Silly Season 11/12
Ersättaren MÅSTE vara klar, rutinerad och producerande.
Jag var inte oroad innan angående Timrå IK och lagbygget men det är jag nu.
Då känns det rätt bra ändå. Kan aldrig vara bra att ha en sådan välavlönad spelare i truppen som kanske aldrig kommer upp i normal standard på grund av misstrivsel.
Dock kom detta som en rejäl överaskning. Inga rykten alls att detta var på gång utan pang bom bara.
Nu vill det till att ersättaren är grym.
Jag börjar bli förbaskat Less på icke info nu!
En rappare center som är mer arbetsvillig borde funka i nya, snabba och hungriga Timrå.
Vad gör egentligen NK eller PK nuför tiden?
RocknRolf2: Ligger lite i det så klart. Kim lyckades inte alls här. Trots det ville man i de flesta fall ha honom på isen och det säger väl allt om ifjol egentligen. Han vann poängligan dessutom och kom väl igång mer och mer efter jul.
Men vi måste ju samtidigt titta på hur centeruppsättningen ser ut i nuläget. Riktigt bra defensivt sätt men uselt offensivt sätt.
Klart vi måste in med en riktig förstacenter.
Och som vanligt är det dålig info i pressmeddelandet från Linkans sida. Inget uttalande alls om hur man kommer ersätta förstacentern. Trevlig helg till alla TIK-lovers så att säga.
Hur går tankarna? Det är tre gudomligt viktiga spelare som måste in om det här ska kunna gå vägen!
I går skrev jag om denna spelare som ett skämt. Nu känns det som en helt ok värvning.
RocknRolf2: Avgå alla var det ja.
Ja blir det bara en okej förstacenter som värvas så ser det riktigt otrevligt ut. Och ser det otrevligt ut för mig borde det se "nära-döden-dåligt" ut för dig.
Det här känns fruktansvärt ovisst just nu. Usch.
Redigerad kommentar
T T: Kunde inte sagt det bättre själv. Trodde också det skulle lösa sig.
Då så. Nu är vi tre spelare kort.
Vi behöver tre spelare som går in i första, alternativt andrafemman. Annars vet jag inte vad det är frågan om.
Mitt längre inlägg nedan kändes riktigt, riktigt bra. Åtminstone för stunden.
Inte enligt vad jag har hört och mina misstankar stärks ytterligare när jag läser på TIK's hemsida...
Då kanske vi få klarhet i om det var han som svinade i Helsingfors på SM-Liiga finalen?
Timrå IK Red Eagles
"De senaste åren har inte varit tillräckligt framgångsrika, vare sig ur sportslig eller ekonomisk synvinkel. Nu har vi tagit en rad strategiska beslut för att vända trenden kommande säsong. Jag vill vara med och starta upp det arbetete för att sedan lämna över till en ny kraft, säger Thomas Johansson, klubbdirektör Timrå IK."
Det han säger är alltså att han i stället för att avgå nu vill vara med och skola in sin kronprins så att denne kan fortsätta missionen att driva Timrå IK ned i avgrunden?
El Maco: Ja du ser där :) Plus till oss på samma gång.
LHC lär bli storfavoriter och mycket talar för att Hlavac och Hlinka ansluter som vanligt.
Jag tycker Frölunda ser riktigt intressanta ut. En rejäl nystart och föryngring där minst sagt.
HV och FBK blir garanterat lite sämre. Säkert också SAIK.
DIF, Lulä och BIF ser helt ok ut.
AIK ser bra ut och Växjö blir långtifrån ofarliga.
Nolaskogs har ju precis börjat sitt lagbygge.
mikenomad: svårt att bedöma var vi landar. Vi har rensat en del dödkött och fyllt på med delvis oprövade kort och chansningar. Kan bli nytt och fräscht, kan i värsta fall bli billigare dödkött. Målvakter var en akilleshäl, vi vet inte om vi fått till det bättre. Vi har tappat två nyckelspelare vi ville behålla i Lander och Erixon. Och i någon mån Axie men han känns ersatt. Positivt att vi fått bort de sämsta, osäkert om vi fått tillräckligt bra nya. Sen hoppas jag att våra tränare kommit på något de gjorde fel förra säsongen så att de får ut mer i år. Jag har visst hopp om att vi är minst lika bra som förra året och det kan räcka högre i tabellen.
Lagen i övrigt känns rätt svårbedömda. Jag tycker LHC och AIK ser bättre ut på papperet (om inte Fasth får för sig att dra). Färjestad antagligen fortfarande bäst. I övrigt är det ett nettoutflöde av talang ur serien. Modo och Frölunda har inte visat att de blir bättre även om även de gått fram med dödköttskalpellen. Skellet blir svagare, HV likaså. Djurgården? Brynäs? Är det sanna Luleå laget i första halvan av serien eller laget som avslutade grundserien? Vad kan Växjö göra över 55 omgångar?
Jag är för övrigt OK med om vi vinner matcher med kamp framför målen och hög forechecking istället för finlir. Så länge vi vinner mår jag i grunden bra. Hirsos straffar räcker bara de rätt långt i artisterikolumnen.
Det är lätt att grina och leva rövare och skrika efter spektakulära nyförvärv. Jag själv brukar ju ibland kunna göra det också och leva mig in i en så kallad drömvärld.
Nej, titta istället runt hur det ser ut i de andra lagen och samtidigt ha i åtanke att vi är lilla, lilla Timrå i lilla Timrå kommun.
Men! Som jag tidigare varit inne på är det jätteviktigt att den sista backen håller hög klass, samt att vi får in en duktig ytterforward. Då kommer vi nog att överleva det här också med en bred trupp, bättre träning, ja bättre förutsättningar på alla plan helt enkelt.
Så som det ser ut just nu kommer vi att kunna mäta oss med de flesta andra om vi jobbar stenhårt i byte efter byte.
Det som kanske är mest oroande är väl spelet i powerplay som ju var riktigt svagt ifjol. Tendenserna just nu är väl att det inte känns särskilt mycket bättre. Snarare tvärtom. Därför är det extremt viktigt att backen och anfallaren är tänkt att förstärka upp spelet i numerära överlägen. Å andra sidan ser ju spelet i boxplay riktigt, riktigt bra ut på förhand ;)
Sedan har vi ju det här med att hela organisationen börjar bli större och mer proffsig. Det känns väldigt bra.
Redigerad kommentar
Timrå IK Red Eagles
Annars bör detta rimligtvis ha kostat Timrå en slant? Å andra sidan låter det ju konstigt att han får sparken rakt av, det här har väl inte ens behandlats i media? Jag är inne på din linje att han måste ha vantrivts. Sedan kom fyllegrejen och då var man helt plötsligt överens om att han går utan ersättning. Positivt för oss bör vara att han lämnar under silly och inte mitt under säsong.
Linkan har varit duktig på det här med att sparka producerande spelare, nu är det bara att hoppas på att han kan rekrytera ett par också. Själv kommer jag drömma mardrömmar om att man värvar Robin Lindqvist och "sparar" resten av slantarna.