Silly Season 11/12
www.folkbladet.nu/253607/2011/05/06/hynning-till-skelleftea-aik
Den gången handlade det om att bygga upp nått från grunden, med lagmoral, bra fysik och tempo under ny ledning i form av Lill-Kenta. Det föll sig också så att ett antal av de på pappret grå och osäkra värvningarna blev bingo (Kalle K, Krykov etc) o samt att några i truppen helt plötsligt tog jättekliv (Robban, Niklas N).
Är det kanske dax för das boot igen? Är det en ny fågel fenix? Är det the second rise of the big red machine vi får se i höst?
Med lite matjord, muskler och hårt arbete så kanske...
Ja jävlar....
Edit: Som truppen ser ut just nu så behöver Mat bli mycket mer än vad Skogs var, så är det bara.
Redigerad kommentar
Alltså är skogs en pärla!
Nja han försvinner väl antagligen men jag gillar skogs och hans inställning. För slarvig dock..
Mat kan bli vår nya skogs! ;)
Det gillar jag! han kommer att göra det bra nästa år! Nytt målrekord tom! Jag lovar! In med en riktig jäva tempo lirande spelfördelare som fixar att slå bra direkt pass till illka!han har ett riktigt mumsigt skott ju! Länge sedan jag såg någon tikare dra pucken genom nätet!
Härlig brunkare med! Krossade modo muppen (Den killen utan talang) i tacklingsligan. Och han hade en relativt låg utvisning/tackling frekvens. Trots mäntymaa å mack nevin incidenterna. När det gruffades framför motståndar kassen efter avblåsningar behövde man aldrig fundera över vem det var. Han verkade vidare vara en trevlig kille som aktivt bidrog till leenden i omkl rummet.
Liten söderöver favvo det där!
Jag tänker inte heller måla fan på väggen ännu.
Hirso hade ju samtalat med klubben om detta så det kommer nog en ers innan marknaden är tom...
Jag ser fram emot nästa säsong.
Får vi pisk kan vi alltid skylla på pengarna, linkan o tj
vid vinster heter det att motivation slår klass!
Vi har röya med... han kommer antagligen vara så jävla rätt i nya tik!
Nu vill jag bara ha kvar skogs med! Till rätt löning såklart!
Men, även ett steg bakåt måste tas bestämt. Och med ögon som ser möjligheten att snabbt ta tillbaka förlorad mark. Egentligen finns det ingen bättre säsong för en sån här cut-the-costs-manöver. Vi hade rekordmånga spelare som kostade åt helvete för mycket sett till vad dom presterade. Det borde v ara närmast lustfyllt att försöka ersätta dom med BFTB-players.
Och, faktiskt: jag tycker man gjort mycket rätt. Jag ställer mig bakom ett antal av dom värvningar som gjorts. Men säcken måste knytas ihop. Det offensiva spelet - för att inte tala om dess yttersta signum: PP! - är en illröd, hissad varningsflagga efter säsongen som var. Det är svårt att råda bot på med minskade pengar. Likväl: jag kräver ett försök. Det kan gå. Vad som i n t e kan gå är om vi enbart värvar defensiva gnetare. Snacket om att 'ytterforwards ligger numer så högt att centern främst ska vara defensiv' är rent sagt idiotiskt. I alla fall om den som säger det är Linkan, och han befinner sig i det läget han var när han sa det. Sure: ge Hagos Lindström och Lehtonen som vingar, och han kan fungera som en sämre kopia av Warg. Ge honom Önerud och Hallin, och han kommer att få svårt att komma upp ens i dom 10 pinnar han mäktade med i ett jävligt starkt Skellefteå.
Summa summarum: vi m å s t e ha en försteback värd namnet. Någon med offensiv, någon som kan lira PP. Denne måste paras ihop med en tillräckligt stark defensiv partner för att vi ska få ett första backpar som kan lira 20-25 minuter av matcherna och ge oss en stabil defensiv och början på en stark offensiv under denna tid. Synergieffekter: boostad lagmoral, brutet Boorkskt 'momentum' och potential att hålla kvar/ta tag i matcher.
Sen m å s t e vi ha en förstecenter av högt elitseriesnitt. Någon som kan leda/hålla ihop en förstakedja. Det g å r icke - det kan inte ens gå, i de våtaste av drömmar - att ha en Hirso av kapacitet 10/11 (ens gånger 2) eller en Bagarn eller Hagos av troligt 11/12-snitt i denna roll. Det kommer att bli så trubbigt och lättförsvarat av motståndarna att laget 05/06 ser ut som Offensive Allstars i jämförelse.
