VM Damkronorna
Tidningarna skriver om det folk tycker är intressant. Det är inte så oliidligt spännande att se ett gäng gallerförsedda tjejer åka runt utan att få tacklas. Ska man titta på det så är det bara för att det är damer, då kvaliteten är ungefär lika dålig som på fotbollens herrallsvenska. Om möjligt, ännu sämre.
Det är kul att damerna oxå får lite uppmärksamhet men det är synd att kvaliteten e såpass dålig....
Våra herrkronor reklameras ju alltid för att de satsar på guld i varje turnering. Visst har Tre Kronor alltid haft en bra chans men skillnaderna mellan de 5-6 bästa nationerna är ypperligt små. Jag har alltid tyckt att en bronsmedalj är en god insats av Tre Kronor, åtminstone de senaste 8-9 åren.
Jag gillar för övrigt inte upplägget med kvartsfinaler heller. En match avgör om det blir fiasko eller ej för toppnationerna. Satsa hellre på tuffare gruppspel där man får slåss direkt om semifinalplatser!
För att hålla mig till tråden så tycker jag att damhockeyn borde plocka bort visir och tillåta tacklingar. Då skulle kunna tänka mig att kolla också. Som det är nu så är det ju rena rama rinkbandyn.
De bästa damspelarna i världen är dock rätt tekniskt begåvade, åtminstone lika mycket som en svensk J20-spelare. Dock så är de för klena och skjuter för dåligt för att ha chans i ett J20-lag.
Skulle dock vara kul att se Kim Martin i ett J20-lag nästa säsong. På målvaktssidan är damerna som närmast männen. Dock så är de oftast lite för korta i rocken.
Kvaliten bör höjas avsevärt innan man får mera uppmärksamhet. Uppmärksamhet är inget man får bara för att det är damer, det förtjänar man. Med tanke på hur det var får några år sedan så är man på god väg men det är långt kvar.
Män sysslar inte med synkroniserad vattengympa (bortsett från några herrar i något Jens Lind reportage) eller vad den där OS-grenen heter på grund av att man rent fysiskt inte är skapt för att utöva det. Av samma anledning så bör väl kanske vissa mans-sporter förbli just vad dom är, mans-sporter.
Lira på, men jag undrar egentligen hur höga tittarsiffror SVT haft under turneringen.
slashpuppie:
För en massa år sedan fick kvinnor inte rösta, de ansågs nämligen inte klara av det. De flesta människor vet bättre nu.
Om en massa år kommer säkert damhockeyn vara njutbar. Vi är inte där än, bara.
Ett fel är dock att en del är ärligt upprörda över det 'tillbakalutade' intresset från media och publik. "Det är ju VM-hockey, ju!"
Men kvaliteten rent underhållningsmässigt är inte VM-mässig bara. Ingen av de nu upprörda skulle komma på tanken att stå på barrikaderna för bristande uppmärksamhet för det Svenska Rugbylandslaget.
Man får den uppmärksamhet man förtjänar. End of line.
Se'n är det ju så att om de inte får hålla på nu, kommer de aldrig bli bättre se'n.
Metal Guru:
"Se'n är det ju så att om de inte får hålla på nu, kommer de aldrig bli bättre se'n."
Exakt dit jag ville komma. Jag kräver inte att någon skall titta på damhockey-VM, eller att man ens skall bry sig. Däremot är det en självklarhet att de skall få spela och att de som är intresserade skall få vara det. Tyvärr är det allt för många som mer eller mindre vill att de inte skall få spela, för de är ju så dåliga jämfört med herrhockeyn.
Det är väl egentligen det som hela VM för damer går ut på, om vi skall vara ärliga: striden om bronset mellan Finland och Sverige...
Huge:
Trots att det för närvarande är som du säger, så skall man veta att Finland och Sverige kommit mycket närmare Kanada och USA de senaste åren. Det märks om inte annat på att Finland "endast" förlorade mot Kanada med 3-0 och att USA "endast" slog Sverige med 4-1.
Ge Sverige och Finland ett par år till så kommer dessa två lag att verkligen kunna skaka dominanterna USA och Kanada.
Huge: och här kommer en finska som motvilligt gratulerar er till vinsten...*gnager i lönn på knogarna*
Grattis då...
Froza damkronorna. De pissar på 0,33 euro just nu.
Tycker att dam hockeyn inte uppmuntras mer, och kolla i tidningarna, där skrivs det inte mycket om dem, man måste nästa sitta med förstorningsglas för att se att de spelar VM. Kollat i aftonbladets tv tidning där står det en liten notis om att det är damhockey, och nästan en hel sida om våra Curling herrar som spelar på eurosport klockan 21.15, en kanal som många inte har och inte kan se på.