Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Grattis Timrå kommun!
Timrå Isstadion:14-miljoner mindre än tvättbjörnen! Då får vi lik förbannat dras med ett stort lån och mindre förutsättningar till en hyfsad satsning igen.
Det är nog prestigen från kommunens sida det hänger på.....
– Jag har pratat med spelarna i dag och alla har gett sina godkännanden på att sätta måndag som sista utbetalningsdag, säger klubbdirektören Lars Nolander.
Var är ni i dag alla som tyckte det var "fint" att sitta i Timrå IK's styrelse och nicka med i TJ och CE's förslag , dom ena galnare än dom andra ?
Det var ju fint att sitta loge när poängen trillade in, men var är Ni i dag när det är tufft?
Ewa , Tony och Robert. Hur tänker ni i dag när klubben är minuter från undergång, Ni som skrev på namninsamlingen mot en flytt till stan?
Sover ni gott om nätterna ?
Om alla nyhetstörstande betalar för premiumabbonemanget så får Timrå fler klick på st.nu och dagbladet och mediehuset eller vad de heter blir jätterika och lägger in en halv miljon till i Timråspons. Tror jag i alla fall... typ.
JobbaPuck: Typ:
Svedberg: "Orolig för att det ska spricka"
Ännu en dag.
Men fortfarande ingen lösning kring Eon Arena.
– Jag är orolig, säger Stig Svedberg.
– Det är ingen idé att vi tompratar, säger Ewa Lindstrand.
I måndags hade Stig Svedberg ett första möte med kommunalrådet i Timrå, Ewa Lindstrand (S).
Sedan blev det tyst.
– Det är ett fortsatt förankringsarbete som vi håller på med. Det är inte gjort i en handvändning eftersom många är fritidspolitiker, säger Ewa Lindstrand när vi når henne på torsdagseftermiddagen.
Men redan på onsdagen hade Stig Svedbergs tålamod tagit slut. Då uttryckte han sin irritation över att kommunalrådet Ewa Lindstrand inte hade hört av sig med ett motbud i förhandlingarna om ett nytt hyresavtal efter parternas första möte.
På torsdagen väntade han fortfarande.
– Då är de tre dygn försenade och det här kan stjälpa laget, säger Svedberg.
Han fortsätter:
– Jag kan acceptera ett nej. Att de säger att de inte vill vara hyresgäst, för då säger jag bara okej och så struntar vi i det, men det är laget och spelarna som blir lidande av det.
Tidigare har vi berättat att Tvättbjörnen ska ha begärt 7,5 miljoner per år i det nya hyresavtalet.
Nu berättar Stig Svedberg om sin kostnadskalkyl.
Hans bolag kommer, vid ett köp av Eon Arena, att ha utgifter på totalt 10,5 miljoner kronor per år fördelat på kapitalkostnader, drift och avskrivningar.
– Enligt mina uppgifter från säkra källor har kommunens utgifter till Timrå IK varit dyrare än 7,5 miljoner, samtidigt som kommunen har haft en osäker hyresvärd. Det kommer de ju att slippa med mig och det måste man också värdesätta, säger Svedberg.
Men om Timrå kommun ska kunna gå med på en högre hyra än de 4,5 miljoner som de har i avtalet med Timrå IK i dag så måste de få något mervärde i den nya uppgörelsen, enligt Lindstrand.
Vad skulle det mervärdet kunna vara?
– Det kan finnas svårigheter att hitta det, men ett exempel vore ju om ägaren kanske kan ta över driften och underhållet av parkeringen utanför arenan, säger kommunalrådet.
Längden på hyresavtalet har varierat i diskussionerna. Stig Svedbergs förslag till hyresavtal ska ha sträckt sig över 20 år. Kommunen lär ha föreslagit 30 år till en början.
Men nu säger Ewa Lindstrand:
– Kommunen kan bara skriva avtal på tio år.
Varför är det så?
– För att vi inte ska lägga ansvaret efter våra beslut på kommande generationer.
Stig Svedberg igen:
– Det jag kan säga är att tiden rinner i väg och det här är inte ett sätt att förhandla, att göra sig oanträffbar och prata med media.
Är du orolig för att affären inte ska bli av?