Jag är spänd som fan på vad som komma skall. Och för första gången på flera veckor, optimistisk. Gör mig icke besviken, Kent-stefan. Visa mig och oss lite av er hockey-mojo. Bring in the sugar. Det KAN gå!
Däremot ställer jag mig också ytterst tveksam till vad vår trupp kan åstadkomma. Jag hyllar inte Nubben som ett geni, likt Einstein, jag ogillar Linkans sätt att bygga lag, jag tycker vi har fel klubbdirektör och stör mig dessutom på hela föreningens "över tid" naiva tro att "det ordnar sig".
Men jag gillar det jag ser i år. Försöket att gå tillbaka till rötterna välkomnas av mig. Jag tror att Nubben är en del av det, i alla fall att locka ungdomarna till föreningen. Linkan har aldrig haft den förmågan.
Återstående platser får gärna fyllas med rutin och klass om du frågar mig. Blir det så kan det gå, i dessa spartider. Blir det inte så får jag be till högre makter och hoppas att vi, i motsats till Södertälje, lyckas hålla oss kvar med ett lag som på papperet är bättre än alla allsvenska lag.
Jag har ställt in mig på ett år av ångest. Det hade inte behöva bli så. Men nu är det så och då kan vi bara hoppas på underverk.
Själv tror jag inte - mina möjligen lätt antydda tveksamheter till ledningens kompetens till trots - att man ersätter Hirso med något från Nice Price-hyllorna. Det var inte 40-50% vi skulle dra ner på truppen...
Nej, jag hoppas på götter. Och jag känner ingen panik alls. Vi har det mesta nejlat och klart, vi kan vänta ut någon feting.
Jag inväntar med spänning på ersättaren för Hirschovits, först då kan jag ge min syn på om det var rätt eller fel att Hirso lämnar. Dessutom väntar jag på vår förväntade stjärnback samt ytterligare en ytter. Därefter ska jag tycka till på allvar. Det råder inget tvivel om att denna trupp är betydligt mindre namnkunnig än förra. Men vi vet hur det gick då. Det handlar om att B Y G G A ett lag där det inte alla gånger behöver innebära att ju dyrare desto bättre.
Jag smågillar årets lagbygge även om det måste in lite spets. Vi har på papperet ett defensivt skapligt lag men vi har ingen spets. Med Hirsos "tack och hej" så ser det ännu sämre ut. Men jag tror att det finns en plan för det. Jag bara vägrar tro att man inte förstår det på kansliet.
Om, jag säger om det inte tillförs spets till laget på de sista platserna så är det sannolikt så att det är riktigt illa. Värre än jag befarat. Men jag tänker inte måla fan på väggen, än.
Eller drömmer jag nu kanske...
Eller kanske man kan drömma???
eliteprospects.com/player.php?player=2671
Men nu är han borta och han är långt ifrån oersättlig. Personligen tar jag det med en axelryckning. Finns pengarna (vilket jag antar att dom gör eftersom han är borta) så finns det ersättare som med lätthet kan överträffa hirschos insatser.
Jag tycker att det är helt okej att ifrågasätta föreningen, hur den är skött, vad som hade kunnat göras bättre, varför det blivit som det blivit. Men tar man för givet att skvallret som nått en stämmer, då kan man också plocka fram bevisen för det. Om man nu kan det vill säga.
Överaskningsmomentet att Hirso lämnar tror jag stör många supportrar därute. Detta var helt oväntat, antagligen för den med relativt goda kontakter in i föreningen också. Men för satan, måla inte allt i svart, snälla. Det är inte gud som dragit.
Hirso är en spelare med en rätt medioker fjolårssäsong bakom sig med en oviss säsong framför sig. En spelare som inte tränat med föreningen nu under upptakten som dessutom har en kvarts miljon i ersättning per månad. Han har inte alls motsvarat förväntningarna även om det blev bättre på slutet.
Jag måste säga att jag känner mig rätt tillfreds över det här. Jag tycker inte att Hirso är den spelare som Timrå behöver. Alldeles för osäkert kort som förra säsongen var alldeles för anonym långa stunder.
Om det varit så illa som vissa gör gällande har jag svårt och tro att det skulle undgå kvällspressen och deras nyfikna journalister. Riktigt så illa som vissa vill göra gällande tror jag inte att det är. Det är nog liiiite bättre.
