Silly Season 10/11
hockeysverige.se/news_show_fran-malsumpare-till-skyttekung.html?id=10461673
Men Larsson och Hynning är väl snart tillbaka?
Edit: I dagsläget ter det sig ytterst märkligt att inte Laurent Meunier fick ett förlängt kontrakt. Han gjorde definitivt inte bort sig i mina ögon. Live sävlig men välplacerad. En fransk variant av Robban Carlsson.
Redigerad kommentar
"finske forwarden Ilkka Pikkarainen var avstängd efter en incident i helgen.
– Men han är tillbaka nästa gång, liksom Fredrik Hynning, som haft en oturlig skärskada, berättade Perra Johnsson."
=)
Sonnenberg är utan tvekan den enskilt viktigaste spelaren de 2 senaste säsongerna. Hans attityd, vilja o optimism liksom hans förmåga att göra mål är verkligen ovärderligt.
Han vill spela i Timrå o Timrå vill ha honom.
Nu säger Linkan att det inte kanske går att lösa. Que?
Pengarna finns inte. Que?
Varför har man inte budgeterat med Sonnie eftersom alla vet hur viktig han är?
Hans lönekrav kan ju inte vara en överraskning så vad är problemet? Varför har man inte räknat in honom i budgeten när bägge parter vill ha varandra?
Någon som kan ge ett svar?
Löser man inte detta så är det så erbarmligt klantigt o amatörmässigt skött så det finns inte ord för det!
Kan någon under dagen ventilera detta så att man kan få ett svar?!
Man var med och budade med nuvarande trupp med Frölunda om Pyörälä.
För vilka pengar då?
Om man nu inte har råd med Sonnenberg
Men jag måste nog hålla med er om att det låter väldigt knepigt. Men det kanske är så enkelt att Pikkarainen och Hirscho blev klart mycket dyrare än er ledning tänkt. Eller ja kanske att man fått någon annan form av utgift som utomstående inte vet om.
Sen finns ju alternativ som att Sonnenberg vill ha ungefär samma lön som förra säsongen och då artistskatten mer eller mindre är borttagen så tycker de helt enkelt inte att de har råd.
Nu fattar man inget,.... fram med alla korten på bordet......
man börjar tappa förtroendet för vissa !!!!
Samma visa varje år,vilka lallare
Vi har redan en osäker Corso (är det där det ligger) kanske man skall se hu det ligger till med honom ,, och sedan kanske det blir 2 nya
Corso omgavs av ryska rykten.
Man säkrar upp Hirscho då han är precis den center man vill ha. I slutändan blev Corso kvar och då blev det ett kännbart tapp på forwardssidan istället.
Var en ganska svår situation för klubben. Hade man passat på Hirscho och Corso dragit var det 2:a sorteringen kvar sedan vilket vi nog hade varit precis lika missnöjda med?
Linkan går ut och säger att budgeten ligger lite högre än i fjol.
Börjar bli trött.....
Då är det likväl klantigt o amatörmässigt skött!
Att vara suooprter för Timrå är inte alltid guld och gröna skogar.
Man har på något sätt räknat in Sonnenberg redan men det var något man verkligen inte skulle ha gjort.
Om vi inte har pengar för Sonnenberg, och man har gjort av med de pengar man kalkylerat för truppen.
Ja inte kommer den 13 forwarden vara av hög rang i alla fall.
Hoppas jag har fel.
Sedan tycker jag att det är amatörmässigt att planera en trupp på 13 förwards men sedan när man står med facit i hand hade man bara råd med 12.
verkar fins bra mattesnillen i Timrå.
KLart som f***n att 12 forwards inte räcker, 13 är ett minimum.
Givetvis kan Timrå ta in en billig 13 forward från div 5, men när det varit så mycket snack om Sonnenberg och att klubben medvetet spridit info om hans förmodliga existens i truppen är det en spelar av hans kaliber vi alla supporter förvantar oss om det inte skulle bli Sonnenberg.
Har det alltid varit denna osäkerhet kring Sonnenberg varför har man inte varit tydlig nog, från början! Detta är inte rätt.
ÄR Besviken.
Hade man velat göra sig av med Corso så hade man väl gjort det långt tidigare, eller är det så här en elitklubb bör skötas?
"Offrar" man Sonnie?
Varför finns han inte med i budgeten?
Är allt bara en ytterligare en dimridå?
I så fall tycker jag att man kan börja skingra det nu för det börjar bli ett löjes skimmer över att Timrå inte har råd med "viktigaste" spelaren sen Manderville.
Sonnenberg mot Corso - drar en behåller vi den andra typ
Sen kan man undra hur seriöst budet på Pyörölä var i s f....
Det blir väl som vanligt....
Men ett bra lag har vi men jag saknar en riktig målskytt, som vanligt...
Hahl Bundy: Sonnenberg är artistare. Därför prioriterades inte han i budgeten. Man valde Pikkarainen före eftersom han kunde vara med från start. Jag tycker inte att det är fel.
Det man i så fall kan ifrågasätta är väl de man valt att förlänga med och vilken löneplats de kan ha tagit. Men allt det där är svårt eftersom vi aldrig får se några siffror.
På tal om Manderville så fick inte han plats i budgeten 2005 heller. Artistare är inte så klockrent. Han kom dock in i truppen ändå efter att vi tappat spelare till NHL alldeles innan seriestart.
