Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Gissar att det är 2 mobiler i kommun som är avstängda ett tag framöver
Från Timrå.se
– Vårt erbjudande ger Timrå IK en möjlighet att leva vidare, säger Lindstrand.
– Vi hoppas på en positiv lösning för Timrå IK där alla aktörer hjälps åt och att banken hjälper till ännu mer, avslutar Andersson.
Vill du veta mer?
Ewa Lindstrand, kommunstyrelsens ordförande, telefonnummer: 070-551 85 58
Tony Andersson, oppositionsråd, telefonnummer 070-190 36 63
Kongo: Har redan skickat in en förra veckan som inte blivit publicerad och som jag la ner ganska mycket tid på, så jag har föga förtroende för att ST-blaskan ska publicera en ny. Enligt mig har ST redan valt sida.
Näe.. Hoppas mer och mer på konkurs där kommunen måste köpa arenan av konkursförvaltaren och ta risken att framstå som ännu dummare genom att man kanske kommer behöva betala mer än dessa 15M.
Redigerad kommentar
Replik Svedberg:
Stig Svedberg går till attack mot kommunens kommunikation.
Och menar att kommunens erbjudande är "omöjligt" för klubben.
– Antingen köper jag eller kommunen arenan, huvudsaken är att vi räddar laget, säger Svedberg.
Tvättbjörnens Stig Svedberg har inte fått något slutbud från kommunen angående hyresavtalet (Läs mer om hyresavtalet här). Under fredags eftermiddagen satt Svedberg fortfarande och väntade på svar från Timrås kommunalråd Ewa Lindstrand.
– Då hörde jag på radion att de lagt ett bud på arenan. Det är respektlöst mot mig och laget, vi har lagt ner otroligt med tid och pengar på att ro det här i hamn, säger Stig Svedberg och fortsätter:
– Att de inte har kompetensen att göra fastighetsaffärer kan jag förstå, men de måste kunna kommunicera.
Och han ger inte mycket för kommunens kraftigt reducerade köperbjudande på 15 miljoner.
– Det är omöjligt, målbilden har ju varit 29 miljoner, säger Svedberg som kontrade med ett motbud så fort han fick reda kommunens erbjudande:
– Jag har skickat in ett bud på 15,5 miljoner kronor redan nu.
Han förstår inte hur kommunledningen tänker.
– De är inte logiska, de gav ju ett bud på 16 miljoner kronor för två veckor sedan som klubben nobbade och nu erbjuder de 15 miljoner kronor, säger Svedberg.
Enligt Svedberg själv kommer kommunen "skjuta sig i fötterna" om de köper arenan.
– Vi har gjort en kalkyl att driva arenan på 11–12 miljoner kronor och vi kommer driva det betydligt billigare än kommunen. Om de tog över arenan skulle skattebetalarna få betala 15 miljoner kronor per år, säger Svedberg.
Stig Svedberg förklarar att det inte finns några vinstintressen i den här affären.
– Jag hade kunna gjort 100 andra fastighetsaffärer som hade varit bättre. Antingen köper jag eller kommunen arenan, huvudsaken är att vi räddar laget, säger Svedberg.
Kommer nog med i helgen och är ett bra inlägg i debatten och som kan påverka. All press på politikerna är nyckeln!
www.st.nu/ordet-fritt
Tiden lider och Timrå IK:s kamp för överlevnad blir allt mer desperat.
Tio miljoner måste fram pronto.
Nu när förhandlingarna mellan Timrå kommun och Stig Svedberg har brutit samman.
– Jag måste säga att på rak arm känns det omöjligt, säger klubbchefen Lars Nolander.
I samband med att förhandlingarna mellan Timrå kommun och Stig Svedbergs fastighetsbolag Tvättbjörnen strandat har kommunen erbjudit sig att köpa Eon Arena för 15 miljoner.
– Det innebär att vi är 14 miljoner kort, med hjälp av vissa andra grejor kan vi komma ner till tio miljoner, säger klubbchefen Lars Nolander och fortsätter:
– Men att få fram tio miljoner snabbt kan jag säga på rak arm att det känns omöjligt. Vi kommer använda fredagskvällen, lördagen och helgen till att analysera och räkna på det här, men det är jättetufft.
Nolander ser i alla fall en ljuspunkt i händelseutvecklingen.
– Det är att kommunen har ändrat sig, att det har kommit med ett bud på arenan. För om kommunen förvärvar arenan är det trots allt billigast för skattebetalarna.
Ändå kvarstår tiomiljonersfrågan.
Var hittar Timrå IK ett belopp i den storleken?
– Det är en utmaning utan dess like. Vi hade ett positivt eget kapital på sex miljoner i början av säsongen. De kan komma till användning, men samtidig så har SHL ställt krav på att klubbarna ska ha x antal miljoner i eget kapital och det kommer även Hockeyallsvenskan att göra, säger Nolander och fortsätter:
– Med andra ord vi måste ha ett eget kapital. Det duger inte med några hundratusen och hamnar vi på minus är vi rökta i alla fall, för då klarar vi inte elitlicensen.
I Timrå kommuns pressmeddelande säger kommunstyrelsen ordförande Ewa Lindstrand att erbjudandet ger Timrå IK möjligheten att leva vidare, men också att klubben är beroende av allt ekonomiskt stöd man kan få från näringslivet, bankerna och supportrarna.
– Problemet är att om vi säljer arenan för 15 miljoner så gör vi en sådan stor förlust eftersom den är värderad till 45 miljoner, säger Lars Nolander.
På fredagen köpte sig klubben tid när det gällde löner till spelarna.