Förresten så var jag och lunchade på Eon. Nubben och Perra var där också. Verkar som att den förstnämnde är den som är hövding i byn
Redigerad kommentar
Men Hirsos lön kan inte läggas på en ny rakt av. Det måste vara en betydligt billigare.
Over & out (f-n jag skulle ju ha sommarlov sa ju Bravo)
Redigerad kommentar
Hirso hem, det var som fan. Hoppas han är OK så att det inte är en Lehtonen. I så fall lär han väl snart vara klar för västkusten i och för sig...
En jävla besvikelse stora delar av året men där jag ville hoppas att han var hel och vältränad inför kommande sässe. Dock har hans straffar betytt många sköna bonuspoäng. Där är vi svagare. Röymark sätter inte riktigt sina lika elegant.
Ska vi säga att fältet ligger öppet då? Tappat Hirso, Corso, Karlsson och Lander jämfört med starten av förra året. Fyra centrar i spannet hög-okej elitserieklass. Brrr... Lite spets nu, bitte. Annars passar det bra att SSK bytte från blått till Timrås färger för några år sen, vi kommer att vara förvillande lika.
Som sagt; spelmässigt kommer det inte att vara svårt att ersätta Hirso. Sån stor förlust är det inte. Han hade ju en jävligt låg BFTB-faktor i år och hoppas att den skulle höjas nästa år är kanske en aning naivt. Det kanske blir en vinstaffär det här ändå.
Fast jag ska erkänna, det svider att Hirso lämnar. Jag hade sååå höga förväntningar på honom. Jag trodde verkligen på honom.
Naiva tankar, med största säkerhet. Om han skulle leda laget offensivt och vara the master of fuckin assasins i PP skulle det tarva sisådär en tredubbling av det han visade i vinter. Trolighetsfaktor: hyfsat låg.
Så: tack för, ehm...straffarna, Hirso! Ha en riktig mysig sommar!
Om vi summerar dagen har vi Hirso definitivt väck, och en Hynning som inte längre ser ut att bita sig kvar (elaka tungor gör gällande att den sistnämnda lämnar regionen så fort ljumskarna tillåter en längre biltur).
Me lajki lajki!
Allt hänger dock, så klart, på vad vi får i stället. Men Hirsos stålars kan läggas på en betydligt bättre ersättare. En som dessutom, vilket flera redan varit inne på, är lite mer anpassad till det nya och brunkigare Timrå som vi har numer. Snabbhet, pondus och smartness. Ge mig så mycket som möjligt av dessa tre egenskaper, och jag är övertygad om att vi går plus på det här.
Ytterforwarden vill jag ska vara en rolig typ. Någon som kan bryta mönster, antingen genom oförutsägbar kreativitet eller någon annan spetsskill såsom vinthundsnabbhet. Give it to me, Kent-Stefan!
Skål, hörrni! Vi har inte blivit bättre i dag, men vi har blivit mindre feta. Det tar vi med oss in i morgondagen.
Gamle Regin sa till mig i spritdimmor för kanske två år sen kanske att "blir det inte NHL så blir det Timrå" med dansk klang. Det vore lägligt nu.
Zetterberg bör väl ha lite stålar över tycker man.. Fast hur var det nu då? kanske det är Rögle som får lite sponsring utav honom?
Man får ju förstå spelarna också att dom till slut lessnar på att måste betala resor,mat och boende från sina egna fickor!
Förra säsongen (som nästan slutade i katastrof) gick vi in med Corso och Hirschivits som våra två ledande centrar.
Nu står vi med Bagarn och Hagos - 12:e-platsen vikt för oss redan?
snabb spelskicklig samt ett litet jävla uns av lag känsla...
inte bara corsos JAG JAG JAG
Gud vad jobbig den här kvällen blev.
Men som sagt; spelmässigt så är det inte omöjligt att ersätta honom. Det kändes ju värre när RH lämnade än vad det gör nu exempelvis.
På ett sätt känns det skönt att värva en förstecenter utifrån det material vi har och inte tvärtom. Nu vet vi att vi vill ha en snabb spelare, inte bara spelskicklig.
känns betryggande. men ändock osäkert. Sist vi var i den här sitsen hamnade vi med Corso som skulle vara vårt förstahands val, som vi sedemera sparkade för disciplinära saker. Kändes välsscoutad....
vanskligt att leta en förstacenter så här. men det känns bra att man är beredd att lägga lite pengar på honom.