig varit med om något liknande, att man ska påbörja en förhandling via media. Det här är ju inte ens offentliga handlingar.
Han vill ha en avsiktsförklaring med villkorade avtal klar på fredag.
– Då är vi i land med att rädda killarnas löner och kronofogdeskulderna. Och så kan vi lugna övriga fordringsägare. Det är inga orimliga hastigheter vi pratar om, inte ens i kommunens mått mätt."
Knylan: Visst är det så.
Man hör även när han intervjuas att det är en som vet vad han vill och att han har möjligheterna.
Jockz: "Om kommunen ska acceptera en högre hyresnivå än vad vi redan betalar Timrå IK så måste han erbjuda kommunen ett mervärde utöver vad vi redan har i hyresavtalet med klubben, säger Ewa Lindstrand till Mittnytt."
Vaddå? Dom vill ju ha in marknadskrafterna i Arenan! Ändå ska de diktera villkoren. Kan ju hyresgästerrna i Timråbo köra med också när hyran höjs . Vi vill ha mervärde. Bygg in ett Spa i min lägenhet eller vi vill ha gratis hemtjänst i den nya hyran......
El Maco:
Aha, inte mer än så. Jag har inte heller några negativa erfarenheter av Gerhardsson. Minns att hade två kompisar i TIK08 som tack vare detta alltid var med på matcherna i Sthlms-trakten. De var också trevliga. Sedan bytte de lag till SSK när Gerhardsson hamnade där. Det tyckte jag var trist, men man fattar ju att deras TIK-sympatier nästan uteslutande handlade om deras kompis.