Efter ett möte gick spelartruppen med på skjuta på utbetalningarna till måndag.
Efter att ha läst det senaste utspelet från kommunen hoppas jag mer på en konkurs än att man från TIK tar detta skambud, om man nu ens skulle ha tillåtelse från banken att ta budet. Känns konstigt att säga det. Men den här kommunen bevisar nu att man inte förtjänar att ha kvar den här föreningen. Ta konkurs, låt den här skitkommunen förblöda och självdö (vilket för eller senare förmodligen hade inträffat ändå, men snabbas på till följd av detta), och börja om när Sundsvall tagit över Timrå.
Stödet för föreningen Timrå IK, framförallt bland politiker, men även från kommuninvånare - är bevisligen för lågt. Annars hade aldrig detta tillåtits, aldrig. Det märks tydligt att allt för många gått på myterna om att kommunen subventionerat elithockeyverksamheten i Timrå IK, att betydelsen Timrå IK har för kommunen är av relativt ringa betydelse - att man klarar sig lika bra ändå. Att man från kommunens sida bara sitter tyst och bevittnar detta utan att ens försöka förmedla en någorlunda korrekt bild är upprörande. Att man utnyttjar detta och t.o.m i vissa fall spär på myterna själva är vidrigt.
Sedan när ytterligare besparingar inom välfärdsverksamheten inträffar, när folkutvandringen ökar, när den redan ringa företagsverksamheten blir ännu ringare- då ska vi alla komma ihåg detta svek och påminna alla som då helt plötsligt är förvånade över vad som händer, om att de är medansvarig över det som drabbar kommunen.
Redigerad kommentar
Vilket slagskott av Ewa Lindstrand att inte informera oss som motpart vad de vill göra.
MEN VÅRAT MÅL FRÅN TVÄTTBJÖRNEN HAR HELA TIDEN VARIT SEDAN VI GAV OSS IN DENNA AFFÄR , ÄR ATT TIMRÅ IK SKA LEVA VIDARE👍
Förlåt lite snedsteg från det dystra ämnet. Men jag kan inte i denna stund låta bli at tänka vilken skillnad det gjort om SCA exakt nu klivit på och stöttat klubben som underhållit så många av de arbetare som var med och byggde företaget. Men SCA har ju fullt upp med att försvara miljonkostnader för privatflyg för hustrur som shoppat i Barcelona och New York. Fy fan.
Ja men då så.
Om jag är arg & ilsken på kommunen? Går inte att beskriva i ord. Fullständigt omöjligt.
Ändrar sig ingenting kommer TIK att lägga sig. Eller dö, rättare sagt.
Kongo: Jag är inte så insatt, varför kan inte Svedberg bara köpa arenan och SEN förhandla med kommunen? Sitter kommunen på alla lagfarter osv.?
Hur stor skuld totalt har TIK i dagsläget? Om Svedberg skulle lösa alla skulder och på så sätt bli ägare till arena OCH lag, har då Timrå kommun något val annat än att förhandla med honom angående ungdomsverksamhet/skolverksamhet i hallen?
Jag har ingen aning om sånt här fungerar...
Kom igen nu, till FB-tråden istället!
Nu känns det kört. Om inga ytterligare kovändningar sker slog kommunen ned sista spiken i kistan. Kan man hoppas att utspelet är någon slags förhandlingstaktik i spelet med Stig S?
157620:Låt inte kommunen komma undan, då är det bättre att gå i KK...Förlänga lidandet några år kan vi vara utan! Tack Lindstrand och Co!
Skitkommunens prestige tog död på Timrå IK.
10 Mkr måste lösas. Om politikerna mot förmodan menar allvar kan lite täckas därifrån. Banken kan förhoppningsvis skriva av ännu mer. Sponsorer, Zäta? Lars Nolanders nästa kommentar blir "intressant".
Incitament: Banken kan sannolikt få ut runt detta (15 Mkr) efter en konkurs om kommunen köper arenan. Någon som vet om statens fordran går före bästa rätt (pantbreven på arenan)?
Marcus:
De menar förmodligen att klubben kommer gå i konkurs men iom att komunen äger Arenan så kan ungdomsverksamheten flyttas till en ny föreningen.
Hella upplägget är förmodligen olagligt eftersom föreningen dräneras på sin enda tillgång. Bättre isf att hallen säljs på exektuiv auktion.
"Some put their trust in the east,
Some put their trust in the west
Some their trust in the bomb,
Some put their trust in their mums
Some put their trust in a God,
Some put their money in a bank
Some put their faith in the stars,
Some put their trust in the guitar:"
Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det där, men det får bli dagens sista inlägg från arbetsplatsen. Helgen kan börja!
Ni som begriper något av detta, är detta ens möjligt? Går det för TIK att få det att gå ihop framöver om man kastar iväg arenan för den spottstyver, i sammanhanget, som den där bäbiskommunen erbjuder?
Det intressanta är hur Handelsbanken agerar. Kommunen har väl kört chickenrejs mot dom hela tiden. Skriva ner major eller konkurssälja för en sportstyver? Att Timrå skulle sälja för 15 millar och stå kvar med feta lån är ju ett orimligt scenario.
Och vad gör the Stigster? Ger han kommunen ett tyst 'respect' för att dom spelar hårt och budar om? Eller skiter han i det?
Säga vad man vill om konkurshot, tråkigt är det inte. Kämpa alla!
157620:
Ja, det är ju knappast några småsummor det handlar om i den differensen... : (
: )
Redigerad kommentar
Är det någon som har testat att ringa dessa båda?
Redigerad kommentar