– Ja, jag är orolig för Timrå IK och för att det ska spricka för att de inte agerar. Det kan stjälpa laget och hela affären.
Ewa Lindstrand lovar att återkoppla till Svedberg innan helgen.
– Vi ska absolut prata med Stig innan helgen, men det är ingen idé att vi tompratar utan jag måste ha en inriktning som är förankrad i kommunen.
– Om han köper det vi kommer med så kan vi ha en muntlig avsiktsförklaring innan helgen, säger hon.
Är du orolig för att affären inte ska bli av?
– Nej ... Nja, jag vet inte riktigt. Även om det känns positivt och om vi kommer överens om villkoren så är det en bit kvar till ett avtal.
Samtidigt som turerna kring fastighetsjätten och Timrå kommun går vidare så kommer Timrå IK allt närmare ett kritiskt datum. Lönerna ska betalas.
– Vi gör allt för att göra rätt för oss, helst till alla. Men det går inte nu. Vi pratar om att spelarna ska ha sin lön i tid så vi jobbar på det. Kvällens match är jätteviktig, säger Lars Nolander.
www.st.nu/ishockey/hockeyallsvenskan/svedberg-orolig-for-att-det-ska-spricka
Inga framsteg idag med andra ord. Säg inte att detta ska falla på att kommunen inte kan vara lite smidiga och försöka få klart det här i tid!
Har aldrig förstått mig på det!
Bor i speedwayland och det har aldrig varit några problem.
Man måste hitta på nya saker för att locka publiken och det finns mycket man kan göra för att hitta fler människor som vill se hockey och annat under match.
Undrar om Lindstrand har kikat lite väl mycket på Gudfadern-trilogin på sistone? Jag kom att tänka på frasen "I'm gonna give him an offer he can't refuse" när jag läste ditt inlägg...
Redigerad kommentar
El Maco:Känns väl så där,ska kommunen snåla på Timrå.
Kommunen har ännu inte delgivit Timrå IK information om den nya lösningen, men Lindstrand ska kontakta klubbdirektören Lars Nolander och menar att klubben "inte har något val än att nappa på förslaget".
Aftonbladet går in och är nyhetsledande med en strimma förhandlingshopp. Intressant att både Svedberg och kommunen kör på via media. Hoppas de snackar med varandra i realtid också ibland. Och att någon berättar för Nollan då och då vad de bestämmer.
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/allsvenskan/timra/article20201716.ab
Redigerad kommentar
Vi måste göra något nytt..
Ser man till CHL där man blir lipfärdig när man ser publiksveket..
Och det gäller ju både HA o SHL!
Och tjejer, go mat o musik ligger i tiden!
Och kanske lite för barnen med!
Typ godisregn och bjuda in nån kändis som skriver
autografer!
Vi måste ha showbiss som drar alla sorters folk och fä till matcherna.
Och vi måste ligga före tiden och då måste vi förnya kring och under matcherna!
[email protected]
[email protected]
[email protected]
157620:
McDragans. Ja, varför inte? Och så säljer vi McDragans-burgare i kioskerna.
Redigerad kommentar
SMÅLAND:
Ditt förslag till arenans namn för tankarna till Salo och "Lidas" gamla sportbar Bars and Stars i Västerås. Det var på den tiden jag bodde där, men sedan gick det inte så bra längre och baren lades ner.
Eskortflickor - kanske det!
"There´s no business like show business."
Redigerad kommentar
hubbenorlen:
Vem är då rätt person att avgöra saken om inte jag? : )
Nej, jag tänker knappast försvara den där onanisten längre. Det var mest att jag råkade skriva "harmlöst" första gången och sedan kände att jag borde hålla mig till min linje, walk the line.
Tycker även att vi som i speedwayen ska ska ha öststatseskortflickor på matcherna som går omkring på isen i pauserna med siffra på vilken period som börjar. Sen kan man få hyra in dom sällskap i logerna under matcher. Bra pengar att tjäna. En annan som bor i närheten utav Hultsfred där man låter Rookieband spelar ofta för att visa upp sig.
Låt de här banden visa upp sig innan match och i pauserna så får man bredare publik.
Vi måste ha mer showbiss!
Är ni med?