Men det är inte kört med Sonnenberg än. Det är honom man helst vill ha och han är aktuell ända tills någon annan 13:e forward signas.
Hahl Bundy: Det som jag tycker är anmärkningsvärt (om det nu skulle vara så) är varför inte föreningen gått ut och bett sina stora sponsorer om hjälp i ett prekärt läge som detta.
Jag vet inte om man har gjort det men någon här på HS sade väl för inte så längesedan att det finns/fanns sponsorer som kunde tänka sig att gå in med öronmärkta pengar för ett spelarinköp modell "värre".
Som du är inne på känns det oerhört frustrerande om det visar sig att Sonnenberg väljs bort p.g.a. det ekonomiska läget. Allrahelst om föreningen inte ansträngt sig (=ställt frågan till sina sponsorer) om att vara med och finansiera Sonnenberg. Han är trots allt en mycket viktig kugge i årets lagbygge som jag dessutom tror att Timrå IK räknat med.
Bättre att ha möjligheten att ta in nån istället för sonnerberg i början på serien än att vänta till oktober. För att ta hit honom nu kostar snuskigt mycket extra.
Det intressanta är vem den permanenta 13:e forwarden blir o som det låter på Linkan så har vi inte råd med Sonnie utan det blir lågbudget varianten, som vanligt.
Vilket jag anser vara otroligt värdelöst planerat.
Men erkänn att det känns pissigt om vi strular bort Sonnie?
Nånstans borde man ju ha haft penger avsatta till honom eftersom man har velat haft honom hela tiden, även om han är artistare.
Att säga som Linkan gör gång efter annan ger inte några bra vibbar.
Det känns inte bra i mitt sinne o får mig att fundera vad dom håller på med egentligen.
Jag hade faktiskt räknat in Sonnie i truppen men nu tvivlar jag väldigt starkt på att så blir fallet
Hahl Bundy: Kan man strula bort något man inte har? Redan i samband med att Pikkarainen blev klar beskrev Linkan Sonnenberg som långskott i mina öron.
Jag har aldrig räknat med Sonnenberg och har varit inställd på att det kan bli svårt. Den som egentligen satte fart på förhoppningarna här var väl snarare Sonnenberg själv då han sa att spelar i Timrå eller lägger av. Problemet är ju att han vill ha bra betalt för det också.
Men jag hoppas fortfarande att det går att lösa.
Vi behöver Pikkarainen men vi behöver Sonnenberg oxå o jag vet väl inte om de konkurrerar om samma plats direkt.
Laget ser ju betydligt svagare ut i mina ögon utan Sonnie o ibland kanske gräset inte är grönare på andra sidan.
Hoppas jag har fel o att det löser sig på nåt sätt.
Men jag är fortfarande otroligt konfunderad.
250 kg o andra är inne på att gå till sponsorer men det verkar inte ligga Timrå i fatet direkt.
Den 13 forwarden känns i dagsläget som en axelryckning o en suck, en lågbudget värvning som vi tog in som ifjol ungefär.
Får hoppas på en junior på den platsen till att börja med.
Å andra sidan så lever Linkan upp till sitt rykte som dimridåernas mästare då det mesta han säger inte gör någon människa klokare. Lägg därtill att Sonnenberg uttryckligen sagt att det är Timrå som gäller annars lägger han av. Det kan ha skapat lite andrum för föreningen och det är kanske därför som inte föreningen sökt upp sina sponsorer och bett om hjälp...än.
Jag är rätt säker på att Sonnenberg måste vara en spelare som föreningen vill ha hit på alla sätt och vis. Så att det jobbas med att lösa det här tror jag det är rätt höga odds på.
Hahl Bundy: Klubben har lovat två saker. Att öka spelarbudgeten och att signa en trettonde forward. Detta kommer man att hålla.
Men självklart blir laget sämre utan Sonnenberg. Men vi kan inte gå med minus igen heller. Jag förstår hur klubben tänker om de tar in någon annan.
Det där med sponsorer får andra spekulera i. Jag har ingen koll alls där.
Redigerad kommentar
Man ersätter inte bara en kille, som gör 22 mål + mängder av ass. o som visar attityd o vilja som få andra på isen, hursomhelst.
En kille som fansen älskar dessutom.
Vem vet när man får se en sån kille på i Timrå tröjan igen?
Vad man kan fundera kring är varför man inte under tidigare stadium signat Sonnenberg då man:
1) Vet att han kan producera.
2) Är ledartyp som visar vägen för andra genom sin spelstil.
3) Gillar Timrå IK och vill återvända.
Det finns inte många nyförvärv där man kan bocka av de tre punkterna innan säsongen är slut och man står med facit i hand.
Som jag ser det chansar man av nån anledning på andra spelare än Sonny.
Kan bero på att de vill ha mindre betalt, annars har jag svårt att se varför man chansar.
Det som jag har velat se o många med mig att det inte är på bekostnad av Sonnie med tanke på vad han har betytt o betyder fortfarande vill jag säga.
Killen har dessutom på 2 säsonger, skaffat sig ett renommé hos andra lags fans, som en klasslirare som dom helst inte vill möta.
Vi är säkert överens om Sonnie men man kan inte låta bli att bli irriterad över det som verkar hända.